Asså...de låter ju bra,de gör verkligen det...men av ngn anledning stryker de inte med.?
Den sista där vart rent av riktigt rivig. Lite mer pang på rödbetan om jag säger så,varför den nu kommer få utgöra en måttstock...för det som komma skall.
Komma skall?
Ja,asså jag var ju på rörförstärkarnörd träffen i Trollhättan igår,å där vart en av deltagarna betagen av den lilla Klemt B30´n jag byggt...å han hade inte en FBT-500R utan...två

Så den översta där e en av de sista. Den andre har jag redan börjat riva. Som sagt,det där med deras meningslösa reverb...ser liksom inte ens vitsen med att försöka slåss med det längre en gång...så ut med skiten bara.
Reverbtankarna går ju i sin tur att använda till annat...

De här två har då den egenheten båda två att de e ombyggda från EL-503 till mer normala EL-34. Vet faktiskt inte riktigt vad jag känner inför det..

. Men,nu e det som det e å det finns INGEN som helst anledning att låta det jobbet "gå baklänges" igen,så..de får allt snällt fortsätta vara EL-34 utrustade. Om inte annat kan det bli en intressant grej att nu då för första ggn se hur en 500´a funkar med EL-34´or.
Meeeeeeeen...lita på mig. Det står fler maskiner på programmet det närmaste. Allt från Marshalls till Mesa..till RIKTIGT obskyrt gammalt japanskt material...
-----------------------------------------------------------------------------------
Mycket mycket lång dag,å delar av den har spenderats med att göra vid ett par FBT 500´a slutsteg se..
Å ärligt sagt,de e ju moddade till att använda EL-34´or sedan tidigare..å man kan säga att det inte riktigt blev alla rätt där.
Skärmgallermotstånd saknades. Återkopplings slingan mellan nod å skärmgaller om 15 Ohm i serie med 4.7nF i avsikt att förhindra oscillation i EL-503 satt kvar..å gud vet vad annat.
Iom att skärmgallermotstånd saknades så innebär det rent praktiskt i det närmaste att EL34´orna arbetat som en form av trioder..å då blir det inte många watt över inte. På det var de så snålt ställda att det mest var att bemöta med ett leende..

Original har dessa ett par "strömrusnings resistorer" installerade om 4,7 Ohm...dessa har rationaliserats bort nu. De behövs helt enkelt inte,å det hela gör för ett än mer städat intryck.
Bias lytar mm ersattes i denna den första. I likhet fick jag ersätta balanspotten vad avser bias...den var ledsen. Nätbrytare osv....nytt. Åsså givetvis då att jag drog fram kablage till båda utgångarna. Dvs 8 å 16 Ohm.

Trimpotten var som sagt ledsen...

Å mkt riktigt städades det upp rejält även kring socklarna. Kablaget till glöden var så söndereldat av div lödpennor osv i båda två,å vad vidare e så lödningarna helt för djävliga ut de med,så det ersattes.
Som synes drog jag dit ett par 1 Ohm "biasmätningsmotstånd" när jag ändå var i farten. E trots allt inte alla som har biasprovare..å detta e ett enkelt å billigt sätt att hantera det för all framtid.
Å...chassiet fick sig en ganska rejäl dog t-sprit...

Tagboarden till fasvändaren...e ju för liten när man bygger om från concertina till longtailed pair,å på det vill ha dit de extra kondensatorerna för att kunna koppla in en PPIMV,så jag använde korten som original e till reverbkretsen i preampen. Miljövänligt ni vet..

Det bidde iaf en longtailed...å med lite "egna" värden som jag av erfarenhet lärt mig funkar ganska bra...

Å mycket riktigt installerades så en PPIMV pot. Bra skit det där,å som ni märker ngt jag använder mig av mer å mer.

Trafona drogs ihop. Ngt jag gör mer eller mindre rutinmässigt på gamla maskiner numer. Slutflaskorna e som sagt ett par EL-34´or å i detta fallet ett par gamla anrika Philips Miniwatt sk metalbase.
I vevan med att jag bygger om fasvändaren byts givetvis röret för densamma ut från original ECC82 till ECC83...

Den andra maskinen så! Som synes en basvariant (de har avsevärt färre pottar bla). I det att jag fick gjort vid båda slutstegen har jag provat båda maskinerna...å de fungerar iaf nu,båda två.
Mer än man kan säga att de gjorde igår...

Känns nästan lite befriande med den enklare preampen i basmaskinerna. I detta fallet dock inte helt orört...som synes har man fepplat runt lite med vad original "deep" switchen gör.
Same shit..för det mesta av det där skall få stryka på foten det närmaste iaf.

Slutrören i denna basmaskin var lite annorlunda...6CA7. Känns som de går lite tyngre,eller vad fan man skall kalla det,men det kan säkerligen lika gärna ligga i de specifika rören i sig.

Å samma resa här. Nytt nytt nytt nytt. Även i denna var kablaget till glöd sönderlödat varstans,så det drogs nytt i denna med. Original e det fö inte heller tvinnat,av ngn jävla anledning.
Å även denna saknade skärmgallermotstånd. Inte heeeeeeeeeelt rätt där alltså...
Även i denna bidde det en precis likadan longtailed pair...med PPIMV osv.
Vi har ju kikat lite på det med att det sägs att det e allt annat än enkelt att konvertera en FBT 500 till EL-34. Självklart måste man byta socklar till slutrören,men det största hindret har påståtts vara att utgångstrafons impedans inte stämmer.
Efter att ha kollat runt som fan över nätet e svaret...bullshit. Under last ligger maskinen strax under 400VDC å går...å se OT´n e på 2.6k...så det fungerar kort sagt alldeles utmärkt det.

Å som sagt...SGM´er installerades osv osv osv. I denna var det däremot lite si å så med biasspänningen. Den var...noll. Bottnande i ett mkt oförsiktigt hanterande av en tagstrip visade det sig. Mao enkelt nog hanterat men lika förbannat en kvittens på ett mkt mkt onödigt slarv av den som mekat.

Behovet av ökad biasspänning hade man löst på Marshall vis. Dvs genom att tappa av via halvvågslikriktning från ena HT tappen. Funkade såväl som ngt annat antar jag,men grejen e att man hade vidare totalt misshandlat säkringshållarna...å..ja...jag ids fan inte ens gå in på det.
Ngr nya säkringar senare samt spända hållare så vart saken biff iaf.
Å där står vi nu.
Två fullkomligt ombyggda å till 100% iordning slutsteg....å med i grunden två halvt om halvt orörda preamp lådor. Båda pramparna fungerar dock...så det e inte där skon klämmer.
Men givetvis skall det byggas om för lite ryt nu. Samtidigt e det så sanningen att säga att redan som de står så distar det gutt iom den mkt kraftigt ökade förstärkningen i en LTP vs en concertina...å addera då det med PPIMV pott så hajar ni säkert resten själva.
Oavsett.
Nu skall dras fram lite "the Racing sound" i dessa två...å se det har jag hygglig koll på hur göra numer

Iaf. Det känns kul att de var i såpass fint skick rent hardparts mässigt får jag säga. Lovar gott för vad som komma skall. Dessa mkt exklusiva FBT-500R by Racing.. *asg*