View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:44

Reply to topic  [ 8 posts ] 
En högtalarlådas virriga bussresa. 
Author Message

Post En högtalarlådas virriga bussresa.
Jag ska direkt börja med att framhålla att jag normalt är mycket nöjd med Bussgods, jag har skickat hundratals gitarrer och basar med dem utan problem. :)

Men, i början av förra veckan köpte jag en högtalarlåda av en god bojare i Mjölby. Han lämnade in den på Bussgods i Mjölby på tisdag morgon, den 5/2. Jag har nyss hämtat den hos Bussgods i Bollnäs, den 14/2. Orsakerna till den mycket långsamma, eller långa som det visat sig, resan på normalt knappt 50 mil, kan man utläsa av spårningsfunktionen hos Bussgods:
http://bussgods.se/searchpackage/?MenuI ... 8038055318

Jag roade mig med att lägga in resvägen på Eniros karta, med alla stoppen, och då ser det ut så här:
http://kartor.eniro.se/m/nCPo8
(Zooma in för att se den inledande förvirringen.)

Lådan har alltså åkt dryga 200 mil mot normala 49-50!

För det första undrar jag varför man skickar från Mjölby till Motala och inte direkt till Linköping för vidare transport efter E4:an? :?:
Att lådan sedan hamnade på bussen eller bilen åt fel håll från Linköping, är ju inte heller helt lätt att förstå... :roll:
Att den så småningom, efter en snabb visit i Göteborg :!:, äntligen på väg norrut, missade hela Gävleborgs län och hamnade ända uppe i Umeå innan någon reagerade, är minst lika märkligt! :shock:
Nåja, tillbaka söderut, borde ha lastats om i Söderhamn men passerade där en andra gång och hamnade i Gävle, som slutligen fick iväg den åt rätt håll i morse. :)
Tur att det inte var bråttom! Och lådan verkar inte ha tagit någon skada av den yviga färden.
Ja ja, så kan det gå! :mrgreen:

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

14 Feb 2013, 14:47
Profile WWW

Post Re: En högtalarlådas virriga bussresa.
Hade några hjul som gjor en liknande resa också från Norrland -> Göteborg sen norrut igen.

Det man ska tänka på (enl tjänstemannen på Bussgods själv) :

" Det spelar ju ingen roll vad det står i datan!" :?

- Nä , ändå ska man skriva in allt på en 'data' ?

" Vi går ju bara på addressen det ska till " :wink:

- Jaha varför kommer det 100 mil fel då ?

" Om det skickas fel , kan vi ju inte var det är nånstans" :shock:

- Känns ju tryggt

Jag tror man får verkligen kolla emballage så det inte finns några gamla fraktlappar eller addresser på den (fanns inte på mina hjul iofs)
samt på nåt sätt acceptera att dom inte har en aning om var grejerna befinner sig fysiskt under transporten och att det oftast kommer fram till slut

10 dygn tog det för mig denna gång.

14 Feb 2013, 15:06
Profile ICQ WWW

:D

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Feb 2013, 15:39
Profile WWW

Bussgods har jag mest positiv erfarenhet av, så länge inte deras nuvarande kontor/ombud i Köping är inblandade.

Två gånger har gods, en gång på väg till mig och en gång på väg bort, försvunnit spårlöst.
Båda gångerna har jag efter en veckas tystnad åkt till Köping och rotat igenom deras lager och hittat grejorna som ligger där för omlastning.
Bakom disken sitter en yngre förmåga som inte ens lyfter blicken ur mobilen när man ber om hjälp, hämtar eller lämnar gods.
De låter helt enkelt grejorna ligga ett tag, fast transporter passerar varje dag.
De är skälva arketypen för riktigt usel service och oengagerad personal.

Intressant är det också att jag får gå in och rota runt bland kunders paket.

Förutom nuvarande kontoret i Köping tycker jag att de är mycket bra att ha att göra med!

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

14 Feb 2013, 15:53
Profile

Trevlig tråd.. Jag tar mig friheten att helt sonika höja Posten i Luleå till skyarna.. jag bodde där ett antal år och otaliga var de paket som aldrig kom fram.. Den kompetente brevbäraren tyckte nämligen att det var en utmärkt idé att lägga paket ovanpå brevlådan.. Så att var och en som passerade förbi kunde förse sig efter tycke och smak.. Trots telefon, mail och fysiska besök på aktuell postinrättning så gick det aldrig att komma tillrätta med detta.. Det tycker jag är stor komik..

Förlåt för den brutala trådkapningen..

14 Feb 2013, 18:20
Profile

:) enirokartan var rolig. ologistik..

Kanske virrigheten förklarar varför de har så svårt att hinna betala ut efterkrav inom 10 bankdagar

15 Feb 2013, 10:03
Profile

Man kanske ska nyansera lite, oftast fungerar det ju faktiskt riktigt bra. Men när det strular så är det fritt fall, känns lite
osäkert , man har alltid en liten oro i kroppen innan godset kommit fram rätt.

15 Feb 2013, 10:19
Profile ICQ WWW

Rolig Enirokarta! :D Om jag ska försöka förstå detta, utifrån vad jag sett från bussfönstret, så kan man tänka sig att när det är en ensam person som tittar in i bussens lastutrymme och ser ett stort tungt paket, så låter denne helt enkelt paketet åka vidare till en större busstation där två personer får hantera schabraket. Hypotes.... Har själv aldrig haft nån negativ erfarenhet av bussgodsungdomarna.

15 Feb 2013, 14:23
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]