|
|
Page 1 of 1
|
[ 23 posts ] |
|
Skällande hundar, vad gäller
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Skällande hundar, vad gäller
Då har det hänt, en granne kom över och klagade på att mina hundar skäller, tyvärr så var hon väldigt kortfattad och sa ungefär att nu får det bli slut på det här jag hade gärna tagit en längre diskution om det är speciella tider eller vad det är som irriterar man jag blev lite "tagen på sängen" då jag håller på att renovera köket och precis hde tagit av mig arbetskläderna och öppnade dörren i t-shirtoch kortkalsånger. Det verkade vara en ganska bra fest på lördagen och dom som bor där är i 20-års åldern så säkert var dom bakis och ville sova då jag satte ut bäggehundarna för att kunna dra igång och snickra kl 10.00 och klockan blev ju också omställd samma dag.
Tyvärr bor jag i ett tättbebyggt område men har försökt göra så gått det går och jag sätter ut hundarna på vardagar ca 06.45 och har dom i hundgården till ca 17.00 då jag kommer hem från jobbet, på helger brukar jag sätta ut dom mellan 10.00-11.00 och ta in dom på eftermiddagen. Visst händer det att dom kan få vara ute längre tid nån dag då och då om man måste jobba över eller så. Enligt mig skäller dom inte konstant, visst skäller dom ibland och rätt så intensivt om det rör sig mycket folk osv men dom är ju också tysta och stilla långa perioder och vissa dagar ser man inte alls till dom. Till saken hör att min Laika på drygt ett år säkert är lite understimulerad pga att jag har opererat bort baksporrarna på honom och han har fått stå i ca 1 mån nu vilket inte gör saken bättre, att gå ut och gå en halvmil ger ju iinte så mycket för en sån hund
Det finns ju antiskallhalsband men det anser jag inte vara nåt alternativ, mina hundar skall skälla älg och ev björn i skogen och speciellt unghunden som skall jagas in till hösten vill man ju inte skall känna obehag av att skälla.
Är det nån som har koll på vad som gäller, det verkar ju vara mycket godtyckligt om vad som är störande och vissa tål ju inte hundskall överhuvudtaget.
Jag har också funderat på att montera en webkamera riktad mot hundgården så man skulle kunna filma och spela in vad hundarna gör på dagarna då man inte är hemma och även få en uppfattning om hur mycket dom skäller och hur intensivt skällande är. Frågan är väl då om man får filma sina egna hundar i sin hundgården utan tillstånd.
|
| 02 Apr 2013, 08:22 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Skällande hundar, vad gäller
För det första, kan du inte ha hundarna i hundgården så länge utan uppsikt. Framförallt inte när du är osäker på hur de uppträder. För det andra är det oerhört viktigt med en dialog med grannarna. För det tredje, om en granne kallar in myndigheterna blir det du som får stå för fiolerna - oavsett om du gjort rätt eller fel.
Svårt fall. Jag skulle nog försöka ta reda på hur hundarna uppträder under dagarna. Problemet kan vara större än du tror, men också mindre. Lycka till!
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 02 Apr 2013, 08:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Försök ta en seriös diskussion med dom när dom inte är bakis, det låter som en bra början. Problemet kanske inte sitter så djupt som Du tror, på vardagarna kan dom ju bara störas om dom inte har ett jobb eller skola att gå till?
Jag har själv samma dilemma, inte så att grannarna klagat direkt till mig, men det är mer trafik och spring nu runt hundgården och mina skäller också rätt kraftigt ibland , jag försöker ha dom inne så gott det går på helgerna så man inte stör för mycket.
Mina är likadana , dom ligger fint och slappar om det inte är folk som rör sig runt , bilar som kommer och dylikt då säger dom till.
| 02 Apr 2013, 09:11 |
|
 |
|
busse
|
FenderBender wrote: För det första, kan du inte ha hundarna i hundgården så länge utan uppsikt Då är nog de flesta som har hundar och heltidsjobb i denna kommun olagliga men det är ju en annan femma. Jag har mina hundar i en 24 kvadrat stor hundgård vilket är nog enligt jordbruksverkets hemsida för hundar upp till 65 cm i höjd med uppvärmd koja, rastbänk med möjlighet till sol och skugga. Sen är jag oftast hem på lunchen och för det mesta ser jag inte till dom då utan dom ligger och tar det lungt. Är ledig i dag och bygger om i köket och min laika har varit lung och fin i hundgården sen brakade det loss, gick ut och lyssnade och en lite "bjäbbhund" gläfte fint. Samma hund har nu i ca en timme sprungit runt kring huset innan jag gick ut och drev iväg den, inte konstigt om min skäller då dessa hundar kommer in på gården. Känns ju så där kul nu så fort det rör sig nåt så drar ju laikan igång för fullt. Jag talade med miljöinspektören som för övrigt är trummisen i vårt nu nästan avsomnade bands svägerska och då jag berättar hur jag håller mina hundar så tycket hon att det lät bra med hänsyn till grannarna att jag inte sätter ut dom så tidigt på helgerna. Tror jag skall se när dom är hemma och gå över och prata med dom och i alla fall visa att man vill försöka lösa det hela.
|
| 02 Apr 2013, 11:48 |
|
 |
|
FenderBender
|
busse wrote: FenderBender wrote: För det första, kan du inte ha hundarna i hundgården så länge utan uppsikt Då är nog de flesta som har hundar och heltidsjobb i denna kommun olagliga men det är ju en annan femma. Missförstå mig rätt, det finns inget olagligt i att ha hundar i en hundgård. Men i ett tätbebyggt område ställs vissa krav på att hundarna inte får uppfattas som störande. Dels kan det leda till tråkigheter med myndigheter (även om din hundgård uppfyller kraven), dels kan det få konsekvenser för dina framtida relationer med grannarna. Samtidigt kan aldrig du belastas för om lösspringande hundar retar upp dina hundar. Det blir en komplicerad soppa, som bara till slut landar i dina relationer med grannskapet. Försök visa att du tar ditt ansvar. Försök få igång en dialog. Det är det enda råd jag kan ge dig, baserat på den info jag har. Jag har själv drivit kennel i många år och vet hur svårt det kan vara att vinna acceptans hos vissa personer. Lycka till!  Edit: Jag hade en husky som satt och skällde nätterna i ända. Vi bodde på landet, men grannarna blev duktigt uppretade. En av mina döttrar fick snilleblixten att lämna lampan tänd i jyckens box över natten. Döm om allas förvåning när han tystnade - han var mörkrädd, stackarn! Det finns alltid något som triggar en hunds skällande, det gäller bara att ta reda på vad. I ditt fall kan det mycket väl vara den lösspringande hunden du berättade om.
|
| 02 Apr 2013, 13:12 |
|
 |
|
busse
|
Vad som triggar igång skällandet är ju svårt att säga, det skäller ju mer eller mindre konstant hundar lite här och var i grannskapet och visst gör det sitt, de lösspringade hundarna är ju också såna som triggar igång hunarna att skälla speciellt på sommaren då det inte är snö så dom obehindrat kommer in på gården hur som helst, inte så kul heller då morsan var barnvakt ringde helt förtvivlad och troode att mina hundar skulle hoppa över hagen för att "små hundarna" var på gården, hästar är en annan grej som sätter igång hundarna ibland undrar jag vad vissa hästägare håller på med då dom vänder och snurrar med hästarna på det enda stället som hunadra ser gatan riktigt bra ungefär som att dom skall testa hur hästarna reagerar på hundarna.
Min sambo frågade lite andra grannar som hon träffade om dom störs av hundarna och dom sa att visst skäller dom men inget som dom stör sig på, i alla fall vad dom säger till oss. Dock hade en tant hört att nån var irriterad för att dom jobbade skift och vill sova på dagen. Jag kan ju få för mig att klippa gräset varje vardag kl 09.00 och kl 10.00 på helgerna och då sover dom nog lika dåligt som om hundarna skäller, då jag jobbade natt fick man ju som finna sig i att det levde oom på dagarna.
Hur som helst känns det inget kul att vet att nån är irriterad även om jag kanske rent "lagligt får" ha dom som jag har dom nu
|
| 03 Apr 2013, 06:29 |
|
 |
|
southbeck
|
Du har en drygt ettårig hund som är själv hela dagen ute? Då är inte problemet att dom skäller skulle jag säga utan att dom är ensamma alldeles för länge. "Lagligt" i den här frågan blir luddigt efter som man enligt svensk lag inte får lämna hundarna ensamma för länge utan tillsyn. 10 timmar är alldeles för länge. Fem timmar är rekommendationen för en tränad hund. 10 timmar för en ettårig hund..
|
| 04 Apr 2013, 07:50 |
|
 |
|
FenderBender
|
southbeck wrote: Du har en drygt ettårig hund som är själv hela dagen ute? Då är inte problemet att dom skäller skulle jag säga utan att dom är ensamma alldeles för länge. "Lagligt" i den här frågan blir luddigt efter som man enligt svensk lag inte får lämna hundarna ensamma för länge utan tillsyn. 10 timmar är alldeles för länge. Fem timmar är rekommendationen för en tränad hund. 10 timmar för en ettårig hund.. Hmmm... Jag noterade aldrig att det var en unghund det rörde sig om. Du har naturligtvis helt rätt - en så ung jycke ska inte vara utan uppsyn så många timmar. Dels är det inte rätt mot hunden, dels är det en fas när hunden utvecklas väldigt mycket. Om den får utvecklas utan tillsyn kan den lägga sig till med fula ovanor som kan bli mycket svåra att få bukt med.
|
| 04 Apr 2013, 11:59 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vet inte om någon såg det avsnitt av den prominenta såpan 'grannfejden' p å Tv3 där just detta var ett stort problem i nån by i Norrland, kennel mot grannar... grannar klagade, kennelägaren hävdade att det var grannarna som retade hundarna alt deras egna hundar som triggade allt.
Där satte man faktiskt upp en kamera under dagen och filmade exakt vas som hände och dokumenterade exakt hur mycket hundarna skällde och vad som hände samtidigt runtikring, kommer dock inte ihåg vad det resulterade i ....
| 04 Apr 2013, 12:08 |
|
 |
|
FenderBender
|
Mike Leaf wrote: Vet inte om någon såg det avsnitt av den prominenta såpan 'grannfejden' p å Tv3 där just detta var ett stort problem i nån by i Norrland, kennel mot grannar... grannar klagade, kennelägaren hävdade att det var grannarna som retade hundarna alt deras egna hundar som triggade allt.
Där satte man faktiskt upp en kamera under dagen och filmade exakt vas som hände och dokumenterade exakt hur mycket hundarna skällde och vad som hände samtidigt runtikring, kommer dock inte ihåg vad det resulterade i .... Jag miss det där - och om jag inte missminner mig slutade det med mordförsök, eller nåt sånt. Som hundägare gäller det att ha silkesvantarna på när det gäller relationer med grannskapet. Konflikter som blossar upp kan bli oerhört infekterade. Själv har jag aldrig haft några konflikter av det slaget dock. Men jag känner till många som haft stora problem i tätbebyggt område. Tyvärr är det ofta hundarna som kommer ikläm, när okunskap och osaklighet får råda, åt båda håll. Min erfarenhet är, att om man smäller upp en hundgård i tätbebyggt område blir man automatiskt en måltavla. Många människor iakttar och har åsikter. Då gäller det att sköta sig exemplariskt.
|
| 04 Apr 2013, 12:24 |
|
 |
|
busse
|
Det är ju inget försvar för mig att jag har hundarna i hundgård men i princip så går det inte att ha ett heltidsjobb och en hund om du inte kan ha med dig hunden på jobbet. Att ha hunden i bilen en hel dag och rasta den på kaffe och lunchraster måste ju vara ett ännu sämmre alternativ än att ha hunden i hagen från 06.45 till 16.15 (de flesta dagarna) och åka hem på lunchen och titta till dom då. För det mesta så tar jag med mig hundarna om jag bara kan dit jag åker istället för att ha dom i hagen men detta är inget alternativ då jag jobbar utan då skulle dom bara få ligga i bilen. Om det nu är till nån fördel så har jag oftast Laikan tillsammans med min 4-åriga jämthundstik då dom är i hagen.
Min uppfattning är i alla fall att speciellt Laikan på 15 mån trivs i hagen, han vill dit så fort man tar ut honom så drar han mot hundgården och skall in i den. Detta började han med redan då han ca 3 mån och och då lät jag han vara i hagen väligt korta stunder som sen har ökats på, han vill ligga ute också fast det har varit ner mot 30 grader kallt har han legat ute i snön och inte gått in i den uppvärmda kojan mer än små stunder. Pälsens tjocklek som han hade i vinter gjorde nog att han trivdes bättre ute än inne, nu har han i alla fall fällt av sig vinter pälsen. Jämthunden trivs mycket bättre inne och ligger nästan uteslutande i kojan då det är vinter.
Nästa pilsner som säkert kunde minska skällandet är att fysiskt träna hunden hårdare, nu är det ju inte det heller så lätt i detta fall. Jag har opererat bort baksporrarna vilket har gjort att han fått ta de väldigt lungt i ca 1 mån och sen har han mest troligt haft lite växtverk och varit lite halt på ett framben och jag har av veterinär blivit avrådd att dra med honom vilket jag ändå inte skulle ha gjort innan han blir ca 18 mån. Att under den "tillåtna" perioden släppa honom och låta han springa lös är något som jag inte vågar göra, jag vill inte att han träffar en älg i 80-100 cm djup snö för då kan det ju vara kört om han skulle gå på för nära på fel älg, jag har jakträtt på två ställen så jag kan lagligt släppa på ca 14000 ha. I princip varje kväll försöker jag vara ute och gå ca 5 km men detta är ju ingen träning alls för en hund som på normalt sök i skogen avverkar en sträcka på 1 mil i timmen, skulle vilja åka skidor eller spark med laikan men det vågar jag som sagt inte göra.
Kom gärna med tips på hundhållning hur ni skulle göra, jag är alltid öppen för förslag. Är det bara relativt lungt i omgivningen så är det lungt i min hundhage men några enstaka skall då och då.
Tror faktiskt inte att det spelar nån större roll om jag är hemma eller inte är det livat runt om kring så skäller dom är det lungt så är det tyst men jag kan ju ha fel.
Jag är fortfarande inne på att filma hundarna just för att ha svart på vitt hur mycket dom skäller och som sagt är ju allt relativt en del retar sig säkert på två skall per dygn medans andra står ut med hundar som skäller konstand dag som natt. Skulle man ha dom på film så kan man ju visa att när och hur länge dom skällt. Som nån sa är det kanske ett större problem än vad jag tror eller så är det tvärt om minder, en filmning borde ju vara det bästa för att visa hur det ligger till.
Även om detta bara var ett klagomål och direkt till mig skulle det ju vara bra med filmer men datum och tid som kan visa vilken dag och när på dygnet hundarna skällt om det skulle blir fler klagomål i framtiden.
Edit:
Läste om någon på nätet (men hittar inte det nu) som hade klagomål om skällande hundar som då började filmade hundarna i hagen med webkamera och sen gav han miljöinspektörer möjlighet att när som helst gå in och kolla hans webkamera som visade hundarna via nätet. Det slutade med att inspektören inte hade nåt att anmärka på då dom inte skällde mycket och bara under dagtid.
|
| 05 Apr 2013, 09:04 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
busse wrote: Det är ju inget försvar för mig att jag har hundarna i hundgård men i princip så går det inte att ha ett heltidsjobb och en hund om du inte kan ha med dig hunden på jobbet. Att ha hunden i bilen en hel dag och rasta den på kaffe och lunchraster måste ju vara ett ännu sämmre alternativ än att ha hunden i hagen från 06.45 till 16.15 (de flesta dagarna) och åka hem på lunchen och titta till dom då. För det mesta så tar jag med mig hundarna om jag bara kan dit jag åker istället för att ha dom i hagen men detta är inget alternativ då jag jobbar utan då skulle dom bara få ligga i bilen. Om det nu är till nån fördel så har jag oftast Laikan tillsammans med min 4-åriga jämthundstik då dom är i hagen.
........
Kom gärna med tips på hundhållning hur ni skulle göra,jag är alltid öppen för förslag. Är det bara relativt lungt i omgivningen så är det lungt i min hundhage men några enstaka skall då och då.
Min hund går på dagis. Detta av samma skäl som min dotter en gång fick vara på dagis innan hon brjade skolan; för att få ha kul på dagarna och umgås med likasinnade. Hundarna på "mitt" dagis håller till i landlig miljö, får vara ute och springa med andra hundar mest hela tiden och stör ingen om de råkar skälla lite emellanåt 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 07 Apr 2013, 17:03 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Med risk för att reta upp er - jag skulle inte ha hund om jag inte kunde vara tillsammans med den nästan jämt! Att inte kunna ta med jycken till jobbet är värdelöst!
|
| 09 Apr 2013, 16:29 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Vinyljunkie wrote: Med risk för att reta upp er - jag skulle inte ha hund om jag inte kunde vara tillsammans med den nästan jämt! Att inte kunna ta med jycken till jobbet är värdelöst! undrar då hur du ska bete dig när och om du får barn ngn gång i framtiden.. huvva  Dessutom är det ju inte så många arbetsplatser en hund har ngn glädje av att spendera sina dagar på. Men det kanske var mest för din egen skull du ville ha hunden på jobbet?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 09 Apr 2013, 16:58 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Joshunznera wrote: Vinyljunkie wrote: Med risk för att reta upp er - jag skulle inte ha hund om jag inte kunde vara tillsammans med den nästan jämt! Att inte kunna ta med jycken till jobbet är värdelöst! undrar då hur du ska bete dig när och om du får barn ngn gång i framtiden.. huvva  Dessutom är det ju inte så många arbetsplatser en hund har ngn glädje av att spendera sina dagar på. Men det kanske var mest för din egen skull du ville ha hunden på jobbet? Ja stackars ungjävlar. "Hjälp! Rädda oss! Pappa vill inte släppa oss ur sikte!" Jag tror absolut att hundar mår bäst om de får vara med sin flock. Fler frågor på det? 
|
| 09 Apr 2013, 17:10 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Vinyljunkie wrote: Ja stackars ungjävlar. "Hjälp! Rädda oss! Pappa vill inte släppa oss ur sikte!" Jag tror absolut att hundar mår bäst om de får vara med sin flock. Fler frågor på det?  Precis, en flock hemma på kvällar nätter och helger. Den andra flocken på hunddagiset tex. Precis som med människor, de flesta trivs bäst tillsammans med andra. Men nödvändigtvis inte alltid med föräldrarna  Jag vågar nog påstå att de flesta hundar trivs bättre med att springa runt med andra hundar än att ligga under ett skrivbord eller i förarhytten på en långtradare dagarna i ända..
|
| 09 Apr 2013, 18:34 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Joshunznera wrote: Vinyljunkie wrote: Ja stackars ungjävlar. "Hjälp! Rädda oss! Pappa vill inte släppa oss ur sikte!" Jag tror absolut att hundar mår bäst om de får vara med sin flock. Fler frågor på det?  Precis, en flock hemma på kvällar nätter och helger. Den andra flocken på hunddagiset tex. Precis som med människor, de flesta trivs bäst tillsammans med andra. Men nödvändigtvis inte alltid med föräldrarna  Jag vågar nog påstå att de flesta hundar trivs bättre med att springa runt med andra hundar än att ligga under ett skrivbord eller i förarhytten på en långtradare dagarna i ända.. Om vi snackar om flera hundar som bor ihop som har utrymme att springa när de vill så är jag med dig.
|
| 10 Apr 2013, 12:57 |
|
 |
|
southbeck
|
Hunddagis låter som det ända rätta. Både för hundarna och grannarna. Som du skriver så har du svårt att ta med hundarna till jobbet. Men det är ju något man får tänka på innan man skaffar hund. Kan man se till så att den inte behöver vara själv hela dagarna. Antingen har man ett passande jobb med få timmar, man kan ta med den till jobbet eller så får den vara på hunddagis.
|
| 11 Apr 2013, 07:16 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
En daghusse/matte är också ett bra alternativ. Det finns alltid någon ensamstående äldre människa som blir jätteglad av lite dagligt sällskap.
|
| 11 Apr 2013, 12:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
southbeck wrote: Kan man se till så att den inte behöver vara själv hela dagarna. Antingen har man ett passande jobb med få timmar, man kan ta med den till jobbet eller så får den vara på hunddagis. Om detta är menat rent generellt så finns det ju ett antal variabler i detta som bör beaktas, var man bor, hur många hundar och vilka hundar man har, hur det är ordnat med hundgård , rastning, koja osv. En hund är ju inte ensam när den är med andra hundar. Mina 2 vill jag hävda trivs utmärkt av att ligga några timmar om dagen i sin hundgår som är + 50 kvm, med en 6 kvm isolerad hundkoja , finns träd osv i hundgården som svalkar också. Dom kan nog ligga där en 5-6 timmar på dagen i alla fall utan att lida av det , om det inte är alltför kallt eller blött. Däremot att ha dom där typ från tidiga morgon till kvällen är väl inte så stimulerande för hunden.
| 11 Apr 2013, 15:48 |
|
 |
|
busse
|
Nu har vi försökt hålla koll på hur mycket hundarna skäller, även med hjälp av andra och nåt snitt på 3-10 mi i timmen, ex i dag har jag varit hemma halva dagen med en min förkylda pojke och jag hade ju kunnat ta in hundarna redan kl 12.00 men då dom ligger lungt och "solar på altanen" till kojan anser jag att dom har det bättre ute än inne under vardagsrumsbordet. På det 4 timmar som jag var hemma med hundarna i hagen har dom kanske skällt ca 5 min totalt, var lite mer livat i 3-4 min då det var "allmänt" skällande i området sen kom det några stöskall nån gång då och då.
Jag är också helt övertygade om att vissa raser och individer trivs bättre än andra i hundgård. Den typen av hundar jag har ställande älghundar skall ju vara ganska självständiga och skall i ganska stor utsträckning "klara sig själv" utan husse och matte i skogen, då jag släpper hunden skall den fara ifrån mig och helst vill jag slippa se den på 15-30 min, sen skall den skälla älg ensammen helst i flera timmar och ibland kan det ju ta lång tid innan man kommer nära älgen, visst skall som ha kontakt men husse och matte och komma tillbaka på bakspår och komma tillbaka om den släppt älgen. Jag inbillar mig att detta kanske kan göra att denna typ av hundar oftast lättare trivs i hundgårdar, ex hade vi en Kelpie och den var inte att tänka på att ha i hage och den var inte heller i hundgård utan fick följa med på sambons jobb. Dock så vet jag en jaktkompis som hade en gråhund som hatade hundgården och han fick bära och dra honom till hundgården de få gångerna han var i hundgården, detta var på den tiden man ansåg att en bra älghund skällde älg ett dygn vilket denna gråhund gjorde. Han brukade även hålla efter älgarna en 4-5 mil så självständig var den hunden trots att han inte var mycket i hundgård. Om hundarna sjävmant vill gå till hagen och går in i hagen om dom bara får chansen hur skall man tolka det? Ex då jag tar ut hundarna på morgonen på helgen så drar speciellt laikan och vill in i hagen om han bara får chansen att vara där, det kan ju knappast vara så att dom vantrivs i hagen då.
Jag är fortfarande inne på att filma hundarna bara för att ligga steget före om man skulle får mer klagomål, jag har ytterst svårt att tro att man kan anse att hundarna är störande om dom normalt skäller 5-10 min i timmen under dagtid och inte för kl 10.00 på helgerna. Visst kan det säkert bli nån intensivare längre skällperiod nån gång då och då men jag är ganska övertygad att jag skulle klara mig mot bygg och milöjönämden, vet att vissa peroner i vårat område som har fått förelägganden om skällande hundar och har då inte fått ha ute hundarna mellan kl 22.00 till 06.00 vilket har full förståelese för.
Det kan ju lätt framstå som att jag bara har hundarna i hundgården i vänta på älgjakten men dessa hundar är definitivt familjemedlemmar och är väldigt lungna och sociala speciellt med pojkarna som är ca 2 och 3.5 år.
|
| 11 Apr 2013, 22:01 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Problemet kanske var mer relaterat till grannarnas baksmälla.
| 12 Apr 2013, 08:24 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Problemet kanske var mer relaterat till grannarnas baksmälla. +1
|
| 12 Apr 2013, 13:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 23 posts ] |
|