| Author |
Message |
|
Groth
|
 Veteran-Opel med bromsproblem
Min Opel från 1960 har ett problem: bromsarna i fram tar väldigt ojämnt, men inte alltid. När man inte bromsat på ett tag och gör en inbromsning så är det i princip bara höger sida som tar, och pedalen går ner ganska djupt. Tar man direkt ett "omtag" med pedalen så går den inte lika djupt och bromsverkan börjar jämna ut sig mellan vänster/höger. Tar man ännu ett omtag så bromsar båda sidorna lika bra och pedalen går bara ner normaldjupt. Det är ett otroligt enkelt enkelt enkretssystem utan servo. Trummor runtom. Jag tror inte det är luft i systemet, för pedalen känns stum och bra när man når bromsläget. Dessutom har jag luftat och det blev inte bättre. Jag TROR att detta beror på att det inte går att justera ut backarna ordentligt på den sida som bromsar sämre. Borde man inte få detta symptom då? Det är två enkelcylindrar på varje sida i fram, dvs totalt fyra cylindrar med individuella helt manuella justeringar som funkar som så att man vrider på en grej som succesivt skapar en större och större distans mellan kolv och bromsback ju mer man vrider, och jag TROR dessa är utjusterade till max på båda cylindrarna, båda sidorna... men att det inte räcker till ordentligt. Det är väl en kombination av slitna trummor och slitna backar som gör att justeringen inte räcker till, men det GÅR inte att få tag på nya bromsgrejor till denna modell; Opel Rekord P1 1958-1960. Men, tror ni att jag är på rätt spår, att det helt enkelt är för långt avstånd från belägget till trumman på ena sidan och det är därför den sidan släpar efter? Att notera: även när jag besiktade för 2 år sedan hade jag detta problem, och besiktningsmannen trampade tålmodigt på bromsen några gånger, sen sade han "ah, där kom den" när han fick ett bra mätvärde. Idolbilder:   
Last edited by Groth on 17 Mar 2013, 09:24, edited 1 time in total.
|
| 17 Mar 2013, 00:29 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Re: Veteran-Opel med panorerat svepande bromsar...
Sorry, är tyvärr inte till nån hjälp men fan va läcker den bilen är alltså 
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 17 Mar 2013, 01:10 |
|
 |
|
pudas
|
 Re: Veteran-Opel med bromsproblem
Jag har ingen erfarenhet av 1-krets trummor runtom system på bilar, men skruvat en del på släpvagnssystem, i.o.f.s lite annorlunda konstruktion, men ändå! Dubbelkolla att det inte finns någon luft kvar i systemet, en del system kan vara mycket besvärliga att luffta utan hjälp av trycksättning. Sen kan man misstänka att någon av kolvarna kanske kärvar. Ett faktum med trummor som har mekanisk justering är att alla delar på båda sidor måste ha samma slitagenivå. Är det t.e.x mer rostangrepp på ena sidan så blir det mycket svårt att få det bra utan att byta allt. När det gäller reservdelar så finns det firmor som vulkar på nytt slitagematerial på gammla bromsband, trummor och andra komponenter med liknande dimensioner kan man ofta modifiera till att passa.
_________________ pudas
|
| 17 Mar 2013, 11:31 |
|
 |
|
R.K
|
_________________ // Ronny
|
| 17 Mar 2013, 14:48 |
|
 |
|
dimman
|
Felaktigt eller Ojusterade bromsar i komb. med en kärvande bromscylinder, och ev. lite luft i systemet. Att du har lång pedalväg tyder på att bromsbanden ligger för långt från trumman, att den överhuvudtaget bromsar på ena sidan utan att bägge sidornas bromsband ligger kloss mot trumman tyder på kärvning av kolvarna i ena sidans bromscylinder. Normalt när du trycker på bromspedalen så ska kolvarna i bromscylindrarna "glida" ut i bromscylindrarna lika fort, men om den ena kärvar så hinner den som "glider" lättast först fram med bromsbandet till trumman, man kan säga att den bromskraft du får ut på ena hjulet är i paritet med hur mycket hjulcylindern på andra sidan kärvar. Botemedlet är: renovera bromscylindrarna, justera och lufta systemet på rätt sätt...kolla samtidigt status på bromstrummorna/slitage och ojämnhet samt banden betrf. "glasning.
_________________ Play it again Sam.......
|
| 17 Mar 2013, 18:44 |
|
 |
|
arinihsd
|
Dimman har väl ett bra svar. Annars fungerade väl ofta bromsarna likadant/illa för länge sedan. Jag minns att när min bror skulle besiktiga min 60-talsbil för länge sedan var uppmaningen att göra några rejäl inbromsningar på väg till bilprovningen. Den bilen kördes nog ändå varje dag. Trumbromsar runt om.
Vi är nog vana vid bättre funktion numera.
Regelbunden användning är annars ett bra recept. Jag har liknande bromsproblem på de hojar som inte körs varje år.
|
| 17 Mar 2013, 23:38 |
|
 |
|
Groth
|
Har grävt djupt i detta idag, eller rättare sagt under kvällen. Problemet var som jag misstänkte att backarna inte går att justera ut långt nog på ena sidan, med resultat att de har längre väg att vandra vid inbromsning. Det blev en liten förbättring när jag bytte plats på höger/vänster bromstrumma, eftersom både beläggen och trumman visade sig vara mer slitna på den sidan som bromsade sämre. Jag inser att jag MÅSTE försöka få tag på lite nya bromsgrejer till den här bilen för att får det att funka optimalt, men jag tror definitivt den klarar en besiktning som den är nu. Tack för er hjälp!
|
| 18 Mar 2013, 00:53 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Dessvärre ingen hjälp härifrån, men jag diggar bilen. Väcker många barndomsminnen. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 18 Mar 2013, 00:57 |
|
 |
|
datakrumelur
|
Skulle föreslå att du tar backar och trummor och går till en firma som limmar nya slitbelägg på backarna. Dessa gör han något tjockare än std och att han samtidigt svarvar ur trummorna till samma diameter, givetvis får han ta till måttet på backarna efter hur mkt han får ta på trummorna.
Hur länge sedan bytte du all bromsvätska?
Jag kollade med mina leverantörer(säljer reservdelar till vardags), kanske att det går att skramla fram backar, kanske även trummor men det kommer att kosta......
|
| 18 Mar 2013, 14:07 |
|
 |
|
Groth
|
datakrumelur wrote: Skulle föreslå att du tar backar och trummor och går till en firma som limmar nya slitbelägg på backarna. Dessa gör han något tjockare än std och att han samtidigt svarvar ur trummorna till samma diameter, givetvis får han ta till måttet på backarna efter hur mkt han får ta på trummorna.
Hur länge sedan bytte du all bromsvätska?
Jag kollade med mina leverantörer(säljer reservdelar till vardags), kanske att det går att skramla fram backar, kanske även trummor men det kommer att kosta...... Hej o tack för det svaret! Bromsvätska i hela systemet byttes för mindre än 2 år sedan i samband med att all hydrualik kontrollerades och i viss mån renoverades. Jag rev allt, tog isär cylindrar/kolvar och bytte vissa tätningar samt honade/polerade cylindrarna eftersom de såg ut som fornminnen på insidan! Jag lyckades få loss alla luftningsnipplar (som var helt runda) utan att någon gick av, bytte dem mot nya. Drog sönder en bromsrörsnippel och fick byta röret fram till nästa anslutning. Huvudbromscylindern renoverades (av mig) för ca 12 år sedan och den borde rimligen vara ok fortfarande. Man skulle kunna säga att hydrauliken är tipp-topp, nästan. Idag har jag googlat efter friktionsdelar (kompletta backar, lösa belägg/band, trummor) och hittade en firma som sålde bromsband för nitning, dessa bör passa på mina backar så jag beställde en uppsättning. http://www.opel-classic-parts.com/en/cart/A401_Brake_lining_front_or_rear_set_Rekord_1953-65.htmlTrummor var värre, framförallt för att man inte hittar någon information om vilka modeller som hade samma trummor! Jag vill ha ett par nya eller möjligen ett matchat par "bättre begagnade" som kommer från samma bil och är hyfsat jämnslitna. Det visade sig nämligen igår att mina trummor är en aning olika och jag vet inte vilken som är original, så jag vill byta båda. De är ändå hårt slitna och smått ovala, så det är inget att behålla om jag inte måste. Hur som helst, jag funderar på om Biltema art.nr 641620 skulle passa: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromstrumma/BROMSTRUMMA-OPEL-641620/Ska kolla upp det!
|
| 18 Mar 2013, 15:30 |
|
 |
|
datakrumelur
|
Jag hade i samband med att du tar tag i bromsarna kollat igenom huvudcylindern också. Ibland beckar backventilen igen lite och har då svårt att täta helt, speciellt på bilar som står mkt. Byt bromsvätska igen, rekommendationen är vartannat år men på en bil som står mkt hade jag gjort det varje år. Använd ett bra fabrikat rekommenderat av veteranbilsägare.
|
| 18 Mar 2013, 15:38 |
|
 |
|
Groth
|
Dessa passade INTE. Lite retsamt, för det var väldigt mycket som stämde. Samma innerdiameter, samma hålbild, samma mått på centrumhålet, samma bredd på friktionsytan. Men ändå skulle den inte gå att montera eftersom "den bromsande delen" skulle hamna 7-8 mm för djupt på grund av utformningen.
|
| 18 Mar 2013, 22:30 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
http://www.opel-classicparts.com där får du tag i det du vill ha eller inte... men det finns en firma i västerås som kan svarva ur dina bromstrummor o krympa in nytt slitage ring i dem ...
|
| 19 Mar 2013, 19:53 |
|
 |
|
dimman
|
zven wrote: http://www.opel-classicparts.com där får du tag i det du vill ha eller inte...
men det finns en firma i västerås som kan svarva ur dina bromstrummor o krympa in nytt slitage ring i dem ... Hm...Låter som en rätt dålig ide...skulle jag def. inte rekommendera, tror inte att det är godkänt säkerhetsmässigt heller...  (om det överhuvudtaget skulle fungera ?) Då tycker jag att datakrumelurs förslag låter bättre, ursvarvning av bromstrumman tillsammans med ett "fetare" bromsbelägg .... Svarvar du bort 1 mm så väljer du ett belägg som kompenserar det med motsvarande..Kanon Obs! det finns en kasseringsgräns betr. slitage/ursvarvning, låt därför någon med erfarenhet av såna jobb göra det så att man inte bearbetar sådant som skulle kasseras.
|
| 19 Mar 2013, 23:52 |
|
 |
|
zven
|
det finns till jänkare som hade trummor i aluminium ... dvs insatsring
|
| 20 Mar 2013, 08:41 |
|
 |
|
dimman
|
zven wrote: det finns till jänkare som hade trummor i aluminium ... dvs insatsring Sven, en bromstrumma i aluminium tror jag skulle "brinna" upp tämligen snabbt, men en aluminium trumma med en infodring/slitring av stål har säkert funnits sedan 30-40 talet, och finns fortfarande på moderna fordon. men Groths Opel -58 har med all säkerhet en gjutjärns trumma, en aluminium infodring i den skulle inte klara många kilometer förrän den brinner upp. Det funkar åt ena hållet men inte åt det andra.. 
|
| 20 Mar 2013, 17:08 |
|
 |
|
zven
|
som du kan läsa så menar jag bromstrumma i aluminium med insatsring i  o iomed att det finns detta så borde det gå o lägga in en ny slitageyta i bromstrummorna du skall inte tro att jag är född i farstun..  jag har jobbat med bilar sen barnsben.. o har totalrenoverat en 55 lincoln helt själv nybyggd motorn ,renoverat lådan, kromet (handslipat o riktat) +allt rostfritt, inredning (säten ihopsytt av us inredningar) men resten har jag gjort själv o monterat ihop rubbet.. bromsar osv.... här är en bild på den med mig sittande i bilen på min gårdsplan http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lincoln.capri.zven.JPG
|
| 20 Mar 2013, 18:54 |
|
 |
|
zven
|
Groth wrote: Dessa passade INTE. Lite retsamt, för det var väldigt mycket som stämde. Samma innerdiameter, samma hålbild, samma mått på centrumhålet, samma bredd på friktionsytan. Men ändå skulle den inte gå att montera eftersom "den bromsande delen" skulle hamna 7-8 mm för djupt på grund av utformningen. hmm du skulle inte kunna svarva bort det som blir för djupt? eller är offset helt fel eller lägga imellan spacers ?
Last edited by zven on 20 Mar 2013, 20:31, edited 1 time in total.
|
| 20 Mar 2013, 19:06 |
|
 |
|
zven
|
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23141350en hel bil... som säljes i delar .... riiiiing bromsarna är likadana fram till 1965!!!!
|
| 20 Mar 2013, 19:13 |
|
 |
|
zven
|
åk till din opel handlare o fråga om du får prova opelnr : 568066 eller 568267 dessa är till opel combo men tycks vara samma eller läs o mät måtten här.. http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=95&ModelID=686&CarReference_ID=8062&CategoryID=1&CategoryType_ID=1
|
| 20 Mar 2013, 19:40 |
|
 |
|
dimman
|
zven wrote: http://www.opel-classicparts.com där får du tag i det du vill ha eller inte...
men det finns en firma i västerås som kan svarva ur dina bromstrummor o krympa in nytt slitage ring i dem ... Sven: Inte nog med att jag särskriver  , jag läser som jag vill också (  ), i min hjärna var jag helt inställd på att "iden" var att sätta in en slitagering av Aluminium. Länken till din bil var jag in och kikade på  ,en mycket vacker bil som inte vilken klåpare som helst kan sätta ihop till det skicket. 
|
| 20 Mar 2013, 19:58 |
|
 |
|
Groth
|
zven wrote: åk till din opel handlare o fråga om du får prova opelnr : 568066 eller 568267 dessa är till opel combo men tycks vara samma Hej o tack, dessa är dock 230mm, mina är 200mm. 
|
| 20 Mar 2013, 21:38 |
|
 |
|
zven
|
|
| 20 Mar 2013, 21:54 |
|
 |
|
Groth
|
Återigen, tack för din hjälpsamhet! zven wrote: prova : 568057 dem är 200*52 Det verkar vara samma trumma som jag kollade på på Biltema, till äldre Kadett bl.a. Den är hyggligt lik men "för djup". Tror inte det går att använda spacer heller, det skiljer nästan en centimeter. zven wrote: eller titta på volvo 340 Den där har 60 mm hål för nav, så det går åt skogen där med. Jag ska ha 57 mm.
|
| 20 Mar 2013, 22:07 |
|
|