View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 21:40



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
Tänkte tillfredställa de mest överhängande gitarrspelarlustarna innan jag åkte på semester, tryckte igång min trogna Fender Dual Showman och plinkade igång lugnt och fint.

Efter ca 2-3 minuter lät ett mycket litet ploff och sedan är stärkaren stendöd, tyst, kontrollampa etc släckt. Inga säkringar har gått, inklusive den interna stora bakom lampan. Tyst på båda kanalerna.

Nu hör det till saken att denna stärkaren är kraftigt moddad i preampen på Vibratokanalen, men i övrigt ganska standard. Eftersom hela förstärkaren verkar helt död tror jag mig kunna utesluta preampdelarna.

E-lyterna byttes för ca fyra-fem år sedan, men de kan förstås ha gått åt skogen ändå.

Det verkar förstås som att det har med PSU-sakerna att göra? Lämpliga tester att göra?

Mycket tacksam för tips var jag ska börja... :(

_________________
/Lennart


06 Mar 2013, 21:38
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
Inte för att jag nu skall utge mig för att vara nån expert men jag skulle nog ta ur samtliga rör, koppla in en glödlampslimiter (en 100W glödlampa i serie med strömkabeln) om du skulle råkas ha råkortis i stärkaren och sen ta och mäta upp spänningarna. Kolla så du har högspänning, biasspänning och glödspänning. Det verkar ju i alla fall som att glöden är borta av någon anledning om kontrollampan inte lyser. Har du mätt upp säkringarna så dom inte gått, jag har varit med om att säkringar sett hela ut fast dom gått?


06 Mar 2013, 21:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
busse wrote:
Inte för att jag nu skall utge mig för att vara nån expert men jag skulle nog ta ur samtliga rör, koppla in en glödlampslimiter (en 100W glödlampa i serie med strömkabeln) om du skulle råkas ha råkortis i stärkaren och sen ta och mäta upp spänningarna. Kolla så du har högspänning, biasspänning och glödspänning. Det verkar ju i alla fall som att glöden är borta av någon anledning om kontrollampan inte lyser. Har du mätt upp säkringarna så dom inte gått, jag har varit med om att säkringar sett hela ut fast dom gått?


Tack för tipsen Busse!

Ja, det får nog bli något sådant. Jag har mätt upp de små säkringarna, inte den stora. Däremot "okulärbesiktigat" med förstoringsglas.

Inget som luktar bränt etc heller.

Synpunkter andra?

_________________
/Lennart


06 Mar 2013, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
har du kollat säkringar i stärkarn ?

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Mar 2013, 22:20
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
zven wrote:
har du kollat säkringar i stärkarn ?


Ja, den stora glassäkringen innanför kontrollampan är hel, okulärt besiktigat. Någon annan invändig säkring finns inte.

_________________
/Lennart


07 Mar 2013, 00:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
kan du fota baksida på stärkarn o o fota inuti...

vet du vilken modell det är... finns ju ett antal revisioner..

på 100 watt mastervol så sitter det en automatsäkring .. sitter en röd pinne synligt bakpå... prova o tryck in den ifall du har en sådan..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Mar 2013, 10:08
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
Det är en -76 med MV, 100W. Det finns ingen automatsäkring i stärkaren, bara tre glassäkringar varav en internt monterad på 8A, alldeles bredvid indikatorlampan.

Stärkaren är importerad av Hagström, med Fenders exporttrafo. Jag har kört den på 230V-lindningen om jag inte minns fel, spot on 6,3V glöd.

Schema i originalutförande http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/fenderamps/twin_reverb_sf_100_schem.pdf

Samtidigt är det moddad både här och där, men inte så mycket i slutsteget, och inte heller i PS mer än att e-lyterna bytte jag fyra-fem år sedan.

_________________
/Lennart


07 Mar 2013, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
Finns det likriktarrör i de där?

2 a på säkringar, med de går ju av någon speciell anledning. Dvs inte huvudproblemet i sig.
Rörfel brukar ju ge tecken strax innan - inte akutdöd.


07 Mar 2013, 23:01
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
Har du mätt upp säkringarna? Om det sitter en säkring på 8A kan man ju starkt misstänka att den är till glöden med tanke på vilket värde den har glöden verkar vara borta om pilotlampan inte lyser. Har du alls kollat om du har några spänningar i stärkaren?

Lite utanför ämnet men jag kan ju säga att jag har var på väg att byta fläktmotorn till kupéfläkten i sambons 65:a Mustang då hon köpt den då förra ägaren sa att den var trasig och skickade med en ny fläktmotor. Som tur var började jag kolla det elektriska och konstaterade att motorn inte fick någon spänning, tillslut hade jag mätt mig baklänges och var i säkringsdosan och där fanns det spänning på ena sidan av säkringen som "såg ut" hel, bytte säkring och då funkade fläkten. Efter detta har jag lärt mig att mäta är det enda för att veta säkert.


08 Mar 2013, 10:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
busse wrote:
Har du mätt upp säkringarna? Om det sitter en säkring på 8A kan man ju starkt misstänka att den är till glöden med tanke på vilket värde den har glöden verkar vara borta om pilotlampan inte lyser. Har du alls kollat om du har några spänningar i stärkaren?

Lite utanför ämnet men jag kan ju säga att jag har var på väg att byta fläktmotorn till kupéfläkten i sambons 65:a Mustang då hon köpt den då förra ägaren sa att den var trasig och skickade med en ny fläktmotor. Som tur var började jag kolla det elektriska och konstaterade att motorn inte fick någon spänning, tillslut hade jag mätt mig baklänges och var i säkringsdosan och där fanns det spänning på ena sidan av säkringen som "såg ut" hel, bytte säkring och då funkade fläkten. Efter detta har jag lärt mig att mäta är det enda för att veta säkert.


Har inte hunnit så långt ännu, har varit en hel del på jobbet i veckan samt har varit jetlaggad efter semesterresa.
Det jag gjort är att fixa till nätkabeln, som sett lite obskyr ut efter att förstärkaren fick 380V igenom sig i början av 80-talet... Hopsmält plast, reparerades dock av Muskantors förstärkarmek på den tiden, och han såg ingen orsak att byta den. de små säkringarna mätte jag upp direkt när stärkaren dog. Den stora har jag inte mätt ännu.

Håller helt med dig att mätning är rätt sak att göra, ska se om jag kan få till tid för det nu i helgen. Har dock lovat att hjälpa en av sönerna med hans Peavey Studio Pro som låter knepigt. Ska förstås mätas upp den med. :)

Eftersom förstärkaren tvärdog, ingen lukt, inga säkringar sönder (kanske!) m.m. känns det som att det ligger i strömförsörjningen. Kan t.o.m vara en kass nätswitch, fast den är bytt för några år sedan den med...

Rudmark; Det är inget likriktarrör i denna.

_________________
/Lennart


09 Mar 2013, 13:50
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!!
Glömde helt bort men det första man bör göra innan man kollar spänningarna är väl att resistansmäta mellan B+ linan och jord och glöden och jord så man inte har kortis nånstans. Sen är det väl lämpligt att kolla vilka spänningar man har utan rören i.


09 Mar 2013, 16:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Stärkaren tvärdog, var börja leta???!!! LÖST.........
Jaha, vad säger man... :oops:

Det som jag kan känna mig liiite smånöjd med är att min känsla att det var ngt knas kring strömförsörjningen var helt rätt, det hade t.o.m med nätbrytaren att göra som jag skrev i mitt senaste inlägg.

Men, ett par skitfula kallödningar som tydligen kan slå ut i full blom efter tre-fyra år är ju inte kul att hitta. Två av lödningarna av ledarna som jag lött fast på nätbrytaren var inte bra, den ena t.o.m så dålig att kabeln lossnade när jag drog i den lite lätt...

Har funderat på att pensionera min 35 år gamla Stannolkolv, 30W, det är nog dags att få till ngt modernare. Som inte smälter all plast på ledare som råkar komma i närheten heller, utan bara värmer spetsen ( jag har kanske missuppfattat på den punkten?) Det finns ju sådana, sägs det... :shock: :wink:

Det är trångt i en stärkare med 20-25 optokopplare plus styrningar...

_________________
/Lennart


09 Mar 2013, 20:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.