View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:53

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Slowcooked lamm på grekiskt vis (matporr) 
Author Message

Post Slowcooked lamm på grekiskt vis (matporr)
"jäävlar vad gott" såg jag att min hund Allis tänkte när hon fick smaka min slowkokade Kleftiko som nyss kom ur ugnen

Det hela började i tisdags kväll när jag sprang på en nyinkommen Nya Zeeländsk lammskuldra i frysdisken i Hemköpet runt hörnet. 59:- kilot är ju helt otroligt billigt för så fint kött..

Så ikväll när köttbiten hade tinat i kyskåp i två dygn skred jag till verket. Först högg jag upp 3-kilosbiten i stora bira som passade i stekgrytans botten. Sedan frästes bitarna i rikligt med smör och kryddades med nymald svartpeppar och salt. När allt blivit brynt runt om spädde jag på med ca 5dl vatten, lammbuljong, två burkar skalade minitomater, tre krossade vitlökar, en rejäl knippe rosmarin och ett par stänk piripiri-saft. På med locked och in i ugn ställd på 100 gader. Då blir vattnet ca 90 grader vilket är prefekt för en slow cook

Efter 3-4 timmar är så allt klart. Bara att kolla emellanåt, köttet ska falla samman och ramla av från benen.

Lyft över i annat kärl, sila vätskan och häll över, Ställ kallt

I morgon:

Stek lite potatis, gärna bakdito, i kuber ca 3*3mm i olivoljeindränk långpanna tillsammans med tärnade zuchini och tomater. Riv över cest från ett par citroner, pensla och in i convektionsugn 200 grader (225 för gammaldags ugn) i ca 30 min tills anrättninegn börjar få färg. maka undan potatisen lite och gör plats för lammet som går i bredvid. Smula över fetaost och in i ugnen igen , men nu bara i ca 5-10 minuter och på 125 grader (150 för den äldre ugnen)

Servera med tzatziki som du också bör ha gjort i förväg, minst ett dygn men helst 4-5 dygn innan...

Åsså ngt gott rödtjut förstås

Fantastiskt gott, nyttigt och billigt.

Lycka till!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Apr 2013, 22:54
Profile WWW

Post Re: Slowcooked lamm på grekiskt vis (matporr)
Även om jag kan ha lite svårt för lamm ibland så lät det grymt gott!

04 Apr 2013, 23:10
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Först högg jag upp 3-kilosbiten i stora bira som passade i stekgrytans botten.

Få se nu, först dumpade du ner ett par bärs på grytans botten, sen choppade du ner lammstackaren i bärsen?
Grekisk kokkonst har allt förändrats genom den här ekonomiska krisen. Lite mer rustikt på nåt vis! :lol: :lol: :lol:

Skämt åsido, låter utmärkt gott!

04 Apr 2013, 23:59
Profile ICQ WWW

Helvete vad gott det verkar. Måste testa att göra.

05 Apr 2013, 11:26
Profile

Joshunznera wrote:
59:- kilot är ju helt otroligt billigt för så fint kött..

Gnägg?

05 Apr 2013, 11:44
Profile

Låter fantastiskt!
Väntar dock tills jag själv blir pensionär innan jag lagar mat där man skall skära potatis i så små kuber, tiden finns helt enkelt inte.

8)

05 Apr 2013, 11:45
Profile

Blues66 wrote:
Låter fantastiskt!
Väntar dock tills jag själv blir pensionär innan jag lagar mat där man skall skära potatis i så små kuber, tiden finns helt enkelt inte.

8)

Att skära en bakpotatis i 3*3cm-kuber tar max 1 minut per potatis, dvs 2 minuter för en 2-personersmiddag ;)

HAr du ont om tid är det annars en mycket god ide att köra lite slow cooking. Ovan anrättning tar max 30 minuter att svänga ihop. Resten är tillagningstid i ugnen. Jag har ibland gjort denna typ av kött (då större bitar) på kvällen. In i ugnen vid 23-tiden, vakna till ljuvliga dofter på morgonen, ta ut grytan och ställ den kallt. På kvällen efter jobbet har du maten färdiglagad, bara att värma

Fö är jag inte pensionär längre, det höll bara i knappt tre månader tills jag hade gjort klart allt jag låg efter med hemmavid.. Jobbar heltid just nu som egen företagare inom hantverkeri, plus två konnsultuppdrag på annan tid :)

05 Apr 2013, 14:40
Profile WWW

Trout wrote:
Joshunznera wrote:
59:- kilot är ju helt otroligt billigt för så fint kött..

Gnägg?

Hade varit gott det också. NEj förklaringen var nog att det dels var fryst och framförallt att det inte hade gått åt så mycket som butiken hoppats inför Påsken. Att sedan så många inte vet hur man tillagar lammkött som inte ser ut som kotletter är ju bara tråkigt för de som missar det goda. För mig är det kanon :)

05 Apr 2013, 14:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Blues66 wrote:
Låter fantastiskt!
8)

Att skära en bakpotatis i 3*3cm-kuber tar max 1 minut per potatis, dvs 2 minuter för en 2-personersmiddag ;)

3x3mm däremot, det kan ta tid... yttepytte! :wink:

05 Apr 2013, 16:07
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Blues66 wrote:
Låter fantastiskt!

8)

HAr du ont om tid är det annars en mycket god ide att köra lite slow cooking. Ovan anrättning tar max 30 minuter att svänga ihop. Resten är tillagningstid i ugnen. Jag har ibland gjort denna typ av kött (då större bitar) på kvällen. In i ugnen vid 23-tiden, vakna till ljuvliga dofter på morgonen, ta ut grytan och ställ den kallt. På kvällen efter jobbet har du maten färdiglagad, bara att värma

Fö är jag inte pensionär längre, det höll bara i knappt tre månader tills jag hade gjort klart allt jag låg efter med hemmavid.. Jobbar heltid just nu som egen företagare inom hantverkeri, plus två konnsultuppdrag på annan tid :)[/

Bifogar quote från originalpost; "Stek lite potatis, gärna bakdito, i kuber ca 3*3mm" och tackar för humorn.
God spis!

05 Apr 2013, 20:31
Profile

Blues66 wrote:

Bifogar quote från originalpost; "Stek lite potatis, gärna bakdito, i kuber ca 3*3mm" och tackar för humorn.
God spis!

oooooops! :oops:

05 Apr 2013, 21:27
Profile WWW

Kleftiko är en favorit i det grekiska köket, vansinnigt gott.
Synd att den inte går att få på svenska greksyltor - jag har i.a.f. aldrig hittat kleftiko på menyn.

18 Apr 2013, 16:37
Profile

Det låter smarrigt, tycker nog att det sydeuropeiska köket har den godaste maten. Bara en kall öl, lite vitt grekiskt bröd och svarta oliver på tavernan innan maten kommer in, kan vara hur gott som helst.

/Ulf

19 Apr 2013, 00:50
Profile

låter som ett bra tips inför nästa bog som kommer upp ur frysen! :P
Den senste gjordes det kebab på - bästa kebaben jag ätit de senaste 49 åren. 8)

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

22 Apr 2013, 09:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]