View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 03:17

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Era bästa reverb-moddar? (för fender) 
Author Message

Post Era bästa reverb-moddar? (för fender)
Läste nyss i reverb-tråden lite längre ner på sidan men den såg ut att vara på väg att självdö, så jag skapade en ny tråd istället.

Vad har ni för förslag på reverbmoddar i en fender blackface-krets? Har sökt lite på nätet men inte hittat så mycket matnyttigt, tänkte att kanske bojen-användarna sitter och trycker på nåt användbart? Om man tänker att idealljudet är Fender Standalone reverb och användningsområdet surf-rock, dvs väldigt mycket reverb. (ni får såklart gärna diskutera och föreslå andra typer av reverbmoddar här också, men så ser i varje fall trådskaparens preferenser ut)

När jag ändå är inne och byter några kondingar och brända motstånd i stärkaren tänkte jag testa en dwell-kontroll. Vill inte borra i chassiet så jag ska kolla med en trimpot om jag hittar nåt läge som låter roligare än original. Sen läste jag om att man kunde skicka in return-sladden i kanal 1 för att få tonkontroll på reverbet. Också lätt att testa.

Har ni fler förslag? (ni får gärna beskriva i lekmanna-termer, mina teoretiska kunskaper är klart begränsade)

04 Feb 2013, 18:03
Profile

Post Re: Era bästa reverb-moddar? (för fender)
Bästa reverbmodden till BF och SF är enligt mitt förmenade att byta reverbpotten (orginal 100KL) till 100KA.
Orginal är denna kontroll vädigt finkänslig och man ser sällan någon ha kontrollen över 2, med 100KA pot få man samma mängd vid 4 = bättre kontroll över mängden reverb.

04 Feb 2013, 18:30
Profile

Amp Healer wrote:
Bästa reverbmodden till BF och SF är enligt mitt förmenade att byta reverbpotten (orginal 100KL) till 100KA.
Orginal är denna kontroll vädigt finkänslig och man ser sällan någon ha kontrollen över 2, med 100KA pot få man samma mängd vid 4 = bättre kontroll över mängden reverb.

Tack för det tipset!
Det låter ju vettigt. Även om jag inte riktigt förstår vad du menar med att ha kontrollen under 2, vad ska det vara bra för? :roll:

Läste om att använda fotpedalen som hi/lo-settings för reverbet, istället för on/off. Så man får två lägen, dvs: 1. Mycket reverb 2. Löjligt mycket reverb :P Men hittade inget praktiskt förslag på hur en sån modd på skulle se ut. Någon som har förslag? Switchar man innan eller efter reverbtanken?

05 Feb 2013, 10:24
Profile

isana wrote:
Amp Healer wrote:

Tack för det tipset!
Det låter ju vettigt. Även om jag inte riktigt förstår vad du menar med att ha kontrollen under 2, vad ska det vara bra för? :roll:

Läste om att använda fotpedalen som hi/lo-settings för reverbet, istället för on/off. Så man får två lägen, dvs: 1. Mycket reverb 2. Löjligt mycket reverb :P Men hittade inget praktiskt förslag på hur en sån modd på skulle se ut. Någon som har förslag? Switchar man innan eller efter reverbtanken?

En kontroll på en fender är ju graderad från 1 till 10

05 Feb 2013, 12:07
Profile

isana wrote:

Innan reverbtanken: Anslutet till grindarna på 12AT7 drivröret sitter ett 1 meg-motstånd till jord. Minskar man värdet på det motståndet minskar man efterklangstiden. Ett parallellt motstånd över 1 meg-motståndet på 500-330 kohm ger en tydlig och användbar sänkning. Switchbart genom att koppla in/ut det parallella motståndets jordanslutning. Relativt lätt ordnat eftersom fotomkopplaren för reverb av/på jordar bort reveret när man stänger av det med switchen. Man behöver alltså i praktiken bara:

1. Löda ett valt motstånd till grindarna på reverbets drivrör.

2. Flytta fotomkopplarens anslutnings heta ledare från returen på reverbet
till motståndets andra sida.

06 Feb 2013, 21:48
Profile ICQ WWW

En mer avancerad variant av modden ovan, tidigare post: Använd normalkanalen som retur för reverbet. Det ger normalkanalens violymkontroll = reverb mix, tonkontrollerna = reverb ton. Den gamla befintliga reverbkontrollen kan ersättas med en 1 meg potentiometer som då kan reglera efterklangstiden på reverbet. Det ger alla funktioner man hittar på Fenders fristående reverbenhet, dwell, mix, tone.

En enkel variant är att dra reverbreturen direkt från reverbtanken till normalkanalens input. På black- och silverface med RCA-anslutning behövs bara en knapp halvmeter skärmad kabel mellan en 6,35 mm telehane och en RCA-hona.

06 Feb 2013, 22:03
Profile ICQ WWW

På min Twin reverb har jag bytt ut reverbtrafon mot en som är ngt större rent måttmässigt men med ungefär samma elektriska data . Det blev ett snyggare , renare reverb tycker jag .

07 Feb 2013, 22:18
Profile WWW

woodstock wrote:
isana wrote:

Innan reverbtanken: Anslutet till grindarna på 12AT7 drivröret sitter ett 1 meg-motstånd till jord. Minskar man värdet på det motståndet minskar man efterklangstiden. Ett parallellt motstånd över 1 meg-motståndet på 500-330 kohm ger en tydlig och användbar sänkning. Switchbart genom att koppla in/ut det parallella motståndets jordanslutning. Relativt lätt ordnat eftersom fotomkopplaren för reverb av/på jordar bort reveret när man stänger av det med switchen. Man behöver alltså i praktiken bara:

1. Löda ett valt motstånd till grindarna på reverbets drivrör.

2. Flytta fotomkopplarens anslutnings heta ledare från returen på reverbet
till motståndets andra sida.

Tack! Bra beskrivet, har kommit lite emellan men det ska jag absolut testa.
Låter det bra kanske det blir att göra nåt med permanent lösning där 1a kanalen får bli till reberbkontroller.

11 Feb 2013, 15:10
Profile

tette wrote:
På min Twin reverb har jag bytt ut reverbtrafon mot en som är ngt större rent måttmässigt men med ungefär samma elektriska data . Det blev ett snyggare , renare reverb tycker jag .

Aha, upplevede du det som en markant skillnad?
Var kan man hitta såna överdimensionerade reverb-trafos?

11 Feb 2013, 15:22
Profile

Borde inte ett EL84, 6K6 eller 6V6 som reverbdrivrör och trafobyte vara bra om man vill åt 6G15 hållet. Det som även skrivits ovan att byta ut motståndet mellan galler och jord på drivröret till en pot så man får en dwellkontroll och sen kanske man kan trycka in en tonkontroll alá 6G15 före reverbvolymen. Skulle man göra detta borde man få ett roligt reverb som kunde justeras från mjukt och soft till hårt och skrammligt.

Bara tankar men dom borde gå att genomföra utan allt för mycket problem men man måste ju hitta plats för två extra potar till dwell och ton.

Själv lär jag återkomma under våren då jag håller på att ta mig an en Twin Reverb som kommer att få en specialare då det gäller reverb på normalkanalen.

11 Feb 2013, 16:06
Profile

Det blir liksom inte 6G15 Reverb Unit innan man bygger reverbet i nosen på förstärkaren, alltså före det mesta av preamp.

Fetare reverbtrafo är annars av tradition ett utgångstrafo för 3,6 ohm till en Fender Champ. Lär ge ungefär rätt impedansförhållande. Men jag är för egen del tveksam till om det gör någon avgörande skillnad. I så fall är en bra reverbtank viktigare. Många gamla originaltankar är coola och "original". Men ger ofta ett onödigt dåligt reverb 50 år senare eller så. Trötta gamla fjädrar och dåliga upphängningar ger lätt ett oscillerande reverb som följer grundsignalen dåligt.

Senare Silverfaceföestärkare använde 560 ohm utan kondensator över som katodmotstånd för 12AT7 drivröret. Alltså istället för 2k2/25mfd. Har ofta upplevt Silverface/560 ohm som lika bra eller "bättre"; klarare och möjlighet att använda mer av utan överhängande risk för drunkningsolycka. Skillnader i annat som arbetsspänningar, rör, högtalare, reverbtank oräknade.

11 Feb 2013, 22:27
Profile ICQ WWW

Ursäkta kapning men kan jag alltså stoppa gitarr i kanal 2 sedan ta reverbreturen och stoppa i kanal 1 på en drri? Vad gör då volymen på kanal ett?

11 Feb 2013, 22:59
Profile WWW

davidihse wrote:
Ursäkta kapning men kan jag alltså stoppa gitarr i kanal 2 sedan ta reverbreturen och stoppa i kanal 1 på en drri? Vad gör då volymen på kanal ett?

Volymen på reverbet och tonkontrollerna påverkat tonen på reverbet.

11 Feb 2013, 23:04
Profile

Är det send eller return som ska till kanal ett?

11 Feb 2013, 23:08
Profile WWW

Returen skulle jag säga eller rättare sagt utgången från reverbtanken, kolla woodstocks inlägg en bit upp.

11 Feb 2013, 23:13
Profile

woodstock wrote:
Det blir liksom inte 6G15 Reverb Unit innan man bygger reverbet i nosen på förstärkaren, alltså före det mesta av preamp.

Fetare reverbtrafo är annars av tradition ett utgångstrafo för 3,6 ohm till en Fender Champ. Lär ge ungefär rätt impedansförhållande. Men jag är för egen del tveksam till om det gör någon avgörande skillnad. I så fall är en bra reverbtank viktigare. Många gamla originaltankar är coola och "original". Men ger ofta ett onödigt dåligt reverb 50 år senare eller så. Trötta gamla fjädrar och dåliga upphängningar ger lätt ett oscillerande reverb som följer grundsignalen dåligt.

Senare Silverfaceföestärkare använde 560 ohm utan kondensator över som katodmotstånd för 12AT7 drivröret. Alltså istället för 2k2/25mfd. Har ofta upplevt Silverface/560 ohm som lika bra eller "bättre"; klarare och möjlighet att använda mer av utan överhängande risk för drunkningsolycka. Skillnader i annat som arbetsspänningar, rör, högtalare, reverbtank oräknade.

Jo, en ny reverbtank får det nog bli. Belton påstås vara bra och är billiga. 2 fjädrars med Medium Decay verkar rekommenderas ofta, någon med annan uppfattning?

En dum fråga kanske, men hur skiljer sig egentligen dwell som längre upp i tråden kallas efterklangstid, från decay-tiden som anges på tanken? Hade för mig att tankarna hade olika dämpning av fjädrarna (mekanisk, på nåt sätt) som bestämde decay-tiden.

Det sägs också att upphängningen/fastsättning av tanken är viktig. Jag vill ogärna göra nya skruvhål i kabinettet för att hänga den i dragfjädrar, men vad tror ni om att i stället fästa tanken med lagom mjuka tryckfjädrar ovan och under skruvhålen för att hålla den lite flytande?

12 Feb 2013, 11:23
Profile

Dwellkontrollen påverkar drivningen av tanken, om du byter ut 1M motståndet till en 1M pot så kan du dämpa drivningen vilket i sin tur ger liter kortare reverbtid mot att driva tanken på "fullt" men även karaktären på reverbet ändrar sig då man ändrar på dwellen. Jag tycker att det blir mjukare och mindre skrammligt med dwellen lägre ställd.

Fastsättningen är väl mest vilktig för att undvika mekaniska störningar då kabinetten vibrerar, själv stoppar jag tankarna i galonpåsar dett hjälper även till att minska risken för rundgång via reverbtanken.

Är det en topp är det viktigt att se till att man håller utgångsidan så långt ifrån nättrafon eller annan växelspänning annars har man brum som ett brev på posten.

12 Feb 2013, 12:18
Profile

Tankens efterklangstid bestäms av elasticitetsmodulen i i fjädrarna. Efterklangstiden är helt enkelt tiden fjädern vibrerar tillräckligt kraftigt för att inducera en ström i tankens returspole. Längre efterklangstid får man antingen av fjädrar som är lättare att skaka. Eller så skakar man dom hårdare.

Tänk så här två olika vägar att få samma efterklangstid:
1. Längre efterklangstid på tanken men driven med proportionellt sett lägre signal.

2. Kortare efterklangstid på tanken men driven med proportionellt sett högre signal.

Fall 2. Kommer antagligen att ge reverb med mer "linjär" utklingnining. Alltså avta i styrka mer efter en rak lutande kurva, även följa den torra signalen bättre.

12 Feb 2013, 20:09
Profile ICQ WWW

Lyfter fram denna gamla tråd då jag nu har kommit till funderingar om reverbrweakningen.

Reverbet i fråga sitter i moddad twin och det låter väl Fender reverb som det brukar göra, det låter inte dåligt men inte som jag vill och inte heller lika varmt som i mitt egendesignade bygge. Drivningen av tanken tänkte jag dämpa och det har ju kommit förslag på att sänka 1M motståndet på drivrörets galler och det låter ju klokt i första läget. Men nu börjar jag fundera på vad en sänkning även gör för frekvensgången, deta motstånd tillsammans med 500 pF kondingen bildar väl ett högpassfilter och minskar man motståndet så höjs brytfrekvensen vilket säkert även bidrar till monskad drivning men borde också göra reverbet basfattigare.

Mina egna erfarenheter av reverb är att skära allt under ca 300Hz för att slippa bummelljud och mekaniska störningar Fender verkar skära runt 500Hz säkert gör detta skillnad i att kag upplever "mitt" reverb som varmare.

Tankarna som nu skall testas är att öka på kopplingskondongarna så att drivstegets basavskrminig hamnar på runt 60Hz och recoverystegets basavskärning hamnar på runt 300Hz, sen blir det nog en trimpot för dwell istället för det fasta motståndet på drivrörets galler.

03 Aug 2013, 09:42
Profile

Lite praktiska försök och resultat vilket ger ett mjukar varmare och mindre skramligt reverb enligt mig.

Jag har parallellkopplat ett 470K motstånd med 1M motståndet mellan drivrörets galler och jord vilket ger ca 320K mellan galler och jord sen byttes 500pF kondingen innan drivrörets galler till en 2200pF vilket ger ett högpassfilter med brytfrekvensen 226Hz mot 318Hz med originalets 1M, 500pF. Här kanske man även skulle kunna gå upp lite till i värde på kondingen om man vill men frågan är om det har någon större betydelse då man ändå skär basen i recoverysteget. Dessa två saker ger lite mer bas men minskat "driv" av tanken vilket gör att reverbet låter mer "narturligt" och inte lika metalliskt skramligt. Nästa förändring är att jag ökat kopplingskondingen i recoverysteget från 3300pF till 4700pF, detta ger också lite mer bas med en basavskärning på 338Hz mot orginalkretsens 483Hz.

Sammantaget tycker jag att dessa ändringar ger ett varmare, mjukare och bättre reverb. Skulle jag haft möjligheten hade jag monterat en dwellpot i denna stärkare men i detta fall blir det inte så det får det bli ett motstånd med på 330K istället för 1M mellan drivrörets galler och jord.

Jag rekomenderar stark ett testa att byta dessa två kondingar och motståndet om man vill testa modda reverbet i en Fender och personligen tycker jag att det låter varmare och bättre.

04 Aug 2013, 14:35
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]