View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 12:03

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Trådlös Telefon 
Author Message

Post Trådlös Telefon
Har skaffat IP-telefoni via Tyfon, den gamla luren som har typ 20år på nacken funkar dock inget vidare mot detta utan jag behöver något nyare..

Så, då är frågan vad jag ska ha.. Följande kriterier gäller:

-Trådlös
-Telefonen/telefonerna ska vara fristående från basenheten/sändaren, eftersom telefoniuttaget hamnar på ett ställe där det inte passar att ha en telefon.
Alternativt skulle det kunna funka med en väggmonterbar basenhet (men då måste den sitta snyggt mot väggen)
-Den ska vara snygg som bara den.
-Bra ljud
-Bra ur strålningssynpunkt.
-Extra funktioner, telesvarare etc är ointressant.

Vad ska jag köpa???? :shock:

EDIT:
Lutar mot Gigaset SL780 alternativet är SL400.. SL780 har snyggare laddstation i stål. sånt måste man ju respektera.. Å andra sidan är den vad jag förstår en mycket äldre modell. Så är det bättre med den nyare SL 400 av någon anledning?
http://www.netonnet.se/CompareView/4552?itemList=118777&compareItemId=118777&itemList=161710&x=49&y=13

Ok då har man fått svår telefon-GAS... Redo för ett impulsköp!!

29 Mar 2013, 10:35
Profile

Post Re: Trådlös Telefon
Telefoner strålar inte.. ;)

Bortsett från det så kan jag rekommendera Siemens Gigaset-serie. Jag har haft dessa i 10-talet år, funkar fortfarande kanon. Köpte en nyare modell till föäldrarna för ett par år sedan, den är lika bra den

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

29 Mar 2013, 13:14
Profile WWW

Gissar att Svullo menar typ SAR-värden, d.v.s. utstrålad sändeffekt från radiosändaren i telefonen. Visst finns det en sändare, som man placerar nära huvudet, men effekten är generellt lägre än i mobiltelefoner. Vill man minimera den, får man väl leta efter telefoner med kortare räckvidd.

29 Mar 2013, 13:40
Profile WWW

Svullo wrote:
Har skaffat IP-telefoni via Tyfon, den gamla luren som har typ 20år på nacken funkar dock inget vidare mot detta utan jag behöver något nyare..

Så, då är frågan vad jag ska ha.. Följande kriterier gäller:

-Trådlös
-Telefonen/telefonerna ska vara fristående från basenheten/sändaren, eftersom telefoniuttaget hamnar på ett ställe där det inte passar att ha en telefon.
Alternativt skulle det kunna funka med en väggmonterbar basenhet (men då måste den sitta snyggt mot väggen)
-Den ska vara snygg som bara den.
-Bra ljud
-Bra ur strålningssynpunkt.
-Extra funktioner, telesvarare etc är ointressant.

Vad ska jag köpa???? :shock:

EDIT:
Lutar mot Gigaset SL780 alternativet är SL400.. SL780 har snyggare laddstation i stål. sånt måste man ju respektera.. Å andra sidan är den vad jag förstår en mycket äldre modell. Så är det bättre med den nyare SL 400 av någon anledning?
http://www.netonnet.se/CompareView/4552?itemList=118777&compareItemId=118777&itemList=161710&x=49&y=13

Ok då har man fått svår telefon-GAS... Redo för ett impulsköp!!

Skall den vara "strålingsfri" så skall du inte ha en trådlös.

( nu är juryn fortfarande ute i frågan om telefoners och mobilers radiostråling är skadlig, men vill man vara helt säker är
det trådbundet som gäller. Och ingen wifi heller)

29 Mar 2013, 14:31
Profile WWW

Är man petig med radiosändare nära hjärnan, funkar Gigaset lurarna ovan med Bluetooth headset, som sänder mW. En mobils sändare ligger på ett fåtal watt, varierar med kontakten med basstationen, men har ca 1000ggr högre sändeffekt än ett BT headset.

29 Mar 2013, 14:50
Profile WWW

Siemens Gigaset is da shit. Har haft flera varianter och hsr alltid varit nöjd.

29 Mar 2013, 17:29
Profile ICQ WWW

Hejsvejs, tack för svar och glada tillrop!

Köpte en Gigaset 780 och är sjukt nöjd. Den funkar som den ska och är galet snygg och gedigen att hålla i handen.. Hållaren i massivt stål fällde avgörandet.

Kul upplevelse var att Elgiganten skulle ha över 1100 för den i butiken.. När jag då sa att jag såg den på deras egen butik på nätet för 699 så fick jag det priset utan knussel... Lite bondfångerivarning tycker jag att försöka kränga den lokalt i butiken för nästan dubbla priset.

:D :D :D

29 Mar 2013, 18:23
Profile

Var i hela friden kan man köpa extra handset? (Nej jag vägrar tänka själv.. )

29 Mar 2013, 18:55
Profile

kjelle wrote:
Gissar att Svullo menar typ SAR-värden, d.v.s. utstrålad sändeffekt från radiosändaren i telefonen. Visst finns det en sändare, som man placerar nära huvudet, men effekten är generellt lägre än i mobiltelefoner. Vill man minimera den, får man väl leta efter telefoner med kortare räckvidd.

Det jag menade är att begreppet strålning ( i vart fall tidigare) endast används när det är frågan om för männsikan skadliga nivåer. I fråga om telefoner finns det ju inga som helst belägg för att det skulle vara fråga om skadliga nivåer. Därmed bör man undvika begreppet strålning, eftersom detta ord har en negativ innebörd

/språkpolisen ;)

EDIT: idag används begreppet "strålning" i så stor omfattning, framförallt i samband med mobiltelefoni, att ordets säkerligen snart kommer att få en ny innebörd. Det är väl så det är med ett levande språk, på gott och ont. Det finns folk som tror att det finns ngt som heter elallergi också...

29 Mar 2013, 21:34
Profile WWW

Intressant Josh.. Språkpoliseri är en dygd!

Jag har inte alls koll på detta med "strålning" om du står ut med uttrycket.. En snabb googling ger ju minst sagt splittrad bild:

Rättshaveristversionen: http://www.vagbrytaren.org/slang%20din%20sladdlosa%20telefon.htm

Den officiella: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/magnetfalt--tradlos-teknik/tradlos-teknik/tradlos-telefoni/

30 Mar 2013, 11:52
Profile

Svullo wrote:
Intressant Josh.. Språkpoliseri är en dygd!

Jag har inte alls koll på detta med "strålning" om du står ut med uttrycket.. En snabb googling ger ju minst sagt splittrad bild:

Rättshaveristversionen: http://www.vagbrytaren.org/slang%20din%20sladdlosa%20telefon.htm

Den officiella: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/magnetfalt--tradlos-teknik/tradlos-teknik/tradlos-telefoni/

Jo, diverse foliehattscommunities har ju sina agendor och vokabulär. Vi andra försöker hålla fast vid fakta :)

Det var inte meningen att vara dryg på din bekostnad, inser nu att det framstår på det viset, jag vill bara försöka hålla "strålnings"-debatten på en sansad nivå :)

30 Mar 2013, 12:29
Profile WWW

Ingen fara, jag är inte lättstött.. :wink:

30 Mar 2013, 20:54
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]