|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|
En liten transistorhistoria
| Author |
Message |
|
Lynxtrap
|
 En liten transistorhistoria
Köpte en Yamaha G100-112 som skrot och tänkte använda chassit och eventuellt högtalaren till nåt projekt. Förstärkaren sades vara trasig, och det hade enligt hörsägen "rykt" ur den. Den ser ju ut såhär - fast jag glömde att fota den innan jag plockade i sär den, så denna bild är lånad på webben  Solid state rakt igenom, två kanaler med separata volymkontroller, vanlig tonstack, parametrisk EQ och fjäderreverb. Det verkar vara första modellen Yamaha gjorde, alltså inte II:an som väl kom senare. Det talar väl för att exemplaret är tillverkat gissningsvis kring 82-83? En titt i aktern visade att reverbtanken är försvunnen. Som synes nedan satt det en G12S-50 som högtalare, icke original. Det räckte med att ta bort baffeln för att konstatera att den var helt körd, sannolikt huvudproblemet med hela combon. 50-wattare i en 100 watts transistorstärkare, så det var förstås en tidsfråga. Högtalarens ålder talar för att den ändå hållit några decennier. Man har väl sällan kört på riktigt hög volym. Öppnade chassit och var beredd på en eländig syn. Det var precis tvärtom. De svarta bamsekondingarna t.ex såg ut som om de var monterade i går, liksom sluttransistorerna. Yamaha har nte snålat på metallen när kylningen för sistnämnda ordnats, utan som "heat sink" tjänstgör en rejäl kloss med flänsar under chassit. Inga brända komponenter, allt rent och fint. Pottarna fick sig en omgång kontaktspray. Glaset till lampan var trasigt, liksom brytaren vars plastdelar helt enkelt upplösts i bitar inuti förstärkaren. Det hade man löst på det eleganta sätt som syns nedan, men med mängder av isoleringstejp runt (här är borttagen). Efter litet putsning och fixning var det bara att plugga in i en extern högtalarlåda. Och det lät väldigt bra! Jazz och country sitter perfekt, och man förstår att steelgitarrister uppskattar dessa. T.o.m distkanalen var fullt användbar om man inte ska vräka på med metal. Har hört många rörstärkare som låter betydligt sämre än denna Yamaha. Här blir det ingen rensning av chassi. Ska köpa en högtalare och en reverbtank tillsammans med lite smådelar så är det en keeper. Om någon råkar veta vad det sitter för reverbtank i dem så är jag tacksam för tips.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
Last edited by Lynxtrap on 27 Jan 2013, 23:44, edited 1 time in total.
|
| 27 Jan 2013, 23:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
 Re: En liten transistorhistoria
Några bilder till.....
|
| 27 Jan 2013, 23:35 |
|
 |
|
Ballz
|
Det där är BRA grejor. Keyboardister älskar dom också. En rörpreamp framför så låter det ännu bättre. Fender-ish. Men: jag TROR att jag har ett pappers-schema på en sån där liggande. Jag hade en sån för en 13-15 år sen, och fick fatt i ett schema plus en manul (köpt). Nu är jag inte helt 100 på om det var den nyare eller äldre, men reverbtanken kanske är samma? SKa jag börja leta? EDit: Nope, det var inte samma stärkare ens, men nära. Och på schemat står tyvärr inget typnummer på tanken - MEN: om din stärkare har samma driv- och recoverysteg så kan du kanske gå vidare: Drivern här är nämligen en NJM4558D, dvs en dubbel och mycket vanlig OP-amp. Och då kan du ju kolla på andra stärkare/fabrikat med samma driver....säkert har nån av dom en märkning i schemat. Finns säkert nån application note från Accutronics på nätet  Edit II: Ser nu att alla dina optos är 4558. Saken är biff.
Last edited by Ballz on 28 Jan 2013, 00:17, edited 1 time in total.
|
| 27 Jan 2013, 23:59 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ballz wrote: Det där är BRA grejor. Keyboardister älskar dom också. En rörpreamp framför så låter det ännu bättre. Fender-ish. Men: jag TROR att jag har ett pappers-schema på en sån där liggande. Jag hade en sån för en 13-15 år sen, och fick fatt i ett schema plus en manul (köpt). Nu är jag inte helt 100 på om det var den nyare eller äldre, men reverbtanken kanske är samma? SKa jag börja leta? EDit: Nope, det var inte samma stärkare ens, men nära. Och på schemat står tyvärr inget typnummer på tanken - MEN: om din stärkare har samma driv- och recoverysteg så kan du kanske gå vidare: Drivern här är nämligen en NJM4558D, dvs en dubbel och mycket vanlig OP-amp. Och då kan du ju kolla på andra stärkare/fabrikat med samma driver....säkert har nån av dom en märkning i schemat. Finns säkert nån application note från Accutronics på nätet  Tack för tipsen! Har laddat ned servicemanualen men där står inga spec på tanken, bara att det ska vara accutronics. Kan man utgående från OP:ampen räkna ut impedansen? Men jag ska kolla vad jag hittar
|
| 28 Jan 2013, 00:16 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ballz wrote: Edit II: Ser nu att alla dina optos är 4558. Saken är biff. Har försökt bryta ur en del ur scheamt men det vill inte går. Det ser i varje fall ut som reverbdrivern (IC3) är en TA7220P..? http://89.228.128.119/RemoteDownloader/download.php?hash=f7d2122fd8057b2394d308bddaa60103&file=G100112+YAMAHA+Service+Manual++-+EN.pdf
|
| 28 Jan 2013, 01:00 |
|
 |
|
arinihsd
|
Googlade lite mitt i städningen. Yamaha g100-112 (Accutronics eller reverb) 4AB2C1A verkar passa ihop. Kommer dock inte åt sidorna där reverbtanken diskuteras. Det kanske går att fråga direkt hos Accutronics eller Yamaha? En tråd där 212.an diskuteras, inkl reverbtanken. http://www.thegearpage.net/board/archiv ... 90266.html/Roger
|
| 28 Jan 2013, 10:18 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Titta där ja, du är bättre än mig på att googla tydligen  Tackar för det! AB, 8 ohm in, det hade jag inte trott faktiskt. Men som sagt, man kan ju kolla med tillverkarna för säkerhets skull.
|
| 28 Jan 2013, 13:47 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Förresten, nån som vill rekommendera ett element? Har funderat lite på en Eminence Legend 1218. http://www.eminence.com/speakers/speake ... egend_1218
|
| 28 Jan 2013, 13:52 |
|
 |
|
arinihsd
|
Celestion G12-80 kanske. De påstås tåla 100w i en transistorförstärkare i artikeln nedan. Jag har ingen större erfarenhet, men har testat en sådan med ett par transistorförstärkare genom högtalaren i en Sessionette 75. Jag gillade den bättre än Eminencehögtalaren från en Blues Jr som testades samtidigt. http://www.award-session.com/pdfs/Award ... ry0016.pdf
|
| 28 Jan 2013, 14:53 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Kanske inte intressant, men jag har en Yamaha-tolva liggandes här hemma. Nyskick men billig. Blev lite nostalgisk, såna där fanns i repan i Rockpartys lokaler i Hultsfred när jag började lira i band.
|
| 28 Jan 2013, 22:34 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Kanske inte intressant, men jag har en Yamaha-tolva liggandes här hemma. Nyskick men billig. Blev lite nostalgisk, såna där fanns i repan i Rockpartys lokaler i Hultsfred när jag började lira i band.
|
| 28 Jan 2013, 22:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Verkar vara svårt att hitta just det reverbet nånstans, men jag antar att 4AB3C1B skulle funka. Fortfarande lite tveksam till det där, med en enda källa på ett forum... Funderar på att efterlysa nån som har en dylik förstärkare hemma och kunde kolla reverbet.
Hur "farligt" är det egentligen att missmatcha ingångsimpedansen? Lika kinkigt som med högtalare? Steget mellan 8 och 150 ohm verkar ju rätt stort...
|
| 28 Jan 2013, 23:51 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Det blev en 8EB2C1B reverbtank, men av märket MOD. Kinagrejer, men så får man testa det då också. Högtalaren blev en Eminence Texas Heat. Tänker att den kan vara bra att ha för annat framtida bruk också.
|
| 05 Feb 2013, 12:28 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Då var den här historien klar då, i det närmaste åtminstone. Den blev nästan för bra  Överst lite "case candy" som följde med Eminencen På nästa syns fixade brytare och lampa. Sen hela förstärkaren framifrån. Som synes är rattarna nästa som ska bytas. (Bytte bärhandtag) Så har vi aktern med Texas heat ikopplat. Ett fruktansvärt bra element, som jag känner att jag borde använda till nåt annat. Nåja, inget Yamahan behöver skämma över" Sist det lilla reverbet från MOD vars klang lät helt ok. Men man fick vrida på ordendligt för att det skulle bli roligt, och då följde en massa brus med också. Nu, efter mitt letande och utredande om reverbet, har förra ägaren hittat enheten i något uthus. Får se om de återförenas och vad som händer då:) Sammanfattningsvis, satsade alltså ca 100 euro och en kväll på den, och det kan väl tyckas lustigt för en gammal transistorhäck. Icke för denna förstärkare! Kunde nog ha satsat lika mycket till om det behövdes 
|
| 08 Feb 2013, 23:50 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
En lustig grej jag noterade vid test var att reverbet lägger till ett högt diskantsprill. Gissar att det ligger närmare 4-5 kHz, och det ökar ju mer reverb man vrider på. Skulle egentligen gissat på högre än 5 kHz, men det borde vara högtalarens gräns... Definitivt högre än vad som finns på tonstacken och den parametriska eq:n (som borde nå 5 k) Det är inte direkt till nackdel, med rent ljud tillför det nånting som man kunde tänkas ha switchbart, ett slags kliniskt "direkt till mixerbordet" ljud. Men man vill kanske inte direkt kontrollera det just med reverbpoten...
Blir inte riktigt klok på det faktiskt. Det måste ju betyda att de frekvenserna filtreras bort ur torra signalen mellan tappningen till reverbet och returen från det...? Annars borde det ju gå att åstadkomma även utan att reverbet ligger på. Eller kan det funka så här om det finns en rejäl diskantboost i reverbkretsen, att reverbpoten i praktiken blir en slags extra diskantpot?
|
| 10 Feb 2013, 23:10 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Det där är väl ändå II-serien? Första serien hade inte "fat"-kontroll. Men, var glad för det - originalserien lät skit till gitarr. II-serien däremot är inte illa alls, som du själv konstaterat...
_________________ Lasse
|
| 11 Feb 2013, 08:37 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
lasse svaj wrote: Det där är väl ändå II-serien? Första serien hade inte "fat"-kontroll. Men, var glad för det - originalserien lät skit till gitarr. II-serien däremot är inte illa alls, som du själv konstaterat... Ok! Det är mycket möjligt, jag trodde att det skulle stå typ "II" någonstans om det var den... Vet du mera? Nyfiken på allt om dessa, finns inte mycket på nätet.
|
| 11 Feb 2013, 21:23 |
|
 |
|
Ballz
|
Jag tror det där sprillet är rent fjäderskrammel, eller övertoner av det. Ganska korta fjädrar, som vid hård utstyrning fladdrar runt lite extra mycket. Recovery-kretsen har förmodligen ingen diskantdämpning att tala om heller, så oljudet ligger kvar. Kan nog ganska enkelt fixas med bara med en konding till jord som fimpar bort det översta.
Edit: Du kan såklart ha rätt i att recoveryn boostar diskant. Om den är designad för en lång tank och evt annan impedans så knasar det väl lite med denna. Prova ändå att leda ner lite av det i backen med en konding/RCfilter av enklare slag.
|
| 12 Feb 2013, 00:26 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ballz wrote: Jag tror det där sprillet är rent fjäderskrammel, eller övertoner av det. Ganska korta fjädrar, som vid hård utstyrning fladdrar runt lite extra mycket. Recovery-kretsen har förmodligen ingen diskantdämpning att tala om heller, så oljudet ligger kvar. Kan nog ganska enkelt fixas med bara med en konding till jord som fimpar bort det översta.
Edit: Du kan såklart ha rätt i att recoveryn boostar diskant. Om den är designad för en lång tank och evt annan impedans så knasar det väl lite med denna. Prova ändå att leda ner lite av det i backen med en konding/RCfilter av enklare slag. Aha, funderade först också om det kunde vara reverbet i sig, men tänkte att det skulle låta mer "reverb-aktigt" i så fall. Men det kan säkert vara som du säger. Det låter logiskt också med tanke på att sprillet blir kvar ganska högt trots att man sänker gitarrvolymen. Ska vänta och se ifall jag får tag på originaltanken och testa med den innan jag gör nåt.
|
| 12 Feb 2013, 22:33 |
|
 |
|
propal2
|
Jag har en lite risig G100 212 i källan hemma! kan kolla upp reverb tanken till helgen! lr du kanske är intresserad av högtalarna!? vart min pansarvagn sen 80-talet så jag får nästan dåligt samvete när du ger din kärlek och jag bara misshandlat min i 25 år å den vill inte ge upp! irriterande bra ljud å högljudd som fan.....fenderigt blött reverb....varför kan den bara inte dööö!!!
|
| 13 Feb 2013, 01:54 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|