View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:48

Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
sådärja nu är helvetet över 
Author Message

Post Re: sådärja nu är helvetet löst
återigen; var försiktig med vad du skriver på ett Internet-forum som kan läsas av alla... Har du inte torrt på fötterna kan såna här anklagelser kraftigt begränsa dina möjligheter till en schysst uppgörelse i slutändan

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Feb 2013, 23:10
Profile WWW

Joshunznera wrote:
återigen; var försiktig med vad du skriver på ett Internet-forum som kan läsas av alla... Har du inte torrt på fötterna kan såna här anklagelser kraftigt begränsa dina möjligheter till en schysst uppgörelse i slutändan

+ 1 även i denna tråd.
http://lmgtfy.com/?q=verkstad+sven+eskilstuna+saab+opel

02 Feb 2013, 01:37
Profile ICQ WWW

men nu har jag kollat upp att jag har laglig rätt att spela in samtal där jag själv ingår i .. utan att tala om det för den personen.... så nu blir det mobilen ´på rec

02 Feb 2013, 02:05
Profile WWW

zven wrote:
men nu har jag kollat upp att jag har laglig rätt att spela in samtal där jag själv ingår i .. utan att tala om det för den personen.... så nu blir det mobilen ´på rec

Precis vad jag kom fram till när jag hade behov av att veta. Om
man har gjort bedömningen att man behöver spela in för att
kunna sköta sitt arbete så har man rätt att göra det - utan
att annonsera det. Jag la upp inspelningsfunktionen så att
jag kunde starta inspelning med två tryck utan att titta på
telefonen.

Vad jag också gjorde var att föra loggbok då det hände
anmärkningsvärda saker. Bara korta grejjer med datum.

Efter tre år då psykopaten de anställt som min chef
bl. a. hade sagt upp mig två ggr så fattade ledningen
med min och flera kollegors hjälp läget. Psykopaten är
numera borta.

Nu verkar det ju inte direkt som att du har en psykopat
på halsen. Det är ju bra! :)

02 Feb 2013, 07:06
Profile

Vill minnas du ventilerat detta förut?

Efter mina år som facklig överkucku inom ett större företag (som snart är mindre :? ) så är ju alla fall unika.
När det kommer till personlig nivå är det väl alltid den drabbade som lider mest hela tiden.

Vad man ska kräva först är oftast bevis som visar fakta och det verkar ni inte ha.
Hörsägen och små uppviglande grupper är svårstoppade, för pratar man med dem har det inte hänt, små påvarna har inte hört något heller.

Gå aldrig in i en förhandling utan att vara påläst och förberedd, lyssna av saken och be att få återkomma när du kollat fakta eller konsekvenser.
Be DEM om mer fakta och försök hitta luckor att ifrågasätta och se globalt utanför din situation.
Har man på fötterna om kränkning, taskig miljö etc så är ju detta läget att lägga fram saken.

Visst kan man få till ett år arbetsbefriat i en förhandling om chefen är pist off på hela situationen, men du kanske skall sikta högre?
Du kanske ska ha en utbildning på företagets bekostnad?

Fast med små knoddar och en till på väg innebär att fler än du måste vara införstådd med konsekvensen.

Tufft, lycka till!

zven wrote:
efter 10 månader av terror o utfrysning på le work...

så blev jag inkallad till chefen o han vill säga upp mig pga ..
1. "folket på golvet " hotar med att säga upp sig om inte företaget sparkar mig
2. kunder klagat på mig .
3. företag klagat på mig...

1.
det finns 2 st på min avd som har frysit ut mig o allmänt mobbat mig psykiskt.. o dem är den stora orsaken till rad nr 1..
jag frågade dem övriga 15 personerna o ingen ville bli av med mig utan undrade vem fan som hittat på denna skit..
2. som reservdelsman inom bilbranchen så händer det givetvis att man stöter på kunder som det kemiskt inte fungerar med .. o där är det likadant för alla som jobbar där jag jobbar.. dvs det finna kunder som vägrar prat med dem "andra" o bara vill prata med mig o vise versa...
3.???????
konstigt jag säljer mest av alla till externa företag o dem flesta ringer alltid direkt till mitt direktnummer... o har gjort så i 7 års tid....

vad säger man dags o dra vidare o byta branch....
ev bli snickare istället... :!:

dem har inte lämnat nåt skriftlig varning .. det betyder att chefen snackar skit..man bör få en skriftlig varning innan uppsägning så skall man kunna konfrontera dem inblandade o lösa "problemet" men han ville inte lämna uppgifter om vem o hur !..
utan ville kalla in facket... dessa uppdiktade "problemen" skulle kunna ge arbetsgivaren rätten att omedelbar uppsägning.. men han vill kalla in till förhandling.. det betyder att han inte har ett skit att komma med ..

nää här blir det att kräva minst 12 månaders lön o arbetsbefrielse o ett bra CV..... o säga adjöss .....

bor i hus o har 1 barn o en till på gång i maj .... är det inte underbart.... :evil:

02 Feb 2013, 11:11
Profile WWW

Nu kom jag sent in i det här men kanske kan jag bidra ändå.

1. Snacka med ditt fack eller med arbetsrättslig jurist. Oegentlig uppsägning kan rendera feta skadestånd om detta skulle ske. Om du blir uppsagd på stående fot, stanna på jobbet, fortsätt som vanligt, ring din jurist.

2. Ta det lungt, för dagbok, notera knäppigheterna, stäm av med ev. vittnen. Det är fullt lagligt att spela in alla konversationer du själv är inblandad i, kallas för minnesanteckning.

3. Finns dokumentation på de saker chefen anser ska ligga till grund för uppsägning? Om man hänvisar till personalsnack och rykten så kan du påpeka olämpligheten och ev bristande sanningshalt. Dokumentationen ska givetvis gälla verkliga händelser som kan styrkas på något sätt. Om inte -påpeka att du börjar känna dig kränkt och fråga om det finns någon personalpolicy formulerad ifrån ägarna/huvudmännen. Din chef är kanske ute och cyklar riktigt ordentligt och behöver tas i örat uppifrån. Kolla om du kan gå förbi din chef och snacka med hans chef (om denne finns). Fråga efter hur du lättast kan nå din chefs chef. Om ett sånt samtal kommer till stånd eller behövs, ta med din dokumentation och presentera sakligt vad som hänt.

4. Om du ändå blir avpolletterad, fixa hjälp att baxa fram en så fet kompensation som möjligt. Ring facket eller din jurist.

04 Feb 2013, 23:27
Profile

Nu kommer jag kanske med fotogen på brasan men så här SKULLE man också kunna se det:

"Här har vi en kille som anser sig ha rätt att sjukskriva sig när han hamnar i en dispyt med chefen. Hans inställning är att de flesta på hans jobb är värdelösa idioter. Hans åsikt är att allt bra som görs på hans arbetsplats det görs av honom (helt ensam). Han anser sig oumbärlig men delar uppenbarligen inte denna åsikt med den lönesättande chefen. Allt detta pratar han om på ett publikt forum på nätet, förmodligen för att skaffa sig bekräftelse"

Så SKULLE man kunna se det!!!!

Deltagarna på forumet har INGEN möjlighet att ta ställning varken för eller emot utifrån det Du skriver.

Tror också att det när det "låst sig" är bra att fundera också över sin egen roll i det inträffade

Skulle jag råda Dig till något så skulle det kunna vara:

- Om det finns en väg till att Ni skall kunna fungera tillsammans så kan Du överväga denna. Kodordet är LYSSNA! (För bägge parter)
- Om det inte finns en väg enligt ovan så måste Du byta jobb. Att dumma chefen och hans lillchef samt alla andra idioter skulle försvinna är nog att hoppas för mycket
- Lägg ALDRIG ut denna typ av information på ett publikt forum. Om Du söker ett nytt jobb och de Googlar litet så är den här historien som Du beskriver den inget som "rosar Ditt CV".

Min tanke med inlägget är att faktiskt nyansera litet. Om Din chef just nu sitter och lägger upp samma historia från "sitt" håll, på "sitt" plank (han kanske är frimärks-samlare, varpkastare, eller liknande) så ser den sannolikt helt annorlunda ut och han kommer att bekräftas av stora delar av "sitt" planks deltagare, osv.
Till detta skulle han kunna lägga till ett antal väl valda citat från Dina inlägg och hela händelsekedjan skulle kunna te sig på ett helt annat sätt (Se ovan")

Lycka till!!

//Håkan

05 Feb 2013, 00:13
Profile

Shoeshine wrote:
Nu kommer jag kanske med fotogen på brasan men så här SKULLE man också kunna se det:

"Här har vi en kille som anser sig ha rätt att sjukskriva sig när han hamnar i en dispyt med chefen. Hans inställning är att de flesta på hans jobb är värdelösa idioter. Hans åsikt är att allt bra som görs på hans arbetsplats det görs av honom (helt ensam). Han anser sig oumbärlig men delar uppenbarligen inte denna åsikt med den lönesättande chefen. Allt detta pratar han om på ett publikt forum på nätet, förmodligen för att skaffa sig bekräftelse"

Deltagarna på forumet har INGEN möjlighet att ta ställning varken för eller emot utifrån det Du skriver.

Tror också att det när det "låst sig" är bra att fundera också över sin egen roll i det inträffade

- Om det finns en väg till att Ni skall kunna fungera tillsammans så kan Du överväga denna. Kodordet är LYSSNA! (För bägge parter)
- Om det inte finns en väg enligt ovan så måste Du byta jobb. Att dumma chefen och hans lillchef samt alla andra idioter skulle försvinna är nog att hoppas för mycket
- Lägg ALDRIG ut denna typ av information på ett publikt forum. Om Du söker ett nytt jobb och de Googlar litet så är den här historien som Du beskriver den inget som "rosar Ditt CV".

Min tanke med inlägget är att faktiskt nyansera litet. Om Din chef just nu sitter och lägger upp samma historia från "sitt" håll, på "sitt" plank (han kanske är frimärks-samlare, varpkastare, eller liknande) så ser den sannolikt helt annorlunda ut och han kommer att bekräftas av stora delar av "sitt" planks deltagare, osv.
Till detta skulle han kunna lägga till ett antal väl valda citat från Dina inlägg och hela händelsekedjan skulle kunna te sig på ett helt annat sätt (Se ovan")

Lycka till!!

//Håkan

Tack!

05 Feb 2013, 00:45
Profile

Jobbar också fackligt på hög nivå, och instämmer i vad flera säger här. Ligg lågt och se upp med vad du säger i publika sammanhang, det kan anv emot dig i en ev konflikt. Har själv varit med om liknande saker och det slutade med att min chef fick gå, men det tog ett år innan saken var klar och krävde enorm möda innan alla inblandade slutligen fattade vad som låg bakom problemen.

Din AG verkar ha fattat att han inte kan sparka dig, och har ist valt att ligga lågt, kanske för att vänta ut dig så att du ist ger upp när du inte pallar mer och säger upp dig. Hamnar ni där att han vill köpa ut dig är väl utgångspunkten snarare betydligt fler månadslöner än dom 12 som snackats om i tråden ovan. Sånna här saker ska inte vara billiga för arbetsgivaren.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

05 Feb 2013, 07:46
Profile WWW

Rent generellt, ifall situationen utvecklar sig till en showdown, bör man ha i minnet att:
a) man får inte det man anser sig ha rätt till utan bara det man förhandlar sig till.
b) ingen är oersättlig. Du hittar alla oersättliga människor på närmaste kyrkogård.
F.ö. det alltid tråkigt att hamna i sådant läge oavsett på vilken sida av konflikten man själv befinner sig. Tänk på att motparten njuter inte heller av detta.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

05 Feb 2013, 14:01
Profile WWW

Shoeshine wrote:

Lycka till!!

//Håkan

till fallet.... jag är helt införstått med konsekvenserna om detta forum o internet....
oersättlig nej det är jag inte.... dock kommer dem få big problems.... vilket dem säkert löser på nåt år eller så...
att jobba som verkstadsplanerare för reservdelssidan på en större firma är ett jävligt svårt jobb. då man måste vara grymt kompetent... o ligga ett steg före hela tiden... o se till att lagret är uppdaterat o lita på sin intution... det sista är svårast....

klart som fan att jag klantar mig då o då.. det händer för jag är människa o ingen robot.....

tydligen så anklagar chefen mig för att jag skulle rek en kund o köpa en volvo hos bilia..?? kan jag säga det har aldrig hänt ren jädra dyngsnack.!!.. har dock "sålt" 5 bilar närmaste året åt firman jag jobbar på... där bilsäljarn bara fixat pappersjobbet..

06 Feb 2013, 00:12
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Rent generellt, ifall situationen utvecklar sig till en showdown, bör man ha i minnet att:
a) man får inte det man anser sig ha rätt till utan bara det man förhandlar sig till.
b) ingen är oersättlig. Du hittar alla oersättliga människor på närmaste kyrkogård.
F.ö. det alltid tråkigt att hamna i sådant läge oavsett på vilken sida av konflikten man själv befinner sig. Tänk på att motparten njuter inte heller av detta.

tyvärr så verkar han njuta av makten... han är inte lätt att förstå sig på.... fler än jag som sitter i samma sits på denna arbetsplats... tydligen en till drabbad av liknande anklagelser. fast på en annan avd....

06 Feb 2013, 00:19
Profile WWW

Tänkte med mitt inlägg försöka få Dig att tänka:

-att Du kunde vara en del i problemen
-att andra kunde ha del i den framgång som skapas
-att en vettig lösning måste innefatta förståelse för detta och
-att detta pratar man bäst om MED varandra i en vettig samtalston, inte OM varandra på ett publikt forum

Känns inte som att jag lyckades sådär överdrivet jävla bra.....................

06 Feb 2013, 20:20
Profile

Shoeshine wrote:
Tänkte med mitt inlägg försöka få Dig att tänka:

-att Du kunde vara en del i problemen
-att andra kunde ha del i den framgång som skapas
-att en vettig lösning måste innefatta förståelse för detta och
-att detta pratar man bäst om MED varandra i en vettig samtalston, inte OM varandra på ett publikt forum

Känns inte som att jag lyckades sådär överdrivet jävla bra.....................

-jag är inte en del av problemet ..... jag är problemet!!!

-klart att dem bidrar.. med både negativa o postiva framgångar .. inom bilbranschen så är KUNSKAP nåt som är grymt viktigt då en fel expidering kan leda till svåra motorskador tillex fel sorts tändstift (kan vara en jungle) annars åker man väl köper tändstift på feltema av nån som knappt vet hur ett tändstift fungerar.. o hoppas på det bästa..

-lösningen är att jag slutar på detta ställe på ett eller annat sätt... o det är det som blir bäst för mig...

-enligt bossen så är det jag som är det svarta fåret o dem vägrar ta ett samtal mellan dessa mobbare o mig... vilket tyder på brist av social kompetens..

det jag glömt o nämna är att jag hela tiden velat ha en dialog med alla o räta ut alla ev problem. men har fått nobben hela tiden...
= jag har gett upp....

detta företag är enligt ifmetall facket känt för att strula med folk som jobbar i fackliga uppdrag... sen 20 år tillbaka .. så det är nog där skohelvet klämmer hårdast att jag bryr mig om vad som står i kollektivavtalet...

07 Feb 2013, 01:19
Profile WWW

Post Re: sådärja nu är helvetet över
uppsagd o klar... :mrgreen: är faktist glad... vilken känsla..

blev ingen höjdare .. men

6 månaders lön o arbetsbefrielse f.o.m 11/2-2013
semsterlön o alla ev löneökningar retroaktiv.

hade kunnat driva det till förbundsnivå o vidare då fanskapet har förfalskat min underskrift på en skriftlig varning.. har varken sett den eller skrivit på den...

o till saken är att personen i fråga är psykopat då han ljuger o domderar o går över lik för att få sin vilja fram .. fler huvuden kommer rulla vad jag hörde... så dem kan anställa folk som inte är med i facket...

o nu är det över .. skall bara skriva på pappren phuuuu.. psykiskt välmående är bättre än döden...

08 Feb 2013, 22:12
Profile WWW

zven wrote:
uppsagd o klar... :mrgreen: är faktist glad... vilken känsla..

blev ingen höjdare .. men

6 månaders lön o arbetsbefrielse f.o.m 11/2-2013
semsterlön o alla ev löneökningar retroaktiv.

hade kunnat driva det till förbundsnivå o vidare då fanskapet har förfalskat min underskrift på en skriftlig varning.. har varken sett den eller skrivit på den...

o till saken är att personen i fråga är psykopat då han ljuger o domderar o går över lik för att få sin vilja fram .. fler huvuden kommer rulla vad jag hörde... så dem kan anställa folk som inte är med i facket...

o nu är det över .. skall bara skriva på pappren phuuuu.. psykiskt välmående är bättre än döden...

sorry, men det där var ingen bra deal. Om det nu är som du påstår, att arbetsgivaren har förfalskat din namnteckning ... (!)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Feb 2013, 22:21
Profile WWW

Tror att det är bra att komma till ett avslut och därigenom komma vidare.
Lycka till//

H

09 Feb 2013, 01:56
Profile

Shoeshine wrote:
Lycka till//

H

precis vad jag känner.. bråkar jag så blir jag tvungen att gå dit o jobba...
o kanske inte får mer än 4mån uppsägning.. o dessutom med ett cv där det står personliga problem . o samarbetssvårigheter.....nu kan jag gå vidare o söka jobb o har fullt betalt 6 månads löner räknat från lönebryt 15 februari...

09 Feb 2013, 02:45
Profile WWW

zven wrote:
Shoeshine wrote:
Lycka till//

H

precis vad jag känner.. bråkar jag så blir jag tvungen att gå dit o jobba...
o kanske inte får mer än 4mån uppsägning.. o dessutom med ett cv där det står personliga problem . o samarbetssvårigheter.....nu kan jag gå vidare o söka jobb o har fullt betalt 6 månads löner räknat från lönebryt 15 februari...

Ta och tänk på hur du ska avleda och styra samtalet under en arbetsintervju på ett bra sätt när det kommer till att förklara föregående anställning och varför den upphörde, eller varför du har 6 månaders arbetsbefrielse. Det tål att tänkas på då inget av det du skrivit i denna tråd bör användas som förklaring under en intervju.
Försök också hitta någon på företaget som du litar på som du kan lämna som referens för referenser från senaste arbetet är ju nästan ett krav idag.

09 Feb 2013, 11:56
Profile ICQ WWW

Det där kan du ABSOLUT INTE acceptera!!! Urkundsförfalskning kan leda till fängelse!

09 Feb 2013, 16:37
Profile

han har lovat o skriva bra vitsord.. o lillchefen har jag inget agg imot.. han kan jag nog lita på....

gäller det arbete inom samma sektor så behöver jag nog inga vitsord.. då hela jädra stan vet vem jag är o alla fristående firmor... o dem gillar mig .. men jag tänker nog byta yrke .. till husresare om det går som det skall...

09 Feb 2013, 22:12
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:
Det där kan du ABSOLUT INTE acceptera!!! Urkundsförfalskning kan leda till fängelse!

jag vet det.. men vad fan vinner jag på att dra detta vidare ? vill ju inte vara kvar.... en process kan skada mig mera = bråkstake ... känner inte att min familj skall behöva lida bättre o se sig om efter nytt arbete. o må bra psykiskt..
vilket inte varit bra dem senaste 3 åren....

har tillochmed börjat fixat rörstärkare igen... står 5 arbeten o väntar på healing o ombyggnad o renovering m.m.... ´+ 1 på arbetsbordet.... :mrgreen: :mrgreen:

09 Feb 2013, 22:17
Profile WWW

Quote:
Ta och tänk på hur du ska avleda och styra samtalet under en arbetsintervju på ett bra sätt när det kommer till att förklara föregående anställning och varför den upphörde, eller varför du har 6 månaders arbetsbefrielse. Det tål att tänkas på då inget av det du skrivit i denna tråd bör användas som förklaring under en intervju.
Försök också hitta någon på företaget som du litar på som du kan lämna som referens för referenser från senaste arbetet är ju nästan ett krav idag.

tja har ju turen att vara omtyckt av våra verkstadskunder.... :mrgreen: o även på andra åf o märkes verkstäder...

rykten har gått fort fram.. sprang på 3 st kunder på willys i går o dem hade fått reda på detta o tycker att företaget gör fel ... personal omtanken på detta företag kan stjälpa mer än hjälpa.. ska bli kul o se vad som händer :roll: :roll: :mrgreen:

09 Feb 2013, 22:26
Profile WWW

zven wrote:
Quote:

tja har ju turen att vara omtyckt av våra verkstadskunder.... :mrgreen: o även på andra åf o märkes verkstäder...

rykten har gått fort fram.. sprang på 3 st kunder på willys i går o dem hade fått reda på detta o tycker att företaget gör fel ... personal omtanken på detta företag kan stjälpa mer än hjälpa.. ska bli kul o se vad som händer :roll: :roll: :mrgreen:

Ja förstår vad du menar men kunderna du stötte på är ju inga potentiella arbetsgivare. Har du bra vitsord och känner många chefer på andra ställen så ta ett jobb där direkt om det går.

10 Feb 2013, 00:31
Profile ICQ WWW

verkstadskunder är = andra firmor som bedriver repaeation o åf av andra bilmärken...

10 Feb 2013, 10:04
Profile WWW
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2