View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 05:38

Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
EL503- Nu med videoklipp 
Author Message

Post Re: EL503- Nu med videoklipp
Jahapppppppp......"she moves in mysterious ways" som det heter.
Allas vår Lestrange å jag har ju lite kontakt,å rätt som det är...döm om min förvåning när Jens säger till mig att;
-"Du. Jag var tvungen att handla ett helt paket med grejer. Ibland det var där en FBT 500-R,å de bygger ju du om så det sjunger i skiten. Visst ska du ha den? Den e trasig,men det spelar väl knappast dig någon roll.?"-

Givetvis. :mrgreen: Man har ju med tiden blivit rena FBT marodören va.....
Å japp. Den var trasig. Till den grad att jag nu för första gången faktiskt varit tvungen att ersätta ett par EL503...trist men sant.
Så...bussgods å hämta maskin åsså rakt ut till verkstan. Har ju milt sagt gjort ngr sådana här apparajter vid det här laget,så det vart väl inte så mkt nyheter direkt. Tanken var densamma som tidigare. Rocknroll.

Fast. Jaa..fast denna ggn med en twist tänkte jag! Som bekant har jag det sista snöat in lite på Klemt;ar å annat å...FBT;er arbetar ju i likhet med en del andra maskiner från tiden med en concertina/katodyn fasvändare. Något jag tycker mig ha löst med tillfredsställande resultat ur perspektivet rocknroll. Med det sagt..så kan jag ibland grunna på den biten med lite avund vs tex LTP;s å deras i sammanhanget relativa justerbarhet. Visst..concertinan har i min mening företräden,inte tu tal om saken,men samtidigt e det inte helt sketkul att upprepa sig om å om igen...så beslutet togs att skapa en FBT 500-R "rocknroll edition" med en longtailed pair denna gången.

Sagt det förr...säger det igen..dessa maskiner är välbyggda. Som fan rent av....

Image

När jag muttra isär maskin stog det genast ganska klart att ena slutröret var ledset. Istället för det "kromade" i toppen på röret så vart där dels röd/orange på insidan glaset...å toppen var mjölkvit. Nån elak fan hade släppt ut brakskiten invändigt helt enkelt!
Nu bär det sig inte bättre än att jag har lite 503;or liggande,så det e inte världens ände.... Å bara en sån sak att man gör rent brukar ju innebära att det genast blir lite roligare att ta i skrotet.

ImageImage

En snabb tripp till Elfa gav för handen att man kom ut därifrån med div kondensatorer,trimpottar mm....Så div av den arten byttes rakt av i slutstegsdelen,väl medveten om vad jag hade att tas med.

Image

Ett par "bias motstånd" hängdes på plats och de där 4700pF kondningarna till slutrörens återkoppling byttes rent rutinmässigt väl medveten om att det är en svag punkt i dessa maskiner. En av de få svaga punkter de har i min mening bortsett från det med kvaliteten på VISSA av pottarna.

Image

Det förhatliga italienska "DIN" jacket byttes ut,och vad vidare e drogs tåten till 8 Ohms utgången fram med. Så...nu har den dels 8 å dels 16 Ohms utgång. :D . Fattar faktiskt inte varför man inte gjorde detta redan från fabrik om jag skall vara ärlig...

Image

Fasvändaren ja. Original alltså en concertina+driver som arbetar mot en ECC82. Nu...vart det en longtailed pair av det istället med halvt om halvt Marshall liknande värden. Svansen på den e splittad för att enkelt KUNNA installera NFB samt ev presence vid behov. Naturligtvis då omsatt för att hantera en ECC83 istället.
En reflektion i det sammanhanget e att jag provade maskin back to back med ENBART den modden gjord å slogs av hur stor skillnad det var i ren gain sett till LTP:ns fördel. Skillnaden i drag i skrotet var verkligen påtaglig!
Kort sagt vette fan om man inte skall göra detta på fler av dem som ev kommer framgent. Poängen e ju den att en driver för en concertina i sammanhanget blir lite av "dels tillhörande slutsteg,å dels tillhörande preamp",även om den nu EGENTLIGEN är en slutstegsdel enligt dem allra flesta med lite koll på läget.
Men...det e ju fortfarande så att drivern är ett färgande steg,varför dessa maskiner som kommer ifrån min tidigare alltså i effekt varit "4+1"stegare får man väl kalla det.
Nu dock...4 steg åsså en LTP...å det räcker fan länge för att skapa ljudmässigt komplex rocknroll. Var så säker. :mrgreen:

Image

Jag å Jens har snackat lite specifikt om denna maskinen,å som jag sa till hnm...det där med reverbet kan fan kvitta för om det skall utvecklas vettigt är där MYCKET jobb...för lite eko.? Nafan...
Å i preampdelen....såg det bland annat ut såhär vid ngr av resistorerna ner mot ECL82;an för reverbet...mmmm... :roll:
Sak samma. Den biten skrotades. Men...som jag sa till Jens,det kunde ju vara en kul grej att lite som ett kvitto på maskinens ålder iaf behålla tremolot!! Så...sagt å gjort.

Image

Kortfattat har därför den hitre delen av preampen alltså slaktats ut. Is no more helt enkelt.. Å resten har rumsterats om i friskt enligt sedvanlig approach i mitt fall. Tremolot...e dock kvar å det kan jag meddela fungerar alldeles utmärkt. Tremolo å tung dist e annars en rätt kul uppenbarelse! :lol: :lol:

Image

I preampen hittade vi vad vidare e delar som såg ut såhär....å se de e fan inge bra. :mrgreen: . Samma samma fast annorlunda va...ut med skiten bara,den gör inge mer nytta iaf!

Image

En lite positiv grej med just denna maskin var att ngn ersatt de gamla plastrattarna med dessa i lättrad aluminium. Just wait....de gör sig riktigt bra tycker jag.

Image

Jafan!
Öste på jag...´N lo n behold...jodå. Det bidde en tummetott! :shock: På en kvälls pyssel...så hade vi oss en fungerande,vrålande,4 stegad FBT heavy metal edition...
Kvarstår en del småsaker. Jag har ett irriterande brummande....inte speciellt högt,men jag vet med mig hur tysta dessa maskiner KAN vara i tomgång..så det skall adresseras.
På det skall pilotlampan baktill flyttas upp till ett av hålen efter pott samt switch uttag för reverbet. Mao...så man kan se ifall maskin e på eller inte även framtill.
Rengöring givetvis...cabben har jag inte rört en gång,men den får jag faktiskt säga var i förhållandevis fint skick ändå...
Sen vidtar det med ifall det skall dit en presence..åsså lite allmän tweaking. Anodmotstånden för steg 2 å 3 skall definitivt kopplas av med ngr keramiska kondensatorer..å sen får vi se.
Skall även undersöka...tycker den saknade lite botten,men...allt e ju relativt. Kraft har den så det räcker å blir över iaf,å det stog väl iofs att förvänta med ett par splitternya EL503;or monterade åxå...

Nah..e allt nöjd. Å får åxå säga att detta gick förvånande fort att göra denna gången!! Var inte många timmar mellan mediokert ljudande,å fullkomligt trasig,maskin tills dess det stog ett vrålande monster på golvet!
:lol: :lol:

Återkommer med lite mer bilder när den blivit mer helt ihopsatt igen....

Med det sagt. Får ibland lite mail kring dessa. Dels ikring ev fel som kan vara,men även kring hur jag moddar dem. Ingetdera e ngr hemligheter... Å jag säger det igen. De där EL503;orna borde fler prova vad de kan på fulla skaft. Det e bra skit. Riktigt bra skit.

15 Jan 2013, 01:22
Profile

Jaha.
Dagens skörd så.

ImageImage

Bland annat...reparerat å installerat hållarna för slutrören. De nya EL503;orna jag hängde dit igår.

Fick faktiskt gjort mycket mer än jag hade räknat med. Väldigt mycket mer rent av.
Till att börja med vart det brummandet jag gav mig i kast med. Visade sig i första vändan att ngn överambitiös italienare hade anslutit skärmen för signalkabeln mellan preamp och slutstegsdel i båda ändar. Inte helt rätt kan vi säga då...gör man det i båda ändar är det ICKE längre en skärm utan en jord....å eftersom det redan finns jord dragen innebär det att man skapat en sk jordloop=brum som ett brev på posten.
Så det vart ju snabbt ordnat!
Men...det brummade fortfarande lite. Jaha.... Så då separerade jag maskinens centertappar...å installerade CT:n för högspänningen rakt på första lyts jordpunkt... Å...så brummade det än mindre..
Varpå jag efter det insåg att en del av brummandet faktiskt kom från preampen...å att preampens chassie av någon anledning inte var med i jord/skärmsvängen...så då ordnades det...
Å så där höll det på! Länge!

I den vevan fick jag flyttat linsen för pilotlampan till fronten/faceplaten...borrat hål för fästen,borrat upp hålet för linsen osv...jag fick sett över lite tabbar jag hade gjort igår i all hast vad avser katodresistor topologi....
I den vevan..fick jag fram avsevärt mer av "the Racing sound" skall sägas...å bitarna föll på plats en efter en. Jag fick installerat ngr mindre keramiska kondensatorer över anodmotstånden för steg 2 och 3. Fan vet om jag inte skall prova att göra det över steg 4 med...

Image

Inte helt utan merit heller tycker jag. Sammantaget vart det en av de där dagarna med många bäckar små,men....
Det var först när jag "gjorde en Marshall" vad avser att installera en negativ feedback krets som det VERKLIGEN lossnade!! Nu SATAN!!! SÅ JA!! :mrgreen: :mrgreen:
Där nånstans började det "göttiga" infinna sig!

Image

När jag sen installerade "locket" på preampen,å därmed fick en form av Faradays bur,så vart maskinen helt plötsligt exemplariskt tyst i tomgång! Till den grad att den i likhet med en del andra maskiner jag gjort det sista blir mer eller mindre knäpptyst av att man bara drar ner på gitarren. Ni vet....inte ens något påtagligt sus att tala om jue! :shock: :shock:

I nästa veva la jag ytterligare en dropresistor in mot preampen,samt ytterligare en glättningslyt om 33uF. Bingo liksom 8) .

Nu vart ju fan tom sången där. Ni vet...ylandet. Det violinliknande.

Ok.
Så satte jag mig ut för att installera en presence baktill. Sagt å gjort,men där frångick jag det sista resistorvärdet...å se det får jag bygga tillbaka. Presence kontrollen funkar osv...e inte de det handlar om,utan vad som blev effekt när jag i praktiken ändrade sista resistorn i fasvändaren från 10k till 22k i ambition att göra presencekontrollen mer aktiv så tappade jag helt enkelt en del av upplevelsen i maskin.
Nu..vart jag samtidigt lat varför jag "bara" har installerat en av de överblivna kondensatorerna om 270n mot en reostatkopplad pott på 25k. Mao...så e min tanke imorgon att installera den potten mer "korrekt" och därmed installera den i parallell med den där 22k resistorn för att åter närma mig de 10k som satt där initialt.

Så. Sorgebarnet.
Tremolot. Till en början fungerade det hur bra som helst. Tills maskinen kom upp i temp efter ngn halvtimma/timma eller så I det att jag provade det då förstog jag att något inte stog rätt till. Tremolot kunde ändra karaktär hipp som haver...å spraka å leva fan. Efter att ha kontrollmätt en BRA stund å mest som effekt rivit mig i skallen tog jag mig så för att installera lite nya kondensatorer...å se på fan!.
Nu funkade det ju alldeles utmärkt,bara med för klent ingrepp. Å...återigen e där ngn italiano som gjort bort sig för "depth" potten som skall vara på 470k var på 200k....
Så..
Jag tog en 470k pott...å på anslutningen mot jord för den potten installerade jag i sin tur en 220k resistor. Nu ja! Poängen e den att en trem uppsatt för en "clean" maskin ger inte så mkt effekt när övertonerna ifrån dist börjar spruta..så därav det ökade värdet på depth kretsen.

Image

Se där ja :wink:
Cabben fick sig givetvis en omgång den med. Sagt det förr,säger det igen. "Back to black" och liknande produkter från bilsvängen gör underverk med gammal solblekt tolex.
Börjar rent av bli färdig. Om jag skall våga mig på ett summerande redan nu...så kan jag säga att om jag skulle göra fler FBT:s framöver så vetti fan om jag inte bygger om fasvändarna i dem med. Sanningen att säga gillade jag nog detta bättre,men...var då medveten om att vi VERKLIGEN pratar detaljskillnader.

Mmm....återstår lite detaljer innan jag släpper taget om denna. Skulle jag beskriva den vettigt skulle jag sagt att...den är en hårresande Marshall JCM800. Högljudd som fan å med ett riktigt riktigt bra bett.
Distortionen den är förmögen till räcker å blir över för de flesta normalt funtade gitarrister menar jag nog,å...som annars...som sagt "the Racing sound". Dvs,gott om sträng å separation trots att distmängderna är påtagliga.

16 Jan 2013, 02:38
Profile

Image

Image

Image

Såhär prydligt blev det! Å den där presence potten syns ju tydligt baktill.

Fick ordnat det med att sätta presence potten parallellt med sista resistorn i fasvändarens svans,å visst fan gjorde det exakt vad jag väntat mig.
Men.
Även om maskin lät bra som fan tyckte jag den saknade botten. Något...som skulle visa sig hänga ihop med att jag satt om värdena på kondensatorerna i stackarna...
Stackarna i denna e ju av samma typ som vi hittar i Fenders,Marshalls mfl. Mao...tripp,trapp,trull.
Då e det ju så att ingående signal till baspotten skall dras mot diskantpottens ena ben....å baspottens andra ben antingen mot en fast "midresistor" alternativt en midpott.
Felet...anledningen till att jag upplevde att det vart lite botten i maskin,var elementärt. Ett fabriksfel helt enkelt,för det som felade var att man hade dragit signalen direkt från diskantpotten till....mid anslutningen. Inte helt rätt,å vad vidare e ett sånt fel man kan stirra sig blind på mer eller mindre utan att haja till!

Med det åtgärdat förändrades karaktären lite på maskin ÄN en gång,men dessbättre till det bättre :mrgreen: . Lät den bra innan...

Summeringen från min sida för denna "first" vad avser dessa FBT;er e att det e fan värt det att modda dem från concertina till LTP om man snackar rent nybygge. Iaf i min mening.
Nöjd?
Ja. Nöjd. Den ryter å lever om å lever fan precis som den skall. :D

16 Jan 2013, 22:30
Profile

Image

Image

One a these days....i´m gonna change ma evil ways.... :lol: :lol: . E ju bara å inse,jag e en mkt mkt skadad man! :shock:

Men jafan. Sprang på en te. En 500,för er som nu varit med så mkt att ni börjar känna igen dem. Snabbt som ögat....

Image

...kollades saker av lite snabbt,okulärt,åsså slog jag på strömmen. B+ helt klart för långt,men varför.? Installerade ett par 1 Ohmare över arslet på slutrören å det visade sig bestå i att slutrören hade man väl mer eller mindre kunnat grilla korv på!

Så bias ställdes om lite kvickt till mer sansade nivåer varpå B+ steg till de ca 400VDC som det skall vara.

Skojade runt lite med 82´an som sitter som PI,å den vart nog fan ledsen...för ersatt med en 83´a så steg spänningen radikalt ut mot PI´n å...ptja...allt var frid å fröjd.

Preampen revs i ett nafs. Hela reverb kretsen togs ur inklusive socklar å det som var löst...å på det rensades det upp styggt i det som var kvar. Såpass..att det fan inte e mkt kvar att ta innan det e en "Racing FBT". E nog till den grad att vi har en sån som står å lullar redan imorgon rent av.

Grunnar på om även denna skall få fasvändaren ombyggd till longtailed pair,å det återstår att se. Tyckte om hur det blev sist helt klart...

Tremolo´t stannar denna gången med... Master skall installeras givetvis..osv osv. Det mesta har jag faktiskt hemma,så det blir bara en kortare vända in på Elfa imorgon efter lite småskit som saknas. :twisted:

08 Mar 2013, 01:43
Profile

Så kul att se det här,Ride On!

09 Mar 2013, 01:47
Profile WWW

Image

Image

Jomen...sedan igår har vi oss ytterligare ett stycke vrålande FBT500-R :mrgreen: :mrgreen: .Småsaker kvar å ta,men i stort e vi framme.

09 Mar 2013, 12:57
Profile

Asså.....svanmärkt eller KRAV märkt FBT? Går de?
Jo..men asså..häng mä lite nu va.... Jag har mao ägnat mig åt återvinning. Då borde de la vara svanmärkt? Blyat tenn å skit te trots?
Eller? :twisted: :twisted:

Mer seriöst,nu e ja sådär jävla nöjd igen. Jag TYCKER genuint att det fan e ren humor när man får en sånhär gammal italiensk träburk dels att börja vråla,men kanske framför allt att skina.
Å skina...se det gör denna nu. Denna,den siste av dem.
Som det heter på Göteborgska... GÖTT MOS ELLER?!?

Image

Vi börjar dock i rätt ände. Som sagt så vart det en 4+1 stegare (det där +1 då concertinans driver) redan igår. Men...grovhugget e nog rätt beskrivning.
Hade ju kollat div spänningar in mot preampen,å för min del vart de lite vääääääl bra. Så. Omrumsteringsdags. Så vart de,å så blev det. I första vändan satte jag 1a dropmotståndet till 22k,men se även det vart väl bra så med allt sagt å gjort landade det på 10k+10k. Asså....original hänger det ju 4 trioder på en lyt,å se så arbetar vi INTE... :lol: ,så därav 10k+10k.
Gjorde att det landade på 315VDC samt 324VDC under last.Liiiiiiiite lite högt för RnR i min mening,men det funkar.
Därefter borrade jag upp hålen för ingångsjacken åsså använde jag original filtpackningarna att göra jacken helt flytande. Redan igår insåg jag att det var väl mkt brum å elände med jacken monterade på originalmanér så...ja...ni fattar.
Funkade som tänkt får man nog fan säga,å med detta gjort lekte jag med maskin en stund.

Image

Asså...det mesta vad avser komponenter i preampen,bortsett från kring tremolot,e ju nytt...men lagt å draget på originalmanér. Innebär bla att jag lossade hela tagboarden för att bli av med en kabel som matade mellan de två preampflaskorna.
Med lite friska grejer i pipan...så sjönk såväl oväsen (mja..asså ers undertecknads gitarrspel e en annan femma va...) samt brus å brum mm.

Nu vart ju PI´n fortfarande en concertina med driver som sagt. Samtidigt...e det ju så,som den minnesgode kanske kommer ihåg,att jag redan moddade den sista FBT´n till att arbeta med en LTP istället. Den biten var mig ganska klar i detta fallet med,varför...ptja...

Image

Återvinning. Krav märkt! Jafan! Asså....nu hade jag ju i tankarna att göra denna enl samma koncept som den sista Dynacord Rex´en ur perspektivet att använda BÅDE master OCH PPIMV. Iom det så vart original tagboarden för PI´n helt enkelt för trång vad avser plats,varför jag återvann original tagboarden från preampen som används till reverbdrivningen,som jag ju skrotat sedan innan.
Jafan.
M I L J Ö A N S V A R.....den gode Racing vet va... :mrgreen: . Gammal backelit is da shit helt enkelt!
PI`n sattes alltså om...

Image

Å den observante ser genast att det sitter fler kopplingskondensatorer där än nödvändigt. De sedvanliga 22n ut..jo.. men utanför dem sitter det dessutom ett par 220n... :wink:

Image

Å jajamen. Där sitter det då en 2*500kA pot...som agerar PPIMV. Bra skit.

Med det gjort skevades maskineriet igång.
Till en början hade jag satt 1a resistorn ut från PI´ns katod till 820 Ohm på Orangevis...men nah...nah... Bortre gallret hade jag jordat ner med 100n. Nah...
Saknade definition.

Så 100n kondningen byttes mot 22n...å 820 Ohms resistorn fick en likadan 820 Ohm´are över ryggen...
Sååååååå ja.... :twisted: :twisted:
Nufan.

Det jag INTE gjort än e att koppla feedback...å jag kommer iaf prova. Om ni kikar noga ser ni att svansresistorerna till PI´n redan e satta så att det bara e att koppla dit.... Som den står ryter den dock SATAN!!!! FBT POWER..som sagt.
Bra skit detta! Rent av SKITNÖJD med utfallet. Såpass att den jag "egentligen" redan e klar med å som ligger till salu (bli man nånsin helt klar med en maskin? Går det?) kommer jag slita isär å göra samma sak med som med denna. Mkt mkt bättre som koncept sett,å det med att kunna balansera av disten från fasvändarn e fan världens grej i min mening.

Så...jo...
Vi har en en mkt mkt trevlig FBT 500-R till stående...som fanimig inte skäms för sig en endaste centimeter kan jag lova.

...to be continued... :wink:

09 Mar 2013, 21:03
Profile

Använt den gamle maskinen vid rep idag som ensam gitarrist. Weapon of choice,min gamle trogne P90 Aria pålle.
Vad kan jag säga?
Den gamla FBT´n e bara allt man kan begära av den. Den låter rent ut sagt svinbra,men där e ett par grejer jag kommer prova.

För det första har jag sedan tidigare labbat lite med små keramiska kondningar över ngr av anodmotstånden. Kommer labba vidare lite med det,vilket väl eg mest handlar om korksnifferi till en grad för att vara ärlig.
Sen..
Kommer jag prova att koppla den negativa feedbacken. Jag vart ju förutseende nog att ge plats för en dylik övning i samband med att jag installerade den större tagboarden för PI´n. Mao...dit med en resistor å led signalen på plats. Svårare än så e ´re liksom inte i nuläget.

Men totalt sett får jag nog säga att maskinen i sig e färdig,å med såpass gott utfall som sagt att jag kommer riva den andra 500´an jag har stående å göra en form av mimic av denna jag nu precis byggt.

Image

Sen..appropå gröna trätofflor å det som eg inte har ett skvatt med gamla FBT´er att skaffa så blev jag med ytterligare en snör-tv idag! Basisten i ena bandet,Mats,hade ett stående...å tyckte det gjorde mera nytta hos mig,vilket han nu nog iofs kan ha rätt i.
E iofs jättenöjd med min Fluke,men...en stationär dito med större kapacitet vad avser AC e inte helt fel...å jag fick det kmpl med prober å det som e löst så det blir att inhandla ngr vinklar å dra upp det på väggen vid bänken ihop med tongeneratorn min mm.

Vad sedan gäller den sista FBT´n så har jag nu börjat pyssla lite med cabben. Då maskin spenderat många år uppe på en vind så kan man säga att den inte direkt var så prydlig längre... Massa färgskvätt,rost å gud vet vad annat. Nåja...det blir väl det med tids nog.

10 Mar 2013, 19:09
Profile

Image

Vad nu gäller den siste...så har cabben fått lite omsorg. Dels då blivit rengjord,dels blivit svärtad å dels...har beslagen varit av å slipats rena åsså har de försetts med lite färg.
Rent elektriskt har jag gjort ngr sista småtweaks som fick det hela att gå i mål.
Mao...den e klar å den gör allt jag vill begära av den. Dessa EL503...säger bara det. Önskar fler av er ville ta er an dessa gamla krigare. De e värda besväret.

11 Mar 2013, 23:50
Profile

Asså...de låter ju bra,de gör verkligen det...men av ngn anledning stryker de inte med.?

Den sista där vart rent av riktigt rivig. Lite mer pang på rödbetan om jag säger så,varför den nu kommer få utgöra en måttstock...för det som komma skall.

Komma skall?

Ja,asså jag var ju på rörförstärkarnörd träffen i Trollhättan igår,å där vart en av deltagarna betagen av den lilla Klemt B30´n jag byggt...å han hade inte en FBT-500R utan...två :lol:

Image

Så den översta där e en av de sista. Den andre har jag redan börjat riva. Som sagt,det där med deras meningslösa reverb...ser liksom inte ens vitsen med att försöka slåss med det längre en gång...så ut med skiten bara.

Reverbtankarna går ju i sin tur att använda till annat...

Image

De här två har då den egenheten båda två att de e ombyggda från EL-503 till mer normala EL-34. Vet faktiskt inte riktigt vad jag känner inför det.. :roll: . Men,nu e det som det e å det finns INGEN som helst anledning att låta det jobbet "gå baklänges" igen,så..de får allt snällt fortsätta vara EL-34 utrustade. Om inte annat kan det bli en intressant grej att nu då för första ggn se hur en 500´a funkar med EL-34´or.

Meeeeeeeen...lita på mig. Det står fler maskiner på programmet det närmaste. Allt från Marshalls till Mesa..till RIKTIGT obskyrt gammalt japanskt material... :lol: :twisted:

-----------------------------------------------------------------------------------

Mycket mycket lång dag,å delar av den har spenderats med att göra vid ett par FBT 500´a slutsteg se.. :D

Å ärligt sagt,de e ju moddade till att använda EL-34´or sedan tidigare..å man kan säga att det inte riktigt blev alla rätt där.

Skärmgallermotstånd saknades. Återkopplings slingan mellan nod å skärmgaller om 15 Ohm i serie med 4.7nF i avsikt att förhindra oscillation i EL-503 satt kvar..å gud vet vad annat.

Iom att skärmgallermotstånd saknades så innebär det rent praktiskt i det närmaste att EL34´orna arbetat som en form av trioder..å då blir det inte många watt över inte. På det var de så snålt ställda att det mest var att bemöta med ett leende..

Image

Original har dessa ett par "strömrusnings resistorer" installerade om 4,7 Ohm...dessa har rationaliserats bort nu. De behövs helt enkelt inte,å det hela gör för ett än mer städat intryck.

Bias lytar mm ersattes i denna den första. I likhet fick jag ersätta balanspotten vad avser bias...den var ledsen. Nätbrytare osv....nytt. Åsså givetvis då att jag drog fram kablage till båda utgångarna. Dvs 8 å 16 Ohm.

Image

Trimpotten var som sagt ledsen...

Image

Å mkt riktigt städades det upp rejält även kring socklarna. Kablaget till glöden var så söndereldat av div lödpennor osv i båda två,å vad vidare e så lödningarna helt för djävliga ut de med,så det ersattes.

Som synes drog jag dit ett par 1 Ohm "biasmätningsmotstånd" när jag ändå var i farten. E trots allt inte alla som har biasprovare..å detta e ett enkelt å billigt sätt att hantera det för all framtid.

Å...chassiet fick sig en ganska rejäl dog t-sprit... :wink:

Image

Tagboarden till fasvändaren...e ju för liten när man bygger om från concertina till longtailed pair,å på det vill ha dit de extra kondensatorerna för att kunna koppla in en PPIMV,så jag använde korten som original e till reverbkretsen i preampen. Miljövänligt ni vet.. :lol:

Det bidde iaf en longtailed...å med lite "egna" värden som jag av erfarenhet lärt mig funkar ganska bra...

Image

Å mycket riktigt installerades så en PPIMV pot. Bra skit det där,å som ni märker ngt jag använder mig av mer å mer.

Image

Trafona drogs ihop. Ngt jag gör mer eller mindre rutinmässigt på gamla maskiner numer. Slutflaskorna e som sagt ett par EL-34´or å i detta fallet ett par gamla anrika Philips Miniwatt sk metalbase.

I vevan med att jag bygger om fasvändaren byts givetvis röret för densamma ut från original ECC82 till ECC83...

Image

Den andra maskinen så! Som synes en basvariant (de har avsevärt färre pottar bla). I det att jag fick gjort vid båda slutstegen har jag provat båda maskinerna...å de fungerar iaf nu,båda två.

Mer än man kan säga att de gjorde igår... :lol: :twisted:

Image

Känns nästan lite befriande med den enklare preampen i basmaskinerna. I detta fallet dock inte helt orört...som synes har man fepplat runt lite med vad original "deep" switchen gör.

Same shit..för det mesta av det där skall få stryka på foten det närmaste iaf.

Image

Slutrören i denna basmaskin var lite annorlunda...6CA7. Känns som de går lite tyngre,eller vad fan man skall kalla det,men det kan säkerligen lika gärna ligga i de specifika rören i sig.

Image

Å samma resa här. Nytt nytt nytt nytt. Även i denna var kablaget till glöd sönderlödat varstans,så det drogs nytt i denna med. Original e det fö inte heller tvinnat,av ngn jävla anledning.

Å även denna saknade skärmgallermotstånd. Inte heeeeeeeeeelt rätt där alltså...

Även i denna bidde det en precis likadan longtailed pair...med PPIMV osv.

Vi har ju kikat lite på det med att det sägs att det e allt annat än enkelt att konvertera en FBT 500 till EL-34. Självklart måste man byta socklar till slutrören,men det största hindret har påståtts vara att utgångstrafons impedans inte stämmer.

Efter att ha kollat runt som fan över nätet e svaret...bullshit. Under last ligger maskinen strax under 400VDC å går...å se OT´n e på 2.6k...så det fungerar kort sagt alldeles utmärkt det.

Image

Å som sagt...SGM´er installerades osv osv osv. I denna var det däremot lite si å så med biasspänningen. Den var...noll. Bottnande i ett mkt oförsiktigt hanterande av en tagstrip visade det sig. Mao enkelt nog hanterat men lika förbannat en kvittens på ett mkt mkt onödigt slarv av den som mekat.

Image

Behovet av ökad biasspänning hade man löst på Marshall vis. Dvs genom att tappa av via halvvågslikriktning från ena HT tappen. Funkade såväl som ngt annat antar jag,men grejen e att man hade vidare totalt misshandlat säkringshållarna...å..ja...jag ids fan inte ens gå in på det.

Ngr nya säkringar senare samt spända hållare så vart saken biff iaf.

Å där står vi nu.

Två fullkomligt ombyggda å till 100% iordning slutsteg....å med i grunden två halvt om halvt orörda preamp lådor. Båda pramparna fungerar dock...så det e inte där skon klämmer.

Men givetvis skall det byggas om för lite ryt nu. Samtidigt e det så sanningen att säga att redan som de står så distar det gutt iom den mkt kraftigt ökade förstärkningen i en LTP vs en concertina...å addera då det med PPIMV pott så hajar ni säkert resten själva.

Oavsett.

Nu skall dras fram lite "the Racing sound" i dessa två...å se det har jag hygglig koll på hur göra numer :lol:

Iaf. Det känns kul att de var i såpass fint skick rent hardparts mässigt får jag säga. Lovar gott för vad som komma skall. Dessa mkt exklusiva FBT-500R by Racing.. *asg* :shock: :wink:

23 Apr 2013, 01:01
Profile

Tyvärr har bildservern min fått fnatt,så idag e det bara uppdatering i form av tex.

Reverb/tremolo preampen e nu uppe å går som 4 stegare. Totalt sett ett jättekliv i rätt riktning,å då med adderad master samt midpott.

Saken e den att det jag INTE hann med ikväll var att installera dels de sista dropmotstånden samt extra glättning iom det då...men samma samma. Tonen e där. Disten e bara för tight å tonen för hård då jag ligger närmare 70VDC för högt in mot preamp flaskorna. Iaf de två flaskor som utgör gainsteg (det sista 3e e ju tremoloröret)

Å..tar upp arbetet imorgon igen. I den vevan hoppas jag hinna me att kladda ihop preampen i den andra med...å den kör jag rakt upp å ner utan tremolo då. Ser inte direkt vitsen till ngt annat.

Däremot grunnar jag lite på om jag skulle klappa dit ett par jack som loop i dessa?

24 Apr 2013, 00:33
Profile

Så. Efter att vännen Per samtalat ömt med vår lilla bildserver igen,dvs klappat te den styvt,så går det att ladda upp bilder igen.. :mrgreen:

Image

Å där har vi oss en alldeles väldigt väl fungerande 4 stegad preamp med idel nya komponenter.

Image

Å med adderad midpott såväl som master (kom då ihåg PPIMV installationen i slutstegsdelen).

Får till en omgång nya rattar mm åxå,men det får vänta tills båda e klara. Så får det bli samma resa till båda två.

24 Apr 2013, 09:22
Profile

Jahaaaapppppp....

Image

Bortsett från att det behövs ytterligare ngr verkliga småtweaks samt en omgång lite fränare rattar så kan vi nog säga som så att..
One down,one to go...

Å preampen i den andre fan e gott undervägs... :mrgreen:

Å högljudda blir dem. Helt klart i ljuset av det med EL-34´orna. Rent av förvånande för min del faktiskt. :shock:
Bra skit helt enkelt. (Som ju ngr av er tog del av senast i helgen som gick)

25 Apr 2013, 00:23
Profile

Image

På löpande band va!! :lol: :lol: Jamen. Nästa av dem har vrålat den med. Inte mer med det,å denna har väl ärligt sagt getts en hel del TLC..å det hela blev bra.

Image

Så även där har vi 4 gainsteg av vrålande vansinne. :D

Image

..så nu e ´re dags att jaga snygga rattar till dem där två...

25 Apr 2013, 22:30
Profile

Image

Då vart den sista av dem klar :D
Tyckte att den var överdjävligt volymsvag dock,å givetvis börjar man klia sig i skallen för ngt massivt e ju fel!! Som mek...ni vet,det saknas en liter olja i motorn...ja men DÅ e det givetvis stort hål i tråget eller nått. Man förutsätter att det värsta hänt.
Detta...e ju den som hade 6CA7´or i slutsteget...å det hela var så enkelt att de var slut. Hängde dit ett par friska Siemens så ryter den som den aldrig gjort annat. :shock: :mrgreen:

Blev ovanligt bra denna den sista tycker jag. Massor av karaktär å övertonsrik som fan...å dist av "mitt" slag så det räcker å blir över för alla normala...

26 Apr 2013, 19:37
Profile
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5