View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 08:29

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message

.

Last edited by Mmannen on 18 Jun 2013, 15:24, edited 1 time in total.

15 Apr 2013, 11:39
Profile ICQ WWW

Post Re: Bästa nya fasvändarröret? Vad ska jag köpa?
varför inte lägga bud på tradera på ecc83.. finns hur mycket som helst... alt från Tfk till philips osv.. o i nos utförande...

15 Apr 2013, 11:48
Profile WWW

.

15 Apr 2013, 12:49
Profile ICQ WWW

Mmannen wrote:
Jag tycker jag får byta fasvändarrör i mina Marshalls jämt och ständigt. De börjar knorra och yla och uppföra sig konstigt.
Nu har jag kört JJ rör ett tag, men börjar tröttna på att de ofta går sönder.

Så jag ber om tips på bra nytillverkade rör att stoppa i fasvändarpositionen på mina enkanals-Marshalls?
De ska låta bra, viktigast, och gärna hålla i mer än ett år i alla fall - fast det kanske är en utopi?

Om de drabbas av mikrofoni kan du prova med "dämpringar" som kläms utanpå rören.

Du kan ju testa, i det ögonblicket de "ylar", ta tag i fasvändarröret ( eller de andra smårören). När ylandet
tystnar har du hittat det microfoniska röret.

15 Apr 2013, 16:24
Profile WWW

.

15 Apr 2013, 16:31
Profile ICQ WWW

vilken marchal är det ?

15 Apr 2013, 16:36
Profile WWW

.

15 Apr 2013, 16:43
Profile ICQ WWW

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 3-NOS.html

beställ dem här så är dina problem över....

15 Apr 2013, 18:15
Profile WWW

Måste väl vara något fel på stärkaren. Är inte fasvändarröret det som får skonsammast behandling i hela stärkaren om allt står rätt till? Jag vet flera med marshalls som inte bytt fasvändarör på 20år, minst. :?:

15 Apr 2013, 21:04
Profile

Håller med du Johan.
Ngt luktar skumt här. Kan det tex vara så att man har ett litet glapp som skapar flybacks å gud vet vad annat?
Prova att "gör om,gör rätt" genom att byta ut sockel å hela helvete. E ju inget att spara på om det bär sig dumt åt.

15 Apr 2013, 21:29
Profile

Rengör sockeln och spänn åt kontaktfjädrarna.
Du byter rör men det konstanta i sammanhanget är sockeln.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

15 Apr 2013, 22:17
Profile WWW

Tubis wrote:
Måste väl vara något fel på stärkaren. Är inte fasvändarröret det som får skonsammast behandling i hela stärkaren om allt står rätt till? Jag vet flera med marshalls som inte bytt fasvändarör på 20år, minst. :?:

Hmm.. jag håller inte med, beror helt och hållet på hur förstärkaren används.
Kör du förstärkaren på fullt för att skapa överstyrning skulle jag hellre säga att fasvändarröret är det rör som jobbar hårdast. Speciellt i förstärkare som använder 12AX7 som bara orkar lämna 1,2 mA i bästa fall.
Det många hänvisar till slutrörsdist är i själva verket fasvändarröret som kroknar och klipper.
Kör du en förstärkare på fullt skaft med t.ex. en kopplad attenuator så skulle jag rekommendera att byta fasvändarröret vid varje slutrörsbyte.

16 Apr 2013, 09:46
Profile

.

16 Apr 2013, 10:25
Profile ICQ WWW

Att dra paralleller mellan slutrör å ett PI rör ur perspektivet rörliv e nog att vara väl vidlyftig.
Även jag har i likhet med de flesta sprungit på citroner vad avser rör,men sätt det i perspektiv. Det var väl Philips som en ggn i tiden garanterade sina preamp flaskor till 10 000 timmar.
Även om kvalitetssäkringen e mkt mkt långt därifrån så e det fortfarande en helvetes skillnad på 10 000 timmar å ngr hundra..
Å om så e så skulle isf ett inköp av ett NOS gammalt tyskt mitten -60tal rör vara rena sparbössan.

16 Apr 2013, 11:04
Profile

Racing wrote:
Att dra paralleller mellan slutrör å ett PI rör ur perspektivet rörliv e nog att vara väl vidlyftig.
Även jag har i likhet med de flesta sprungit på citroner vad avser rör,men sätt det i perspektiv. Det var väl Philips som en ggn i tiden garanterade sina preamp flaskor till 10 000 timmar.
Även om kvalitetssäkringen e mkt mkt långt därifrån så e det fortfarande en helvetes skillnad på 10 000 timmar å ngr hundra..
Å om så e så skulle isf ett inköp av ett NOS gammalt tyskt mitten -60tal rör vara rena sparbössan.

Var och en är berättigad till en åskikt och tro, jag förklarar bara den himmelska sanningen för den som är intresserad.
Jag säger inte att ett fasvändarrör har samma livslängd som ett slutrör, det funkar säkert betydligt mycket längre även om 10 000 timmars specen hänrör till ett rör kört under normala förhållanden. De flesta rör i en rörförstärkare körd gasen i botten lever inte under några sådana förhållanden.
Det jag säger är att fasvändarröret har en större betydelse än de flesta förstår.
Du ska ha väldig tur om du hittar ett nyproducerat 12AX7 som klarar att leva upp till den gamla specen för dylika, gainen brukar dom fixa men hur mycket ström dom klarar att leverera brukar vara en besvikelse, just detta är det som är viktigast i fasvändarposition. Låt säga att du hittat ett rör som klarar att leverera 1,2 mA och låter bra, kör slut på ett gäng slutrör och plocka sedan ut fasvändarröret och mät upp det, jag är inte förvånad om det efter detta bara lämnar 0,8 mA. Du har då bara 66% av kraften kvar i detta rör för att pusha slutrören, även om du sätter i nya slutrör så låter det inte lika friskt som förut, det är det jag menar med att man tjänar på att byta det tillsammans med slutrören. Ett enligt mig överlägset fasvändarrör är 12AT7, det lämnar 10 ggr så mycket ström och har en skyhögt bättre transkonduktans( med andra ord behövs det en mycket mindre insignal för en given utsignal).
Många gillar inte 12AT7 med hänvisning till att det låter för "rent", är så fallet så gillar man fasvändar dist, ett 12AT7 distar mindre därför att det är ett bättre rör, inte för att det har lägre gain. Däremot så driver det slutrören hårdare så du får en förstärkare med bättre effekt, mer slutrörskompression samt en dynamik som är vida överlägset jämfört med ett 12AX7 i fasvändaren.

16 Apr 2013, 12:12
Profile

JTM wrote:
Tubis wrote:

Hmm.. jag håller inte med, beror helt och hållet på hur förstärkaren används.
Kör du förstärkaren på fullt för att skapa överstyrning skulle jag hellre säga att fasvändarröret är det rör som jobbar hårdast. Speciellt i förstärkare som använder 12AX7 som bara orkar lämna 1,2 mA i bästa fall.
Det många hänvisar till slutrörsdist är i själva verket fasvändarröret som kroknar och klipper.
Kör du en förstärkare på fullt skaft med t.ex. en kopplad attenuator så skulle jag rekommendera att byta fasvändarröret vid varje slutrörsbyte.
Mig veterligen så lämnar röret inte mer än det klarar av och slits därmed inte mer för att slutrören begär mer ström?? Det enda som händer är att det inte kan hålla uppe spänningen? Man kortsluter ju ibland anoden efter kopplingskondingen till jord vid kanalbyte och då borde röret paja med en gång eftersom en kortslutning innebär offantlig ström. Skillanden med att sätta i ett rör som klarar att leverera mer är inte slitaget utan att det blir mer umpf från skiten för det håller uppe spänningen?
Jag reserverar mig för eventuella kunskapsbrister.

16 Apr 2013, 13:24
Profile

Hmm, tar mig (religions)friheten att säga att jag gillar sovtek lps som fasvändare.
Jag har testat i ett marshall stereosteg (9005) och en CAA od-100.
Det verkar gott om andra av samma åsikt så varför inte testa?

16 Apr 2013, 13:31
Profile

.

Last edited by Mmannen on 18 Jun 2013, 15:25, edited 1 time in total.

16 Apr 2013, 13:44
Profile ICQ WWW

Quote:
Mig veterligen så lämnar röret inte mer än det klarar av och slits därmed inte mer för att slutrören begär mer ström?? Det enda som händer är att det inte kan hålla uppe spänningen? Man kortsluter ju ibland anoden efter kopplingskondingen till jord vid kanalbyte och då borde röret paja med en gång eftersom en kortslutning innebär offantlig ström. Skillanden med att sätta i ett rör som klarar att leverera mer är inte slitaget utan att det blir mer umpf från skiten för det håller uppe spänningen?
Jag reserverar mig för eventuella kunskapsbrister.

Ett 12AX7 klarar helt enkelt inte uppgiften utan att knäa, distordera, böna och be om nåd, därför hävdar jag att det slits mer.
Många gillar skarpt detta ljud, borde nog benämnas "slutstegsdist", inte slutrörsdist.

16 Apr 2013, 13:47
Profile

es-347 wrote:
Hmm, tar mig (religions)friheten att säga att jag gillar sovtek lps som fasvändare.
Jag har testat i ett marshall stereosteg (9005) och en CAA od-100.
Det verkar gott om andra av samma åsikt så varför inte testa?

Ett av de fåtal nyproducerade rör som jag gillar faktiskt, kan vara lite mikrofoniska men annars helt OK.
Amen :wink:

16 Apr 2013, 13:48
Profile

Så många missuppfattningar :shock:
Det är ju så att man styr slutrören med spänning inte ström - såvida inte slutsteget arbetar i klass AB2 dvs med positiv styrgallerström (gallerläckström är däremot negativ och har inget med ämnet att göra).
Sedan är det ju så att ju hårdare du vill styra ut slutrören desto närmare 0-potentiall skall du dra upp styrgallren, dessa ligger ju på negativ potential i tomgång.
Vad måste ske med potentialen på fasvändarens anod för att att dra upp gallret mot 0V? Jo, den måste öka dvs närma sig matningspänningen och den gör det bara om anodströmmen MINSKAR ifrån viloläge.
Vad händer då med fasvändaren anod när signalen går åt andr hållet? Jo då dras anoden ner mot katoden och drar motsvarande slutrörets styrgaller ännu mer negativ och stryper det röret helt.
Det är på signalens negativa halva som PI röret förbrukar mest ström, nä'r det egentligen inte gör ngn nytta.
Om vi gör en grov beräkning: anodmotstånd i PI 100k, svans 47k, viloström per triod 1mA. Matningspänning 400V för att vara stygga. det går 2mA genom svansen dvs PIs katoder ligar på ca 100V. 1mA i 100k gör att anoderna ligger på 300V.
Om vi nu driver skiten ur trioderna så att anoden drivs maximalt ner så hamnar den på ca 200V, låt säge 150V. Det innebär 1.5mA anoström. Men detta bara under signalens negativa halvperiod ( jag antar att signalen är en fyrkantvåg, dvs maximalt överdriven och distad redan i preampen för att göra livet surt för PI) och det som räknas som kontinuerlig belastning är strömmens genomsnittsvärde över tid. I det här fallet blir det 0.75mA. Samtidigt som max tillåten anodström för t.ex. 12AX7 är 8mA. Effektförlust i anoderna då? Den är långt under 1W som är max tillåtet. Överbelastad fasvändarrör? Ingalunda.

Men vad är det då som gör att rören lägger av ? Jo. Samma sak som gör att rör i katodföljartjänst och i vissa fall även i concertina fasvändare. Katoden som ligger på nära max tillåten potential relativt glöden är boven. Det är inte många rör som tillåter mer än 100V och då menas DC + signalens toppvärde som tillsammans kan gå mot 200V.
Vad göra? Lägg glöden på ca 80V dc offset relativt nollan även om det inte finns ngn katodföljare i förstärkaren.

Till sist: Driva ut Marshall slutsteg i klass B2? Det går inte med AC kopplad långsvans PI, det behövs ngt som är DC kopplad mellan fasvändaren och slutrören och kan spy ut inte bara några utan kanske några 10-tal mA t.ex. katodföljare. Annars gör man det med en transformator som fasvändare.

Zagray! - test & review

16 Apr 2013, 14:23
Profile WWW

.

16 Apr 2013, 14:38
Profile ICQ WWW

VacuumVoodoo wrote:
Så många missuppfattningar :shock:
Det är ju så att man styr slutrören med spänning inte ström - såvida inte slutsteget arbetar i klass AB2 dvs med positiv styrgallerström (gallerläckström är däremot negativ och har inget med ämnet att göra).
Sedan är det ju så att ju hårdare du vill styra ut slutrören desto närmare 0-potentiall skall du dra upp styrgallren, dessa ligger ju på negativ potential i tomgång.
Vad måste ske med potentialen på fasvändarens anod för att att dra upp gallret mot 0V? Jo, den måste öka dvs närma sig matningspänningen och den gör det bara om anodströmmen MINSKAR ifrån viloläge.
Vad händer då med fasvändaren anod när signalen går åt andr hållet? Jo då dras anoden ner mot katoden och drar motsvarande slutrörets styrgaller ännu mer negativ och stryper det röret helt.
Det är på signalens negativa halva som PI röret förbrukar mest ström, nä'r det egentligen inte gör ngn nytta.
Om vi gör en grov beräkning: anodmotstånd i PI 100k, svans 47k, viloström per triod 1mA. Matningspänning 400V för att vara stygga. det går 2mA genom svansen dvs PIs katoder ligar på ca 100V. 1mA i 100k gör att anoderna ligger på 300V.
Om vi nu driver skiten ur trioderna så att anoden drivs maximalt ner så hamnar den på ca 200V, låt säge 150V. Det innebär 1.5mA anoström. Men detta bara under signalens negativa halvperiod ( jag antar att signalen är en fyrkantvåg, dvs maximalt överdriven och distad redan i preampen för att göra livet surt för PI) och det som räknas som kontinuerlig belastning är strömmens genomsnittsvärde över tid. I det här fallet blir det 0.75mA. Samtidigt som max tillåten anodström för t.ex. 12AX7 är 8mA. Effektförlust i anoderna då? Den är långt under 1W som är max tillåtet. Överbelastad fasvändarrör? Ingalunda.

Men vad är det då som gör att rören lägger av ? Jo. Samma sak som gör att rör i katodföljartjänst och i vissa fall även i concertina fasvändare. Katoden som ligger på nära max tillåten potential relativt glöden är boven. Det är inte många rör som tillåter mer än 100V och då menas DC + signalens toppvärde som tillsammans kan gå mot 200V.
Vad göra? Lägg glöden på ca 80V dc offset relativt nollan även om det inte finns ngn katodföljare i förstärkaren.

Till sist: Driva ut Marshall slutsteg i klass B2? Det går inte med AC kopplad långsvans PI, det behövs ngt som är DC kopplad mellan fasvändaren och slutrören och kan spy ut inte bara några utan kanske några 10-tal mA t.ex. katodföljare. Annars gör man det med en transformator som fasvändare.

Från himmelska sanningar till jävlar anamma :wink:
Det är alltför många år sedan jag satt på skolbänken för att överhuvudtaget försöka bemöta detta, i rest my case.
Låter dina förstärkare bra?

16 Apr 2013, 14:59
Profile

JTM wrote:
Från himmelska sanningar till jävlar anamma :wink:
Det är alltför många år sedan jag satt på skolbänken för att överhuvudtaget försöka bemöta detta, i rest my case.
Låter dina förstärkare bra?

De språk som chefen uppe i det blå meddelar sina beslut på heter ju fysik och matematik... :mrgreen:
Om mina burkar låter bra? Tja, det är mycket sällan som de poppar upp på begagnatmarkanden :D

Zagray! - test & review

16 Apr 2013, 15:28
Profile WWW

Det jag tänkte på var väl den strömmen man hört talas om att gallret börjar dra under vissa omständigheter som skulle få spänningen att svikta från fasvändaren vilket jag inbillar mig att en 12at7 med 10k anoder skulle hantera bättre. Fast jag kan och tänker nog fel här?
Att slutrören styrs av spänning är jag dock väl medveten om. Det står ju angivet i vartenda datablad vilken som är rek styrspänning(eller vad man nu kallar audiosignalen för) för gallret g1.

16 Apr 2013, 17:14
Profile

Det kunde vara intressant att undersöka det gamla röret.
Skall du till mötet den 20 ? Kan du ta med det i så fall?

16 Apr 2013, 17:42
Profile WWW

.

16 Apr 2013, 19:50
Profile ICQ WWW

Jag har sänt min adress med PM.

Någon mer i götet som vill undersöka detta/dessa ?

16 Apr 2013, 20:44
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:

Kollar man på Hiwatt DR405 så använder man bias-spänningen för att mata katoderna i katodföljaren med negativ spänning. Är detta ett sätt att lösa katod-glöd problemet ?

http://hiwatt.org/Schematics/DR_400wOutput.gif

Fasvändaren i 405:an ser däremot ut att vara identiskt med övriga modeller:

http://hiwatt.org/Schematics/DR_Pre4Input405.gif

LF Audioservice

16 Apr 2013, 20:50
Profile WWW

bb5000 wrote:
Kollar man på Hiwatt DR405 så använder man bias-spänningen för att mata katoderna i katodföljaren med negativ spänning. Är detta ett sätt att lösa katod-glöd problemet ?
http://hiwatt.org/Schematics/DR_400wOutput.gif

Detta shcemat visar bara post PI drivsteg och PP slutsteg.
Detta löser problemet för katodföljarna vilkas katoder hamnar på ca -50V, en lösning man fick "på köpet".
Men hur ser själva fasvändaren ut som matar INPUT 1 och INPUT 2?

Zagray! - test & review

16 Apr 2013, 21:14
Profile WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next