|
telefon für Josh. Den nya plurrade...
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 telefon für Josh. Den nya plurrade...
min fina Acer S500 har tappats i betongen grande och nu funkar inte touchfunktionen bakom det massivt krossade glaset... Måste ha ny telefon och skaq således köpa min första telefon nu. Har aldrig köpt ngn telefon till mig själv tidigare och har ingen aning om vad jag ska välja. Krav: att den går att köra som WiFi-spot att den kan köra Spotify har en hygglig skärm och webbläsare har Bluetooth INGEN TJOCKIS, den måste gå ner i kavajfickan utan att det putar Android tror jag Tips på ngt som inte kostar skjortan och kan det jag vill? 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 07 Apr 2013, 22:10, edited 1 time in total.
|
| 18 Mar 2013, 16:42 |
|
 |
|
faellman
|
 Re: telefon für Josh
Kan http://www.ifon.se vara ett alternativ? Dom håller till i innerstaden. Jag ska lämna in min Iphone där av samma anledning 
|
| 18 Mar 2013, 17:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
faellman wrote: Kan http://www.ifon.se vara ett alternativ? Dom håller till i innerstaden. Jag ska lämna in min Iphone där av samma anledning  dom reparerar inte Acer-telefoner tydligen.. Acer säljs ju inte i Norden, så det blir nog svårt att få den lagad för rimlig peng tyvärr
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 Mar 2013, 17:19 |
|
 |
|
javelin70
|
Nya HTC one som kommer verkar intressant. Helt i aluminium. Inte så billig iofs.
Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 18 Mar 2013, 17:41 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Kanske läge att testa lite applifiering ändå? iPhone är det enklaste sättet att testa lite lätt...
|
| 18 Mar 2013, 17:53 |
|
 |
|
Joshunznera
|
ChronicTown wrote: Kanske läge att testa lite applifiering ändå? iPhone är det enklaste sättet att testa lite lätt... haha, ja det kanske vore ngt... <Jag är ju sedan gammalt en riktig motståndare till Apple så det kanske vore kul att chocka omgivningen lite  Fast jag vill inte betala massor för telefonen, tänkte mig en budget på max 3000 men det kanske är lite optimistiskt..
|
| 18 Mar 2013, 18:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
javelin70 wrote: Nya HTC one som kommer verkar intressant. Helt i aluminium. Inte så billig iofs.
Micke nej dyrt går bort. Tjänstetelefoner får vara dyra, inte privattelefoner 
|
| 18 Mar 2013, 18:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Sony Experia J kanske? 1495:- hos Tre Slick, snygg och glider ner i kavajen utan knog Någon som har ngt att säga om denna? http://www.tre.se/Privat/Mobiltelefoner ... &keep=true
|
| 18 Mar 2013, 18:44 |
|
 |
|
Spider-Man
|
helt ovetenskapligt tycker jag att sonys (tidigare Sony Ericsson) känns som om de ligger lite steget efter.. Har lite abort att förklara det..
En Samsung galaxy s3 mini?
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 18 Mar 2013, 19:24 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
Samsung!! jag har haft Galaxy 1 samt nu 2an!! enkla bra lurar ! har ej testat 3an ! men det finns ju en massa andra modeller oxo 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 18 Mar 2013, 20:24 |
|
 |
|
lpstd
|
Köpte min första smartphone för några månader sen och valde mellan Samsung Galaxy S3 och Xperia V. Sonyn vann överlägset, inte minst för att den var snyggare och inte ser så plastig ut. Plus att det är trist att ha en likadan som alla andra. Min sambo har en Galaxy S2 och har haft mycket problem med att den hänger sig.
Men min Sony Xperia V funkar utmärkt.
|
| 18 Mar 2013, 21:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
lpstd wrote: Köpte min första smartphone för några månader sen och valde mellan Samsung Galaxy S3 och Xperia V. Sonyn vann överlägset, inte minst för att den var snyggare och inte ser så plastig ut. Plus att det är trist att ha en likadan som alla andra. Min sambo har en Galaxy S2 och har haft mycket problem med att den hänger sig.
Men min Sony Xperia V funkar utmärkt. kul att ngn gillar design också  Men varför så dyra telefoner? Vad är det som gör att det är värt 3-5000 extra med ngn av de nya telefonerna som alla tycks vilja ha? Experia J kostar som sagt 1500. Har inte 4G men annars har den väl i stort sett allt som de andra har, eller missar jag ngt viktigt?
|
| 18 Mar 2013, 22:11 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: min fina Acer S500 har tappats i betongen...
<snip>
Det är ett tecken, att du inte ser det! Fri från jobb och nu telefon.  Bara TVn och datorn kvar, sedan är du i det värdsliga Nirvana. Om du nu vill göra ett stopp på vägen till Nirvana kan jag med min begränsade erfarenhet nämna att jobbets Samsung Galaxy och Sony (Ericsson?, någon 'äldre' modell) verkligen suger.  Har alltid varit skeptisk till Apple men efter ett par års användande kan jag bara konstatera att min iPhone funkar långt utöver mina förväntningar - peka och peka, enklare blir det inte.  Skulle min TV gå sönder vetefan om jag skulle köpa en ny, skulle min iPhone gå sönder skulle jag troligen köpa en ny.  Är inte riktigt redo för Nirvana ännu. My two cents. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 18 Mar 2013, 22:29 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Det är ett tecken, att du inte ser det! Fri från jobb och nu telefon.  Bara TVn och datorn kvar, sedan är du i det värdsliga Nirvana. Om du nu vill göra ett stopp på vägen till Nirvana kan jag med min begränsade erfarenhet nämna att jobbets Samsung Galaxy och Sony (Ericsson?, någon 'äldre' modell) verkligen suger.  Har alltid varit skeptisk till Apple men efter ett par års användande kan jag bara konstatera att min iPhone funkar långt utöver mina förväntningar - peka och peka, enklare blir det inte.  Skulle min TV gå sönder vetefan om jag skulle köpa en ny, skulle min iPhone gå sönder skulle jag troligen köpa en ny.  Är inte riktigt redo för Nirvana ännu. My two cents. /R Nåja att använda en telefon har jag aldrig haft problem med, oavsett märke eller OS, så ngn pensionärstelefon ala iPhone eller Doro behövs inte här  På vilket sätt suger Galaxy och SonyEricsson? Hittade för övrigt min 1 år "gamla" Windows 8-telefon i låddan och den funkar ju skitbra. Hade glömt det  Problemet med den är att den saknar en del program som jag vill ha och som ännu bara finns för Android, så jag letar vidare
|
| 18 Mar 2013, 22:39 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag har ju för första gången i mitt liv en iPhone. Tog anställning, och kunde välja telefon fritt, så, varför inte testa en Apple. iP564GB, värre blir det inte i Applevärlden. Musikspelaren funkar lätt och bra, surfar bra o.s.v. Men jag är inte så impad! Som telefon tappar jag ett antal smartare genvägar som finns i Androidlurar, likaså sms och nätverkande. Allt finns där, men Androidtelefoner är bättre på att just vara telefoner! Ett plus till Apple för att man har kodat användat av Bluetooth och Wifi på ett batterieffektivt sätt, den sniffar bara för att kolla om det är något aktuellt nät up&running, och kopplar ner sig direkt, tills den sniffar igen. Det märks inte på batteriförbrukningen om man inte kör, och man kan ha dessa funktioner på för jämnan.
Apple har dessutom förlorat status som inköpare, vilket innebär att fr.a. Samsung får det bästa och billigaste inkråmet.
Jag klagar egentligen inte, allt funkar som det ska, men framför allt gränssnittet är inte optimalt som telefon. Och synkningen via iTunes, rätt tröttsamt.
Satsa på en Samsung eller Sony, är mitt tips.
| 18 Mar 2013, 23:06 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Jag har ju för första gången i mitt liv en iPhone. Tog anställning, och kunde välja telefon fritt, så, varför inte testa en Apple. iP564GB, värre blir det inte i Applevärlden. Musikspelaren funkar lätt och bra, surfar bra o.s.v. Men jag är inte så impad! Som telefon tappar jag ett antal smartare genvägar som finns i Androidlurar, likaså sms och nätverkande. Allt finns där, men Androidtelefoner är bättre på att just vara telefoner! Ett plus till Apple för att man har kodat användat av Bluetooth och Wifi på ett batterieffektivt sätt, den sniffar bara för att kolla om det är något aktuellt nät up&running, och kopplar ner sig direkt, tills den sniffar igen. Det märks inte på batteriförbrukningen om man inte kör, och man kan ha dessa funktioner på för jämnan.
Apple har dessutom förlorat status som inköpare, vilket innebär att fr.a. Samsung får det bästa och billigaste inkråmet.
Jag klagar egentligen inte, allt funkar som det ska, men framför allt gränssnittet är inte optimalt som telefon. Och synkningen via iTunes, rätt tröttsamt.
Satsa på en Samsung eller Sony, är mitt tips. visst ja! iTunes är så tröttsamt.. Ska kolla närmare på Sony-lurarna, måste ju klämma lite innan jag slår till 
|
| 18 Mar 2013, 23:22 |
|
 |
|
eskil
|
Som lätt part i målet så tycker jag att Sony-lurarna är bra, och att det inte skiljer sig något nämnvärt mellan i princip någon telefon.
Det är skärmstorleken som spelar roll, när det är valt, välj den som är snyggast och passar budgeten (dessa två stämmer ju dock inte alltid överens).
Jag hade en Sony Xperia Ray tidigare, visst, den börjar bli lite gammal, men det är fan den bästa telefonen jag haft sen telefonerna hade knappar, stor som en candybar-lur, inga problem att ha i kavajfickan, smidig. Vet inte om det finns någon nyare sony-lur som är lika smidig men Xperia J ser ju helt okej ut på bilderna (kan inte komma ihåg om jag jobbat med den eller ej), dessutom finns den ju i rosa vilket alltid är ett plus.
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 19 Mar 2013, 08:19 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: <snip>
På vilket sätt suger Galaxy och SonyEricsson?
På båda - menyerna.  Galaxyn gör folk på jobbet galna för att telefonen inte 'reagerar' när man drar fingret över skärmen när man t ex ska svara. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 19 Mar 2013, 08:31 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: <snip>
På vilket sätt suger Galaxy och SonyEricsson?
På båda - menyerna.  Galaxyn gör folk på jobbet galna för att telefonen inte 'reagerar' när man drar fingret över skärmen när man t ex ska svara. /R hmm, är det inte det som är vitsen med touch-screen.. Eller menar du att det är dålig känslighet på touchfunktionen på Galaxy? De senaste två lurar jag har haft , Acer Allegro och Acer S500 har haft väldigt bra touchscreens, helt i klass med hustruns iPhone 4. En dålig touchscreen är ju riktigt irriterande @eskil (eller den som vet): Hur stor skillnad gör en enkärnig processor (Xperia J har enkärnig 1GHz) jämfört med de dual och quadra som härskar i de övre prissegmenten? Jag använder telefonen enbart till att ringa, smsa, Spotify och som styrning till SONOS och Squeezebox. Inget av detta kräver väl speciellt mycket av processorn antar jag. Fota och surfa gör jag i stort sett aldrig med telefonen.
|
| 19 Mar 2013, 09:38 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag har inte upplevt dålig känslighet på varken Galaxy av modernt snitt (från II o.s.v.) eller Sony. Att "folk" blir galna på just dessa telefoner tycker jag låter som en skröna (Sorry Renegade, du hör säkert vad du hör  ). Där jag jobbar för tillfället har vi en blandad kompott, med sena modeller av iPhone, Samsung Galaxy och Sony. Är det någon som har problem att svara, är det i regel ovana/skit bakom spakarna. Skärmlåset på t.ex. HTC fungerar som det ska med ca 1 minuts tillvänjning, vilket jag tycker är rätt rimligt. Responsen på skärmhanteringen är mycket bra på Samsung GalaxyS2 och uppåt. Sonylurarna av senare snitt (sedan dom döptes enbart Sony) likaså. Min iPhone har svårt att reagera ibland. Kanske är mina stora fingrar, men jag upplever skärmen som lite "oprecis" ibland. Josh, för det du beskriver, kommer du inte att märka någon direkt förbättring med dual eller quadcore. Visst, grafiken blir smidigare vid t.ex. bläddring mellan olika sidor, men jag upplever det som mest kosmetiskt. Det gäller väl att bestämma sig för skärmstorlek, som någon skrev. Det sätter ju storleken på telefonen, och många tycker ju att de större lurarna är besvärande i fickor t.ex. Men, om du känner dig lite äventyrlig, varför inte testa en 4S t.ex. Skillnaden för dina ändamål är inte stor, och de kvarvarande lär väl gå ganska billigt. Det är absolut ingen dålig telefon, och skulle du vilja testa lite musikappar, finns det fler till Apple än Android. Man kan leva med iTunes, även om det känns överstatligt.
| 19 Mar 2013, 10:18 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote:
....
Men, om du känner dig lite äventyrlig, varför inte testa en 4S t.ex. Skillnaden för dina ändamål är inte stor, och de kvarvarande lär väl gå ganska billigt. Det är absolut ingen dålig telefon, och skulle du vilja testa lite musikappar, finns det fler till Apple än Android. Man kan leva med iTunes, även om det känns överstatligt. Jo jag är nog rätt äventyrlig i min läggning men gränsen går vid Maranata och Apple typ Visst skulle det vara kul att testa lite gitarrappar på en iPhone men den kostar ju 4500:- dvs 3000:- mer än Ericssonluren så där svalnade ju äventyrslustan något.. Förresten kanske jag kan få ärva min hustrus iPhone 4, de ska visst byta i sommar. Då kan jag testa lite lekappar utan att behöva använda den som telefon  Nej, hittar jag inget bättre så köper jag en Xperia J på webben i morgon och lutar mig mot distansköpslagen, jag har ju 14 dagar på mig att ångra mitt köp om den skulle visa sig usel
|
| 19 Mar 2013, 10:47 |
|
 |
|
faellman
|
kjelle wrote: Jag har ju för första gången i mitt liv en iPhone. Tog anställning, och kunde välja telefon fritt, så, varför inte testa en Apple. iP564GB, värre blir det inte i Applevärlden. Musikspelaren funkar lätt och bra, surfar bra o.s.v. Men jag är inte så impad! Som telefon tappar jag ett antal smartare genvägar som finns i Androidlurar, likaså sms och nätverkande. Allt finns där, men Androidtelefoner är bättre på att just vara telefoner! Ett plus till Apple för att man har kodat användat av Bluetooth och Wifi på ett batterieffektivt sätt, den sniffar bara för att kolla om det är något aktuellt nät up&running, och kopplar ner sig direkt, tills den sniffar igen. Det märks inte på batteriförbrukningen om man inte kör, och man kan ha dessa funktioner på för jämnan.
Satsa på en Samsung eller Sony, är mitt tips. Synk med iTunes är ju numera bara intressant om man ska lagra riktigt stora mängder data, t.ex. om man gillar att spela in och spara en massa video:s, eller ska ha 1000st olika fotoalbum lagrade på sin telefon. Har man inte det behovet så duger iClouds synk över Wi-Fi alldeles utmärkt. Jag har aldrig kopplat min iPhone till Lap:en sedan iCloud lanserades. Jag har c:a 5 sidor med olika Appar, c:a 700 tagna fotografier och c:a 50 st olika videosnuttar + en del musik, Ändå använder jag bara 3,5 GB av iClouds gratis tillgängliga 5,0 GB. Näh, iTunes är förverkat Josh.
|
| 19 Mar 2013, 11:29 |
|
 |
|
kjelle
|
faellman wrote: kjelle wrote: Jag har ju för första gången i mitt liv en iPhone. Tog anställning, och kunde välja telefon fritt, så, varför inte testa en Apple. iP564GB, värre blir det inte i Applevärlden. Musikspelaren funkar lätt och bra, surfar bra o.s.v. Men jag är inte så impad! Som telefon tappar jag ett antal smartare genvägar som finns i Androidlurar, likaså sms och nätverkande. Allt finns där, men Androidtelefoner är bättre på att just vara telefoner! Ett plus till Apple för att man har kodat användat av Bluetooth och Wifi på ett batterieffektivt sätt, den sniffar bara för att kolla om det är något aktuellt nät up&running, och kopplar ner sig direkt, tills den sniffar igen. Det märks inte på batteriförbrukningen om man inte kör, och man kan ha dessa funktioner på för jämnan.
Satsa på en Samsung eller Sony, är mitt tips. Synk med iTunes är ju numera bara intressant om man ska lagra riktigt stora mängder data, t.ex. om man gillar att spela in och spara en massa video:s, eller ska ha 1000st olika fotoalbum lagrade på sin telefon. Har man inte det behovet så duger iClouds synk över Wi-Fi alldeles utmärkt. Jag har aldrig kopplat min iPhone till Lap:en sedan iCloud lanserades. Jag har c:a 5 sidor med olika Appar, c:a 700 tagna fotografier och c:a 50 st olika videosnuttar + en del musik, Ändå använder jag bara 3,5 GB av iClouds gratis tillgängliga 5,0 GB. Näh, iTunes är förverkat Josh. Jag får då inte Outlook att synka trådlöst via iCloud. Har accepterat att koppla in USB, det rasslar på av sig själv. Men så kör jag inte Mac heller... Vissa program som t.ex. On Song, My Lyrics Book o.s.v. kräver filtransfer via iTunes, finns ingen option.
| 19 Mar 2013, 13:10 |
|
 |
|
javelin70
|
Personligen gillar jag Sonylurarna, jobbluren är en vattensäker Acro S, privat har jag en Arc S - sista SonyEricssonluren. Arcen börjar kännas seg och det är för lite minne i den. Acron däremot är snabb och har riktigt bra skärm. Känns betydligt mer välbyggd än Samsunglurarna tex.
Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 19 Mar 2013, 13:14 |
|
 |
|
Joshunznera
|
javelin70 wrote: Personligen gillar jag Sonylurarna, jobbluren är en vattensäker Acro S, privat har jag en Arc S - sista SonyEricssonluren. Arcen börjar kännas seg och det är för lite minne i den. Acron däremot är snabb och har riktigt bra skärm. Känns betydligt mer välbyggd än Samsunglurarna tex.
Micke ja Sony resp Samsung det känns ju lite som BMW kontra Mazda typ. Säkert bra kvalitet i bägge men den ena (Samsung) saknar den rätta känslan tycker jag. Känns lite billig trots priset. Dessutom vill jag minnas att mina SonyEricsson-lurar jag har haft tidigare hade riktigt bra ljudkvalitet. Detta är ju inte helt oväsentligt om man ska streama Spotify i bilen tex Ytterligare en rond till Sony således 
|
| 19 Mar 2013, 13:25 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: hmm, är det inte det som är vitsen med touch-screen.. Eller menar du att det är dålig känslighet på touchfunktionen på Galaxy?
Usel touchscreen som inte reagerar. kjelle wrote: <snip> Att "folk" blir galna på just dessa telefoner tycker jag låter som en skröna (Sorry Renegade, du hör säkert vad du hör  ). <snip> Jag har själv upplevt uselheten med touchkontrollen på telefonen men jag blir inte galen. /R
|
| 19 Mar 2013, 16:47 |
|
 |
|
VIP
|
vi har 3st Samsung Galaxy 2 i familjen ! har inga som helst problem med dessa 3 iaf !! 
|
| 19 Mar 2013, 17:06 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
min samsung s1 hade jag i 2 år tappade den i golvet o marken ca 40-50 ggr nu har jag en samsung s3 lte 4G o det är den bästa luren jag någonsin använt .. den har aldrig laggat o den höll för en vådavurpa på min trapp.. halkade rejält .. jopp hade den i fickan o landade på den sidan inte en skråma obs jag väger 190 pannor så det borde blitt mos av luren men icke den har allt du vill ha ur en lur.. jag kör streaming i bilen via blåtand o det fungerar klockrent o låter kanon den har wifi hotspot .. o en massa annat användbara gränssnitt. dessutom har dem prissänkt den för att S4 kommer om ca 3 veckor... MEN i efterhand så skulle jag köpt Samsung NOTE 2 4G inte mycket större men klart mer användbar för det jag använder min lur till...
|
| 19 Mar 2013, 19:48 |
|
 |
|
Joshunznera
|
update: det blev en Xperia J och jag är försiktigt entusiastisk. Bra display även om det inte var HD 1280-upplösning som på min krossade Acer. Skitbra ljud! Det bästa jag har hört i en telefon någonsin. För övrigt kan den allt jag vill. Jag streamar Spotify via BT i bilen och hemma med mycket bra ljud. Långsam är den inte heller trots den på papperet lite sega processorn (med dagens mått mätt) Rekommenderas för den som inte vill lägga 5000 eller mer för en smartphone (denna kostade 1495:-) 
|
| 24 Mar 2013, 20:00 |
|
 |
|
VIP
|
Strålande! Grattis då 
|