|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
mrock
|
 Dåligt flow just nu!
Inget flyt just nu, bor i ett hus som byggdes 1952, hade varit en hit om det var en tele men just nu händer det lite osköna saker. Först la golvbrunnen i undervåningen av, inget konstigt med det egentligen och badrummet skulle ändå fixas. Inkaklat badkar gör ju att allt måste göras om. Tog kontakt med en seriös snickare och kom överens om att jag skulle ta bort kaklet (halvkaklat) och badkaret.
Så förra helgen skulle jag och en kompis gå till verket. Vi började glatt med badkaret, vinkelslip fram för det är bredare än dörren. Det visade sig snabbt att det bestod av 7 mm gjutjärn så det tog en stund att skära upp i 4 hanterbara bitar. Nästa surprise var att den uppkaklade väggen framför badkaret var uppbyggd av tegelsten, rejält bygg!
När vi väl löst den biten och skulle ge oss i kast med kaklet så visade det sig att kaklet är ett med väggen, glöm kofot och hammare! På måndagen fick jag kontakta snickaren och be honom ta lite andra jobb under veckan för jag var ju inte klar på långa vägar.
Hyrde mig så en liten Hilti med mejselfunktion som fungerade bra men jag insåg ändå snabbt att jag nog inte skulle komma så långt om jag skulle jobba på dagarna så jag lämnade tillbaka den och tänkte att det är bättre att jobba under helgen. Nu är det helg och jag satte igång och fick äntligen lite flyt, magontet försvann och det var faktiskt helt OK.
Skulle ta en paus, andas frisk luft och köpa några folkisar, tog en runda förbi pannan (bergvärme) för att kolla att allt stod rätt till och se där, den röda lampan lyste. En givare är uppenbarligen paj och det är fredag kväll!! KUKEN är ett ord som låg nära till hands. Roger på Mannrox är en duktig kille som nog kommer fort på måndag men han ska ju ha betalt med och badrum är inte gratis även om de är små och jag inte har valt något fancy!
Som tur är så slår elen till när inte kompressorn går så vi slipper frysa hela helgen men det känns som om det är jävligt mycket nu, man väntar liksom bara på nästa grej som ska skita sig.
Visst är det skitproblem egentligen om man jämför med mycket annat men det är grymt segt just nu!!!
|
| 15 Feb 2013, 21:51 |
|
 |
|
ralvejd
|
 Re: Dåligt flow just nu!
Skit kommer i stimm. Men även flyt.
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 15 Feb 2013, 22:42 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
trist, men så där är det att bo vintage  (när jag skulle ta ut mitt gamla gjutjärnsbadkar så dängde jag slägga i det och spräckte skiten. Sedan var det bara att bära ut badkaret i delar, inte behövde det skäras i bitar inte )
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Feb 2013, 22:50 |
|
 |
|
pikehead
|
Last edited by pikehead on 16 Feb 2013, 13:15, edited 1 time in total.
|
| 16 Feb 2013, 03:10 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Trist och oflyt, lider med dig. Det är sådana där berättelser som får mig att älska hyresrätten! Sålde huset för snart 7 år sedan och bor sedan dess i en lägenhet i ett äldre hus, riktigt vintage. (Byggt sent 1700-tal) Allt som kan hända i gamla hus händer hela tiden, men då lyfter jag telefonluren och ber hyresvärden fixa det medan jag är på jobbet....
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 16 Feb 2013, 10:17 |
|
 |
|
davidihse
|
För lite över ett år sedan sjönk en del av golvet nån decimeter, flyttade på en hylla och där låg en stor blaffa svamp under.. Stress, försäkring och anticimex. Det konstaterades ganska snart att vi hade hussvamp. Allt organiskt material på nedervåningen fick åka ut inkl. Hela grunden osv. Sedan ska man hitta pålitliga byggare och hantverkare och det tar tid. Vi kunde inte bo i huset under 3 månader. Man hade kunnat köpa sig ett par dumble för vad försäkringen inte täckte  . Det var lite jobbigt... Edit: Spik i foten!
|
| 16 Feb 2013, 13:50 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Mitt förra hus var byggt 1876/1939. Det var rätt intressant... Sedan åtta år bor jag i ett hus byggt 1979 - och livet leker. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 16 Feb 2013, 19:15 |
|
 |
|
mrock
|
Nu har det vänt! Snickaren har bilat bort golvet och bjälklaget var fint, allt går smidigt och de olika hantverkarna som behövs kan komma när behövs! Efter regn kommer solsken!!!
|
| 22 Feb 2013, 11:20 |
|
 |
|
davidihse
|
På med badbrallorna och njut av solen! Det är gött när molnen spricker upp!
|
| 22 Feb 2013, 11:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
FenderBender wrote: Mitt förra hus var byggt 1876/1939. Det var rätt intressant... Sedan åtta år bor jag i ett hus byggt 1979 - och livet leker.  Oftast är det mer problem med hus byggda 60/70/80 tal än riktigt gamla konstruktioner. Får man problem med mögel och annat i äldre hus är det ofta för att man förändrat förutsättningarna för ventilation mm, genom att tilläggsisolera på fel sätt osv. 2 byggnader i Sörmland just byggda runt skiftet 70/80 (iofs ej villor) har nyligen dömts ut , den ena en tennishall rasade helt enkelt ihop varpå ett byggfusk konstaterades. Den andra en skola har fått totalsaneras från mögel , pga byggfel i konstruktionen. Hur många nyare hus har inte problem med fukt och dålig dränering runt källare mm. Det är ingen garanti att bo i ett 'nyare hus' , eller självklart att en äldre byggnad är sämre, tvärtom. Sen varierar det ju kraftigt från hus till hus såklart.
| 22 Feb 2013, 12:39 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
mrock wrote: Inget flyt just nu, bor i ett hus som byggdes 1952, hade varit en hit om det var en tele men just nu händer det lite osköna saker. Först la golvbrunnen i undervåningen av, inget konstigt med det egentligen och badrummet skulle ändå fixas. Inkaklat badkar gör ju att allt måste göras om. Tog kontakt med en seriös snickare och kom överens om att jag skulle ta bort kaklet (halvkaklat) och badkaret.
Så förra helgen skulle jag och en kompis gå till verket. Vi började glatt med badkaret, vinkelslip fram för det är bredare än dörren. Det visade sig snabbt att det bestod av 7 mm gjutjärn så det tog en stund att skära upp i 4 hanterbara bitar. Nästa surprise var att den uppkaklade väggen framför badkaret var uppbyggd av tegelsten, rejält bygg!
När vi väl löst den biten och skulle ge oss i kast med kaklet så visade det sig att kaklet är ett med väggen, glöm kofot och hammare! På måndagen fick jag kontakta snickaren och be honom ta lite andra jobb under veckan för jag var ju inte klar på långa vägar.
Hyrde mig så en liten Hilti med mejselfunktion som fungerade bra men jag insåg ändå snabbt att jag nog inte skulle komma så långt om jag skulle jobba på dagarna så jag lämnade tillbaka den och tänkte att det är bättre att jobba under helgen. Nu är det helg och jag satte igång och fick äntligen lite flyt, magontet försvann och det var faktiskt helt OK.
Skulle ta en paus, andas frisk luft och köpa några folkisar, tog en runda förbi pannan (bergvärme) för att kolla att allt stod rätt till och se där, den röda lampan lyste. En givare är uppenbarligen paj och det är fredag kväll!! KUKEN är ett ord som låg nära till hands. Roger på Mannrox är en duktig kille som nog kommer fort på måndag men han ska ju ha betalt med och badrum är inte gratis även om de är små och jag inte har valt något fancy!
Som tur är så slår elen till när inte kompressorn går så vi slipper frysa hela helgen men det känns som om det är jävligt mycket nu, man väntar liksom bara på nästa grej som ska skita sig.
Visst är det skitproblem egentligen om man jämför med mycket annat men det är grymt segt just nu!!! du vet väl att kakel som är från 50 talet är farligt o riva... både fix o fog innehåller asbets o skall saneras enligt lag..
|
| 22 Feb 2013, 14:35 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Mike Leaf wrote: FenderBender wrote: Mitt förra hus var byggt 1876/1939. Det var rätt intressant... Sedan åtta år bor jag i ett hus byggt 1979 - och livet leker.  Oftast är det mer problem med hus byggda 60/70/80 tal än riktigt gamla konstruktioner. Får man problem med mögel och annat i äldre hus är det ofta för att man förändrat förutsättningarna för ventilation mm, genom att tilläggsisolera på fel sätt osv. 2 byggnader i Sörmland just byggda runt skiftet 70/80 (iofs ej villor) har nyligen dömts ut , den ena en tennishall rasade helt enkelt ihop varpå ett byggfusk konstaterades. Den andra en skola har fått totalsaneras från mögel , pga byggfel i konstruktionen. Hur många nyare hus har inte problem med fukt och dålig dränering runt källare mm. Det är ingen garanti att bo i ett 'nyare hus' , eller självklart att en äldre byggnad är sämre, tvärtom. Sen varierar det ju kraftigt från hus till hus såklart. Jo, helt rätt. Jag ska väl i sanningens namn inte säga att jag haft några större problem med något av mina hus, utom med elen i det gamla. Dom gamla kulo-ledningarna var en skräck i sig, så vi fick dra om all el i hela fastigheten när vi renoverade och gjorde misstaget att börja röra i de gamla installationerna. Annars tycker jag att äldre hus är mer charmiga än nybyggda - och gipsväggarna är väl ingen hit precis...
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 22 Feb 2013, 14:54 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|