|
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Kent/Watkins bandeko
Som ngr av er kanske sett gjorde jag å Kassettporta upp om att jag köpte hans gamla bandeko. Ett bandeko som alltså då döpts om till Kent här i landet som en funktion av att det importerades till Sverige av Albin Hagström AB. Icke desto mindre...så handlar det inte om ngt annat än ett gammalt engelskt Watkins bandeko.  Dessa maskiner har rykte om sig att vara mkt robusta,och mkt riktigt e det lite "pansarvagn" över det när man tex jämför med mitt Klemt/Echolette eko. Långt ifrån lika förfinat å långt ifrån lika komplext uppbyggt. Men..det hjälper inte för hur vi än vänder å vrider på det e alltså detta äkta vara. Det betyder att det sannolikt stammar från 1962-1965 nån gång om man litar till uppgifter som står att finna via internet. http://www.vintagehofner.co.uk/britamps/watkins/copicat.html...där...finns MYCKET mer att läsa om dem. Det rör sig alltså om ett gammalt rördrivet bandeko å det innebär givetvis att...ptja,maskinen innehåller rör. I fallet med den specifika maskinen de gamla originalen kan jag garantera. http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Copicat.gifFinns ngr olika schemor i omlopp,men det där e ett av dem iaf. Som synes e de inte SÅ komplicerat uppbyggda om vi tex jmfr med just Dyna å Klemt varianterna. Så...jo...lite stridsvagn sådär.  Första som gjorts nu ikväll e att maskin fått sig en vända med fönsterputs å en trasa. Mängden damm var påtaglig,å det e kanske ingen höjdare för ett bandeko direkt. Vad vidare e vart den lite farlig rent elektriskt visade det sig då bla muttern till lödöglan som e till skyddsjorden hade lossnat,den hittade jag invändigt i chassiet,å det e kanske inte världens bästa grej i sammanhanget direkt.  Excenterarmen i framkant i bild e alltså den som skapar trycket på bandet. Den e lagrad på en axel som är dragen i maskinens plåtchassie,å även detta hade skramlat isär...så armen vickade lite som den ville i alla riktningar. Enkelt nog åtgärdat det med.  Rör var det ja. Som synes av schemat ovan innehåller maskinen ett ngt udda rör i form av ett 6BR8   ...å på det ngr av de mesta berömda ECC83;or som någonsin tillverkats. Mullards...  Ok. Så med det gjort var det mest en fråga om att våga koppla in eländet,å...ptja. Vad skall jag säga? Motorn funkar...det luktar inte märkligt eller ngt liknande...å det kommer ljud genom den. Inte mer med det. Dessvärre e det så att den inte fungerar som rent eko dock,men det var väl egentligen inte heller förväntat. Brummar en del...men den låter iaf som sagt å iom det å det faktum att motorn går så..ptja. Detta skall vi nog få ordning på tids nog!! En sak med dessa gamla bandekon jag vill belysa e att de i renoverat skick kan vara ganska dyra. Oavsett fabrikat. Anledningen till det e rätt enkel å det e att det går åt en del stålar när man renoverar dem. Glättningen på dem utgörs av en trippel lyt om 20uF/20uF/20uF. Den kompisen kommer jag ersätta med axialer på ett mindre kort,å detsamma vad avser likriktaren som jag kommer ersätta med vanliga N4007. Meeeen... mer om detta allt eftersom vi skakar liv i den gamla maskinen å den återfår den glans den en gång besatt igen. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 24 Feb 2013, 22:18 |
|
 |
|
rudmark
|
 Re: Kent/Watkins bandeko
De var brusiga redan då,om jag minns rätt....men det kan ju bero på tejpen?
|
| 24 Feb 2013, 23:22 |
|
 |
|
Racing
|
Ptja...möjligt,men sen kan de,visade det sig,milt sagt förbättras genom lite insikt å eftertanke. Men...dagen har varit ömsom vin,ömsom vatten. Helt klart.  Det visade sig...att centertappen till maskin var lös. Den hade helt enkelt vibrerat av eller liknande efter år av användning,så den hängde i EN enda av de kvarvarande stråna...å därmed vart det lugnt sagt en del belastning på det stackars strået. Den trippellyten ni ser i bild..har jag gjort av med. Märk nu väl åxå den silverfärgade rektangeln ovanför megalyten där...för det e nämligen likriktaren. Dessa maskiner e ju endast halvvågslikriktade. Jag gjorde som så att jag rev allt det där...å tryckte dit lite vettiga,i mitt tycke,hittepå. Till att börja med köpte jag ett par skitbilliga sk kopplingsstöd. Däremellan installerade jag sedan friska dropmotstånd,en modern N4007 diod samt trest 33uF lytar. I samma veva fick jag separerat maskinen HV centertapp så att...som sagt då enbart jorden av första lyt träffade den punkten.  Ngr välplacerade 3,2mm hål senare..som slipades rent kring plåten åsså..ngr lödöron,så var det hela biff. Till den grad att när jag spänningssatte maskin igen hade B+ hoppat upp över 100VDC.  Därefter kontrollerade jag div kondensatorer för läckage...å då ngr av dem var WIMA så inser ni säkert resten själva. Ridå å ut med skiten helt enkelt.  Maskinens rullar gjordes rent nogrannt och den ihåliga lageraxel som stabiliserar det hela sattes på plats med sin mutter i plåtchassiet (den axeln satt helt löst se...)å drogs med en droppe loctite. Överlag...spenderades en rätt rejäl portion tid med att få rent maskin invändigt. Mängden oxidering på allt vad lödpunkter å komponenter hette var rejäl. Inte bara det,utan det verkar som ngn varit nere i maskin tidigare å "kompletteringslödat" bra fan mkt mer än nödvändigt,för mängden tenn var rent ut sagt helt överdjävlig. Såpass att jag tennat av närmare en halv rulle fläta!  Glöden drogs om och nu då tvinnat,vilket den inte e original. Vidare låg en säkring mellan centertapp och glödens ledare..så detta sattes om så där nu sitter en säkring på resp ledare istället. Glödens CT i sin tur skrotades som synes och ersattes av en 470 Ohms trimpott. Tyvärr visade det sig nu att ett av de gamla vackra Mullard rören hade lämnat jordelivet.... I detta läget var det igång med speleverket å kontrollera div spänningar. B+ låg skyhögt. 100VDC över vad det skall,vilket e ca 275VDC (Mao hade jag runt 380VDC på Fluken). Mao var det ngt av rören som inte drog,å se här...kommer det trista då. Det som e "vatten" i sammanhanget. Vid kontroll visar det sig att trioden av 6BR8;an inte får en sketen volt en gång. Såvitt jag kan bedöma fungera den flaskan som tänkt iaf. Det jag reagerat på e att spänningarna in på noden såväl som gallret e låga. Men..eftersom B+ totalt sett ligger där det skall antar jag att det är iordning.? In på noden ligger där ca 70VDC å på gallret ca 30. Över katoden i sin tur e där ca 2VDC.  (Än en ggn stort tack till Chris Devine för ett renritat schema!) Om ni kikar på triodsidan av flaskan ifråga ser ni att det sitter en "oscillator". Dessvärre e det så att spolen till den delen som leder ner till pol 2 på trioddelen alltså e skottad. Öppen krets... Kort å gott behöver jag lokalisera en sådan spolconfig...å har därför skrivit till en snubbe som heter John i England..får se vad det ger. Som den står nu e det i huvudsak bara en mer avancerad preamp liksom. Jag bryggade in ett sketet 27 Ohms motstånd istället för spolen,och B+ sjönk dit det hör hemma. Dvs kring 275VDC. Lika samma hör man tydligt tejpljud (eller va fan man vill kalla det) när man aktiverar playback huvudena...å mkt riktigt mäter såväl playback huvudena som record huvudet det de skall... Men. Den spelar alltså inte in i brist på oscillatorn (som jag förstår det iaf). Så. Summerat e det så att om NÅN av er har koll på var man kan hitta en dito...i´m all game! För allt i VÄRLDEN säg till isf!! Kommer maila Bosse Hansén i hopp.....men jag har en känsla av att denna nöten inte kommer bli helt lätt att knäcka. Isf. E det som sagt inget mer än en avancerad preamp. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 26 Feb 2013, 02:41 |
|
 |
|
Racing
|
Vid närmare ktrl av schema mot verklighet verkar det som det varit ngn rationaliseringsexpert varit framme.  Där...ska sitta två resistorer.  . Icke så en bit svart kabel. Nåja..det hela sattes nu upp enl schema istället. Likaledes saknades ett par smålytar som avkoppling för två av katodmotstånden,vilket nu installerades.  Jag reagerade på att magneten som sitter i armen satt en sån väldig bit ifrån tejpen. Tanken e ju att magnetistera det hela,varför jag demonterade magneten varvid det framkom att den varit loss tidigare. Ngn form av papper hade använts för att skapa en presspassningen mellan magneten å armen. Nu...shimsade jag med ett par brickor å installerade det hela med superlim en BRA bit närmare bandet. Tanken från min sida då givetvis det med att magnetism avtar med tid.. Resultatet var utan tvekan att maskin inte gav lika mkt statiskt ljud i tomgång. Sen...har jag för första ggn idag gjort ngt som kallas för att "lappa" tonhuvudena. Det innebär kort sagt att man polerar bort slitagespår med fint vattenslippapper,å tricket var ngt jag läste mig till online...med påföljande reservationer från min sida. Slitagespåren var inte över sig grova för en maskin med 50+år på nacken,men..iaf så gjordes jobbet å nog fan visade även detta jobb en positiv effekt. Återigen..mindre tejprassel osv ut genom högtalarna. Kort sagt hade det hela avsedd verkan.  Sen..sen ser inte jag ett bandeko som detta Watkins som varken ngt heligt eller speciellt ovanligt..varför ett gäng mindre moddar e kastade efter det i ambition att modernisera maskinen såpass att elsäkerhet mm ses över enl moderna prestanda. I fallet med ljud i sin tur...så togs valet att installera ett utgångsjack av liknande snitt som ingångsjacken,å då strax under de redan befintliga jacken. Det gav åxå för handen att signalen inte längre passerade allt AC drivet i maskin med påföljande mer stillhet på utgående..  Likaledes saknar dessa maskiner allt vad nätbrytare heter. Det installerades därför en DPST brytare..å till den tog jag bara upp ett redan befintligt hål som var för att skruva säkringshållaren till glöden i chassiet. Hållaren för säkringen till glöden flyttades sedan i sin tur ngt. I samma veva...tvinnades allt vad AC kablage heter och vad vidare är så säkrades sedan HELA maskin av med den befintliga "nätsäkringen" (som alltså tidigare BARA säkrade av PT:n å inte motor osv.)  Kort sagt rumsterades det om ganska friskt i nätdel samt annat AC bärande som HV mm. Ner till att kablaget till glimlampa mm tvinnades. I samma veva byttes anslutningen för skyddsjorden i chassiet,varvid det visade sig att det inte ens var rengjort i chassiet för dess anslutning sedan tidigare. Kort sagt..har skyddsjorden inte haft kontakt... Nåja. Det hela vart nu iaf till det bättre.  Så. Som en sideffekt av det med elsäkerhetstänket så skrotades nätkabeln och ersattes med ett aggregatkabel jack. Kan tyckas våldsamt kanske,men..eftersom min tanke med maskinen e att den dels skall fungera som tänkt,dels funka att använda i moderna miljöer å dels vara så elsäker det går med moderna mått så...ptja.. Såhär blev det iaf. Inte alls tokigt,å iom att jag nu dels gjort av med original telehannen ut å dels nätkabeln i sig så vart där nu BRA mkt mer plats "under huven" på den lilla maskin där kablage till fotswitch mm förvaras.   Så står den nu. Ser hyggligt prydligt ut tycker jag å det hela fungerar i stort som tänkt bortsett från det med brist på oscillatorn. Har då mailat lite varstans i Europa i jakt på en....men vad det verkar kan vi genom Alex ev få till detta iaf..så jag hoppas med det att vi kan komma fram till en vettig lösning på problemet. Maskin e i nuläget i såpass fint å såpass friskt skick,å därmed förhoppningsvis bruksvärde,att det i min mening vore synd å förbannad skam att inte få fart i det hela som tänkt. Tydligen e det inte helt ovanligt att ena spolen på oscillatorn ger sig. Iaf inte baserat i vad jag kunnat läsa mig till online. Ngr saker som jag reagerat på dock e... För det första har jag ett brum när jag använder maskin. Inget märkvärdigt...men det finns där,å vid kontroll visar det sig att jag har en potentialskillnad mellan chassiet på Klemt maskin jag använder och Copicat chassiet om ca 1VAC. Helt övertygad om att brummet har sin botten och grund där. Så...frågan jag ställer mig e om jag skall behöva avskilja maskinerna galvaniskt eller om man helt enkelt skall göra så att man tar spänning till Copicat maskinen ifrån Klemt´en.? Sen..tycker jag att jag tappar lite ton genom Copicat´en.? Fan vet om det bara e jag...men jag upplever det så iaf,vilket jag har lite svårt att förstå OM det inte handlar om att ngn av pottarna suger ton som fan.?
|
| 26 Feb 2013, 23:33 |
|
 |
|
Racing
|
En fundering i sammanhanget. Det e ju inte helt ovanligt att maskiner som tex bandekon skapar div oljud vs förstärkaren i sig. Iom det händer det att man galvaniskt skiljer signalen från maskin innan man skickar den vidare genom användandet av en trafo i någon form. Är det en sk pulstrafo som blir rätt i den applikationen å isf vad skall den ha för egenskaper?
De flesta anges ju i tändSTRÖM å där har jag inte en susning om vad tex ett bandeko lämnar. Samma vad avser dess kapacitans?
Poängen e att när jag mäter från chassie till chassie mellan Watkins ekot och en av Klemt maskinerna har jag en potentialskillnad i storleksordningen 1VAC,å som jag berättat tidigare har jag ju fått en ny form av fetisch å det e att eländet skall vara tyst i tomgång. Klemt´en vet jag med mig hur tyst den kan va...å Watkins enheten i sig e nu "dragen" enligt alla konstens principer,men det fattar ju jag med att med en jordpotentialskillnad av 1VAC e det att BE om problem rent ljudmässigt.
Så? Vad göra? Min tanke e att man isf kunde installera en dito trafo rakt upp å ner inne i Watkins chassiet. Plats finns det ju,å de där småtrafona e ju inte direkt empire state i omfång.
|
| 27 Feb 2013, 12:09 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
hmm läs texten på schemat .... no earth (ground) connection earthing is via output lead and amplifier.....
du kanske skapar problem med att jorda denna produkt... har inte satt mig in i schemat men det kan skapas problem om konstruktionen är byggd för detta från början.. dvs ojordad...
|
| 27 Feb 2013, 13:38 |
|
 |
|
Racing
|
Jo. Samtidigt e det så att jag TROR att det med "three prong" var en del av S märkningen. Den slår igenom på ngr andra ställen vs det engelska originalet med,typ som med nätbrytare mm. Vidare så e tydligen den här "John" mannen som vet i sammanhanget,å han anger tom tydligt på sin hemsida att om man skickar en Copicat till honom så accepterar man kostnaden för installation av skyddsjord. I annat fall gör han helt enkelt inte jobbet.
Fick iaf sett över maskineriet lite till,å hittade då bla ett par jordloopar. Icke desto mindre,med de hanterade,så brummar det fortfarande-om än inte i samma grad.
På det lindade jag av en del tråd från den felande spolen,men icke oscillerade kretsen för det. Har INTE använt snör-tv´n på det än,varit en massa annat att göra idag med,men kommer kika lite närmare på det imorgon i mån av tid.
Provade med en variant av trafo för galvanisk isolering,men där var resistansen på spolen såpass att det knappt blev kvar ngn signal ut....damned if you do,damned if you don´t liksom...
Totalt sett e maskin iaf mer städat i sitt uppträdande efter dagens insats,så....so far so good.
|
| 27 Feb 2013, 23:07 |
|
 |
|
zven
|
du kan använda denna T70-T2 Nortronics bias coil den ´kommer att fungera bättre än originalet..! alternativt är o hämta en gamal bandare o köra kisel men då behöver 28 volt.... hmm är röret helt ? om du får kontakt i spolen så borde du kunna få igång kretsen igen genom o justera gapet... se till att kondingar o sånt är okej runt kretsen.... o kolla att trioddelen i 6br8 röret verkligen är friskt !!  bdv du behöver ett ocilloscope för att justera in den spolen http://www.amp-fix.com/The%20description.htmhan har tydligen beggade testade spolar.. http://www.amp-fix.com/copicat_spare_parts.htm
|
| 27 Feb 2013, 23:39 |
|
 |
|
Racing
|
Tack för att du engagerar dig! Känns välbehövligt.
E just han som heter John. Han som driver sidan "ampfix". Skrivit till hnm som sagt,men fortfarande inget svar.
Övervägt det med oscillator från ngn gammal bandare å har haft tanke på att slakta en från ngn gammal maskin men e nog inte riktigt med på varför jag inte skulle kunna ha den oscillatorn rördriven isf.? Isoleringen iofs,men när man kikar på originalspolen talar vi gammal väv... Oscillatorn borde ju fungera i sig menar jag? Vad jag tänker på e givetvis frekvensen i sig.
Jopp. Som sagt. Har ett tvåkanaligt oscilloskop. Skall ta mig en kik på signalkvaliteterna imorgon tänkte jag,bara jag ges en stund över.
|
| 28 Feb 2013, 00:42 |
|
 |
|
Racing
|
Jo fö. Såvitt jag kunnat bedöma göra triod delen av flaskan det den skall. Det jag mätt hittills visar ett B+ på ca 190VDC å ett spänningsfall över katoden kring knappa 2VDC. Så jo...förefaller som trioden gör det den skall.
Pentoden i sin tur verkar iaf arbeta. Som jag skriver ovan har jag ca 70VDC in på den,30VDC på gallret..å katoden sen går ju rakt i backen men att döma av spänningsfallet så arbetar ju röret iaf.
Å...det e kanske just det som e det enda jag reagerat på idag. Utan oscilleringen går flaskan MYCKET varmt.
|
| 28 Feb 2013, 00:46 |
|
 |
|
zven
|
byt motstånden runt den kretsen o även kondingar....
|
| 28 Feb 2013, 07:56 |
|
 |
|
Racing
|
Jo. Får bli oscilloskopet idag. Inte mkt att välja på. Har ngr andra maskiner jag skall dyka i med,men i mån av tid blir det att kika på de bitarna. Sen...blir det en tripp till Alex med både denna å Klemt ekot vad det lider för avmagnetisering av tonhuvudena.
|
| 28 Feb 2013, 10:55 |
|
 |
|
Racing
|
V for VICTORY!!! Till att börja med.. Ett gigantiskt supertack till mentorn Alex/Vacuum Voodoo!! Alex...vet fan inte vad jag hade gjort utan dig som bollplank!! Hur som. Började med att sitta å stirra på tagboarden under förstoringslampan. FATTADE bara inte varför i glödjävligaste det betedde sig som det gjorde.. Nu vart ju som sagt oscillatorn ledsen men igår hittade jag ju brottet...å det efter att ha lindat av typ totalt 10m. Ok,men trots att skiten nu fick spänning genom oscillatorn så funkade det ju inte bättre för det. Inte fan oscillerade det!  Så jag slaktade en gammal videobandspelare för att kunna lösa det med en frisk oscillator. Mätte den innan jag demonterade den från sin PCB,å mkt riktigt arbetade den med ca 200VDC å hade ett sving kring 130VAC. Bra. Dit med den i Kent ekot....å inte ett skit. Snackade med Alex som då sa,"har du provat att polvända ena spolen? Kanske ngt varit där innan,åsså har det blivit fel?". Så...snabbt fram med lödpennan å..BINGO!! Jafan! Nu vart där ju en klar å tydlig oscillering!!! Arbetsseger som det heter! Men...när jag koppla in skiten via förstärkare bara skrek det i skrotet. Pep. Å..fortfarande inget reverb. Nähääääääääää...... Satt då med skiten på bänken å....tänkte det att jag tar fan en bild av vad oscilloskopet visar,å jag min dumme jävel hade ju inte en tanke på det med vad den svart/vita bildskärmen på min Fluke ger..  Illustrativ bild typ. Eller inte. Alls. Jaja. Hur som så satt jag där på pallen å stirrade på bandet som for runt å lira på gitarren när det slog mig... "Fan? Borde inte bandet eg gå fortare?". Jag tog tag i spännarmen å drog den manuellt lite bakåt...HALLÅ!!!! EKO ELLER??? Öhh...? Ja,asså...tanken här var ju inte heller att det skulle pipa i förstärkaren pga oscillatorns arbete...så i ett nafs kom lådan med dragfjädrar fram,å jofan. Efter ett par tre försök med ngr olika fjädrar så gick bandet BRA mkt fortare än tidigare eftersom det inte slirade på motoraxeln som innan,å nu vart där reverb  ! Men.. Pipandet? Mmm.. Så jag kopplade upp den gamle oscillatorn...å näfan. Inte en volt i sving en gång. Men,med Alex ord ringande i öronen växlades polerna på den ena spolen å....jajamensan!! Nu vart där typ 110VAC!! Igång med eländet å...japp. Reverb. Å olika reverb beroende på vilken av tryckknapparna man aktiverade. Mao..systemet fungerar!!! Heureka!! 3åringens hjul på trehjulingen e pumpade,festen e igång,det e dags att slå klackarna i taket!! Kalla det va fan ni vill,vi snackar arbetsseger! Grejen e att detta varit EXTREMT lärorikt. Som sagt,mkt av kunskapen av detta ligger ju i knät på oss tvättäkta dårar idag,å att på "det hårda" viset som i detta fallet listat ut,med mkt mkt god hjälp av Alex,hur fan skiten hänger ihop har varit en resa av rang. Som alltid,trägen vinner. Det bara E så. Å...som sagt,detta har varit ngr första stapplande steg i tekniken bakom rörbandeko. Mkt mkt spännande,å mkt mkt lärorikt. Det jag tidigare reagerat på i att 6BR8 flaskan gick så förbannat varmt...mm...i samband med att den nu började oscillera sjönk tempen på flaskan DRAMATISKT. Så...även där vart rimlighet framme å visade sitt ansikte. Det som funkar sådär i nuläget då,det som e att hantera fortfarande,e att reverb "intensity" potten (om ni kikar i schemat av Chris Devine så ser ni att den justerar mängden feedback som loop) inte funkar som den skall. Vad jag än gör i att vrida på den så ökar aldrig resistansen för vipern över 200k mot backen...å aldrig över 500k mot signal. Så...den får ner å isär. Tyvärr e det då så idiotiskt byggt att pottarna sitter med dubbla muttrar. Inne i maskin sitter ju tagboard mm på ett subchassie,å först sitter alltså pottarna med mutter i faceplaten. Därefter..sitter ytterligare en mutter per pott mot subchassiet. Men.. Som sagt,den fungerar. Det som återstår e att kika på varför det brummar,för det gör det mer än nödvändigt fortfarande å den enkla slutsatsen e att där BÖR vara en jordloop i detta som jag missat. Återkommer i det ärendet,men med det sagt.. FAAAAAN va nöjd jag e med att ha besegrat problemet!! Å Alex. Än en ggn. Tack. Bara...tack.
|
| 28 Feb 2013, 22:09 |
|
 |
|
Racing
|
Uppdatering. Rev panelen som pottar å tagboard sitter i. Tog loss pottarna för reverb samt swell å pillade isär dem å gjorde rent. Kontrollmätte dem efter rengöring,å de visade nu på par med schemat. Ihop med det hela igen...men nope. Fungerar lika illa som innan. Dvs,där finns eko men det är inte justerbart.  (Pottarna var i MYCKET dåligt skick å slipades bla rent från rost invändigt.) Funderar på om det kan ligga i oscillatorn lika förbannat? Jag mäter som sagt en tydlig oscillering,men grejen e att jag får lite olika mätvärden beroende på tillfälle. Ibland e AC signalen rent skyhög,mer så än det finns rimlighet i. Sen..har kikat vidare på detta med brum. Brum finns även om jag kopplar en mindre isolationstrafo på utgående signal varför det är rimligt att brummet induceras i signalen I själva maskinen. Letat fler jordloopar,men utan framgång. Funderar på om jag kunde "isolera" brummet i bilden på skåpet och på så sätt se var det kommer in i signalkedjan. Borde ju rimligen gå att göra även i ett tejp eko? Sen..tror åxå det kan vara en extremt god ide att få gjort avmagnetiseringen av tonhuvudena. Är ganska övertygad om att det ligger en hel del prestanda att hämta i det.
|
| 02 Mar 2013, 15:18 |
|
 |
|
zven
|
tror nog att ditt 6BR8 rör har gått åt skogen... den har ju formligen legat kortis o funkar säkert till o från.. kan vara den som är boven i dramat även till att ocilliatorn pajat... från början... byt även drivröret från avspelnings huvuden.. igentligen skulle jag personligen byta allt dvs motstånd o kondingar.... om man nu vill använda den aktivt i bandsamanhang... bara vintage talibaner tycker tvärt om.... min erfarenhet är att alla motstånd i typ VOX o Watkins o liknande konstruktioner går hårt åt då det är små trånga utrymmen o blir hög värmeutveckling som gör att allt driftar tok mycket efter 30-50 år ... BYT!!! http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 6/6BR8.pdfmax volt är 300......... har den matats med mer o blitt varm så har nog det skottat rejält..
|
| 02 Mar 2013, 17:54 |
|
 |
|
Racing
|
Jo. Där e vi överens vad avser logik å rimlighet. Högst sannolikt har ju spolen knäckts AV något,å det enda som sitter i dess väg e ju 6BR8 röret ifråga. Grejen e den att trioddelen av röret går ju med katoden rätt i backen. Därav att det kan vara halvkrångligt att ta till sig hur det arbetar. Antar att man kunde hänga dit ett litet katodmotstånd för sakens skull å mäta ev spänningsfall som kortast? Vet att jag å Alex satt å snacka om det där å att det "egentligen" enl spec skall ha ett mindre katodmotstånd även på triodsidan (pentoden har ju). Saken e fortfarande den dock att högst sannolikt arbetar röret som det skall då jag har ut vettig signal,i trakterna av 40-50VAC,i punkten R13/C7 i Chris schema. Å mkt riktigt har jag ju en oscillering innan C7. Det står åxå klart. Så...som ovan,får la bli att man sätter sig med skåpet å mäter å stirrar en stund antar jag. Att jag sen skall förbi Alex å få avmagnetiserat huvudena e ju...en del av jobbet oavsett. Det skall göras i vilket fall som helst,både med detta Watkins eko å med Klemt ekot mitt. Mmm...e nog övertygad om att vi får detta å gå i mål med tids nog. E trots allt bara ngt elektromekaniskt.....så jodå. Å som bekant Zven så e det lärorika i det målet i sig. Att det som bieffekt kommer ut ett fungerande bandeko nånstans nerför vägen,e sekundärt. Men ja. Min grundtanke e att ekot skall kunna användas å att man skall kunna luta sig på det. Som gammal hotroder e jag ju lite lätt partisk inför gamla prylar med goda prestanda 
|
| 02 Mar 2013, 19:56 |
|
 |
|
Racing
|
Å vad vidare e är vi åxå överens om gamla resistorer i Voxar mm. Skall skiten användas anser jag åxå att det skall dit nya grejer. Min egen gamla AC-50,resistorvärdena hade ju driftat så det hela snarast var ren skär humor. 
|
| 02 Mar 2013, 19:59 |
|
 |
|
zven
|
Racing wrote: Jo. Där e vi överens vad avser logik å rimlighet. Högst sannolikt har ju spolen knäckts AV något,å det enda som sitter i dess väg e ju 6BR8 röret ifråga. Grejen e den att trioddelen av röret går ju med katoden rätt i backen. Därav att det kan vara halvkrångligt att ta till sig hur det arbetar. Antar att man kunde hänga dit ett litet katodmotstånd för sakens skull å mäta ev spänningsfall som kortast? Vet att jag å Alex satt å snacka om det där å att det "egentligen" enl spec skall ha ett mindre katodmotstånd även på triodsidan (pentoden har ju). Saken e fortfarande den dock att högst sannolikt arbetar röret som det skall då jag har ut vettig signal,i trakterna av 40-50VAC,i punkten R13/C7 i Chris schema. Å mkt riktigt har jag ju en oscillering innan C7. Det står åxå klart. Så...som ovan,får la bli att man sätter sig med skåpet å mäter å stirrar en stund antar jag. Att jag sen skall förbi Alex å få avmagnetiserat huvudena e ju...en del av jobbet oavsett. Det skall göras i vilket fall som helst,både med detta Watkins eko å med Klemt ekot mitt. Mmm...e nog övertygad om att vi får detta å gå i mål med tids nog. E trots allt bara ngt elektromekaniskt.....så jodå. Å som bekant Zven så e det lärorika i det målet i sig. Att det som bieffekt kommer ut ett fungerande bandeko nånstans nerför vägen,e sekundärt. Men ja. Min grundtanke e att ekot skall kunna användas å att man skall kunna luta sig på det. Som gammal hotroder e jag ju lite lätt partisk inför gamla prylar med goda prestanda  var hotrodder(rockabillynörd) o gillar gammalt .. men ibland måste man byta ut innanmätet o behålla skalet orört o det gäller det mesta elektronik som bott trångt o varmt.. inte räknade dem med att grejorna skulle hålla 50+ år o still going strong  skulle prova o byta röret 6br8.... 
|
| 02 Mar 2013, 20:43 |
|
 |
|
zven
|
|
| 02 Mar 2013, 20:51 |
|
 |
|
Racing
|
Tja. Inte e ´re dyrt iaf. http://radiomuseet.web.pin.se/wordpress/?page_id=1589Radiomuseum här i stan vill ha 40:- för ett nytt...  . Man behöver inte ens hålla reda på auktionstider va... Du har en poäng Zven,så i veckan e de la bara att dra ut till Lindholmen å be dem kränga över ett antar jag. De två 83;orna däremot har jag kollat för funktion å de gör va de skall,så den biten e lugnt. Som jag skriver ovan,tyvärr vart ju ett av de två gamla Mullard rören kokta,men de e ju vad de e å man kan inte vinna varje ggn. Fact of life..
|
| 02 Mar 2013, 23:52 |
|
 |
|
Racing
|
Legat i som en iller det sista,å då på gott å ont inte bara med rörprylarna... Hur som. I´m shit outta luck it seems! Ringde radiomuseum...som efter en del hallåande gjorde gällande att de inte hade 6BR8 flaskor eller 6FV8 flaskor (som tydligen e ekvivalenter) Nähä. Då blir det e-bay då....å de e fan inte dyrare där,e ju bara det att man får vänta på postgång mm. Slängt iväg en blänkare till Tango åxå...får se vad det kan ge. På det blir det 25 fabriksgjorda loops... Men. Tv blir det att sätta detta gamla eko bak i kön. Det får helt enkelt vänta tills det e dags. Jo!! Den enormt snälle Bojaren Hasse var förbi å gav mig en oscillator från en Tandbergare. Skall tuddligen arbeta på strax över 90kHz,men det vet vi ju nu hur tämja hyggligt enkelt till de ca 45kHz vi har behov av i sammanhanget. Hasse!!! Supertack!! 
|
| 06 Mar 2013, 01:13 |
|
 |
|
zven
|
|
| 06 Mar 2013, 09:53 |
|
 |
|
Racing
|
Tack Zven! Skickat killen ett mail. Återstår att se var det landar. Känns nästan lite märkligt att det inte finns att handla över disk i rikets näst största stad,men...goes to show u i guess. 
|
| 06 Mar 2013, 15:02 |
|
 |
|
Racing
|
 Så kom det ett paket ifrån e-bay. Billigt som snor...80 spänn för 2st... Oki. Så i med ett av dem. Nu hör det till saken att jag å Alex kollade över signaltåget med skåpet i förra veckan,å vi reagerade (läs-Alex undervisade mig  )på att det fanns ett "pumpande" i oscillationen som inte var korrekt. Nu väl medveten om hur att tolka det så kopplade jag upp skåpet igen det första jag gjorde när jag hade bytt pipa,å mkt riktigt såg oscillationen nu avsevärt mer konsekvent ut. Så. Inte mukke å spara på,så det var dit med en tejpslinga å in med gitarren i ena änden åsså ut mot en stärkare i andra. Nope. Har ett svagt,svagt eko...men that´s it. Det som e på positiva sidan e att Alex gav mig en liten speciell plåt för en tid sedan och denna installerade jag kring själva elmotorn.  Å jag kan säga som så att även om jag nu idiotiskt nog jordat den i signaljordens buss...så e skillnaden i störningar som natt å dag. Kort sagt...Watkins-A.Niemand= 0-1. Nu blir det till att sätta sig lite mer seriöst med skåpet å leta reda på var signalfanstyget försvinner. Det jag hann med idag var att knacka mkt försiktigt på uppspelningshuvudena å kontrollera att det kom ljud,å det gjorde det ur alla tre. Likaledes mäter alla 3 mkt snarlikt i ren DC resistans.
|
| 15 Mar 2013, 21:02 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Racing wrote: Det jag hann med idag var att knacka mkt försiktigt på uppspelningshuvudena å kontrollera att det kom ljud,å det gjorde det ur alla tre. Likaledes mäter alla 3 mkt snarlikt i ren DC resistans. Ajabaja! När man mäter resistans så skickar man DC ström in i mätobjektet. Är det en tonhuvud så blir den magnetiserad och tappar diskant. Men bör ändå fungera någorlunda vad gäller nivån ut för diskantfattig signal.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 15 Mar 2013, 21:40 |
|
 |
|
zven
|
byt ut alla motstånd kring 6br8 trioddel.. så tror jag du är i hamn...
|
| 15 Mar 2013, 21:44 |
|
 |
|
Racing
|
VacuumVoodoo wrote: Racing wrote: Det jag hann med idag var att knacka mkt försiktigt på uppspelningshuvudena å kontrollera att det kom ljud,å det gjorde det ur alla tre. Likaledes mäter alla 3 mkt snarlikt i ren DC resistans. Ajabaja! När man mäter resistans så skickar man DC ström in i mätobjektet. Är det en tonhuvud så blir den magnetiserad och tappar diskant. Men bör ändå fungera någorlunda vad gäller nivån ut för diskantfattig signal. Nah. E lugnt. Den mätningen skedde långt innan det du gjorde med massagestaven.  Utfallet vart ca 360 Ohm/spååååle.
|
| 15 Mar 2013, 23:11 |
|
 |
|
zven
|
hur går det med kent da...  uppdatering tack 
|
| 12 Apr 2013, 18:14 |
|
 |
|
Racing
|
Inte hänt ngt speciellt tyvärr Zven. Insåg att jag hade överslag i den gamla sockeln för 6BR8 flaskan så den skall bytas ut å en resistor som tagit stryk därav detsamma. Men tyvärr har denna hamnat på efterbrännarn. Har helt enkelt för mkt att göra...
|
| 13 Apr 2013, 14:16 |
|
 |
|
zven
|
heja racing ...
|
| 13 Apr 2013, 15:15 |