|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Örjan
|
 Mitt Leslie projekt.
 Har byggt ett Leslie i stil med Fenders Vibratone/ Leslie Model 16 och har tagit bilder under byggets gång, dessa har jag lagt upp på en hemsida, den som är intresserad kan titta på dem genom att klicka på nedanstående länk. http://leslieprojekt.hemsida24.se/Detta är kanske inte riktigt rör relaterat men valde att lägga tråden i rörforumet eftersom det är här hembyggarna håller till. 
_________________ "It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something"
Last edited by Örjan on 24 Feb 2013, 17:38, edited 1 time in total.
|
| 24 Feb 2013, 14:42 |
|
 |
|
Harmonica Slim II
|
 Re: Mitt Leslie projekt.
Snyggt och prydligt arbete, all heder! Är du nöjd med ljud och funktion?
_________________ C J Hörnfeldt
|
| 24 Feb 2013, 15:19 |
|
 |
|
Örjan
|
Harmonica Slim II wrote: Snyggt och prydligt arbete, all heder! Är du nöjd med ljud och funktion? Tack så mycket  , jag är helnöjd med både ljud och funktion, den låter precis som det Vibratone leslie jag ägde tidigare och funktionsmässigt så tycker jag att det här är bättre med något mindre storlek på kabinettet och lägre vikt som gör det lite enklare att bära på.
_________________ "It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something"
|
| 24 Feb 2013, 15:48 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Snyggt jobbat, ser ut som "köpt" i positiv mening. Det borde finnas massor av gamla orglar som ingen vill ha att slakta... En god vän har ett stort orgelleslie, där roterar rotorn liggande, dvs ljudet slängs runt åt sidorna, i denna varianten blir det stående, man får rätta "Jon Lord"- vibbarna ändå?
_________________ /Lennart
|
| 24 Feb 2013, 20:15 |
|
 |
|
surfbrother
|
Jäklar va snyggt byggt!
_________________ Dra röva i koks!
|
| 24 Feb 2013, 20:26 |
|
 |
|
leffje
|
Snyggt Örjan.
_________________ Bojen sponsor
|
| 24 Feb 2013, 20:30 |
|
 |
|
skumberg
|
Riktigt snyggt och inspirerande! Smarta lösningar, skall spara ner bilderna tills den gången man själv hittar ett lämpligt objekt.
_________________ /Nicklas
|
| 24 Feb 2013, 20:33 |
|
 |
|
46821
|
Kanonsnyggt!! Nu väntar vi på ett ljudklipp?? 
|
| 24 Feb 2013, 20:37 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Tjusigt värre!
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 24 Feb 2013, 21:16 |
|
 |
|
HasseA
|
Riktigt, riktigt snyggt! Jag har också ett "Leslie" från en orgel som väntar på inbyggnad. Det här va' verkligen inspirerande. Skillnaden är att mitt har ett 6" element fastsatt i ett lika stort roterande rör och förstärkaren är rörbaserad. Vad blir skillnaden rent auditivt med vertikalt/horisontellt roterande högtalare? Blir det någon skillnad med tanke på dopplereffekten? Öronens placering gör ju att det borde göra större skillnad med horisontellt roterande element. Eller? Tänker att man är mer beroende av Lesliets placering avseende väggarna med vertikalrotation för att få någon djupverkan. Anledningen till frågan är att man med horisontellt roterande ljud måste bygga kabinettet större. Lika djupt som brett.
_________________ Hasse.
|
| 24 Feb 2013, 22:17 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Snyggt bygge! Jag har också ett sånt där Leslie som ligger i garaget och väntar på att stoppas in i ett kabinett. Nu blir jag riktigt sugen på att dra igång och bygga, har i princip alla grejer som behövs men jag väljer ett kanbinett i "selected pine" utvalda furuskivor från Clas Ohlson butik  och sen tänkte jag klä det med blond tolex och oxblodsfärgat högtalartyg alá Fender tidigt 60-tal. Har dock inte kollat vad det sitter för högtalare i mitt Leslie och den gömmer sig under en frigolitkåpa men det är nog troligt att det är en 8:a så ett nytt element och det elektriska är det som fattas. Intressant visste inte att det var delningsfilter i dessa Leslie men jag har som inte satt mig in nåt mycket i hur dom är byggda. Som jag fattar det är tanken den att man skall köra det tillsammans med en combo eller annan högtalare men funkar det att köra det ensamt? En tanke som slår mig är att göra delningsfiltret in och urkopplingsbart om man vill köra Leslit för sig själv, vad tror ni om det?
|
| 25 Feb 2013, 08:50 |
|
 |
|
CarlM
|
Stiligt! Leslie är kul!
Är det du som är Örjan i Umeå som hette Örjan på GMF-planket och som jag köpte ett riktigt fint Madamp-bygge av?
/CM
|
| 25 Feb 2013, 16:27 |
|
 |
|
Örjan
|
Custom Sam wrote: Snyggt jobbat, ser ut som "köpt" i positiv mening. Det borde finnas massor av gamla orglar som ingen vill ha att slakta... En god vän har ett stort orgelleslie, där roterar rotorn liggande, dvs ljudet slängs runt åt sidorna, i denna varianten blir det stående, man får rätta "Jon Lord"- vibbarna ändå? Tack så mycket  , ja det finns säkert massor av gamla orglar med leslien lämpliga till ett sådant här projekt. "Jon Lord"- vibbar får man kanske inte riktigt med ett sådant här leslie utan då gäller det nog att skaffa sig ett riktigt fristående leslie för orgel istället.
|
| 25 Feb 2013, 21:59 |
|
 |
|
Örjan
|
surfbrother wrote: Jäklar va snyggt byggt! Tackar 
|
| 25 Feb 2013, 22:02 |
|
 |
|
Örjan
|
leffje wrote: Snyggt Örjan. Tackar Leif 
|
| 25 Feb 2013, 22:06 |
|
 |
|
Örjan
|
skumberg wrote: Riktigt snyggt och inspirerande! Smarta lösningar, skall spara ner bilderna tills den gången man själv hittar ett lämpligt objekt. Kul att du gillar mitt bygge  , hör gärna av dig om du behöver fler bilder eller om det är något annat du funderar på angående bygget.
|
| 25 Feb 2013, 22:11 |
|
 |
|
Örjan
|
46821 wrote: Kanonsnyggt!! Nu väntar vi på ett ljudklipp??  Tack  , ljudklipp ska jag försöka få till så småningom, behöver fixa fler mickar först, har sett lite olika varianter av mick placeringar men jag behöver åtminstone 2 mickar.
|
| 25 Feb 2013, 22:24 |
|
 |
|
Örjan
|
VacuumVoodoo wrote: Tjusigt värre! 
|
| 25 Feb 2013, 22:26 |
|
 |
|
Örjan
|
HasseA wrote: Riktigt, riktigt snyggt! Jag har också ett "Leslie" från en orgel som väntar på inbyggnad. Det här va' verkligen inspirerande. Skillnaden är att mitt har ett 6" element fastsatt i ett lika stort roterande rör och förstärkaren är rörbaserad. Vad blir skillnaden rent auditivt med vertikalt/horisontellt roterande högtalare? Blir det någon skillnad med tanke på dopplereffekten? Öronens placering gör ju att det borde göra större skillnad med horisontellt roterande element. Eller? Tänker att man är mer beroende av Lesliets placering avseende väggarna med vertikalrotation för att få någon djupverkan. Anledningen till frågan är att man med horisontellt roterande ljud måste bygga kabinettet större. Lika djupt som brett. Tackar  , ja en auditiv skillnad blir det säkert med vertikal kontra horisontellt roterande rotor men dopplereffekt blir det definitivt även med vertikal rotation. de flesta leslien jag har hört med horisontell rotation är ju de stora fristående leslien som används till orgel, de har ju även två roterande högtalare, en för diskant och en för bas som dessutom kan rotera med individuella hastigheter så de låter ju som de gör av den anledningen också. Tror nog att de flesta leslien oavsett vertikal eller horisontell rotation funkar bäst om man inte låter de stå för nära en vägg.
|
| 25 Feb 2013, 22:49 |
|
 |
|
Örjan
|
busse wrote: Snyggt bygge! Jag har också ett sånt där Leslie som ligger i garaget och väntar på att stoppas in i ett kabinett. Nu blir jag riktigt sugen på att dra igång och bygga, har i princip alla grejer som behövs men jag väljer ett kanbinett i "selected pine" utvalda furuskivor från Clas Ohlson butik  och sen tänkte jag klä det med blond tolex och oxblodsfärgat högtalartyg alá Fender tidigt 60-tal. Har dock inte kollat vad det sitter för högtalare i mitt Leslie och den gömmer sig under en frigolitkåpa men det är nog troligt att det är en 8:a så ett nytt element och det elektriska är det som fattas. Intressant visste inte att det var delningsfilter i dessa Leslie men jag har som inte satt mig in nåt mycket i hur dom är byggda. Som jag fattar det är tanken den att man skall köra det tillsammans med en combo eller annan högtalare men funkar det att köra det ensamt? En tanke som slår mig är att göra delningsfiltret in och urkopplingsbart om man vill köra Leslit för sig själv, vad tror ni om det? Tackar  , min leslie enhet satt också inbyggd bakom en frigolit kåpa så det är nog något liknande du har, jag har tidigare ägt ett Vibratone leslie och jag provade det både med och utan delningsfilter och jag föredrar definitivt att använda delningsfiltret, om man låter förstärkarens högtalare stå en bit ifrån lesliet så låter det kanonbra.
|
| 25 Feb 2013, 23:04 |
|
 |
|
Örjan
|
_CM_ wrote: Stiligt! Leslie är kul!
Är det du som är Örjan i Umeå som hette Örjan på GMF-planket och som jag köpte ett riktigt fint Madamp-bygge av?
/CM Ja det stämmer bra det  , den Madampen var mitt första förstärkarbygge, har du kvar den?.
|
| 25 Feb 2013, 23:07 |
|
 |
|
CarlM
|
Den är kvar och i samma fina skick som när jag köpte den. De enda jag har gjort är att skruva fast den i en rackhylla, så den skulle få en botten, som i sin tur är monterad i en racklåda, så den är skyddad. Det var ett snabbt och snyggt sätt att få en låda till den.
Trots att det var ditt första bygge, så är den riktigt snyggt byggd.
/CM
|
| 26 Feb 2013, 08:32 |
|
 |
|
pudas
|
Custom Sam wrote: Snyggt jobbat, ser ut som "köpt" i positiv mening. Det borde finnas massor av gamla orglar som ingen vill ha att slakta... En god vän har ett stort orgelleslie, där roterar rotorn liggande, dvs ljudet slängs runt åt sidorna, i denna varianten blir det stående, man får rätta "Jon Lord"- vibbarna ändå? Utan att vara spec kunnig i Jon Lords förehavanden, men var inte J-L trademarksound att lajna in orgeln i en Marshall-stack? Kan bara instämma, ursnyggt bygge! Av bilderna att dömma så är byggkvaliten på ditt bygge långt över Fender/Lesslies något sopiga byggkvalitet! Som f-d ägare till ett Fender Vibratone, pius att jag spelat igenom flera konventionella Lesslie kabinet så anser jag att det framförallt är det faktum att det är en konventionell högtalare i Vibratone, medan det är en HF-driver med en roterande tratt i ett koventionellt Lesslie som är den största skillnaden, inte skillnaden mellan horisontell eller vertikal spridning. Personligen anser jag att Vibratone passar till gitarr betydligt bättre, då det bibehåller mer av gitarrens eget ljud, spec i högfartsläget.
_________________ pudas
|
| 26 Feb 2013, 09:44 |
|
 |
|
CarlM
|
pudas wrote: Custom Sam wrote: Snyggt jobbat, ser ut som "köpt" i positiv mening. Det borde finnas massor av gamla orglar som ingen vill ha att slakta... En god vän har ett stort orgelleslie, där roterar rotorn liggande, dvs ljudet slängs runt åt sidorna, i denna varianten blir det stående, man får rätta "Jon Lord"- vibbarna ändå? Utan att vara spec kunnig i Jon Lords förehavanden, men var inte J-L trademarksound att lajna in orgeln i en Marshall-stack? På MKII-tiden var det så. Men senare blev lesliet standard. Jag tror att det alltid var med från Burn-skivan och framåt. D v s Mk III, Mk IV, Paice Ashon Lord, Whitesnake och åteförenade Purple Mk II med efterföljande medlemsbyten. Låten Burn är den tidigaste leslie-låten jag minns (om man räknar bort Mk I, som var lite av ett prototyp-Purple, även om det också var bra). /CM
|
| 26 Feb 2013, 15:16 |
|
 |
|
Örjan
|
_CM_ wrote: Den är kvar och i samma fina skick som när jag köpte den. De enda jag har gjort är att skruva fast den i en rackhylla, så den skulle få en botten, som i sin tur är monterad i en racklåda, så den är skyddad. Det var ett snabbt och snyggt sätt att få en låda till den.
Trots att det var ditt första bygge, så är den riktigt snyggt byggd.
/CM Kul att du är nöjd med den, jag byggde en Super Reverb kopia efter att jag hade sålt Madampen till dig och den använder jag nu tillsammans med mitt nybyggda leslie, en perfekt kombination. 
|
| 26 Feb 2013, 20:46 |
|
 |
|
Örjan
|
pudas wrote: Custom Sam wrote: Snyggt jobbat, ser ut som "köpt" i positiv mening. Det borde finnas massor av gamla orglar som ingen vill ha att slakta... En god vän har ett stort orgelleslie, där roterar rotorn liggande, dvs ljudet slängs runt åt sidorna, i denna varianten blir det stående, man får rätta "Jon Lord"- vibbarna ändå? Utan att vara spec kunnig i Jon Lords förehavanden, men var inte J-L trademarksound att lajna in orgeln i en Marshall-stack? Kan bara instämma, ursnyggt bygge! Av bilderna att dömma så är byggkvaliten på ditt bygge långt över Fender/Lesslies något sopiga byggkvalitet! Som f-d ägare till ett Fender Vibratone, pius att jag spelat igenom flera konventionella Lesslie kabinet så anser jag att det framförallt är det faktum att det är en konventionell högtalare i Vibratone, medan det är en HF-driver med en roterande tratt i ett koventionellt Lesslie som är den största skillnaden, inte skillnaden mellan horisontell eller vertikal spridning. Personligen anser jag att Vibratone passar till gitarr betydligt bättre, då det bibehåller mer av gitarrens eget ljud, spec i högfartsläget. Ja det är säkert som du säger att HF-driver kontra "vanligt" gitarrelement är huvudorsaken till ljudskillnaden mellan ett konventionellt Leslie och ett av den typen jag nu har byggt, hur som helst så låter det här kanonbra till gitarr. 
|
| 26 Feb 2013, 21:08 |
|
 |
|
Örjan
|
Klicka på den här länken http://www.myspace.com/jessedavey/music ... e-25524518 och lyssna på låten Shu44le med Jesse Davey, där kan du höra hur det låter i högfartsläget. Cold Shot, Couldn't Stand The Weather, The Things That I Used to Do och Tin Pan Alley med Stevie Ray Vaughan är också låtar där du kan höra hur det låter i högfartsläget. I studioversionen av Little Wing med Jimi Hendrix så kan du höra hur det låter i lågfartsläge. Philip Sayce är också flitig användare av Fender Vibratone/Leslie Model 16.
|
| 26 Feb 2013, 21:36 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|