View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:46

Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Bra böcker som alla borde läsa nån gång! 
Author Message

Post Bra böcker som alla borde läsa nån gång!
Nu på torsdag den 11 April så är det precis 6 år sedan en riktigt stor och bra författare dog. En som jag beundrar otroligt mycket och vars böcker jag kan läsa om och om igen för att hitta eller lära mig något nytt vid varje gång.

Nämligen Kurt Vonnegut. Om man gillar att läsa böcker på engelska, inte brittiskt engelska utan amerikans så borde man verkligen titta på den här killen.

Hans böcker har en otroligt skön flyt, lättlästa och har en skön 60 tals känsla i sin stil. Tyvärr underskattad, men är verkligen en juvel som många missar.

Jag rekomenderar verkligen Vonneguts böcker.

Något som Cat's Cradle tycker jag att alla borde ha läst någon gång i livet. Boken handlar om journalisten Jonah som vill skriva en bok om en av Atombombens förfäder, Felix Hoenikker. Inte nog med att Felix var en av förfäderna till Atombombens uppkomst, han har också gjort ett nytt upptäckt. Något som han kallar för Ice-9, en helt ny sort is som är mer stabilare än den vanliga isen som vi använder och känner till idag, istället för att smälta vid 0 grader så smälter den först vid 45 grader.

Men när en enda droppe av Ice-9 kommer i kontakt med något som är under 45 Grader så stabiliserars materialets molekyler och kristalliseras. Man skulle kunna använda Ice-9 i form av massförstörelse vapen, och i fel händer så skulle det betyda stor fara.

Boken är otroligt välskriven och otroligt svår att lägga ner. Det enda negativa jag kan säga om boken är att jag önskar att den hade varit längre.

Andra böcker jag rekomenderar av Vonnegut är Slaughterhouse Five, The Sirens of Titan, A man without a country.

Det finns ofantligt många böcker som är underskattade, men som innehåller historier som kan förändra en människa efter att man har läst klart det.

Brott och Straff må vara en bok som är uttjatad, alla som vill låta bildade eller att låtsas ha läst den. Men bortom denna ytliga beteende, så tycker jag verkligen att detta är en bok som alla bör ha läst.

Många vet vad den handlar om, man har hört historien. Men att verkligen sitta ner och läsa, den och tro mig det är svårt att lägga ner boken, det är något helt underbart. Boken tar läsaren igenom ett hav inom människans psyke, ett storm av olika känslor som brottas inom en enda människa. Rätt och fel, kallsvett och febervandringar i Moskva.

Andra böcker av Dostojevskij jag rekomenderar är

Onda Andar, Bröderna Raskolnikov, Arma människor och Idioten.

Just nu så läser jag Processen av Kafka, måste först läsa klart den men den verkar klart intressant!

Kom gärna med förslag och berätta gärna om en bok du tycker är värt att alla ska läsa.

Peace!

Last edited by Crimson on 10 Apr 2013, 09:09, edited 1 time in total.

09 Apr 2013, 22:59
Profile

Post Re: Bra böcker som alla borde läsa nån gång!
Jag läser inte så mycket böcker tyvärr. Har The Road to Serfdom av Friedrich von Hayek liggandes sedan ett halvår tillbaka, men all kurslitteratur de senaste åren har tagit bort läslusten. När jag väl läser nåt så tenderar det att vara böcker som får en att tänka till lite.

Det här är nog min favoritbok hittills, rekommenderar den verkligen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fooled_by_Randomness

Och så 1984.. men den förutsätter jag att alla läst :wink:

09 Apr 2013, 23:41
Profile WWW

Crimson wrote:
Nu på torsdag den 11 April så är det precis 6 år sedan en riktigt stor och bra författare dog. En som jag beundrar otroligt mycket och vars böcker jag kan läsa om och om igen för att hitta eller lära mig något nytt vid varje gång.

Nämligen Kurt Vonnegut. Om man gilalr att läsa böcker på engelska, inte brittiskt engelska utan amerikans så borde man verkligen titta på den här killen.

Hans böcker har en otroligt skön flyt, lättlästa och har en skön 60 tals känsla i sin stil. Tyvärr underskattad, men är verkligen en juvel som många missar.

Jag rekomenderar verkligen Vonneguts böcker.

Något som Cat's Cradle tycker jag att alla borde ha läst någon gång i livet. Boken handlar om journalisten Jonah som vill skriva en bok om en av Atombombens förfäder, Felix Hoenikker. Inte nog med att Felix var en av förfäderna till Atombombens uppkomst, han har också gjort ett nytt upptäckt. Något som han kallar för Ice-9, en helt ny sort is som är mer stabilare än den vanliga isen som vi använder och känner till idag, istället för att smälta vid 0 grader så smälter den först vid 45 grader.

Så när en enda droppe av Ice-9 kommer i kontakt med något som är under 45 Grader så stabiliserars materialets molekyler och kristalliseras. Man skulle kunna använda Ice-9 i form av massförstörelse vapen, och i fel händer så skulle det betyda stor fara.

Boken är otroligt välskriven och otroligt svår att lägga ner. Det enda negativa jag kan säga om boken är att jag önskar att den hade varit längre.

Andra böcker jag rekomenderar av Vonnegut är Slaughterhouse Five, The Sirens of Titan, A man without a country.

Det finns ofantligt många böcker som är underskattade, men som innehåller historier som kan förändra en människa efter att man har läst klart det.

Brott och Straff må vara en bok som är uttjatad, alla som vill låta bildade eller att låtsas ha läst den. Men bortom denna ytliga beteende, så tycker jag verkligen att detta är en bok som alla bör ha läst.

Många vet vad den handlar om, man har hört historien. Men att verkligen sitta ner och läsa, den och tro mig det är svårt att lägga ner boken, det är något helt underbart. Boken tar läsaren igenom ett hav inom människans psyke, ett storm av olika känslor som brottas inom en enda människa. Rätt och fel, kallsvett och febervandringar i Moskva.

Andra böcker av Dostojevskij jag rekomenderar är

Onda Andar, Bröderna Raskolnikov, Arma människor och Idioten.

Just nu så läser jag Processen av Kafka, måste först läsa klart den men den verkar klart intressant!

Kom gärna med förslag och berätta gärna om en bok du tycker är värt att alla ska läsa.

Peace!

Aleksandr Solzhenitsyn !
Tidiga böckena, en dag i ivan denisovic's liv, utspelas under en enda dag av en lägerfånges liv
Eller för rörpulare: Första kretsen, en grupp vetenskapsmän/tekniker som skall ta fram en krypterande
telefon åt stalin. Lägerfångar förstås.

10 Apr 2013, 00:09
Profile WWW

Fooled by Randomness läste jag om lite precis, den verkar intressant ska köpa ett exemplar. Och 1984 är en bra bok men jag tyckte att den var för seg. Men håller med den bör alla ha läst!

One Day in the Life of Ivan Denisovich lät också intressant, ser väldigt tunn ut dock. Har inte sett så tunn bok skriven av en ryss förut ;) men jag ska se om jag kan hitta den och ge det ett försök.

Någon som läst Äcklet av Sartre? I så fall vad tycker ni om den.

10 Apr 2013, 09:08
Profile

Skönt att läsa att människor läser riktiga böcker. :)

I tråden 'Vad har du just nu på nattduksbordet? (Numera mest böcker)' (viewtopic.php?f=8&t=68402) läggs en del böcker till men tråden måste bumpas då och då. :wink:

För egen del har det mest blivit lite skönlitteratur och mest faktaböcker den senaste tiden. Inväntar Ledarskap - 200 Råd av förre ABB-chefen m.m. Percy Barnevik mest för att jag såg en intervju med honom och den lät intressant. I år har jag beställt böcker från Adlibris nästan varannan vecka. :shock:

Det finns många klassiker som är läsvärda. Kafkas Processen är lite litteraturens svar på Frank Zappa tycker jag. Den var kurslitteratur på Juristlinjen i Uppsala när jag undervisade där - klart intressant att diskutera den. Som jag skrev i den länkade tråden har jag skaffat Strindbergs Fröken Julie men inte hunnit läsa den klart. :? Den berättelsen är så universell och genial - klart underskattad.

/R

10 Apr 2013, 10:51
Profile

Senaste boken var "Jag är Zlatan Ibrahimovic". Kunde inte lägga ifrån mig den utan sträckläste. Rekommenderas till alla fotbollsintresserade och speciellt zlatanhatare.

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

10 Apr 2013, 10:57
Profile WWW

Hovnarrarna av Avigdor Dagan.

Religion vs fossils. Fossils win.

10 Apr 2013, 11:09
Profile

Vad handlar den om Granis? Jag har försökt att hitta info om boken på nätet utan att lyckas. Berätta gärna lite om den, hur gammal och hur många sidor.

10 Apr 2013, 15:16
Profile

Håller på att läsa Processen just nu faktiskt. Nån ny utgåva med fem kapitel mer än tidigare översättningar. Den fullständiga översättningen tydligen. Den verkar rätt bra, gillar den än så länge.

Jag gillar verkligen hur historien börjar. Man börjar mitt i smeten helt ovetande om vad som egentligen har hänt, precis lika ovetande som K själv.

"Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att han gjort något ont blev han häktad en morgon. "

Helt fantastiskt start, sånt gillar jag. Spänning från allra första ordet.

Renegade wrote:
Skönt att läsa att människor läser riktiga böcker. :)

I tråden 'Vad har du just nu på nattduksbordet? (Numera mest böcker)' (viewtopic.php?f=8&t=68402) läggs en del böcker till men tråden måste bumpas då och då. :wink:

För egen del har det mest blivit lite skönlitteratur och mest faktaböcker den senaste tiden. Inväntar Ledarskap - 200 Råd av förre ABB-chefen m.m. Percy Barnevik mest för att jag såg en intervju med honom och den lät intressant. I år har jag beställt böcker från Adlibris nästan varannan vecka. :shock:

Det finns många klassiker som är läsvärda. Kafkas Processen är lite litteraturens svar på Frank Zappa tycker jag. Den var kurslitteratur på Juristlinjen i Uppsala när jag undervisade där - klart intressant att diskutera den. Som jag skrev i den länkade tråden har jag skaffat Strindbergs Fröken Julie men inte hunnit läsa den klart. :? Den berättelsen är så universell och genial - klart underskattad.

/R

10 Apr 2013, 15:25
Profile

Crimson wrote:
Vad handlar den om Granis? Jag har försökt att hitta info om boken på nätet utan att lyckas. Berätta gärna lite om den, hur gammal och hur många sidor.

Den ploppade bara upp i tanken när jag kollade tråden Läste den för 17 år sedan när den kom ut på svenska. Försökte få tag i den men den var slutsåld på förlag osv. I dessa internettider är det säkerligen en baggis att leta upp på seconhandmarknaden. Har för mig att den är utgiven 1990, svensk översättning 1996. Strax under 200 sidor. Fyra judiska lägerfångar börja uppträda som gycklare för att överleva/undkomma plågoandarnas grymhet. Ska låna eller köpa eget ex. I rätt händer skulle det kunna bli en fantastisk film.

Religion vs fossils. Fossils win.

10 Apr 2013, 18:04
Profile

Rambo någon?

Annars läser jag just nu Bruce´s senaste biografi

Min favoritbok all time är ju annars "A farewell to arms" av Ernest Hemmingway

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Apr 2013, 21:00
Profile WWW

Här kommer mina absolut favorit böcker eller författare!
Som är ett MÅSTE att läsa.

Richard Dawkins: The god Delusion... om ni bara läser en ända bok till läs denna!
Arthur C Clarkes: Rendevouz with Rama men ni måste läsa alla 4. Dessa är så fantastiskt bra att man har dem i tankarna i flera år efteråt!
Christopher hitchens: God is not great... är absolut fantastisk och ett måste.
Eric Van Lustebader: Ninja serien....jag minns ja va extatisk när jag hittade 6 böcker till i Serien vid ett biblotek i Nagu... för 10 år sen...
Frederik Pohl: Gateway serien.... Frederik Pohl är en av hard scifis genier.
Larry Niven och Jerry Pournelle: The Mote in gods eye... absolut superb.
Michio Kaku: Physics of the Future.

Stephen King: tycker jag skriver väldigt enkelt och bra... och är bra för tonåringar och unga men även äldre.

Och Valfirtt utav Hunter S Thompson som är en humorist enligt mig.

Men Hard Science Fiction är den överlägnsa Changern enligt mig, spekulation i framtida teknik inom fysikens lagar...

Last edited by salesman on 10 Apr 2013, 22:41, edited 1 time in total.

10 Apr 2013, 21:51
Profile ICQ YIM WWW

O schysst det där var en bra lista! Jag gillar också Hunter S, han tillsammans med Paul Auster och Kurt Vonnegut har en liknande stil när de skriver.

Väldigt enkel språk, men otroligt välskrivet och otroligt bra berättarteknik. Samt att de är bra på att måla upp tydliga bilder, speciellt Paul Auster som är ett geni på miljöbeskrivningar speciellt inom New York under 60-talet. Det känns som att man är där på plats när man läser hans böcker.

10 Apr 2013, 22:06
Profile

Joshunznera wrote:
Rambo någon?

Annars läser jag just nu Bruce´s senaste biografi

Min favoritbok all time är ju annars "A farewell to arms" av Ernest Hemmingway

Läste nyligen Bruce också, helt ok tycker jag.
Håller med, A farewell to arms är grymt bra. Gillar Hemingway, Och solen har sin gång fick mig att besöka San Fermin festivalen i Pamplona, har nog aldrig haft så roligt som de 2 gånger jag vart där 8)

10 Apr 2013, 22:39
Profile

Man får höra om och om igen hur bra Vonnegut är... jag skall ta itu med honom snarast.
Ett tips som absolut gör att man kan avverka böcker i mängd och massor är om man har möjlighet att ha audiobooks i jobbet.
Men man måste vara noga med att kolla att dem är unabridged.

Piratebay har massor... jag brukar köpa de bästa ... i bokform efteråt ....

10 Apr 2013, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

Liftarens guide till galaxen bör man ju ha läst.
Sen slår jag ett slag för Dexter, om man kan läsa engelska.
Plus en hel del av det som tidigare postats :)

10 Apr 2013, 22:49
Profile

Dagens tips: Jews without Money

10 Apr 2013, 23:31
Profile ICQ YIM WWW

Kvällens tips: Dumskallarnas sammansvärjning.

ett måste för den läskunnige !

10 Apr 2013, 23:49
Profile

Britbender wrote:

Har lånat den av tre olika personer som alla håller den som en av de absolut bästa och roligaste böckerna som någonsin skrivits. Varje gång har jag läst 40-50 sidor och inte fattad det roliga och lagt den ifrån mig för att aldrig fortsätta. :?

Ska jag göra ett nytt försök? Och varför ska jag det!? :wink:

/R

11 Apr 2013, 00:16
Profile

Britbender wrote:

+1! :D :D

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

11 Apr 2013, 05:44
Profile WWW

Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien, en fantastisk bok som åldrats med värdighet. Nyss läste jag Änglarnas svar av Stefan Einhorn, en rätt kort historia med ständiga och överraskande vändningar, inte någon blivande klassiker förvisso men riktigt bra

11 Apr 2013, 17:50
Profile

Britbender wrote:

Haha....ja den där jävla boken förändrade mitt liv under säkert en tioårsperiod.

Ignatius och Myrna Minkoff vilka lirare... :mrgreen: :mrgreen:

Men det är nästan bara killar/män som tycker den är rolig, många tjejer som jag "tvingat" på denna bok säger ungefär: "vad är det för roligt med Ignatius, han är ju bara äcklig". Det är ju inte alla tjejer som faller för killar som ligger och runkar med en plasthandske och tänker på sin döda colliehund :shock: :? .

Tror att man måste ha ett stråk av "losermentalitet" (eller i vart fall förstå sej på detta) för att kunna tillgodgöra sej denna typ av bok. Ignatius är ju en "helt omöjlig person" för sin omgivning, det var nog ingen tillfällighet att författaren tog livet av sej (det är vad jag tror).

11 Apr 2013, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

Hundraåringen som klev ut genom förnster...- Är ju riktigt rolig den med. Rekomenderar den till de som inte har läst den ännu, verkar dock som att hela Sverige har det.

Kan dock inte fatta att de ska göra Film av den, kan inte bli något bra det. När en bok är så bra som den är ska man inte ta och förstöra det på det här sättet.

11 Apr 2013, 23:36
Profile

Böcker råcks.

Dumskallarnas sammansvärjning började jag tycka va rolig
efter ungefär halva boken. Den är nog rolig hel vägen
egentligen men jag fattade inte det.

Gorkijparken är den bästa deckaren/thrillern jag läst.

Ursula Le Guin har skrivit några sjukt bra fantasy/sf romaner.

Kafka lär ha garvat själv åt Processen. Jag tyckte den var
lätt ångestframkallande och för lik det moderna samhället.
Ett centralt verk.

Vonnegut är en sorts halvgud.

12 Apr 2013, 07:56
Profile

Crimson wrote:
Hundraåringen som klev ut genom förnster...- Är ju riktigt rolig den med. Rekomenderar den till de som inte har läst den ännu, verkar dock som att hela Sverige har det.

Kan dock inte fatta att de ska göra Film av den, kan inte bli något bra det. När en bok är så bra som den är ska man inte ta och förstöra det på det här sättet.

Det där har jag också funderat på.... måste ju va en omöjlighet med svensk filmbudget att göra nåt bra av den.

12 Apr 2013, 09:06
Profile

En annan bok som faktiskt hängde med mig rätt länge i min ungdom ( :wink: )
är Kräftans vändkrets, av Miller.
Mycket snusk och omoraliskt beteende, det gillar man ju !

Äcklet, av Sartre....liten och tunn men naggande god.

Sist men inte minst, Stäppvargen av Hermann hesse.
borde finnas i varje ung rebells fjällräven.

Sen var det ju en riktigt tragisk historia med författaren till Dumskallarnas s.
att han tog sitt liv innan den blev publicerad och fick sitt genomslag.
fast det ger boken en annan dimension och tyngd.

12 Apr 2013, 10:53
Profile

Cabretta wrote:
Britbender wrote:

Haha....ja den där jävla boken förändrade mitt liv under säkert en tioårsperiod.

Ignatius och Myrna Minkoff vilka lirare... :mrgreen: :mrgreen:

Men det är nästan bara killar/män som tycker den är rolig, många tjejer som jag "tvingat" på denna bok säger ungefär: "vad är det för roligt med Ignatius, han är ju bara äcklig". Det är ju inte alla tjejer som faller för killar som ligger och runkar med en plasthandske och tänker på sin döda colliehund :shock: :? .

Tror att man måste ha ett stråk av "losermentalitet" (eller i vart fall förstå sej på detta) för att kunna tillgodgöra sej denna typ av bok. Ignatius är ju en "helt omöjlig person" för sin omgivning, det var nog ingen tillfällighet att författaren tog livet av sej (det är vad jag tror).

Hehe,, jag tycker det är en underbar bok. Tagit mitt nick därfrån. Om jag inte missminner mig när Ignatius skrev brev till fabrikören,, Bäste Herr Mongoloid,,, osv, avslutade brevet Eder Arbetarpojke

Juloratoriet annars en favvis
Röde Orm
Silmarillion av Tolkien
Nu skål o Glad Fredag som Nalle Puh skulle sagt

12 Apr 2013, 16:08
Profile ICQ WWW

arbetarpojken wrote:

Hehe,, jag tycker det är en underbar bok. Tagit mitt nick därfrån. Om jag inte missminner mig när Ignatius skrev brev till fabrikören,, Bäste Herr Mongoloid,,, osv, avslutade brevet Eder Arbetarpojke

Juloratoriet annars en favvis
Röde Orm
Silmarillion av Tolkien
Nu skål o Glad Fredag som Nalle Puh skulle sagt

“Between notes, he had contemplated means of destroying Myrna Minkoff but had reached no satisfactory conclusion. His most promising scheme had involved getting a book on munitions from the library, constructing a bomb, and mailing it in plain paper to Myrna. Then he remembered that his library card had been revoked.”

12 Apr 2013, 21:00
Profile ICQ YIM WWW

Fan va sugen jag blev på att läsa om den, blir till att köpa ett nytt ex.
brukar ge bort bra böcker till bättre behövande (läs. flickvänner, arbetskamrater)

på tal om det, var det nån som såg dokumentären om Googles bokscannings fadäs igår ?

helt jävla sinnessjukt !

13 Apr 2013, 09:28
Profile

En skön bok som kan väcka en del tankar är Zen and the Art of Motorcycle Maintenance av Robert Pirsig. På svenska heter den antingen "Livet, kärleken och konsten att sköta en motorcykel" eller "Zen och konsten att sköta en motorcykel" beroende på hur gammalt exemplar man får tag i. Läs den.

En annan bok som faktiskt är läsvärd är We the living av Ayn Rand. Inte alls lik hennes senare politiska mastodontverk, utan en lite kortare nästan självbiografisk roman. Huvudpersonen är en rysk kvinna som upplever den kommunistiska revolutionen och dess baksidor. Gripande skildringar av folk som inte alltid visar sina bästa sidor.

13 Apr 2013, 15:24
Profile
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next