View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:34

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Skall vi betala ännu mer?.... 
Author Message

Post Skall vi betala ännu mer?....
Skall vi betala ännu mer avgifter till EU (långtidsbudgeten pågår)? Fransmännen vill att skall casha ännu mer så att dom själva slipper reformera sin egen ekonomi. Sverige är en liten ekonomi i sammanhanget och har därför mindre inflytande. Jag tycker inte att det ser bra ut. Sverige är en av dom länder som betalar allra mest i EU i förhållande till sin storlek, nu är önskemålet att vi skall betala ännu mer!

Scheisse…

/Ulf

06 Feb 2013, 21:20
Profile

Post Re: Skall vi betala ännu mer?....
"Skyll inte på mej ! Jag röstade nej." 8)

06 Feb 2013, 21:31
Profile WWW

Skavis wrote:
"Skyll inte på mej ! Jag röstade nej." 8)

Jag med, kan tyvärr inte säga mer pga rådande politikpolicy (blir nog bäst så också :mrgreen: ).

06 Feb 2013, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

På ett sätt är det fördjälvigt. Finns det en fungerande ekonomi som Sverige ändå är (om man jämför med trashen i södra Europa), då fungerar skatter o avgifter. Vilket i sin tur innebär högre avgifter till det gemensamma. Spanien där en (ganska stor) del av ekonomin är svart, får på pappret en svag ekonomi, som betyder lägre avgifter. Så att fuska innebär att man slipper undan och dom som sköter sig kommer att få betala ännu mer. Jag bli upprörd när jag skriver….

/Ulf

06 Feb 2013, 21:42
Profile

Inser att man själv sitter och blir f:bannad när man kikar på sin personliga pensionsprognos samtidigt som vi ska fylla "pensioner" i medelhavsbältet.

06 Feb 2013, 21:52
Profile WWW

leffje wrote:
Inser att man själv sitter och blir f:bannad när man kikar på sin personliga pensionsprognos samtidigt som vi ska fylla "pensioner" i medelhavsbältet.

Din pension om den utvecklas enligt index ser djävligt dyster ut (so far). Vi får flytta! En annan aspekt är att ingen orkar reformera ekonomierna i södra Europa, Hollender är en pajas...

/Ulf

06 Feb 2013, 21:57
Profile

Nu är januari förbi och vi kan diskutera politik... :wink:

Det enda botemedlet mot politiker och medföljande (ökande) administration är minskade anslag. Med mindre pengar tvingas de att prioritera. Gör de rätt blir utvecklingen bra, annars blir politikerna bortröstade i nästa val. 8)

Jag håller inte med Storbritanniens premiärminister Cameron i alla delar men han ställer några relevanta frågor kring vad vi betslar och vad vi får.

/R

07 Feb 2013, 01:04
Profile

Det här handlar väl mer om ekonomi, det finns inga andra undertoner utan är egentligen konkreta ekonomifrågor... :wink: Apropå England‘s ilska, man kan undra varför det dras lans just nu? ALLA länder kommer nu att förhandla inför långtidsbudgeten som handlar om enorma belopp. För Sveriges del från 32 till 36 miljarder inför 2014 . Självklart är England en maktfaktor som drar nytta av sin särställning, det är inte Baltikum vi talar om utan en ekonomisk stormakt.

Det jag spontant tycker låter surt är att ländernas BNP blir ett underlag för avgiften. Har man då som vissa länder en stor svart sektor, så syns inte det på samma sätt i jämförelse med länder som har mer koll på räkenskaperna. Det känns inte bra.

Då blir länder med stor svart sektor bidragstagare på dom skötsamma ländernas bekostnad, plus att den förhöjda avgiften sannolikt riskerar att påverka den ekonomiska utvecklingen hos länder som betalar mer, SAMT kanske minskar reformlusten hos dom som verkligen behöver göra något. Svensk ekonomi har reformerats kontinuerligt och dom glada Bojare i 40-års åldern som drömmer om en vettig pension vid 65, kanske får drömma vidare?

Fotnot: En långtidsbudget ligger på sju år.

/Ulf

07 Feb 2013, 02:10
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]