View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:27

Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Bil für fru Nera? 
Author Message

Post Re: Bil für fru Nera?
Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

"Skrytbil" är ett annat smeknamn på denna gamla goding som dessbättre aldrig korsat mina vägar. :shock:

Uttrycket "skrytbil" användes i dessa sammanhang endast av Labanägare som alltid hävdade att de minsann inte brydde sig om bilar utan bara hade bilen för att "ta sig från punkt A till punkt B". Alla vi andra vet att Labanägarna hade Laban enbart av den anledningen att de inte hade råd med ngt annat ;) Inget fel med att inte ha råd, men fånigt att maskera detta med att försöka höja en trafikfarlig rosthög till bilskyarna.

Hade förresten en kompis ute på landet när jag var ung som hade en Laban utan kaross. Den gick tydligen att köra bara på bottenplattan. Om jag minns rätt var det bara stol ratt drivlina och hjul plus en bottenplatta. Rätt cool bil :)

Det var väl Citroen CV2 som var konstruerad så? Eller också.

08 Mar 2013, 15:29
Profile WWW

kjelle wrote:
Joshunznera wrote:
Hade förresten en kompis ute på landet när jag var ung som hade en Laban utan kaross. Den gick tydligen att köra bara på bottenplattan. Om jag minns rätt var det bara stol ratt drivlina och hjul plus en bottenplatta. Rätt cool bil :)

Det var väl Citroen CV2 som var konstruerad så? Eller också.

hmm, ja det var det kanske

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Mar 2013, 15:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

"Skrytbil" är ett annat smeknamn på denna gamla goding som dessbättre aldrig korsat mina vägar. :shock:

Uttrycket "skrytbil" användes i dessa sammanhang endast av Labanägare som alltid hävdade att de minsann inte brydde sig om bilar utan bara hade bilen för att "ta sig från punkt A till punkt B". Alla vi andra vet att Labanägarna hade Laban enbart av den anledningen att de inte hade råd med ngt annat ;) Inget fel med att inte ha råd, men fånigt att maskera detta med att försöka höja en trafikfarlig rosthög till bilskyarna.

Jaha, jag har alltid haft för mig att uttrycket "skrytbil" kom till när många började köpa en andra bil till hushållet och Laban blev poppis pga lågt andrahandsvärde. Man "skröt" alltså med en andra bil, men ironin i uttrycket var tämligen solklar. :mrgreen:

08 Mar 2013, 15:50
Profile ICQ WWW

Post Re: Bil für fru Nera
Joshunznera wrote:
helmik wrote:
En Renault????? Du ratar Opel och köper Renault???
Jösses...
Sämre kvalitet går inte att hitta om du inte letar på begmarknaden i Bulgarien.
När grabbarna på verkstan här hemma ska ta till sina allra värsta invektiv så säger de "Renault".
Du inser icke vilket trauma du går till mötes...

Hmm, kan du utveckla detta lite? Är alla Renault nästan lika dåliga som begagnade bilar i Bulgarien eller är det ngn specifik modell som avses? Vad är det för fel på bilarna, är det sladdar och tändspolar eller ngt annat?

Jag är seriöst nyfiken på alla åsikter om ett bilmärke som kan skilja sig så diametralt beroende på vem som uttalar sig :)

Jag grundar det på erfarenheter från kompisar som kör/kört Renault samt vad en kamrat som driver bilverkstad tycker om märket. Ingen särskild modell. Det har handlat om Megane, Laguna och Scenic .

Men det handlar naturligtvis om bilar med ett antal år på nacken. Om det är så att kvaliteten höjts avsevärt de senaste åren så har du naturligtvis köpt en helt annan bil. Jag tycker bara att det är lite lustigt att döma ut Opel på grund av erfarenheter av mer än tio år gamla modeller och samtidigt köpa en Renault och blunda för andras erfarenheter av detta märke.

08 Mar 2013, 15:56
Profile

Post Re: Bil für fru Nera
helmik wrote:
Jag grundar det på erfarenheter från kompisar som kör/kört Renault samt vad en kamrat som driver bilverkstad tycker om märket. Ingen särskild modell. Det har handlat om Megane, Laguna och Scenic .

Men det handlar naturligtvis om bilar med ett antal år på nacken. Om det är så att kvaliteten höjts avsevärt de senaste åren så har du naturligtvis köpt en helt annan bil. Jag tycker bara att det är lite lustigt att döma ut Opel på grund av erfarenheter av mer än tio år gamla modeller och samtidigt köpa en Renault och blunda för andras erfarenheter av detta märke.

Mina erfarenheter och åsikter om Opel är ju i högsta grad subjektiva och baserar sig på erfarenheter från 1994 och 70-talet. Jag inser såklart att Opel har ryckt upp sig sedan dess. Att den som bränt sig på ett märke inte vill tillbaka är ju inte så konstigt.

Däremot har jag svårt att förstå att det skulle vara det bästa köpet nu för tiden. Det borde i spå fall ha uppmärksammats av motorpressen också..

08 Mar 2013, 16:33
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

Begreppet "skrytbil" myntades i en reklamkampanj. I andra annonser nämndes det att man kunde få två R4:or för samma pengar som en Volvo, vilket var sant.

Och, Josh, varför har du fått för dig att den var trafikfarlig? Den hade bra väghållning även fast den kunde se litet äventyrlig ut (= skepp i storm) vid forcerad kurvtagning. Detta berodde på den långa fjädringsvägen som f ö gav betydligt bättre åkkomfort än i andra samtida småbilar.

Klas

08 Mar 2013, 18:29
Profile WWW

klast wrote:

Och, Josh, varför har du fått för dig att den var trafikfarlig? Den hade bra väghållning även fast den kunde se litet äventyrlig ut (= skepp i storm) vid forcerad kurvtagning. Detta berodde på den långa fjädringsvägen som f ö gav betydligt bättre åkkomfort än i andra samtida småbilar.

Klas

Visst hade den bra väghållning med den tidens mått. Jag vet efter att ha kört mycket Laban med krycka, min mor hade två stycken runt 1970 :oops: Med att den var trafikfarlig avsåg jag mest att den inte hade några krockzoner och att dörrarna var enkelplåt med galonklädsel ;) Folkbilen på den tiden var ju bilar av typ Amazon, Volvo 140, Opel Rekord etc, vilka alla kändes betydligt säkrare. Laban var en riktig småbil och klarade inte en konfronation ens med en VW-bubbla utan att bli skrot

Så inget ont om Laban från min sida, men ngn njutning var det inte :)

08 Mar 2013, 18:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3