View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:23

Reply to topic  [ 181 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Sär skrivningar 
Author Message

Post Re: Sär skrivningar
Cabretta wrote:
Jag fattar inte heller charmen i att inte kunna de mest basala sakerna inom sitt eget modersmål.
Ska denna fria tolkningsrätt gälla även matematik, biologi, kemi etc.? Är det då överhuvudtaget någon mening med att människor tillbringar 12 år+ i skolan, allt är ju bara en tolkningsfråga, man kan göra som man vill, ingen ska tala om för någon annan vad som är rätt? "Så här räknar jag", "min kemiska formel ser ut så här", det känns inte riktigt som ett framgångsrecept för någon känd modern kultur.

Men om det ändå är så, då har vi ju alla gått i skolan helt i onödan. Vi kunde ha gått och fiskat eller spelat kort istället.

Läskar. En läsk, flera läskar. En av mina döttrar envisas med att man visst kan säga så. För att det är rätt, för att Hon vill säga så. Totalt omöjligt att få henne att ändra sig. För hon vet allting bäst och så ska det vara.
Jag tänkte bara på den när jag läste "så räknar jag". En slemmig torsk i en brödrost, för övrigt.
:D

27 Feb 2013, 21:11
Profile

Kan vi inte införa det där språktestet som var tänkt för invandrare, så vi kan urskilja dom svaga element som inte uppfyller kraven och äntligen sluta cirkeln? Ett förslag är vi visar upp personen med både bild och namn så att vi vet vilka som die schwedische sprache zerstört.

/Ulf

27 Feb 2013, 21:14
Profile

Abe Normal wrote:
Kan vi inte införa det där språktestet som var tänkt för invandrare, så vi kan urskilja dom svaga element som inte uppfyller kraven och äntligen sluta cirkeln? Ett förslag är vi visar upp personen med både bild och namn så att vi vet vilka som die schwedische sprache zerstört.

/Ulf

Det finns redan betyg i svenska språket. Hela din uppväxt har du ju gått i skolan och fått betyg i detta. Dock verkar det ha blivit för enkelt att få ett godkänt betyg, och förmodligen har vi fått lärare som inte behärskar ämnet de undervisar i.

Last edited by Cabretta on 27 Feb 2013, 21:28, edited 1 time in total.

27 Feb 2013, 21:20
Profile ICQ YIM WWW

Abe Normal wrote:
Kan vi inte införa det där språktestet som var tänkt för invandrare, så vi kan urskilja dom svaga element som inte uppfyller kraven och äntligen sluta cirkeln?

Det gör vi ju redan i och med att vi sätter betyg på individens språkkunskaper i skolan. Men nu handlar tråden som sagt om särskrivningar, som i de flesta fall inte har ett jota med "svaga element" att göra. Kan tyskar och islänningar lära sig fyra kasus och helt brutalt jobbiga böjningar av alla ordklasser beroende på ordföljd och betydelse så ska väl för fanken de flesta svenskar kunna lära sig att beskriva en sak med ett ord? Det har ju som sagt gått utmärkt förut.

Sammanskrivning är en oerhörd tillgång i svenskan. Vi är ganska ensamma om detta finurliga påfund som tillåter oss att bilda helt nya ord som för vem som helst (nåja) är begripliga trots att de inte finns i en ordlista. Jag är säker på att du förstår vad en motorsågskedjevässare är, även om du kanske inte vet hur den ser ut. Googlar du så får du en endaste träff, men förslag om en särskriven variant istället. :cry:

27 Feb 2013, 21:27
Profile

Cabretta wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Det finns redan betyg i svenska språket. Hela din uppväxt har du ju gått i skolan och fått betyg i detta. Dock verkar det ha blivit för enkelt att få ett godkänt betyg, och förmodligen har vi fått lärare som inte behärskar ämnet de undervisar i.

Om vi skulle plocka bort alla gitarrer från folk som spelar surt, så skulle det sannolikt bli många gitarrer. Alla vill göra sitt bästa men spelar surt ändå. Detta är enligt mig en pseudofråga, det ligger inbyggt i människan att i kommunikation med andra göra så gott man kan, eftersom det ligger en vinst i att bli förstådd.

Som Burner sa, en del kan uttrycka väl verbalt och andra bättre i skrift, så är det. Vi är funtade så, vi är människor med olika förutsättningar. Alla som skriver på Bojen är välkomna, kan man inte acceptera att människor är olika så är ett bloggforum fel plats att hänga på.

Min uppfattning är efter tusentals lästa inlägg på olika forum, att dom allra, allra flesta gör sitt bästa för att bli förstådd, en del kan uttrycka bättre än andra, men att forumsdeltagare generellt gör så gott dom kan. För mig är det helt fundamentalt, vi är för f*n människor.

/Ulf

27 Feb 2013, 21:47
Profile

Abe Normal wrote:
Min uppfattning är efter tusentals lästa inlägg på olika forum, att dom allra, allra flesta gör sitt bästa för att bli förstådd, en del kan uttrycka bättre än andra, men att forumsdeltagare generellt gör så gott dom kan. För mig är det helt fundamentalt, vi är för f*n människor.

Det tror jag du har helt rätt i. Men varför skulle det då vara fult att påpeka att man faktiskt förmodligen kan ännu bättre, om man bara skulle känna till hur man gör? Jag är uppenbarligen inte kapabel att lära ut saker, men gör det verkligen min ståndpunkt dålig eller felaktig?

Jag skulle hellre se att man angriper min ton än mitt budskap, och det hade dessutom rimmat fint med hela det här ämnet, inser jag nu medan jag skriver. Att jag är för aggressiv är precis samma sak som att stava illa. Skillnaden torde vara att jag inser att det besudlar budskapet. Så varför kan särskrivaren inte inse att särskrivningar också besudlar budskapet?

27 Feb 2013, 21:55
Profile

Abe Normal wrote:
Om vi skulle plocka bort alla gitarrer från folk som spelar surt, så skulle det sannolikt bli många gitarrer. Alla vill göra sitt bästa men spelar surt ändå. Detta är enligt mig en pseudofråga, det ligger inbyggt i människan att i kommunikation med andra göra så gott man kan, eftersom det ligger en vinst i att bli förstådd.

Som Burner sa, en del kan uttrycka väl verbalt och andra bättre i skrift, så är det. Vi är funtade så, vi är människor med olika förutsättningar. Alla som skriver på Bojen är välkomna, kan man inte acceptera att människor är olika så är ett bloggforum fel plats att hänga på.

/Ulf

Om folk gick 12 år på en gitarrskola utan att lyckas lära sig grunderna så skulle jag nog fundera över om denna gitarrskola verkligen var så bra.

Jag har inga problem med att läsa vad folk skriver, det stör mig inte heller att folk (jag också) skriver lite fel. Det som stör mig är att skolan förvarar folk i 12 år utan att lyckas lära ut det mest basala angående vårt eget modersmål.

27 Feb 2013, 21:57
Profile ICQ YIM WWW

hmmmmm.... 8)

Attachments:
isär.jpg
isär.jpg [ 88.23 KiB | Viewed 6651 times ]

27 Feb 2013, 22:21
Profile

K-G wrote:
hmmmmm.... 8)

Femhundra lappar?
Nä, men Fjärdhundra lappar fick jag när jag lyckades suga på böckerna lite länge. kanske :lol:
Edit: Fjärdhundra bibliotek, Vätö. :mrgreen:

27 Feb 2013, 22:27
Profile

Om intresse verkligen finns för att rensa upp i särskrivningsträsket existerar det säkert forum där man kan diskutera detta, och kanske komma ihop sig och skriva en inlaga till riksdagen för tillsättning av utredning med påföljande åtgärder :D
Under tiden så är jag för min del nöjd med att vi kommunicerar utan önskemål om särskilda särskrivningskunskaper, känns mycket mer avslappnat så....

27 Feb 2013, 23:08
Profile

holmis63 wrote:
Om intresse verkligen finns för att rensa upp i särskrivningsträsket existerar det säkert forum där man kan diskutera detta...

Det är ju ingen idé att diskutera huruvida Strindberg är Geni eller inte på www.strindbergergeni.se

27 Feb 2013, 23:34
Profile

holmis63 wrote:
Om intresse verkligen finns för att rensa upp i särskrivningsträsket existerar det säkert forum där man kan diskutera detta, och kanske komma ihop sig och skriva en inlaga till riksdagen för tillsättning av utredning med påföljande åtgärder :D
Under tiden så är jag för min del nöjd med att vi kommunicerar utan önskemål om särskilda särskrivningskunskaper, känns mycket mer avslappnat så....

Just nu tycker jag att du är enormt fånig som ignorerar det jag skrivit till dig, som svar på det du skrivit till mig.

28 Feb 2013, 00:08
Profile

Makten wrote:
holmis63 wrote:

Just nu tycker jag att du är enormt fånig som ignorerar det jag skrivit till dig, som svar på det du skrivit till mig.

Ursäkta, jag har inte ens uppfattat att det är någon fråga hängande lös här, kan du upprepa frågan så svarar jag gärna, har bara uppfattat retoriska frågor.
Att jag skulle vara fånig för den sakens skull får ju stå för dig!

28 Feb 2013, 00:24
Profile

holmis63 wrote:
Ursäkta, jag har inte ens uppfattat att det är någon fråga hängande lös här, kan du upprepa frågan så svarar jag gärna, har bara uppfattat retoriska frågor.
Att jag skulle vara fånig för den sakens skull får ju stå för dig!

Okej, så helt plötsligt tänker du sluta delta i den diskussion du sedan länge är insyltad i? Låt mig då upprepa det jag skrev till dig tidigare:

Makten wrote:
holmis63 wrote:
Det löjliga pekpinnandet är följande, trots att du säger dig mycket väl förstå ett barns skrivande så vill du lära/tillrättavisa vuxnas helt begripliga särskrivande.
Du beter dig precis som min fröken i skolan som hackade på marginella fel i språket.
Med den skillnaden att här har vi med vuxna människor som gör sina egna val, de har redan gått i skolan och är nog föga intresserade av dina magistrala föresatser.

Men snälla nån, jag har ju ingen som helst makt att bestämma vad och hur du ska skriva. Det hade däremot din fröken, med all rätt, så att du förhoppningsvis fick rättvisa betyg efter din prestation.
Allt är ditt eget val och det rör sig inte om "pekpinnar". Om din hyresvärd däremot hotade med att höja hyran om du inte lärde dig att skriva som jag förespråkar så hade det varit en redig pekpinne.

Quote:
Alvarligt talat så går de människor jag respekterar mest här i livet omkring och ser ut som luffare och deras åsikter respekteras då de är proffesorer, psykologer, jurister och min far.
Åsikter sitter inte i kläderna, tror man det är det mest synd om en.

Jag inser att luffare var ett dåligt ordval. Det jag avsåg var människor som av diverse olika skäl går omkring i trasiga, smutsiga kläder, är orakade och till hela sitt yttre utstrålar att inte ha kontroll på sin tillvaro. Om du förstår mig bättre med denna beskrivning så kanske du också kan hålla med om att sådana personer inte kommer att bli bemötta på samma sätt som gemene man? Sen kan man tycka att de borde det, men det är en annan femma. Verkligheten är som den är.

Särskrivning är ett väldigt speciellt språkfel, då det tycks komma även från folk som tror sig vara rätt bra på svenska. De vet helt enkelt inte om att man om möjligt skriver ihop sammansatta ord som beskriver en händelse, ett ting, en egenskap, och så vidare. Därför har jag något slags (kanske naivt) hopp om att en del av dem skulle kunna få en aha-upplevelse och ändra sig. Men jag har ju mina brister som alla andra och gick ut för aggressivt, för jag har svårt att behärska mig när jag är lite irriterad på något, som ni märkte i början av denna tråd. Likaväl försöker jag arbeta med det, så varför kan inte särskrivaren försöka arbeta med sitt språk?

28 Feb 2013, 00:30
Profile

Den enda frågan jag uppfattar är varför inte särskrivaren ska jobba med sitt språk.
Svaret är att vill särskrivaren jobba med sitt språk så är det upp till särskrivaren, inte dig.
Jag tycker att alla får göra som dom vill och så länge jag förstår vad folk skriver så tänker jag inte ha några synpunkter på språket.
Och ja, jag bestämmer själv när jag drar mig ur en diskussion, inte du, vi får se när det blir!

28 Feb 2013, 00:55
Profile

Makten wrote:
Det tror jag du har helt rätt i. Men varför skulle det då vara fult att påpeka att man faktiskt förmodligen kan ännu bättre, om man bara skulle känna till hur man gör? Jag är uppenbarligen inte kapabel att lära ut saker, men gör det verkligen min ståndpunkt dålig eller felaktig?

Det kanske handlar om hur man lägger fram sina ståndpunkter eller startar upp en tråd. Att man i sin iver att förklara hur det ligger till också kan provocera andra (som i tråden).

/Ulf

28 Feb 2013, 01:43
Profile

holmis63 wrote:
Man behöver väl inte vara oduschad för att man är klädd som en luffare, essensen i det hela är ju att åsikter inte sitter i kläderna!

Vad min far har för yrke har väl knappast du med att göra!
Framgår väl rätt tydligt vad jag menar utan att du ska veta vad min far sysslar med.

Vi har väl olika syn på vad som menas med luffare. Jag ser inte nåt halvromantiskt Rasmus på luffen framför mig, det jag ser är de östeuropeiska tiggare som trakasserar folk på gatorna och i tunnelbanan.
"Min pappa"-argument brukar åtföljas av en beskrivning om varför just den personens pappa är bättre än alla andra pappor, annars faller argumentet platt. Nu satte du honom i samma mening som diverse fina yrkestitlar så då är det lätt att anta att han har ett liknande yrke. Om vi andra inte har att göra med vad han har för yrke var det poänglöst att ens nämna honom som ett stöd för dina argument.

28 Feb 2013, 10:10
Profile

Krippa wrote:
holmis63 wrote:
Man behöver väl inte vara oduschad för att man är klädd som en luffare, essensen i det hela är ju att åsikter inte sitter i kläderna!

Vad min far har för yrke har väl knappast du med att göra!
Framgår väl rätt tydligt vad jag menar utan att du ska veta vad min far sysslar med.

Vi har väl olika syn på vad som menas med luffare. Jag ser inte nåt halvromantiskt Rasmus på luffen framför mig, det jag ser är de östeuropeiska tiggare som trakasserar folk på gatorna och i tunnelbanan.
"Min pappa"-argument brukar åtföljas av en beskrivning om varför just den personens pappa är bättre än alla andra pappor, annars faller argumentet platt. Nu satte du honom i samma mening som diverse fina yrkestitlar så då är det lätt att anta att han har ett liknande yrke. Om vi andra inte har att göra med vad han har för yrke var det poänglöst att ens nämna honom som ett stöd för dina argument.

Att jag ser upp till min far har inget med hans yrke att göra.
Han är en bra människa, jag ser upp till honom och han är respekterad i alla sammanhang, och han bryr sig noll om kläder, han kan ha två olika strumpor på sig, eller ta fel rock när han går från en fest.
Folk respekterar honom och hans åsikter trots detta om nån nu tycker det är så konstigt.
Palme, Gandhi, brydde sig inte ett skit om kläder eller stil, var de respekterade, lyssnade folk på deras åsikter?
Det är ju bara fördomar att bedömma folk efter kläder eller hur de ser ut, och dessutom missar man en djävla massa intressanta människor om man går på utseende eller kläder, eller till och med lukt :mrgreen:

28 Feb 2013, 13:46
Profile

holmis63 wrote:

Det är ju bara fördomar att bedömma folk efter kläder eller hur de ser ut, och dessutom missar man en djävla massa intressanta människor om man går på utseende eller kläder, eller till och med lukt :mrgreen:

må så vara, men ändå är det det vi alla gör i denna del av världen. Jag gör det och sannolikt även du. Vi bedömmer boken efter dess omslag. Och sannolikt bedömmer vi våra nya bekantskaper via luktsinnet (precis som djuren gör) även om vi inte är fuööt medvetna om den biten

Hur vet du att Ghandi inte brydde sig om hur han var klädd? Det kanske i själva verket var en image? Och att Palme brydde sig om hur han såg ut är ju omvittnat, han var tex ledsen över att hans krokiga näsa avbildades på ett negativt sätt

Det är fint att tycka som du gör i denna fråga, men stämmer knappast överens om hur vi lever i vårt samhälle. Dvs vi andra då ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

28 Feb 2013, 16:26
Profile WWW

Intressant diskussion och ännu intressantare attityder, detta med tanke på att vi är på ett i grunden musikforum.
Språk och musik är ju mycket nära besläktade och som musikutövare håller ni era instrument i gott skick, intonerade och stämda, förhoppningsvis. Sedan är ni snabba att peka på alla fel en och annan gör under spelningen.
Ha samma respekt för språket och vårda det lika noga, det är ju ditt huvudinstruement, annars låter det falskt , irriterande och helt onjutbart.
Så tycker jag, som varje dag hoppar mellan 4 huvudinstrument...

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

28 Feb 2013, 17:09
Profile WWW

Joshunznera wrote:
holmis63 wrote:

må så vara, men ändå är det det vi alla gör i denna del av världen. Jag gör det och sannolikt även du. Vi bedömmer boken efter dess omslag. Och sannolikt bedömmer vi våra nya bekantskaper via luktsinnet (precis som djuren gör) även om vi inte är fuööt medvetna om den biten

Hur vet du att Ghandi inte brydde sig om hur han var klädd? Det kanske i själva verket var en image? Och att Palme brydde sig om hur han såg ut är ju omvittnat, han var tex ledsen över att hans krokiga näsa avbildades på ett negativt sätt

Det är fint att tycka som du gör i denna fråga, men stämmer knappast överens om hur vi lever i vårt samhälle. Dvs vi andra då ;)

Jo, jag uttryckte mig slarvigt och ivrigt där, men andemeningen med mina argument är ju att hur man än ser ut eller klär sig så kan det finnas bra/goda åsikter bakom både vackra, fula, illa klädda och stiligt klädda människor, och en bra ide´är att försöka se förbi sina egna fördomar så kan man finna intressanta människor man annars inte skulle finna.
Och självklart har jag fördomar också, men jag försöker att se förbi och bearbeta dom, gott så?

Tyvärr blir jag lite aggressiv i mina inlägg när jag blir provocerad och det vill jag be alla som känner sig drabbade om URSÄKT för, först och främst Chronic och Makten :(
Har sagt förr att jag ska försöka undvika detta, och försöket fortsätter.
Men jag ber inte om ursäkt för min ståndpunkt, JAG (ingen annan) tycker fortfarande att lite felstavningar, särskrivningar och grammatiska fel är helt OK, och t.o.m kan vara charmigt och uppiggande!
Vidare så känns (FÖR MIG) en sån inställning till det skrivna språket avslappnad.

Edit: JAG tycker faktiskt likadant när det gäller musik, lite slarv och disharmoni ger liv till musiken, som Tom Waits, även om det säkert är uträknat och planerat i hans fall, men framför allt gammal blues, Robert Johnson, BB-King, Albert-King, Faboluos thunderbirds etc.

28 Feb 2013, 17:40
Profile

holmis63 wrote:

<snip>

Edit: JAG tycker faktiskt likadant när det gäller musik, lite slarv och disharmoni ger liv till musiken, som Tom Waits, även om det säkert är uträknat och planerat i hans fall, men framför allt gammal blues, Robert Johnson, BB-King, Albert-King, Faboluos thunderbirds etc.

Glömde du inte Stones? :roll: :wink:

Men det finns gränser för hur surt det får låta. :)

/R

28 Feb 2013, 20:11
Profile

Renegade wrote:

Men det finns gränser för hur surt det får låta. :)

/R

Japp, den där killen med sjömanskostymen vad han nu heter 8)

å Roffe Wikström då för att balansera Sverige lite

28 Feb 2013, 21:38
Profile WWW

holmis63 wrote:
Jo, jag uttryckte mig slarvigt och ivrigt där, men andemeningen med mina argument är ju att hur man än ser ut eller klär sig så kan det finnas bra/goda åsikter bakom både vackra, fula, illa klädda och stiligt klädda människor, och en bra ide´är att försöka se förbi sina egna fördomar så kan man finna intressanta människor man annars inte skulle finna.
Och självklart har jag fördomar också, men jag försöker att se förbi och bearbeta dom, gott så?

visst är det så och i min ålder har jag för länge sedan lärt mig att bedömma folk efter vad de gör snarare än för vad de verkar göra. Jag har också lärt mig att jag blir bemött fullständigt olika beroende på hur jag ser ut. Att hålla ett affärsmöte utan slips är i många länder fullständigt idiotiskt. Sedan kan man tycka vad man vill om det, själv tycker jag att slips är löjligt, men så är det i vårt samhälle. I USA skulle de flesta inte ens lyssna på dig om du försökte hålla en presentation iförd skogshuggarskjorta

så jag tror nog att vi egentligen tycker lika här; vi tycker att det som finns innanför skalet är det viktiga men inser att man inte kan sitta på en Nobelfest och lukta skit iförd träskor och jumpsuit :)

28 Feb 2013, 21:58
Profile WWW

Nah, Stones svänger ju inte ens en gång, bland det stelaste och tråkigaste jag sett live, nästan lika tråkiga som Uffe Lundell, han övergav jag för lokala förmågor på lilla scenen på festival i Vadstena på 90-talet.
Och Håkan Hellström är inte heller min kopp, men Tom Waits tycker jag är en mästare på detta, undrar om det är uträknat på det viset att det ska skapa stämning, oavsett så får han alltid in mig i en känsla av cirkus, party, lycka, galenskap och sorglöshet på nåt djävla vänster, trots att det ofta är allvar i texter och ganska långsam musik :shock:
Det är väl så genier gör :D

Edit: Vad är jumpsuit för nåt?
Jag hatar också slips, jag fick sparken från Folkets hus i göteborg nån gång på 90-talet för att jag vägrade ha på mig slips, men jag blev återanställd veckan efter då de inte hade nån annan som kunde sköta ljudet i mötes och festlokalerna.

28 Feb 2013, 23:50
Profile

holmis63 wrote:

<snip>

Vad är jumpsuit för nåt?
Jag hatar också slips, jag fick sparken från Folkets hus i göteborg nån gång på 90-talet för att jag vägrade ha på mig slips, men jag blev återanställd veckan efter då de inte hade nån annan som kunde sköta ljudet i mötes och festlokalerna.

slips är tramsigt men i vissa lägen helt nödvändigt för att passa in i ett socialt sammanhang.

Så här ser förresten en jumpsuit ut. Ser ju rätt bra ut just här iofs..

Image

01 Mar 2013, 06:25
Profile WWW

Ah, en sån struttar min vuxna styvson omkring i hemma!
I vissa sammanhang ser det ju inte så illa ut ändå :mrgreen:

01 Mar 2013, 09:17
Profile

holmis63 wrote:
[

Slarv tycker jag aldrig är ok då det tillkommer av lättja oavsett om det handlar om musik eller språkanvändning. I bägge fall handlar det för mig om en bristande respekt för mottagaren. Oavsiktliga misstag är en helt annan sak då personen åtminstone gör sitt bästa (dit räknar jag tex dyslektiker).

01 Mar 2013, 10:49
Profile

Krippa wrote:
holmis63 wrote:
[

Slarv tycker jag aldrig är ok då det tillkommer av lättja oavsett om det handlar om musik eller språkanvändning. I bägge fall handlar det för mig om en bristande respekt för mottagaren. Oavsiktliga misstag är en helt annan sak då personen åtminstone gör sitt bästa (dit räknar jag tex dyslektiker).

Förefaller ju lite märkligt att du skriver Ståkkålm i din profil som location då?

01 Mar 2013, 11:12
Profile

danix wrote:
Läskar. En läsk, flera läskar. En av mina döttrar envisas med att man visst kan säga så. För att det är rätt, för att Hon vill säga så. Totalt omöjligt att få henne att ändra sig. För hon vet allting bäst och så ska det vara.
I just det här fallet har din dotter helt rätt. Att säga läsk istället för läskedryck är inte konstigare än att säga bil istället för automobil. Och pluralformen läskar är helt enligt reglerna, om man låter ordet syfta på en dos (flaska, burk, glas, mugg) vilket man ofta gör. Förmodar att du tänker dig läsk som oräknebart likt mjöl, men så ser ju inte språkbruket ut.

01 Mar 2013, 12:45
Profile
Reply to topic   [ 181 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next