View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:43

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ni husägare, har ni koll på det här med radon? 
Author Message

Post Ni husägare, har ni koll på det här med radon?
Håller på att kolla på hus och hittat "drömhuset" som har som enda nackdel att det är rätt mycket radon i källaren (där det inte finns något annat än garage och några förråd). Nån som varit med om att åtgärda sådant och har en uppfattning om hur pass bökigt och dyrt det är, eller är det skitenkelt och kostar nästan ingenting?

19 Feb 2013, 17:42
Profile

Post Re: Ni husägare, har ni koll på det här med radon?
Ventilation brukar vara åtgärden, passiv eller aktiv.

19 Feb 2013, 17:46
Profile WWW

Mm, har googlat mig fram till det också men det är såna extremer i de exempel som finns. En del spenderar en hundring på värsta ventilationssystemet med värmeväxling och prylar medan andra verkar klara sig på några lax på att täta lite och sätta in några extra ventiler.

19 Feb 2013, 18:13
Profile

Det beror på om det är markradon eller radon i byggmaterialet. Markradon får man täta alla genomföringar i grunden som kan läcka in radon, räcker inte det kan man borra ner en radonsug under grunden där det antagligen bildats en ficka och låta den suga ut radonet och leda ut det utanför huset. Är det radon i byggmaterialet (lättbetong oftast) är det ökad ventilation som gäller och/eller avlägsnande av material. Svårt att säga något om hur bökigt det blir, det kan vara allt från en enkel åtgärd till hur mycket arbete som helst. Dock kan man söka bidrag för radonsanering från Länsstyrelsen.

Är det jättehöga värden? Om det inte är förhöjda värden i bostadsdelen borde det väl inte spela någon roll?

19 Feb 2013, 18:21
Profile

Drygt 500 i källaren och 160-170 på de två andra våningarna så det är ju egentligen inget att hetsa upp sig allt för mycket för. Behöver dessutom göra om mätningen då den var gjort för drygt 10 år sedan och det hänt en del, tex att huset dränerats om, sedan dess.
Läste att en ökning på 100 beq/kubik ger 0,06% ökad risk för lungcancer om man är icke rökare så det är ju jävligt osannolikt att jag skulle drabbas då risken utan radon är en bra bit under 1%. Är man rökare däremot är det ju redan innan radonet runt 10% risk att man åker på lungcancer men då har man ju en betydligt allvarligare problemkälla att hantera.

19 Feb 2013, 20:09
Profile

Krippa wrote:
Håller på att kolla på hus och hittat "drömhuset"

Inte i Älvsjö va ?
för annars vet jag andra som är spekulanter :wink:

19 Feb 2013, 21:25
Profile ICQ WWW

Krippa wrote:
Drygt 500 i källaren och 160-170 på de två andra våningarna så det är ju egentligen inget att hetsa upp sig allt för mycket för. Behöver dessutom göra om mätningen då den var gjort för drygt 10 år sedan och det hänt en del, tex att huset dränerats om, sedan dess.
Läste att en ökning på 100 beq/kubik ger 0,06% ökad risk för lungcancer om man är icke rökare så det är ju jävligt osannolikt att jag skulle drabbas då risken utan radon är en bra bit under 1%. Är man rökare däremot är det ju redan innan radonet runt 10% risk att man åker på lungcancer men då har man ju en betydligt allvarligare problemkälla att hantera.

Präxis, det där med radon har omvärderats en hel del på sistone. Det är främst rökare som får ökad cancerrisk medan vi andra klarar oss bra. Jag hade inte oroat mig så länge det gäller källarutrymmen där man inte tänker bo permanent.

19 Feb 2013, 21:58
Profile

disktant wrote:
Krippa wrote:
Håller på att kolla på hus och hittat "drömhuset"

Inte i Älvsjö va ?
för annars vet jag andra som är spekulanter :wink:

Nope, Edsviken.

20 Feb 2013, 10:40
Profile

Min reflektion... Du måste ju ta reda på om det är markradon eller radon från byggmaterialet. Det var ju lättbetong, sk blåbetong från en viss tidsepok som innehöll det. Är det sk blåbetong, så tycker jag att det sänker värdet på huset oavsett vilka saneringsåtgärder som genomförs.. Vissa vill bara inte ha blåbetong helt enkelt.. (jag är en av dem..) Så det kan ju avspegla sig i prissättningen.

Jag personligen skulle inte nöja mig med att ha 500bq i garaget, det skulle störa mig rent mentalt.. även om man exponeras väldigt lite där. I mitt eget fall ligger vi precis under gränsvärdet på 200 pga markradon. Har nu mekanisk frånluft. Jag kommer att lösa det genom att byta till FTX och i samband med det öka ventilationen en hel del. Det kostar en slant, men då får man samtidigt bättre inomhusmiljö och minskar energiferbrukningen med ett antal tusen kwh/år pga värmeväxlaren. Jag kommer att göra hela jobbet själv. Det kommer jag att ångra.. :lol:

20 Feb 2013, 13:59
Profile

Innan jag köpte mitt nuvarande hus så lät jag en äldre bekant från Gotland som har som specialitet att renovera äldre hus och en erfarenhet så få hantverkare i drift har.

När vi kom till radon så var byggår fråga ett.

- Okäj -63 hur gamla blev dom som bodde i huset?
- 87 och 104
-Bra - inga problem!

Frågor på det??? :mrgreen:

20 Feb 2013, 14:38
Profile ICQ WWW

Är nu involverad i budgivning på hus för första gånger någonsin, sjukt stressande med tanke på vilka summor det handlar om.
Om vi nu "vinner" och köper huset så kommer radongrejen att hamna på att göra-listan, inte högst upp men om vi bestämmer oss för att göra delar av källaren till boyta ska det absolut åtgärdas på ett bra sätt.

20 Feb 2013, 15:35
Profile

En tanke gällande radonhus är att även om man själv tycker att det är okay, är att huset i nästaläget om man själv vill sälja, bli mer svårsålt än hus utan radon. Det måste finnas hur många hus som helst utan radon på marknaden?

/Ulf

20 Feb 2013, 20:29
Profile

Visst kan det vara så att det blir svårare att få sålt den dagen man vill sälja men då vi köper för att bo i åtminstone 20 år tills barnen flyttar så kommer det påverka det ekonomiska minimalt. Ffa då det är ett rätt exklusivt och populärt område och med tanke på den inflyttning som är till stockholm så kommer det ju inte direkt vara mindre attraktivt att bo såpass nära stan.
Men än så länge pågår budgivning så allt är fortfarande enbart i teorin.

22 Feb 2013, 10:38
Profile

Vi vet ingenting om framtidens Stockholm, det som gäller idag behöver inte vara giltigt om tjugo år. Problemet idag är kostnadsläget för nyproduktion, annars skulle det byggas hur mycket bostäder som helst. Kommer man runt den frågan, så sätts det gamla synsättet ur spel. Trycket på Stockholm so far är ju enormt i dagsläget, vilket borde göra köp av egna hem något säkrare. Sedan kan synen på radon ändras, vilket också gör frågan mer neutral.

Det jag tror att man skall vara beredd på är att prisutvecklingen på bostäder som villor planar ut och den värdeökning som många har sett som självklar i nu trettio år inte fortsätter och då får man mer betala vad det kostar, samtidigt som man binder upp eget kapital.

Sedan kan det ju vara roligare att bo i eget hem än att bara casha en hyra varje månad.

/Ulf

22 Feb 2013, 18:50
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]