View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 05:00

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Intro för mig själv 
Author Message

Post Intro för mig själv
Och jag ber att få hälsa mig välkommen. :-)

Jag är lite till åren, men har hela livet pysslat med förstärkare och stereogrejor. Vissa år
som proffs ( jag var Braun's fasta tekniker i göteborg och servade Brauns stereogrejer på 80-talet)
Däremellan har jag sysslat med mer eller mindre skojiga hembyggen, mest med rör .

Nuförtiden när jag börjar närma mig "slutet av resan" så har jag plockat upp en aktivitet
som jag saknat hela livet, en lite sidorörelse med någonting med ljud.

Det började när jag köpte en vta-70 "att bygga som julklapp till mig" ( vta-70 , se tubes4hifi.com )
Jag köpte extra rör från usa och fick vid ett tillfälle 4 ecc83 från JJ SOM JAG FICK BETALA TULL OCH MOMS PÅ !!
Det fick mig att reagera, jag kontaktade JJ och jovisst kunde jag få köpa direkt.

redigerat av admin (se forumreglerna, 7 §)

Vad gör jag annars ? Tyvärr har jag ingen förmåga att spela något instrument, men jag lyssnar
gärna på musik som jag uppfattar som bra, john-lee hooker t.ex. I min ungdom var denna
brist uppvägd av att jag fick peta ihop lite udda grejor ( en av sveriges första distburkar, rördriven !!t.ex.)
samt att jag kunde meka med kompistarnas grejor när de inte ville fungera.

Däremellan träffar jag mina barn och surfar i en äldre segelbåt.

Hoppas att ni inte misstycker att jag "pratar för mina grejor" . Det talas om en "rörmässa" i vänersborg den 13 april ?
Är jag välkommen så kan jag ta med mig lite rör om någon är intresserad av att testa.

Nog om detta, jag kommer nog att "lura" i bakgrunden såvida det inte dyker upp en teknisk fråga
om rörstärkeri.

F.ö. bor jag i göteborg och jag är inte rädd att sticka handen i en stärkare !

Peter h

20 Mar 2013, 22:21
Profile WWW

Post Re: Intro för mig själv
Väldigt välkommen till bojen! Kul att du vill hänga här, roligt om du bidrar med din kunskap!

Matte

20 Mar 2013, 22:24
Profile

Välkommen!

20 Mar 2013, 22:35
Profile

Välkommen, är själv ny här och det är ett trevligt ställe att hänga på må jag säga :mrgreen:
Jag är också Gbgare och har ett antal rörhäckar, det vore ju grymt att ha nån att vända sig till när de krånglar, lite dåligt med rörpulare av det slaget nuförtiden tycker jag!
Mina gitarr stärkare funkar till belåtenhet just nu men jag har en gammal hifi rörhäck, en sån där byggsats som fanns på 50-60-70 talet, som inte är vid sunda vätskor.
Kommer inte ihåg märket just nu men det ska jag kolla upp, problemet är att ljudet kommer och går och den funkar bara i ett smalt register, när den var frisk lät den verkligen guld.
Min fråga är om det är värt att felsöka och fixa den eller blir det oförsvarbart ekonomiskt?
Bättre att köpa en ny kanske, men det är ju otroligt tunt med rörförstärkare för hifi bruk på marknaden!

20 Mar 2013, 22:55
Profile

holmis63 wrote:
Välkommen, är själv ny här och det är ett trevligt ställe att hänga på må jag säga :mrgreen:
Jag är också Gbgare och har ett antal rörhäckar, det vore ju grymt att ha nån att vända sig till när de krånglar, lite dåligt med rörpulare av det slaget nuförtiden tycker jag!
Mina gitarr stärkare funkar till belåtenhet just nu men jag har en gammal hifi rörhäck, en sån där byggsats som fanns på 50-60-70 talet, som inte är vid sunda vätskor.
Kommer inte ihåg märket just nu men det ska jag kolla upp, problemet är att ljudet kommer och går och den funkar bara i ett smalt register, när den var frisk lät den verkligen guld.
Min fråga är om det är värt att felsöka och fixa den eller blir det oförsvarbart ekonomiskt?
Bättre att köpa en ny kanske, men det är ju otroligt tunt med rörförstärkare för hifi bruk på marknaden!

Självklart skall man kolla upp en gammal häck, det _kan_ vara relativt billigt att fixa. Vad är det för fabrikat/modell ?

Det finns en liten rännil rörförstärkare, det finns 3 olika amerikaner som gör replikas av dynacos grejor. Man kan köpa dem
monterade om man inte vill bygga själv. Sedan finns det en uppsjö av SET(single ended triod) - stärkare. Tyvärr har
jag ingen egen erfarenhet av SET. För att nu inte tala om dessa 50.000 - 100.000 kr grejor som säljs en del av.

Men, bra grejor från 50 talet kan vara fullt i klass med vad som säljs i dag.

20 Mar 2013, 23:17
Profile WWW

Välkommen till Bojen! :)

20 Mar 2013, 23:37
Profile ICQ WWW

Välkommen, fastän du bor på fel sida av Sverige! (Fast det var ju rätt sida även för mig mina 13 första år...)
Inget krav att kunna spela, de flesta av oss har grejor som är flera klasser bättre än vi kan lira. 8)

21 Mar 2013, 00:22
Profile WWW

Välkommen! :)

http://www.myspace.com/henhousebluesband

21 Mar 2013, 10:54
Profile WWW

välkommen! Kul med en presentation också, så jag får väl presentera mig själv jag också för artighets skull:
gammal elektroniktekniknörd som byggde min första förstärkare och fuzzbox redan som 12-åring 1965. Elektroniken blev senare mitt yrke i tnågra år, mest som konstruktör av automatikutrustningar. Sedan blev jag chef i IT-branschen (ekonomi, marknad och eftermarknad) i ca 30 år men det slutade jag med vid nyår. Var trött på det eviga resandet och hade tänkt varva ner och ta det lugnt ett tag. Det höll dock bara i ett par månader och nu är det hårt jobb som gäller, fast bara på halvtid och i egen regi, som köksmontör (!) Kul som faan men jobbigt för en gammal skrivbordssnubbe som jag :)

Bor i södra Storstocholm men spenderar den mesta fritiden i egenbyggt lantställe i hjärtat av Sörmland

Musikaliska rötterna finns i 60-talets Beatles, Kinks, Animals, Small FAces, Who etc etc och senare blev det Ten Years After, Black Sabbath, Cream, Jimi Hendrix och framförallt Led Zeppelin. Efter det blev det Pink Floyd för hela slanten parallellt med lite JeanMichel Jarre, Kraftwerk, Yes, Vangelis och Genesis. Sen kom Lou Reed, Bowie, T REx och Queen men numera är det sedan många år dock blues som gäller för min del. Gärna gammal Delta blues, men även Chicago och TExas. Lyssnar mycket på det nya också, just nu tex Elliphant

Ingen vidare gitarrist men tror fortfarande att jag blir bättre på att spela bara jag får ytterligare en gitarr :) Spelade pop på ungdomsgårdarna förr och med polarna för skojs skull på senare år. Numera spelar jag mest för mig själv och då helst akustiskt eller Dobro förutom när jag behöver avreagera mig. Då kan det bli en sväng till replokalen som vi fortfarande förfogar över och fullt ställ på Marshall-stacken

Jag har flest posts på detta forum, men minst substans i mina inlägg. Mycke snack och lite verkstad kan man väl kanske säga. Nu ska jag ner i verkstan förresten. Håller på att skruva ihop ännu en masonitgitarr 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 21 Mar 2013, 21:11, edited 1 time in total.

21 Mar 2013, 20:25
Profile WWW

Tack för välkomnandet, det känns varmt & bra. Skall försöka bidra positivt!

21 Mar 2013, 20:57
Profile WWW

Ibland skickar vi en skål också! Jag är väl ökänd för mina "efter repet" skålar, sitter här efter kvällens rep och landar efter 3h leadsång och gitarr.
En Mohawk Extra IPA låg i kylen och väntade! Skål!

22 Mar 2013, 00:23
Profile WWW

välkommen till bojen.. kul o höra lite historia..
hmm själv så har jag aldrig prtesenterat mig själv..

men kan väl ta en lite kortis..

född 1975 (tydligen med en verktygslåda i handen) började mecka med bilar när jag var drygt 9 år :mrgreen: jopp
pillrade isär varenda elektriska pryl eller motordrivna grejor (hmm inte alla gånger jag fick i hop dem :oops: )
snodde min storebrors gitarr o stärkare när jag var 13 år o började lira punk gick riktigt bra .. sen blev hårdrock o gitarr meckande jopp lärde mig o slipa band o justera gitarrer när jag var 15 år..

började jobba som fastighetsskötare på en stor skola efter jag gått ut 9:an jobbade där i två år sen blev det gymnasieskola (fordonsmekaniker) valde sen transport ( för min familj hade inga stålar till körkort :roll: men fick ju det genom skolan :mrgreen:
drev sen en bildemontering i 3 år 22 år gammal :shock: men det gick bra...
2001 3 januari så mötte jag en bil på fel sida om vägen o frontalkrockade ..
resulterade i 2 års sjukskrivning :(
2001 på våren då hittade jag GMF planket o (1997 köpte jag min första rörstärkare en pcl vintage amp (har den kvar ännu dock moddad till tusen) )
o där frågade jag konstiga frågor o en vis man som kallar sig sustain svarade på många frågor.. o vips så började jag pillra i min stärkare...

en dag kom sångaren i rockabilly bandet jag lirade med o "frågade" om jag kunde fixa hans hagström 310..
o jag sa det kan jag väl .. o efter lite tips o eget trollande så blev det bra drag i denna 310.. tog med mig den till en av stadens lokala musikhandlare o dem testade den.. vips så frågade dem om jag kunde fixa rörstärkare.. jag svarade okej o fick med mig 3 marshall toppar o en fender supertwin...
o det gick jätte bra... o resulterade i massor av kvällsjobb ..
o efter ett par år så lagade jag allt från hammondorglar till stärkare o annat elektronik..o även tv (led/plasma)

jobbar i dag på timma åt två musikhandlare i staden för tillfället.. :mrgreen: blir mycket servicejobb.. har väl servat/reparerat ca 600 stärkare sen 2001
är även personlig service tekniker åt en organist som lirar med bla moneybrother så jag servar o fixar hans stärkare/ hammondorglar/leslies o andra elektroniska grunkor...
såsom rhodes o andra antika grejor... (kan gå en poå nerverna i bland då karln har 300 kvm med gamla stärkare hammonds o annat elektronik som behöver ständig service..
hep det blev långt... :mrgreen: tja har utelämnat massor men det är inte relevant...

som sagt välkommen in i gänget... :P

28 Mar 2013, 21:32
Profile WWW

zven wrote:
välkommen till bojen.. kul o höra lite historia..
hmm själv så har jag aldrig prtesenterat mig själv..

men kan väl ta en lite kortis..

född 1975 (tydligen med en verktygslåda i handen) började mecka med bilar när jag var drygt 9 år :mrgreen: jopp
pillrade isär varenda elektriska pryl eller motordrivna grejor (hmm inte alla gånger jag fick i hop dem :oops: )
snodde min storebrors gitarr o stärkare när jag var 13 år o började lira punk gick riktigt bra .. sen blev hårdrock o gitarr meckande jopp lärde mig o slipa band o justera gitarrer när jag var 15 år..

började jobba som fastighetsskötare på en stor skola efter jag gått ut 9:an jobbade där i två år sen blev det gymnasieskola (fordonsmekaniker) valde sen transport ( för min familj hade inga stålar till körkort :roll: men fick ju det genom skolan :mrgreen:
drev sen en bildemontering i 3 år 22 år gammal :shock: men det gick bra...
2001 3 januari så mötte jag en bil på fel sida om vägen o frontalkrockade ..
resulterade i 2 års sjukskrivning :(
2001 på våren då hittade jag GMF planket o (1997 köpte jag min första rörstärkare en pcl vintage amp (har den kvar ännu dock moddad till tusen) )
o där frågade jag konstiga frågor o en vis man som kallar sig sustain svarade på många frågor.. o vips så började jag pillra i min stärkare...

en dag kom sångaren i rockabilly bandet jag lirade med o "frågade" om jag kunde fixa hans hagström 310..
o jag sa det kan jag väl .. o efter lite tips o eget trollande så blev det bra drag i denna 310.. tog med mig den till en av stadens lokala musikhandlare o dem testade den.. vips så frågade dem om jag kunde fixa rörstärkare.. jag svarade okej o fick med mig 3 marshall toppar o en fender supertwin...
o det gick jätte bra... o resulterade i massor av kvällsjobb ..
o efter ett par år så lagade jag allt från hammondorglar till stärkare o annat elektronik..o även tv (led/plasma)

jobbar i dag på timma åt två musikhandlare i staden för tillfället.. :mrgreen: blir mycket servicejobb.. har väl servat/reparerat ca 600 stärkare sen 2001
är även personlig service tekniker åt en organist som lirar med bla moneybrother så jag servar o fixar hans stärkare/ hammondorglar/leslies o andra elektroniska grunkor...
såsom rhodes o andra antika grejor... (kan gå en poå nerverna i bland då karln har 300 kvm med gamla stärkare hammonds o annat elektronik som behöver ständig service..
hep det blev långt... :mrgreen: tja har utelämnat massor men det är inte relevant...

som sagt välkommen in i gänget... :P

Tack så mycket.
Alltid trevligt med erfarenhet och "spån i skorna" , något man saknar på kontor och i konferensrum.

Hammond(s), ja, jag har alltid undrat hur de är byggda och hur de fungerar,...

28 Mar 2013, 22:09
Profile WWW

Hammond(s), ja, jag har alltid undrat hur de är byggda och hur de fungerar,...[/quote]

tja enkelt förklarat så sitter det massa kugghjul på en rad o microfoner riktad mot varje kugghjul..

o varje kugg ger upphov till en signal.. signalen beror på hastigheten på hjulet o vilken grundfrekvens som finns i elnätet... importerar man en hammond från usa så måste den modifieras med en 60hz till 50hz omvandlare + 117-230 volt agg..

29 Mar 2013, 13:52
Profile WWW

Post A hard road
Grannen samlar på peter greeniana, och med lite övertalning fick jag låna en mint john mayell lp där peter green
sköter strängarna.

Dom kunde de grabbarna !

06 Apr 2013, 23:31
Profile WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]