View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 10:40

Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Bil für fru Nera? 
Author Message

Post Re: Bil für fru Nera
Renegade wrote:
Klassmarkör! Det visar att man ha råd med både verkstad och stillestånd. :wink:

/R

Den enda Renault jag skulle kunna tänka mig äga är en Ghordini. :wink:

07 Mar 2013, 18:03
Profile ICQ WWW

Post Re: Bil für fru Nera. Klart!
tack för alla glada tillrop :) Jag har haft två Peugeoter i mina dar en 406/V6 och en 405/MI16. Utmärkta bilar som jag körde runt 15.000 mil vardera med utan några som helst problem. Men det skrockades en del i min omgivning när jag valde dom, mest var det Opel och Fordägare som skrockade ;) Dessa två bilar var dessutom tjänstebilar och omgivningen kunde inte fatta varför jag valde Peugeot när jag kunde köra Volvo eller SAAB, som var tjänstebilsnormen på den tiden. Nåväl, jag fick rätt och åkte i personliga och mycket bekväma bilar. Nu pratar vi om en fransk bil +10 år senare och jag har svårt att tro att de blivit sämre

Näe ni experter, jag tror ni har fel betr detta bilval. Uansett så är valet nu gjort och jag ser med tillförsikt fram emot denna doldis. Huistrun är nöjd hon också, eftersom hon inte ville ha en bil med stjärna. Hon sa för ett tag sedan att det bara fanns två bilar hon inte ville ha; Merca och Skoda. MB för att hon som liten hade haft en granne som var lika dryg som fet och som körde Merca. Skoda för att hon alltid har hört att det var en skitbil :D

@Fb: Renault Gordini var fräcka bilar. Körde en sån en gång i början på 70-talet, men jävlar vilken dålig väghållning det var! Nästan som en Corvair...

Vi får se hur det går, vi har i alla fall sparat ca 30-50.000 mot om vi hade köpt ett mer prestigeladdat märke.

Så nu står det snart 3 bilar på de två uppfarterna här hemma, blir jobbigt med logistiken ;)

'
Tack för alla goda råd i alla fall! och fortsätt nu för all del att ösa galla över Renault och Fårrdar, det är bara roligt :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Mar 2013, 18:23
Profile WWW

Jag tror att Renault, Peugeot och till och med Citroén är utmärkta bilar idag. Jag har provkört några, blir väl bilbyte om något år.
Vad jag definitivt väljer bort är Opel och Ford. Plastigare och tråkigare bilar än dessa billighetstyskar har jag svårt att tänka mig, och kvalitetskänslan infinner sig inte.
Audi gör ju fina bilar, men priserna har dragit iväg mot BMW, och nästa bil blir lite för gammal om begpriset ska hamna på en vettig nivå. Reservdelar till BMW har ju alltid varit en rysare... :shock:
Kör en V70 nu och kan tänka mig fortsätta med det även för nästa bil. Men, precis som med gitarrer, det är kul med omväxling.

07 Mar 2013, 18:44
Profile WWW

se till att du har minst 1 st tändspole i skuffen...... för renualt är det vanligt fel.... har bara jobbat med renualt i 10 år........................... :twisted:

lite elkablar ..... rostar grymt i elcentralen/kabelskor.... :shock: :twisted:

07 Mar 2013, 18:45
Profile WWW

Mercedes C-klass
Mazda 6
Toyota Avensis
Toyota Corolla
Renault Megane
Peugeot 407
BMW

säger du... hmm det värsta med bilar idag är att de är så intetsägande.

Mercedes är dyr när de börjar krångla... jag skriver inte om utan när fär det gör dem....
Toyota är det totala könslösa valet.... fy blunda...
Renault är inga roliga heller, tveksam kvalité
Peugot 407 har hag haft och den funkat fint diesel med dessuton en dieseldriven motor/Kupevärmare... bye bye skrapa rutan o sätta sig i kall bil
BMW är förbud på för min fru (o jag) roliga dyra men gubbiga de med...

några nya på marknaden som börjar bli nåt är också Hyundai olika modeller... lite mindre intetsägande än Toyota...

sedan funkar en Volvo V70 i alla tider.... pålitlig kärra... kan utrustas mycket, finns många att välja emellan med bl.a diesel motorvärmare.... för det är en "lyx" jag inte kan var utan numera....

jag hade ett tag när jag inte behövde frakta så mycket en Audi A3.... himla trevlig bil det med....

men sist är det din o fruns kärleksögon till nya bilen det som får avgöra....

Lycka till min vän!

Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com

07 Mar 2013, 18:48
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Nåväl köpt och klart, leverans på tisdag

det blev en snål diesel på 2liter/150hk och en bil med extra allt. Mycket skön att köra och med stor kvalitetskänsla. Inte så snygg kanske, men denna ska jag inte köra så mycket. När jag är ensam åker jag JEEP eller i framtiden möjligen traktor 8)

Så här ser den ut:

Image

En fråga bara: Sitter reservhjulet under bilen på en sån där?

07 Mar 2013, 19:10
Profile

DrSlim wrote:
Joshunznera wrote:
Nåväl köpt och klart, leverans på tisdag

det blev en snål diesel på 2liter/150hk och en bil med extra allt. Mycket skön att köra och med stor kvalitetskänsla. Inte så snygg kanske, men denna ska jag inte köra så mycket. När jag är ensam åker jag JEEP eller i framtiden möjligen traktor 8)

Så här ser den ut:

Image

En fråga bara: Sitter reservhjulet under bilen på en sån där?

Nej det ligger under golvet i bagagerummet

07 Mar 2013, 21:32
Profile WWW

zven wrote:
se till att du har minst 1 st tändspole i skuffen...... för renualt är det vanligt fel.... har bara jobbat med renualt i 10 år........................... :twisted:

Nu är ju inte jag ngn expert på bilmotorer, så det blir kanske skämskudde här, men finns det verkligen tändspolar i dieselbilar? :oops:

07 Mar 2013, 21:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:
zven wrote:

Nu är ju inte jag ngn expert på bilmotorer, så det blir kanske skämskudde här, men finns det verkligen tändspolar i dieselbilar? :oops:

Skulle förvåna mig iaf. En deisel har ju glödstift... :mrgreen:

07 Mar 2013, 22:20
Profile ICQ WWW

Och glödstiftet används väl bara när motorn är kall?
Så var det förr i alla fall, nu har jag inte meckat med bilar på länge, men förr var det ju bara starthjälp, när dieselmotorn är varm så självantänder dieseln av kompressionsupphettad luft.

Last edited by holmis63 on 07 Mar 2013, 22:33, edited 1 time in total.

07 Mar 2013, 22:32
Profile

FenderBender wrote:

Skulle förvåna mig iaf. En deisel har ju glödstift... :mrgreen:

så kan man också uttrycka det om man inte är en så lågmäld och ödmjuk själ ;)

07 Mar 2013, 22:32
Profile WWW

holmis63 wrote:
Så var det förr i alla fall, nu har jag inte meckat med bilar på länge, men för var det ju bara starthjälp, när dieselmotorn är varm så självantänder dieseln av kompressionsupphettad luft.

många amatörer som spekulerar i bilteknik här, Fb du och jag, men vi får ju anta att experten har rätt så jag får väl köpa loss ett par tändspolar och lite kablage och lägga i bagagerummet för säkerhets skull :mrgreen:

07 Mar 2013, 22:35
Profile WWW

Joshunznera wrote:
holmis63 wrote:
Så var det förr i alla fall, nu har jag inte meckat med bilar på länge, men för var det ju bara starthjälp, när dieselmotorn är varm så självantänder dieseln av kompressionsupphettad luft.

många amatörer som spekulerar i bilteknik här, Fb du och jag, men vi får ju anta att experten har rätt så jag får väl köpa loss ett par tändspolar och lite kablage och lägga i bagagerummet för säkerhets skull :mrgreen:

Kan ju vara bra att ha om du behöver hjälpa nån Ford Eller Opel ägare som blivit stående vid vägkanten :mrgreen:

07 Mar 2013, 22:41
Profile

Joshunznera wrote:
zven wrote:

nä visst ja du köpte en diesel :mrgreen: :mrgreen: tja motorbyte är väl inte´heller roligt... spridarna på dessa har en viss benägenhet att lägga av i bland (piezoelektronik) o tyvärr typ omöjliga att få loss... :evil: har bytt 3 diesel motorer i renualt traffic pga spridarhelvet gick mitt utav i toppen.. och man måste få bort spridarna för att kunna demontera topplocket

renualt är ett bilmärke som jag inte värderar högt... tyvärr så byggs vissa OPEL transportbilar på deras teknik.... o deras G9U630-720 diesel är tot värdelös att få loss spridarna på...

08 Mar 2013, 00:39
Profile WWW

blir ju onekligen lite fundersam här..

Å ena sidan kan jag ju inte ta ngn som anser att Opel är den bästa bilen på allvar.
Å andra sidan är det så många som verkar ha negativa åsikter om just Renault.
Å tredje sidan har jag tre bekanta som har varsin Renault som stadsbil, en Megane och två Clio. Inte gamla men i alla fall äldre än 5 år. Dessa bilar funkar ämt och är aldrig några problem med enligt ägarna.
Å fjärde sidan listas Laguna III som en mycket bra och tillförlitlig bil i Auto MotorSports förarundersökning. Före många prestigemärken.. Det enda som verkar vara dåligt är det låga andrahandsvärdet, men det är ju ngt som jag nu drar nytta av :)

Trots allt så verkar det ju vara de flesta negativa åsikterna vara rent subjektiva och baserar sig på ngn bil pappan hade på 70-talet.. Men ett dåligt rykte är ju inte kul oavsett, inte minst när denna bil ska bytas om några år

Så nu vet jag inte vad jag ska göra, har ju iofs inte skrivit på ngt ännu och kan ju backa affären om jag vill, även om det känns lite oschysst

Så mata på med bra alternativ nu, bilexperter. Prisklass upp till 100.000, hyfsad låg bränsleförbrukning och bra komfort är ett minimum

08 Mar 2013, 10:15
Profile WWW

Rost beständighet tycker jag är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil, där är enligt Vi bilägare, som jag prenumererar på, Renault absolut i topp sen några år tillbaks!
Mekaniska och elektroniska problem är ju nästan alltid lösbara, och förekommande på alla märken.
Komfort är ju Fransmännen suveräna på, min första bil, en Peugout 504, är den absolut komfortablaste bil jag ägt :-)
Valet är ju ditt, men inte tror jag Renault är sämre än Opel eller Ford, däremot så är nog en Japanare mera driftsäker enligt vad jag kunnat läsa mig till.

08 Mar 2013, 10:41
Profile

helmik wrote:
En Renault????? Du ratar Opel och köper Renault???
Jösses...
Sämre kvalitet går inte att hitta om du inte letar på begmarknaden i Bulgarien.
När grabbarna på verkstan här hemma ska ta till sina allra värsta invektiv så säger de "Renault".
Du inser icke vilket trauma du går till mötes...

Hmm, kan du utveckla detta lite? Är alla Renault nästan lika dåliga som begagnade bilar i Bulgarien eller är det ngn specifik modell som avses? Vad är det för fel på bilarna, är det sladdar och tändspolar eller ngt annat?

Jag är seriöst nyfiken på alla åsikter om ett bilmärke som kan skilja sig så diametralt beroende på vem som uttalar sig :)

08 Mar 2013, 11:57
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Hmm, kan du utveckla detta lite? Är alla Renault nästan lika dåliga som begagnade bilar i Bulgarien eller är det ngn specifik modell som avses? Vad är det för fel på bilarna, är det sladdar och tändspolar eller ngt annat?

Jag är seriöst nyfiken på alla åsikter om ett bilmärke som kan skilja sig så diametralt beroende på vem som uttalar sig :)

Mitt största problem just nu är att Renault tycks vägra att sälja en handbromsvajer utan att inkludera hela elektroniska mojänjen. Eftersom tydligen vajern kärvar lite och inte ger effekt på ena sidan, så får man beställa ett paket @10000 för att fixa problemet.

08 Mar 2013, 12:15
Profile

Post Re: Bil für fru Nera?
Skönt att man som arbetslös slipper att grunna på bilval! Man måste kunna se fördelarna av eländet också! Jag var ute för skoj skull och slog ihjäl några timmar med att kolla på bilar och det slog mig hur grymmt tråkiga alla bilar är,säljarna ser lika gråa och tråkiga ut dom också! Det verkar som att alla bilmärken riktar in sig på någon urtyp av grå och färglös tjänsteman!
Var finns bilarna med lite "Rockn roll feeling"? Min dröm vore en ny bil, men med en kaross från en AMC Gremlin!

08 Mar 2013, 12:54
Profile

danix wrote:
Joshunznera wrote:

Mitt största problem just nu är att Renault tycks vägra att sälja en handbromsvajer utan att inkludera hela elektroniska mojänjen. Eftersom tydligen vajern kärvar lite och inte ger effekt på ena sidan, så får man beställa ett paket @10000 för att fixa problemet.

Låter ju onekligen lite jobbigt.. Vad är det för sorts Renault? Är den gammal? Elektriskt styrd handbroms antar jag, sån är det även på den Laguna III jag spekulerar på

08 Mar 2013, 13:33
Profile WWW

pudas wrote:
Skönt att man som arbetslös slipper att grunna på bilval! Man måste kunna se fördelarna av eländet också! Jag var ute för skoj skull och slog ihjäl några timmar med att kolla på bilar och det slog mig hur grymmt tråkiga alla bilar är,säljarna ser lika gråa och tråkiga ut dom också! Det verkar som att alla bilmärken riktar in sig på någon urtyp av grå och färglös tjänsteman!
Var finns bilarna med lite "Rockn roll feeling"? Min dröm vore en ny bil, men med en kaross från en AMC Gremlin!

Ja, Gremlin var en cool cat

Image

08 Mar 2013, 13:40
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Låter ju onekligen lite jobbigt.. Vad är det för sorts Renault? Är den gammal? Elektriskt styrd handbroms antar jag, sån är det även på den Laguna III jag spekulerar på

Scenic 2005, tydligen räcker bara kupéfläkten 10000mil också. Så där gick 10000 till. Men en trevlig bil i övrigt.

08 Mar 2013, 14:04
Profile

Joshunznera wrote:
pudas wrote:

Image

Helt knäppa (o)symmetrier i den där skapelsen! Var har dom gjort av den bortkapade bakdelen? Ser ut som om viktfördelningen är helskum.
Inte min kopp av te. :?

08 Mar 2013, 14:18
Profile WWW

Jag har också alltid ansett Opel som en riktig skitbil, har haft flera polare och kollegor som valt Opel privat eller i tjänst och alla har dom uttryckt missnöje.
Men sanning är ju att Opel vunnit "pris" i Europa nyligen som mest felfri (som någon skrivit om tidigare), så jag får nog korrigera min åsikt.

Jag har bara Japanska bilar numera. Garanterat riskfritt och snorbilligt.

En trådkapning:
Är det fler än jag som stör sig på att märkesemblemen på många bilar har växt sig mer än DUBBELT så stora under dom senaste 5-6 åren? :? Och vetefasen om inte Peugeot leder det racet...

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

08 Mar 2013, 14:29
Profile WWW

Joshunznera wrote:
pudas wrote:

Image

Dom där (och Pacer) heter väl "Skrotisar" i Bilar2-filmen va?

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

08 Mar 2013, 14:35
Profile WWW

Alla har fel. Den coolaste Renault som någonsin tillverkats är förstås Laban:

Image

08 Mar 2013, 14:48
Profile

faellman wrote:

Dom där (och Pacer) heter väl "Skrotisar" i Bilar2-filmen va?

Kanske det, jag tänker för alltid på:
http://www.youtube.com/watch?v=VzUU7SRRsGo

08 Mar 2013, 14:54
Profile

lpstd wrote:
Alla har fel. Den coolaste Renault som någonsin tillverkats är förstås Laban:

Image

"Skrytbil" är ett annat smeknamn på denna gamla goding som dessbättre aldrig korsat mina vägar. :shock:

08 Mar 2013, 15:04
Profile ICQ WWW

Image

Renault gorde trevliga bilar förr och då allra helst denna

08 Mar 2013, 15:12
Profile

FenderBender wrote:

"Skrytbil" är ett annat smeknamn på denna gamla goding som dessbättre aldrig korsat mina vägar. :shock:

Uttrycket "skrytbil" användes i dessa sammanhang endast av Labanägare som alltid hävdade att de minsann inte brydde sig om bilar utan bara hade bilen för att "ta sig från punkt A till punkt B". Alla vi andra vet att Labanägarna hade Laban enbart av den anledningen att de inte hade råd med ngt annat ;) Inget fel med att inte ha råd, men fånigt att maskera detta med att försöka höja en trafikfarlig rosthög till bilskyarna.

Hade förresten en kompis ute på landet när jag var ung som hade en Laban utan kaross. Den gick tydligen att köra bara på bottenplattan. Om jag minns rätt var det bara stol ratt drivlina och hjul plus en bottenplatta. Rätt cool bil :)

08 Mar 2013, 15:14
Profile WWW
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next