| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Bil für fru Nera?
surfar på bilar igen. Hustrun har en B-klass som hon bestämt vill byta bort innan nästa isskraparsäsong pga att hon inte räcker upp och skrapa rutan. Det gör fö knappt jag heller, ännu mindre når vi upp för att borsta bort snö från taket. Så nu ska bilen bort och bytas mot en bil med normalhögt tak. Dessutom ska vi från och med nästa vinter ha endast en personbil i hushållet, så denna bil blir även min (vilket gör valet extra viktigt  krav: max 5 år gammal dragkrok automat farthållare Inte för törstig gärna: diesel taklucka inte: för liten (småbilar går bort) Sedan, kombi eller coupe spelar inte så stor roll, så länge vi kan få in några matkassar och en foxterrier i bilen.. Jag är ju bilkonsulten i vår familj, har redan börjat sondera terrängen och har kommit fram till följande tänkbara alternativ: Mercedes C-klass Mazda 6 Toyota Avensis Toyota Corolla Renault Megane Peugeot 407 BMW 3 Vad säger expertisen?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 08 Mar 2013, 11:53, edited 2 times in total.
|
| 07 Mar 2013, 09:08 |
|
 |
|
davidihse
|
 Re: Bil für fru Nera
Subaru legacy så klart, diesel boxer. En riktigt bra bil.
|
| 07 Mar 2013, 09:30 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Avensis! Vet att ni har haft en dito tidigare.. Är själv nöjd toyotaägare sedan 8 år typ.. Vi är inne på vår tredje.. Vi har en verso nu, och den enda anledningen till att vi bytte bort den vi hade innan var att vi behövde en ngt större bil..
Toyota - tråkiga men pålitliga imho
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 07 Mar 2013, 09:43 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Zaf ... ?ca=12&w=3klockren o minimalt med problem.. kan det bli bättre...?
|
| 07 Mar 2013, 10:13 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: surfar på bilar igen. Hustrun har en B-klass som hon bestämt vill byta bort innan nästa isskraparsäsong pga att hon inte räcker upp och skrapa rutan. Det gör fö knappt jag heller, ännu mindre når vi upp för att borsta bort snö från taket. Så nu ska bilen bort och bytas mot en bil med normalhögt tak. Dessutom ska vi från och med nästa vinter ha endast en personbil i hushållet, så denna bil blir även min (vilket gör valet extra viktigt  krav: max 5 år gammal dragkrok automat farthållare Inte för törstig gärna: diesel taklucka inte: för liten (småbilar går bort) Sedan, kombi eller coupe spelar inte så stor roll, så länge vi kan få in några matkassar och en foxterrier i bilen.. Jag är ju bilkonsulten i vår familj, har redan börjat sondera terrängen och har kommit fram till följande tänkbara alternativ: Mercedes C-klass Mazda 6 Toyota Avensis Toyota Corolla Renault Megane Peugeot 407 BMW M3 Vad säger expertisen? Eftersom det blir din bil också, är det ju viktigt att det blir rätt. Har därför rättat till ett stavfel ovan. Skulle inte det falla på läppen, och du bortser från den extra säkerhetsmarginalen vid omkörningar, har du ju en bra lista. En modern Passat kanske jag saknar i uppräkningen, lite trist, men bekväm och prisvärd. V50?
| 07 Mar 2013, 10:46 |
|
 |
|
Joshunznera
|
@David: visst ska Subarun upp på listan! Jag gillar ju boxer också som gammal VW och Porsche-åkare @Zven: Opel är säkert en bra bil numera men mina erfarenheter från detta märke har satt outplånliga svåra sår i min själ, så Opel blir det icke @kjelle: Passat är en bra bil men tråkig och lite för törstig tror jag @Spiderman: Avensis har jag såklart sneglat på, men det är ju för jäkla tråkigt.. Vad tror panelen om en sån här: (blir ju rätt mycket pengar över om man köper ett "uddamärke" http://www.bytbil.com/Object/Details/cb ... e&cmpid=38
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 07 Mar 2013, 10:53 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Kan inte särskilt mycket om (moderna) bilar men jag tror aldrig att jag hört en missnöjd Toyotaägare. Bra bilar eller låga förväntningar? Men man (inte kvinna!  ) är inte alltid förnuftig i sina val. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Mar 2013, 10:59 |
|
 |
|
davidihse
|
När vi köpte bil för nått år sedan googlade jag en hel del och ringde till några verkstäder. Kom då fram till 3 bilar och dom är med på din lista. Avensis, mazda 6 och subaru. Sen valde jag den roligaste av dom tre, den med fyrhjulsdrift och den med Sveriges nöjdaste ägare tre år i rad. Franska bilar har jag och bekanta inte varit nöjda med. Volvo och SAAB kan man också titta på. Jobbigt att köpa bil...
|
| 07 Mar 2013, 11:01 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Joshunznera wrote: @Spiderman: Avensis har jag såklart sneglat på, men det är ju för jäkla tråkigt..
Precis som jag skrev så håller jag med dig, men trygghet/pålitlighet är fan viktigt i ngt så kapitalförstörande som en bil tycker jag..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 07 Mar 2013, 11:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Kan inte särskilt mycket om (moderna) bilar men jag tror aldrig att jag hört en missnöjd Toyotaägare. Bra bilar eller låga förväntningar? Men man (inte kvinna!  ) är inte alltid förnuftig i sina val. /R jorå hustrun har haft två Toyotor (Aygo och Avensis) och jag har haft två (Celica och Hilux). Vi har aldrig haft ngt problem med ngn Toyota, däremot är det ju inte de bilarna man kommer ihåg med värme  (som tex min gamla hundkoja, Peugeot MI16, Jagga MKII eller Datsun FII ) Ska ta resten av denna dag och åka runt lite bland bilhandlarna i närområdet. Alltid kul att snacka med bilförsäljare 
|
| 07 Mar 2013, 11:23 |
|
 |
|
Krippa
|
BMW 3-serie är väldigt trevliga bilar. Körde en 318d Touring innan det var dags för barn nummer två, var väl inte världens pulver i motorn men så länge man inte förväntar sig att det är en sportbil man kör räcker 143 dieselhästar gott och väl. Vill man ha det sportigare är det bara att slänga upp en rejäl hög med extra tusenlappar och kliva upp till 330 med rak sexa, då jävlar händer det grejor när man trycker på gasen oavsett om man väljer bensin- eller dieselmotor.
|
| 07 Mar 2013, 11:26 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Byt till en längre hustru? 
|
| 07 Mar 2013, 11:28 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Som du säger, blir pengar över när man köper "uddamärke". Har haft en Laguna '02 (eleganten och vivören) sköööööön att åka i. En lite nyare Laguna, ja tack! Nu rattar jag Ford Mondeo kombi 04 (packåsna & slitvarg) & Toyota Yaris '10 (frökenåket). 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 07 Mar 2013, 11:37 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Ford Mondeo - hittar du en diesel är du hemma! Själv kör jag V6 i samma bil. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 07 Mar 2013, 14:13 |
|
 |
|
leffje
|
Volvo V70 2.4D
Inne på min andra nu -helnöjd.
_________________ Bojen sponsor
|
| 07 Mar 2013, 14:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Krippa wrote: BMW 3-serie är väldigt trevliga bilar. Körde en 318d Touring innan det var dags för barn nummer två, var väl inte världens pulver i motorn men så länge man inte förväntar sig att det är en sportbil man kör räcker 143 dieselhästar gott och väl. Vill man ha det sportigare är det bara att slänga upp en rejäl hög med extra tusenlappar och kliva upp till 330 med rak sexa, då jävlar händer det grejor när man trycker på gasen oavsett om man väljer bensin- eller dieselmotor. Har kvar min tjänstebil 320D just nu tills leasingen går ut i Maj, så den modellen känner jag vä (hade en likadan innan). 320D är en riktigt skön bil och går undan rätt ordentligt också med 2-litersdieseln. Tyvärr löjligt litet bagageutrymme bara. Att kalla den för kombi är ett skämt (fast BMW kallar den iofs "touring"). Dessutom en väldigt snål bil, min nuvarande drar mindre än 0,55 i stan (!) trots sina 184 dieselhästar. Ganska otroligt egentligen. Men men, den kostar betydligt mer i inköp också..
|
| 07 Mar 2013, 15:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Ford Mondeo - hittar du en diesel är du hemma! Själv kör jag V6 i samma bil.  Mondeo är dom där som står och ryker vid vägkanten väl? Och V6a dessutom, känns ju lite onödigt dyrt att tanka en sån stup i kvarten. Fast å andra sidan kostar dom ju inget i inköp.. Nej Ford ligger i Opelklass för mig, men tack för tipset 
|
| 07 Mar 2013, 15:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Shoeshine wrote: Byt till en längre hustru?  Hon är över medellängd, men B-klassen är för hög för vanligt folk. Den bodre komma med IKEA-pall i skuffen 
|
| 07 Mar 2013, 15:26 |
|
 |
|
Joshunznera
|
leffje wrote: Volvo V70 2.4D
Inne på min andra nu -helnöjd. m,en rätt törstig väl?
|
| 07 Mar 2013, 15:27 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Ford Mondeo - hittar du en diesel är du hemma! Själv kör jag V6 i samma bil.  Mondeo är dom där som står och ryker vid vägkanten väl? Och V6a dessutom, känns ju lite onödigt dyrt att tanka en sån stup i kvarten. Fast å andra sidan kostar dom ju inget i inköp.. Nej Ford ligger i Opelklass för mig, men tack för tipset  Mycket bil för pengarna, skulle nog jag säga. V6:an är dessutom rätt snål (framförallt på långstyrningar), och skatt och försäkring skiljer sig bara marginellt mot den 4-cylindriga modellen. 
|
| 07 Mar 2013, 15:30 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Mazda Miata?
Kul, billig, driftsäker.
//H
|
| 07 Mar 2013, 15:36 |
|
 |
|
leffje
|
Joshunznera wrote: leffje wrote: Volvo V70 2.4D
Inne på min andra nu -helnöjd. m,en rätt törstig väl? Min 05-a med manuell låda blandad körning 0,54 (inte törstigt) Min nuvarande 2010 med automat mer häst/vrid ca 0,77 blandad (lite törstig)
_________________ Bojen sponsor
|
| 07 Mar 2013, 15:44 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
FORD ???? en storservice på dem är ju 4 nya dörrar.... rostar så inihelvete..... faktist värre än opel gjorde på 80 talet...
opel har vunnit pris 4 år på raken som europas bästa bil både på besiktnig o rost...
kan säga att där ligger FORD o Mercedes inte bra till...
|
| 07 Mar 2013, 15:59 |
|
 |
|
holmis63
|
Självklart BMW 3 serie, mycket trevliga bilar som också blivit praktiska i de senare utgåvorna! Själv kör jag gammal 5 serie, trevligt var gång man startar upp och kör, en inte helt oviktig egenskap hos en bil, i princip lika praktisk som en Volvo dessutom.
|
| 07 Mar 2013, 15:59 |
|
 |
|
FenderBender
|
zven wrote: FORD ???? en storservice på dem är ju 4 nya dörrar.... rostar så inihelvete..... faktist värre än opel gjorde på 80 talet...
opel har vunnit pris 4 år på raken som europas bästa bil både på besiktnig o rost...
kan säga att där ligger FORD o Mercedes inte bra till... Jag har ägt en och annan Ford genom åren, främst Granada och Mondeo. Jag kan inte säga att rost varit nåt problem på någon av dom - och egentligen inget annat heller. Nån spindelled ibland, men annars inget som krävt några större ingrepp. Som med alla andra bilar gäller det att hitta ett vettigt exemplar - speciellt om man handlar begagnat. 
|
| 07 Mar 2013, 16:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Shoeshine wrote: Mazda Miata?
Kul, billig, driftsäker.
//H sån skulle jag gärna ha, men då får inte hunden plats.. (eller är det hustrun som inte får plats kanske)
|
| 07 Mar 2013, 16:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Nåväl köpt och klart, leverans på tisdag det blev en snål diesel på 2liter/150hk och en bil med extra allt. Mycket skön att köra och med stor kvalitetskänsla. Inte så snygg kanske, men denna ska jag inte köra så mycket. När jag är ensam åker jag JEEP eller i framtiden möjligen traktor Så här ser den ut: 
|
| 07 Mar 2013, 16:28 |
|
 |
|
helmik
|
Joshunznera wrote: Nåväl köpt och klart, leverans på tisdag det blev en snål diesel på 2liter/150hk och en bil med extra allt. Mycket skön att köra och med stor kvalitetskänsla. Inte så snygg kanske, men denna ska jag inte köra så mycket. När jag är ensam åker jag JEEP eller i framtiden möjligen traktor Så här ser den ut:  En Renault????? Du ratar Opel och köper Renault??? Jösses... Sämre kvalitet går inte att hitta om du inte letar på begmarknaden i Bulgarien. När grabbarna på verkstan här hemma ska ta till sina allra värsta invektiv så säger de "Renault". Du inser icke vilket trauma du går till mötes...
|
| 07 Mar 2013, 16:36 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
helmik wrote: En Renault????? Du ratar Opel och köper Renault??? Jösses... Sämre kvalitet går inte att hitta om du inte letar på begmarknaden i Bulgarien. När grabbarna på verkstan här hemma ska ta till sina allra värsta invektiv så säger de "Renault". Du inser icke vilket trauma du går till mötes...
Klassmarkör! Det visar att man ha råd med både verkstad och stillestånd. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Mar 2013, 17:12 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Bil für fru Nera. Klart!
Renault har ryckt upp sig många klasser när det gäller rost, rankas bland de absolut bästa på den fronten nuförtiden! Fransk teknik (elektronik/mekanik) däremot är väl kanske inte känd för att vara den mest pålitliga, men jag undrar om det är så stor skillnad på märkena nuförtiden då de ofta har gemensamma leverantörer av komponenter?
|
| 07 Mar 2013, 17:33 |
|
|