| Author |
Message |
|
Svullo
|
 USPS leveranstid
Köpte en pryl på E-bay som skickades 25/3 med First-Class Package International Service, International letter. Har ett trackingnummer, vid sökning ser jag följande:
First-Class Package International Service Depart USPS Sort Facility March 25, 2013 SAN BERNARDINO, CA 92403 International Letter Processed at USPS Origin Sort Facility March 25, 2013, 9:53 pm SAN BERNARDINO, CA 92403 Electronic Shipping Info Received March 25, 2013 Dispatched to Sort Facility March 25, 2013, 6:21 pm APPLE VALLEY, CA 92307 Acceptance March 25, 2013, 1:56 pm APPLE VALLEY, CA 92307
WTF.. ska jag börja bli orolig? 25/3 var ett tag sen.. Ser inte ut som om det hänt någonting sedan det datumet.. Är det normalt att det tar så pass lång tid?
|
| 22 Apr 2013, 22:01 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
 Re: USPS leveranstid
Det normala är att s e sk tullen ligger på det guxars vet varför och sedN knatar till ens dörr och vill ha pröjs för att de inte betts om detta vill kasera n momsen utan att ha växelkassa med sig. Det är det vanliga och svnska posten garvar alla länder åt inte bara usa utan baltikum, ryssland med fler är bättre än sverige. Är dey problems i staterna brukar ett samtal lösa saken omgående
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 23 Apr 2013, 01:17 |
|
 |
|
eskil
|
Var liknande för mig med en bok, enligt trackingen låg den i USA och väntade på vidaresändning (vilket det stod som länge), i själva verket hade jag redan hämtat ut den här i Sverige.
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 23 Apr 2013, 07:19 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lika bra att sätta igång och efterlysa på en gång
| 23 Apr 2013, 08:46 |
|
 |
|
ChronicTown
|
lillefar wrote: Det normala är att s e sk tullen ligger på det guxars vet varför och sedN knatar till ens dörr och vill ha pröjs för att de inte betts om detta vill kasera n momsen utan att ha växelkassa med sig. Det är det vanliga och svnska posten garvar alla länder åt inte bara usa utan baltikum, ryssland med fler är bättre än sverige. Är dey problems i staterna brukar ett samtal lösa saken omgående Posting while drunk or posting from an ipad, that's the question... 
|
| 23 Apr 2013, 09:36 |
|
 |
|
lillefar
|
ChronicTown wrote: lillefar wrote: Det normala är att s e sk tullen ligger på det guxars vet varför och sedN knatar till ens dörr och vill ha pröjs för att de inte betts om detta vill kasera n momsen utan att ha växelkassa med sig. Det är det vanliga och svnska posten garvar alla länder åt inte bara usa utan baltikum, ryssland med fler är bättre än sverige. Är dey problems i staterna brukar ett samtal lösa saken omgående Posting while drunk or posting from an ipad, that's the question...  Nä ny såndäringa pekplatta där jag inte ställt om till svenskt tangentbord ännu och ett himla pickande och tryckande men det skall bli bättre 
|
| 23 Apr 2013, 10:07 |
|
 |
|
ChronicTown
|
lillefar wrote: ChronicTown wrote: Posting while drunk or posting from an ipad, that's the question...  Nä ny såndäringa pekplatta där jag inte ställt om till svenskt tangentbord ännu och ett himla pickande och tryckande men det skall bli bättre  Ok, jag har justerat såsom jag tror du ville skriva: lillefar wrote: Det normala är att s e sk[?] tullen ligger på det, gudars[?] vet varför, och sedan knatar till ens dörr och vill ha pröjs för att de inte betts om detta. [De] vill kassera in momsen utan att ha växelkassa med sig. Det är det vanliga, och svenska posten garvar alla länder åt. Inte bara USA utan Baltikum, Ryssland med fler är bättre än Sverige. Är det problem i staterna brukar ett samtal lösa saken omgående. Förstår dock fortfarande inte riktigt... Vem har "inte betts om" vad? Vad är det "alla länder" garvar åt med svenska posten? Vad är det som baltiskt eller rysk post gör bättre än den svenska? Vilka "problem" är det som i USA omgående brukar lösas med ett samtal? Posten ligger inte särskilt högt på min gilla-lista, men detta verkar mer än lovligt oklart... 
|
| 23 Apr 2013, 11:04 |
|
 |
|
lillefar
|
Det hela är nog rätt enkelt att begripa för de flesta och vette tusan vad som är svårt att förstå och problem med svensk tull och post är väl rätt välkänt bland bojare och har varit uppe många gånger som samtalsämne. Kanske har du väldigt gott om tid som sitter och rättar stavningar eller vill få igång nån långbänk men nejtack Många små leverantörer i USA som exempelvis Chad (Cmatmods) är besvikna på den svenska tullen och posten då de ofta stöter på besvikna kunder från Sverige som får vänta länge på sina grejer och då är det som skickas ibland framme inom 48 timmar i Sverige. Att då få sin leveran 10 till 14 dagar ända upp till 3 veckor senare gör att Svenska posten är bland de långsamaste i europa och svensk tull har inte jättebråttom på grund av underbemaning och små privatkunder prioriteras inte. Tyska företag är också kritiska till svenska posten och exempelvis Thomann har framfört klagomål inte bara på långsamhet utan även betalningsvägar då det förr gick bra med postförskott men svenska sidan har ensidigt sagt upp avtalet. Systemet med att kräva in moms vid dörren är ju också väldigt förlegat och gillas inte heller av postisarna som får mycket funderingar och inte ens har en växelkassa för ändamålet. Det är helt enkelt så att det kommer mycket klagomål från kunder just i Sverige som beror på usel tull och posthantering och det är väldigt mycket vanligare med klagomål från Sverige om man nu har kontakt med många små leverantörer. Det är vad jag har fått höra från så pass flera leverantörer att det knappast är någon slump. Just små leverantörer men även stora brukar vara tillmötesgående ocm man mailar dom eller ringer är min erfarenhet så är nått försenat eller det är nått problem lönar det sig att ta kontakt så snart som möjligt.
|
| 23 Apr 2013, 14:35 |
|
 |
|
ChronicTown
|
lillefar wrote: Många små leverantörer i USA som exempelvis Chad (Cmatmods) är besvikna på den svenska tullen och posten då de ofta stöter på besvikna kunder från Sverige som får vänta länge på sina grejer och då är det som skickas ibland framme inom 48 timmar i Sverige. Att då få sin leveran 10 till 14 dagar ända upp till 3 veckor senare gör att Svenska posten är bland de långsamaste i europa och svensk tull har inte jättebråttom på grund av underbemaning och små privatkunder prioriteras inte. Tyska företag är också kritiska till svenska posten och exempelvis Thomann har framfört klagomål inte bara på långsamhet utan även betalningsvägar då det förr gick bra med postförskott men svenska sidan har ensidigt sagt upp avtalet. Systemet med att kräva in moms vid dörren är ju också väldigt förlegat och gillas inte heller av postisarna som får mycket funderingar och inte ens har en växelkassa för ändamålet. Det är helt enkelt så att det kommer mycket klagomål från kunder just i Sverige som beror på usel tull och posthantering och det är väldigt mycket vanligare med klagomål från Sverige om man nu har kontakt med många små leverantörer. Det är vad jag har fått höra från så pass flera leverantörer att det knappast är någon slump.
Just små leverantörer men även stora brukar vara tillmötesgående ocm man mailar dom eller ringer är min erfarenhet så är nått försenat eller det är nått problem lönar det sig att ta kontakt så snart som möjligt. OK. Uppenbarligen kan erfarenheterna skilja sig. Min erfarenhet av just tullhanteringen är att den sällan tar mer än något dygn. Den enda gång det tagit längre tid för mig var när det saknades angivet tullvärde på paketet och jag fick bistå med det själv. Därefter kan ibland Posten utan tvekan trassla till slutdelen av leveransen, men just tullhanteringen har jag inte upplevt som nåt problem. Tror aldrig något tagit mer än en vecka från det att det anlänt till Sverige tills det funnits tillgängligt för mig. Tre veckor låter absurt. På vilket sätt har Thomann framfört kritik till Posten, menar du? Just vad gäller Thomannpaket har jag aldrig heller upplevt någon långsamhet, förutom den bisarra hanteringen vid själva leveransen/transport till ombud (som diskuterats i en annan tråd). Och Thomanns kunder i Sverige kan väl knappast ha någon kritik mot tullhantering? Postförskott känns som en föråldrad struktur, så det känns väl lämpligt att det försvinner så att man kan lägge de resurserna på att få fram paketen istället. Däremot har jag som sagt andra synpunkter på Posten och andra transportföretag, i allmänt dålig kundhantering. Leveranstider och tullhantering hör dock inte till områden jag haft problem med. Undrar dock fortfarande varför ryska och baltiska postverken skulle skratta åt det svenska ditot, och framförallt hur man vet att de gör det... 
|
| 23 Apr 2013, 14:53 |
|
 |
|
Svullo
|
Damp ner en avi idag  Är det så att det löser sig så snart man engagerat Bojen??? Vilket fantastiskt forum.. (Ska inte ropa hej än förvisso, vet ju inte om det är denna försändelse, men jag tror det) Det jag väntat på var en dylik: http://www.ebay.com/itm/Super-Lead-100-watt-Back-Plexi-Panel-reproduction-/230959358380?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c64021acEn av de sista delarna som saknas på min 67:a.. Inte original, men det blir snyggare än utan.
|
| 23 Apr 2013, 18:03 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
beställde nya kantringar från simpleyspeakers .. till mina cerwin vega dem skickade tyvärr i tunn kartong o jag åkte på tull !! paketet skickades 8 april från Miami.. sen var det tyst den 22 april dimper det ner ett avi i brevlådan posten i Sverige har sugit på karamellen i 10 dagar !!! handlade för $83us = 530:- åker på svensk moms på 98:- sen skall posthelvetet ha 100:- kronor för hanteringen ?? till det roliga beställer jag från speakerworks så skickar dem alltid i brevpåse som alltid kommer förbi tullhelvetets ögon o då tar ca 3-4 dagar från usa till min brevlåda!! posten suger hästpung i Sverige när det gäller paket från usa.... 
|
| 23 Apr 2013, 22:39 |
|
 |
|
Hartsner1
|
Beställde en pedal den 22 maj 2012 från en välkänd pedalbutik i USA. Skickades också med USPS first class mail international. Väntar fortfarande på pedalen... Har snackat med företaget som skickade pedalen men dom bara hänvisar till posten/tullen. Köpte den från deras hemsida och betalade direkt utan paypal (dumt, jag vet) Jag har gett upp hoppet och inser att jag förlorat det paketet. 3000 spänn åt helvt*... Köper jag numera något utomlands så ser jag till att ha paketet helt försäkrat och skickas helst med expressmail.
|
| 24 Apr 2013, 22:51 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Erfarenheterna skiljer sig som sagt. I måndags em köpte jag en gura från en butik strax utanför Chicago. De packade ihop och skickade iväg den samma eftermiddag. I morse vid åttatiden ankom den till mig utlämningsställe... Det är sisådär 3,5 dygn från port till port, inklusive tullhantering vid ankomsten till Sverige. Rätt imponerande! 
|
| 26 Apr 2013, 09:55 |
|
|