Re: variabelt katodavkopplingskondingsvärde på pot, hur göra
En pot vet jag inte om det är så lyckat, däremot vet jag hur man kan göra i steg med brytare. Det är förresten erfarenheter jag gjorde när jag gjorde en del moddar som jag tipsat dig om tidigare, då mest kring ej avkopplade katodmotstånd.
Om du tänker efter så är det inte så märkligt, seriekopplade kondingar får ett värde något under den minsta kondingen i serie. Genom att utnyttja detta kan man i teorin i alla fall skapa flera steg som kan väljas med t.ex en vridströmbrytare a´la pot.
Om du tänker dig att du avkopplar med flera kondingar i serie, och börjar med den största kondingen först, t.ex 25 uF, därefter t.ec 4,7 uF och sist 0,5 uF eller liknande.
Mellan varje konding drar man en tråd till jord via en vridbrytare, dvs i första steget är 25 uF inkopplat, nästa läge ca 4 uF etc. Vete sjutton vad som händer med tre kondingar i serie, men det blir säkert bra.

Via en tråd kopplad FÖRE första kondingen kan du dessutom ta bort avkopplingen helt på steget.
Dvs du skulle få fyra steg valbara på en "potbrytare", kan nog utökas med fler steg om man vill det, frågan om det är någon större vits med fler?
Lösningen ovan har jag inte testat själv i detalj, men borde funka.
Jag har två nivåer, som jag växlar mellan med hjälp av gamla MasterVolymswitchen, 25 uF och 4 uF.