View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 13:28

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Fristående GPS eller GPS i mobiltelefon 
Author Message

Post Fristående GPS eller GPS i mobiltelefon
Vi har en gammal Garmin 250 GPS som börjar sjunga på sista versen. En ny GPS med livstids kartuppdatering kostar typ 2.000.
Hur mycket kostar det med GPS i mobilen? Funkar det lika bra som en fristående GPS?
Tacksam för synpunkter.

Klas

24 Mar 2013, 13:04
Profile WWW

Post Re: Fristående GPS eller GPS i mobiltelefon
när jag köpte min Samsung Galaxy2 så fick jag med deras Navigations program gratis! och det fungerar ypperligt! bättre än gummans fristående GPS (vet ej fabrikat )

24 Mar 2013, 13:07
Profile

Nackdelen med GPS i mobilen är kartorna, de ligger sällan på luren utan laddas ner allt eftersom, vilket innebär att det kan bli dyrt om man är utomlands...

(detta har visserligen förändrats lite de senaste åren, numera kan man ladda ner kartpaket på nått sätt till en del lurar om jag minns rätt)

24 Mar 2013, 13:24
Profile

Gps till längre bilresor, mobil till att hitta vid kortare sträckor. Med GPS kan man lättare hitta hotell, fartkameror och trafikupodateringar. Så gör jag.

24 Mar 2013, 13:34
Profile WWW

Kör Navigons app till iOS, kostar ungefär en fjärdedel jämfört med deras top-of-the-line med motsvarande funktioner. Har man redan en iOS-enhet är det klart prisvärt.

24 Mar 2013, 14:06
Profile

Efter att jag laddade ned Waze till telefonen så har min TomTom sällan lämnat handsfacket.
Enda uppenbara nackdelen är att Waze verkar vara "motorvägsorinterad". Den visar gärna vägar som innehåller mycket motorväg även om dessa rutter är avsevärt längre. Något som sägs bero på att amerikaner föredrar motorvägar även om det innebär förseningar. Fan trot....

24 Mar 2013, 14:15
Profile

eskil wrote:
Nackdelen med GPS i mobilen är kartorna, de ligger sällan på luren utan laddas ner allt eftersom, vilket innebär att det kan bli dyrt om man är utomlands...

(detta har visserligen förändrats lite de senaste åren, numera kan man ladda ner kartpaket på nått sätt till en del lurar om jag minns rätt)

Två sökningar i USA kostade mig 280 kr. Bara för att kolla var jag befann mig och vägen dit jag skulle. Kunde kostat hälften om jag inte kört fel en andra gång... :oops:

Min fars GPS (Garmin?) var orsaken till att vi inte hamnade där vi tänkt oss för den hade en eftersläpning som gjorde att vi åkte förbi en avfart. :twisted: Jag har två gånger (båda gångerna i USA fast vid olika tillfällen) bett att få köpa GPSen för nypris av min far bara för att få slänga den någonstans där vattnet är djupt.

Vet inte om smartphonens funktion är så mycket bättre. I veckan stod jag vid ett rödljus i Västerås och då visade markören att vi befann oss 25 meter in i kvarteret. :roll:

/R

24 Mar 2013, 15:20
Profile

Ni som klagar på GPS:ens positionsbestämning: GPS funktionen klarar nog i de flesta fall att bestämma positionen på 10-20 m när, ibland bättre. Det hjälper inte hur bra den positionen bestäms, om inte kartan är korrekt, vilket brukar vara problemet många gånger. Samma problem till sjöss, båtförare som klagar till sjöfartsverket när dom har kört på en grynna som "låg fel", och GPS:en har max 25m felavvikelse. Sjökorten, även de digitala, baserar sig oftast på bortemot 100 år gamla mätningar, ibland lodningar från 1800-talet. Nya mätningar, flygbaserade, pågår, men tar några år till, och kommer att kosta att få tillgång till...

Som bilförare vill man inte se att man kör ute på en åker, eller inne i ett hus. Programvaran kompenserar ofta för felet mellan kartan och GPS-mätningen, och lägger bilen mitt på vägen om inte felet är för stort. Samma sak vid tunnlar, eller s.k. urban canyons (väg mellan två högre hus) där signalen försvinner. GPS:ens programvara håller reda på hastigheten in i tunneln och flyttar markören med tiden.

Jag har råkat ut för samma problem som Renegade just i USA vid motorvägsavfarter, att höra "take next exit" när man ser den försvinna ner till höger är inte så upplyftande!

24 Mar 2013, 18:19
Profile WWW

GPS i mobilen är en välsignelse! Betydligt snabbare på att beräkna rutt än min gammla Garmin. Kör man desutom 3-4 olika bilar på ett arbetspass så är det skönt att slippa fippla med en GPS utöver telefonen.

24 Mar 2013, 18:23
Profile

Tack för bra info. Keep it coming!

Just nu lutar det mest åt en fristående GPS eftersom vi ännu inte har någon telefon med surfkapacitet.

Klas

24 Mar 2013, 20:19
Profile WWW

klast wrote:
Tack för bra info. Keep it coming!

Just nu lutar det mest åt en fristående GPS eftersom vi ännu inte har någon telefon med surfkapacitet.

Klas

GPS i telefonen kräver smartphone och internetuppkoppling med telefonen. Har du inte det, är det en separat GPS som gäller.

24 Mar 2013, 23:15
Profile WWW

Jag har kört med Copilot i mina Androidlurar tidigare, funkar perfekt. Kartorna har man på minneskortet, västeuropa tar ca 2Gb. Nu har jag Navfree installerat, det är gratis och kartorna kan man välja land för land och lägga på minneskortet. Det lilla jag har testat det hittills har det funkat bra, men har som sagt inte testat speciellt mycket än.

Micke

24 Mar 2013, 23:38
Profile ICQ WWW

Har använt android google maps, som även har navigationfunktion, för kartor vid utlandsresor. Man kan casha kartor i uppkopplat läge som sedan används till gratis gpssignal och kompass. Jag har inte använt navigation men för att greja kartor allterftersom de behövs har funkat. Ofta finns gratis Wlan på stället man bor så man kan förbereda morgondagens kartbehov och radera det inte längre behövs. Funkar bra.

24 Mar 2013, 23:45
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]