View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:12

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hjälp med kraschad laptop. 
Author Message

Post Hjälp med kraschad laptop.
I höstas kraschade min bärbara HP-dator. :cry: Det viktigaste var säkerhetskopierat( 8)) och hemma surfar jag med sonens gamla iPad - till det jag fritidssurfar räcker den för mig. :) Det enda jag inte kan göra är att skriva och skriva ut dokument men det passar mig bra för då slipper jag utses till sekreterare på möten. :wink:

På den trasiga datorn finns dock en del saker som 'är bra att ha' (eller 'strukturer' som musiksamlingen som ska syncas med iPhonen) och jag funderar på om det går att återskapa eller på annat sätt 'komma åt' innehållet. När datorn startas kommer ett meddelande 'Non-system disk or disk error, replace and stroke any key when ready'. När jag kör 'hard disk test' i 'System Diagnostics' kommer felmeddelandet 'Disk not installed'. :evil:

Utifrån denna information (och/eller den information som jag kan tillhandahålla) - är hårddisken utom all räddning eller går det att reparera eller i värsta fall radera innehållet och återställa datorn? :?

Datorn är en HP ProBook 4510s med Windows 7 (Home edition?).

Tack på förhand.

/R

05 Feb 2013, 13:18
Profile
Post Re: Hjälp med kraschad laptop.
Det finns rescuedisk HD och andra program, men jag vet inte om det är värt det.

Komplett har bra SSD-hårddiskar (se tråd i annat inlägg) som är snabbare och stabilare.

Köp också bra backupsystem en extern hd räcker inte, jag har 2 externa usb-hårddiskar och 4 usb-stickor.

05 Feb 2013, 14:01

Freppezon wrote:

Komplett har bra SSD-hårddiskar (se tråd i annat inlägg) som är snabbare och stabilare.

Köp också bra backupsystem en extern hd räcker inte, jag har 2 externa usb-hårddiskar och 4 usb-stickor.

Vems fråga besvarade du nu, din eller min? :? :wink:

/R

05 Feb 2013, 14:19
Profile

Freppezon wrote:

varför måste du ha 2 externa HDD och 4 USB-minnen? Hängslen och livrem och livrem och ett par hängslen till plus livrem.. :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Feb 2013, 09:50
Profile WWW

Kanske kan du montera ur disken och stoppa in den i en sån här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara ... _-_usb_2.0

Sen bara stoppa in den via USB i en annan dator och plocka vad du vill ha från disken. Så länge det inte är nåt fysiskt fel på disken utan endast nåt som är tilltrasslat så att nuvarande laptopen inte känner av den, eller inte kan starta windows, så ska det ju funka.

06 Feb 2013, 10:25
Profile ICQ WWW

Även om nu disken har läsfel eller så så finns det ju företag som kan rädda vad som räddas kan men det kostar väl en slant.
Beror ju lite på hur viktig infon är.

En kompis råkade ut för kraschad disk och hade en massa foton som han inte hade backupade. Jag testade att montera den i ett kabinett liknande det ChronicTown länkar till men lyckades inte nå den ändå. Men kompisen tog med disken till en lokal liten databutik som lyckades rädda fotona åt honom. Tror det kostade honom nån 1000-lapp.

Vad gäller backuper kör jag själv backup till extern HD på allt viktigt, såsom foto, dokument och annat ungefär varannan vecka, plus att jag också tar backuper till DVD årsvis. Mina årsbackuper förvarar jag på jobbet.

06 Feb 2013, 10:31
Profile

Tyvärr så är det oftast så att när hårddisken inte hittas så är den trasig. Om datorn har fått sig en smäll eller ramlat i golvet så är det ofta kontrollerkortet på hårddisken som går sönder, dvs det lilla kretskortet som ofta är synligt på såna där små laptophårddiskar. Det finns nya såna kort att köpa exempelvis på ebay och det går att byta dom men hur det går till och hur lätt/svårt det är har jag ingen aning om.

Vad man kan göra är att tanka ner en Linux boot-cd och starta upp datorn med den. Då ser du om hårddisken går att komma åt och kan i så fall flytta över filerna du vill spara till ett USB-minne.

Varje gång en hårddisk går sönder så lovar jag mig själv att från och med nu ska jag säkerhetskopiera allt en gång i månaden :roll: :D

Min bror köpte en nätverkshårddisk som består av två stycken 1TB diskar där den ena disken varje dag gör en säkerhetskopia av den andra. Ett smart system som blir både hängslen och livrem på samma gång.

06 Feb 2013, 12:50
Profile ICQ YIM WWW
Den är trasig!

Du kan lämna den utanför min dörr med en tacklapp!...

=)...

06 Feb 2013, 18:54

Laptopen är inlagd på datorsjukhuset nu och tas om hand av en datordoktor. :) Hoppas den kryar på sig. :)

/R

08 Feb 2013, 15:20
Profile

Freppezon wrote:
Den är trasig!

Du kan lämna den utanför min dörr med en tacklapp!...

=)...

Funkar det? Du borde ha en Mesa, en LP och en AC30 i din bakgård vid det här laget.:wink:

Freppezon wrote:
Re: Mesa Mark V vad är den värd?
Inte mer än ett par spänn...möjligen går trafon att återvinna...

När du köpt den, lämna den utanför min dörr...;)

viewtopic.php?f=4&t=78013&p=540768&hilit=min+d%C3%B6rr#p540768

Freppezon wrote:
Re: Hur fan spelar man på en Les Paul?

sånt där kan du inte lira på.
Lämna guran utanför min dörr efter semestern...:)

viewtopic.php?f=4&t=74271&p=515741&hilit=min+d%C3%B6rr#p515741

Freppezon wrote:
Re: Muddig AC30

Det är bara att slänga förstärkarn!
Du kan lämna den utanför min dörr så kan jag slänga den åt dig;) ...

viewtopic.php?f=24&t=73669&p=511983&hilit=min+d%C3%B6rr#p511983

:mrgreen:

/R

08 Feb 2013, 15:30
Profile

Joshunznera wrote:
Freppezon wrote:

varför måste du ha 2 externa HDD och 4 USB-minnen? Hängslen och livrem och livrem och ett par hängslen till plus livrem.. :wink:

För när den ena går sönder har du bara en disk kvar...

Jag har 1 arkivdisk och 1 Time Machine på jobbet och samma sak hemma. Så går ngt sönder har jag fortfarande 2 kopior på det mesta på minst 2 olika geografiska ställen. (Samt att jag kör ett fet dropbox-account på toppen).

Men det är jag det :arrow: :arrow:

08 Feb 2013, 17:00
Profile

pafal wrote:

Jag har 1 arkivdisk och 1 Time Machine på jobbet och samma sak hemma. Så går ngt sönder har jag fortfarande 2 kopior på det mesta på minst 2 olika geografiska ställen. (Samt att jag kör ett fet dropbox-account på toppen).

just det, och då gör du en ny backup... ;)

Själv har jag backup i rymden och en lokalt. Plus ett original då..

Men att ha 6 backuper känns ju minst sagt lite skitnödigt

Att hårddisken skulle krascha samtidigt som rymddisken ger upp och huset brinner ner ser jag som ytterst osannolikt. Har haft en (1) HDD-krasch sedan jag började med PC-liknande datorer i mitten på 70-talet :)

EDIT: fast nu kom jag ihåg, du kör ju Apple (väl?) ;)

08 Feb 2013, 18:02
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Har haft en (1) HDD-krasch sedan jag började med PC-liknande datorer i mitten på 70-talet :)

Och jag har haft två.

En 420MB 1995 som började låta illa och dog. Det var på den tiden man bara hade en hårddisk och bara disketter att backupa till, så jag förlorade allt.

En 250GB förra året. Tyvärr ej säkerhetskopierad då det var den "minst viktiga" disken i systemet, men jag förlorade ändå en del halvviktiga saker. Disken har legat i bokhyllan sedan kraschen, men nu ska jag göra slag i saken och försöka få igång den. Har köpt ett SATA till USB-kit med separat strömförsörjning som underlättar felsökningen, samt ett helt nytt modellspecifikt kontrollerkort till hårddisken på eBay. KANSKE löser det problemet, det är värt ett försök iallafall.

08 Feb 2013, 18:11
Profile
Well, om ni är så kaxiga och fyllda av bechamelsås och surt vin,
så fråga då herr sjuklingen hur mycket han tyckte det kunde ha varit värt att ha haft 6 backuper nu?..

=)

08 Feb 2013, 18:35

Freppezon wrote:
så fråga då herr sjuklingen hur mycket han tyckte det kunde ha varit värt att ha haft 6 backuper nu?..

=)

:) är det skönare att ha sex backuper än en, det är det som är frågan :)

08 Feb 2013, 19:16
Profile WWW

Freppezon wrote:

=)

Om det är min sjukling du pratar om hade jag det viktigaste på en backup. :? Två förresten; förutom på hårddisken hade jag en backup på en USB-sticka och en i ett 'moln'.

Apropå kraschade hårddiskar har jag klarat mig i alla år ända till förra året då denna laptop la av samt en extern hårddisk. :( De gör sällskap hos doktorn nu. :)

Joshunznera wrote:
Freppezon wrote:

=)

:) är det skönare att ha sex backuper än en, det är det som är frågan :)

Sex är bättre än... :oops: :wink:

/R

09 Feb 2013, 02:20
Profile

Joshunznera wrote:
pafal wrote:

just det, och då gör du en ny backup... ;)

Själv har jag backup i rymden och en lokalt. Plus ett original då..

Men att ha 6 backuper känns ju minst sagt lite skitnödigt

Att hårddisken skulle krascha samtidigt som rymddisken ger upp och huset brinner ner ser jag som ytterst osannolikt. Har haft en (1) HDD-krasch sedan jag började med PC-liknande datorer i mitten på 70-talet :)

EDIT: fast nu kom jag ihåg, du kör ju Apple (väl?) ;)

6 känns överdrivet, men 2 på olika lokationer är det minsta som är någorlunda säkert. Sedan måste man ha arkivdisk eftersom inkrementell backup á la Time Machine till slut tippar det äldsta över kanten när backupdisken är full (om man så väljer det).

Diskar kraschar. Jag har haft 2 de senaste 3 åren men det visade sig vara en USB-hub som var kass och tappade kontakten med kraschat filsystem som resultat. En annan 2TB gick sönder. Muerto.

09 Feb 2013, 11:14
Profile
Hurray, det finns intelligent liv på bojen!....;)

09 Feb 2013, 12:12
Reply to topic   [ 18 posts ]