View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:15

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Stor tv eller proj 
Author Message

Post Stor tv eller proj
Just köpt nytt hus och funderar på storbild.
Tänkte köpa en proj men finns ju så många att välja mellan.
Ska man köpa en billig ny eller en dyr äldremodell?
kanske de nya billigare är bättre än de som är några år ?

11 Mar 2013, 14:44
Profile WWW

Post Re: Stor tv eller proj
Har planerat för projektor, men var häromdagen och såg en 75" platting.. Och blev supersugen.. Så smidig att ha i dagsljus, förtvivlat dyr idag, men om något år eller två kanske den storleken är nere i vettiga priser och då ser jag ingen anledning att ha duk + projektor.

My 5 cent..

EDIT, det var ju inte alls svar på det du faktiskt underade över.. sorry.

11 Mar 2013, 20:35
Profile

Du får en full-hd projje som slår upp en fet bild på över 100 tum om du vill för under 10000 kr.
Lätt värt.

12 Mar 2013, 00:18
Profile ICQ YIM WWW

Beror på hur mkt TVn står på där hemma, lampans livstid kan vara ett aber då du köper beggat.

Fläktljud är en annan faktor som är lätt o glömma då det är dax för shopping.

Jag har haft proj innan ,men eftersom jag bara har en TV, och den står nästan alltid på då jag är hemma då den sköter HTPCn o all musik, tja, kunde inte motivera en proj igen. Dedikerat filmrum, yepp, ingen tvekan, skulle bli proj igen.

12 Mar 2013, 01:56
Profile ICQ YIM WWW

Ska du ha projektor är det ffa två saker du behöver fundera på. Det ena är hur du ska isolera projjen ljudmässigt för att slippa att bli störd av fläkten, det andra är hur du ska få rummet tillräckligt mörkt så att du slipper "mjölk" på duken. Det finns förvisso fantastiskt bra dukar nu som i princip är okänsliga för dagsljus (fråga mig inte hur det funkar, men funkar gör det) men då kostar det åtminstone 20 lax för en hundratummare.

12 Mar 2013, 08:52
Profile

Dagens projjar är inte så högljudda och man vänjer sig lätt.
Däremot är dom såklart mycket mer ljuskänsliga än tv's och man behöver nästan ett defikerat filmrum/mancave.
Lampan håller superlänge nu för tiden...min förra höll i 4 år....nu kör jag en full-hd epson och får en superbild på 96 tum.
Du kan ju tänka dig hur bra champions league fotbollen blir eller hur stor en kuk ser ut på den ytan.

12 Mar 2013, 09:00
Profile ICQ YIM WWW

Har haft Ing Öhman hemma och diskuterat ett filmrum och Projje.

Alla rum som jag ville ha projje i dömdes ut! Vit färg i taket, fönster på fel ställe osv, osv.

Så som jag använder film och i de rummen som var aktuella så kom vi fram till att det är plasma (än så länge) som gäller för mej.

Detta vid annat än mörkaste natt......

12 Mar 2013, 17:42
Profile ICQ WWW

Då är du väldigt kräsen...det funkar i rum med vita väggar men du behöver mörkläggningsgardinet iaf.

12 Mar 2013, 18:06
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
Då är du väldigt kräsen...det funkar i rum med vita väggar men du behöver mörkläggningsgardinet iaf.

Ing Öhman är väldigt kräsen.
Hans argument var övertygande.

Vitt tak reflektera med takmonterad projje samtidigt så kommer jag få bakljus ( sidoljuset skulle gå att kontrollera)vilket är negativt.
I det rummet skulle en Plasma fungera bättre om man vill se på randrom bildinformation(TV- på alla dygnets tider)

12 Mar 2013, 18:13
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:

Alla rum som jag ville ha projje i dömdes ut! Vit färg i taket, fönster på fel ställe osv, osv.

Så som jag använder film och i de rummen som var aktuella så kom vi fram till att det är plasma (än så länge) som gäller för mej.

Varför just plasma, billigt?

/Ulf

12 Mar 2013, 20:38
Profile

Bbenderman wrote:
Just köpt nytt hus och funderar på storbild.
Tänkte köpa en proj men finns ju så många att välja mellan.
Ska man köpa en billig ny eller en dyr äldremodell?
kanske de nya billigare är bättre än de som är några år ?

Idag får du ju en 60" Full HD som standard-Tv, utan att det kostar skjortan plus att den inte är så ljuskänslig, jag skulle lätt välja en 60" Tv för runt 8 > 10K.

/Ulf

12 Mar 2013, 20:41
Profile

Abe Normal wrote:
Tobbe z wrote:

Jag har en HD 3D Plasma som är energisnål med outstanding bildkvalla. Grönmärkt och allt. Vad är problemet med plasma?
/Ulf[/quote]

12 Mar 2013, 20:46
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jag har en HD 3D Plasma som är energisnål med outstanding bildkvalla. Grönmärkt och allt. Vad är problemet med plasma?
/Ulf

Nu var det ju jag som ställde frågan, varför plasma?... :wink:

/Ulf

12 Mar 2013, 21:15
Profile

Abe Normal wrote:
FenderBender wrote:

/Ulf

Nu var det ju jag som ställde frågan, varför plasma?... :wink:

/Ulf

Energisnålt, miljövänligt och outstanding kvalitet. Vad mer behövs?

12 Mar 2013, 21:38
Profile ICQ WWW

Plasma är inte energsnålare än led och lcd.....dessutom oftast tyngre och man bör vara mycket försiktigare när man fraktar en plasma.
Vet inte hur fenderbender har för källor riktigt......verkar konstigt.

12 Mar 2013, 21:44
Profile ICQ YIM WWW

[quote="spindeln"]Plasma är inte energsnålare än led och lcd.....dessutom oftast tyngre och man bör vara mycket försiktigare när man fraktar en plasma.
Vet inte hur fenderbender har för källor riktigt......verkar konstigt.[/quote]
Jag är helnöjd. Vet inte vad mer som krävs för att fu ska vara nöjd...

12 Mar 2013, 22:09
Profile ICQ WWW

Asså plasma är bra grejer... Men det är en teknik som är på väg bort....och led/lcd är bättre ur ebergisynpunkt.

12 Mar 2013, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

Precis, plasma är nog på väg bort. Kollade snabbt på Pricerunners utbud. Lite hårdraget, av 10 TV hos Runners är 8 LED, 1.5 LCD och 0.5 plasma. Har också för mig att Samsung (världens största tillverkare?) har slutat tillverka plasma-Tv? I övrigt har jag inga åsikter, förutom att plasma generellt verkar dra mer energi. Har själv två plasma-Tv som funkar bra. Idag får man en LG 60" Full HD plasma för strax under 8k, det tycker jag låter prisvärt.

/Ulf

13 Mar 2013, 01:30
Profile

FenderBender wrote:
spindeln wrote:
Plasma är inte energsnålare än led och lcd.....dessutom oftast tyngre och man bör vara mycket försiktigare när man fraktar en plasma.
Vet inte hur fenderbender har för källor riktigt......verkar konstigt.

Jag är helnöjd. Vet inte vad mer som krävs för att fu ska vara nöjd...

en eller fler hard facts tex? Att plasma är energisnåla är inget bra argument eftersom det inte stämmer. Generellt sett om man jämför TV från samma generation är LCD/LED-TV klart mindre energikrävande än plasma-TV.

Och åter till topic, vill man ha en stooor skärm på 75" eller mer finns det idag inget alternativ till projektor förutsatt att du inte har en mycket stor budget. Men att tro att man kan få en lika bra bild på en proj som på en TV i säg 10k-klassen är nog att vara lite överoptimistisk

Jag har två projektorer, en riktigt bra 16:9-model som ger mycket bra bild i de ca 80" som jag kör (i mörklagt rum) och en billig 3000-kronors proj som funkar den också (runt 50") . Den är bättre än de skärmar som fanns på sportbarerna för mindre än 5 år sedan

För riktigt bra bild upp till 100" och budget under 20.000 är det TV som gäller IMO

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Mar 2013, 07:26
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Tobbe z wrote:

/Ulf

Mest pga av hur svärtan hanteras- om jag förstått allt rätt. Vilket har varit den största nackdelen med LCD även om de blivit bättre.
Det anses fortfarande bland extremnördarna att en bra Plasma är det som gäller för film.
Plasmans nackdel är ju vikt och strömförbrukning (även om de blivit bättre) men för ren filmvisning så så är några ören hit eller dit i elräkning knappast viktig- till skillnad om den är på jämt som många i dag har sina skärmar.

Själv tror jag att LED verkar vara framtiden- får se om några år vart det tar vägen.
Samlar A4-14 till mitt ljudsystem så länge.......

13 Mar 2013, 11:05
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Mest pga av hur svärtan hanteras- om jag förstått allt rätt. Vilket har varit den största nackdelen med LCD även om de blivit bättre.
Det anses fortfarande bland extremnördarna att en bra Plasma är det som gäller för film.

Jag frågade mest av nyfikenhet eftersom plasma bokstavligen verkar vara på väg bort från marknaden. Min erfarenhet är om man har en modern platt-Tv så är bilden generellt bra även om en del apparater är mätbart bättre. Vill man köpa möche plattTv för pengarna så verkar just plasma vara prisvärt som i mitt exempel ovan, en motsvarande LED kan kosta många fler tusenlappar.

Funderar på att köpa min tredje plasma. En LG 60" plasma Full HD för 7.8k, den ökade energiförbrukningen måste vara svårt att tjäna in, plus att jag slipper försäkringar etc och går den sönder om 5 > 10 år så är det heller ingen förlust. Jag kommer aldrig att köpa en dyrTv igen, min tjockis-Sony som kostade skjortan står i ett hörn och kommer sannolikt aldrig att gå sönder så den får jag köra till tippen fast den fungerar utmärkt (fulheten har ett pris)... :wink:

/Ulf

13 Mar 2013, 14:20
Profile

Jag tror att det helt enkelt är svårare att sälja plasma-apparater, eftersom det anses vara en äldre teknologi. Svårare att sälja => lägre pris, inte svårare än så.
Jag shoppade en 46" till sonen innan jul (jag vet, dum tid, men julklappar ska finnas hemma på julafton), och den jag hittade med bäst bild i segmentet var faktiskt en plasma på 50". En av de få plasmaskärmar som fanns i storleken 45-50".
Det blev ändå en Samsung 46" LED, fick ett bra pris, och kändes rätt. Enligt de butiker jag kollade, var den stora nackdelen med plasma fortfarande att det finns risk för "inbränning" av bilder, om samma bild står på en längre stund.

13 Mar 2013, 14:50
Profile WWW

exakt...inbränning är vanligt på plasmor....räcker med att du somnar framför tv´n och vaknar upp med en dum testbild av nåt slag.

En del plasmor har ett filter som gör att bilden hoppar till då o då för att förhindra inbränning men om bakgrundsbilden är samma så kan det hända ändå.

13 Mar 2013, 17:42
Profile ICQ YIM WWW

Unnade oss en 55 tums smarttv (samsung) i somras. Bästa vi kunde köpa. Övervägde en projektor men inser nu att vi fått mycket mer funktionalitet ur TV-n. Den hänger på en vikbar mojäng i ena delen av ett stort kombinerat kök-allrum och funkar både för tittning i "TV-hörnan" (soffgrupp) och att glutta på morgonnyheter vid frukostbordet utan att någonsin vara i vägen. Behövde bara frilägga lite väggyta -hängde om en tavla. Vi använder den till TV, surf, svtplay-netflix osv samt surfar in privata foton som laddats på picasa och andra ställen. Den inbyggda spelaren gör att jag bara behöver plugga in en usbsticka med laddad film för att titta. Behöver ingen speciell "mediahårddisk" utan kan använda stickor eller usbhårsddiskar som jag vill. Samsung släpper nya generationen ledTV nu så de 8000-serie apparater som fortfarande finns i handeln går säkert att tjata ner priset på. Kommer att köpa en uppgraderingsmodul som jag själv kan installera, bara att trycka fast på baksidan, när de släpps om nån månad. Kommer att ytterligare vässa surfkapaciteten. Ser numera nästan inga vanliga TV-sändningar utan väljer själv när jag har tid och vill. Kan då välja bland en uppsjö av hyfsat billigt streaming eller nedladdat. Jävligt nöjd. Vette fan om jag ens behöver nåt tv- abbonemang.

14 Mar 2013, 11:59
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]