View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 09:28

Reply to topic  [ 7 posts ] 
BLACKSTAR series one 50H BIAS?? 
Author Message

Post BLACKSTAR series one 50H BIAS??
Har kollat runt lite ang Bias ??
behöver den justeras när men byter ut EL34orna?? :shock:

jag kan tillägga att jag kan NADA om innandömmet :cry:

är det bara att byta och Rocka vidare 8)

mvh Stefan :)

03 Feb 2013, 17:53
Profile

Post Re: BLACKSTAR series one 50H BIAS??
tolkar tystnaden som att det bara är att byta och rocka på 8)

03 Feb 2013, 21:39
Profile

Skulle säga att du bör justera bias, men hittar inget i handboken om det: http://www.blackstaramps.com/pdf/handbo ... ndbook.pdf
Scalingfunktionen i den där gör det väl inte enklare direkt. Det finns många här som är betydligt bättre klädda att svara på frågan än jag, men jag skulle inte slänga in nya rör och chansa. Maila Blackstar och fråga!
H/
Bosse Östman

03 Feb 2013, 22:08
Profile

ok tackar för det svaret iaf :)

03 Feb 2013, 22:10
Profile

En märklig grej med dessa BLACKSTAR är att man inte kan biasjustera dom untan ha en sladd i inputten.

Stefan för otimal andvänding så bör man alltid biasjustera, men hade inne två BLACKSTAR för en tid sen och dom hade fått lite olika gradeing på sina slutrör, var på den ena fick gå lite kallar då biaspot var maxad.
Det får mig att tro du är ställda lite kallt från fabrik, så någon större risk med slänga in ett matchat sett rör och att dom skulle gå för varmt, tror jag inte kommer vara överhängade.

Men gör så här, sätt in dina nya rör och börja spela som du gravis höjer volymen till max, samtidigt som du håller koll på slutrören (mörkare lokal gör det lättare att se), skulle då se att det glöder så mycket innnei rören så att plåtarna/bläcken ser ut som "någon sitter där inne med en gassvets", ja då går dina rör för varmt.

Men bäst är att få någon kunning att justera biasen ät dig, då detta med varm kontra kall bias även påverkar ljudet som i sin tur har lite med vilket ljud man är ute efter.

04 Feb 2013, 18:50
Profile

Tack för tipset Amp healer :)
jag pratade med en tekniker på Fitzpatrick och han sa att om man sätter i ett par matchade som har samma gradtal som de gamla så behövs inte Bais justeras?
han sa även att ,om jag köper andra rör så kan han fixa Bais åt mig :) bra service där då :D

hur vet man/ser man gradtalet på röret? de som sitter i heter TAD-EL34B-STR det står även 1050 på röret samt en ettikett med siffran 1

04 Feb 2013, 19:54
Profile

VIP wrote:
Tack för tipset Amp healer :)
jag pratade med en tekniker på Fitzpatrick och han sa att om man sätter i ett par matchade som har samma gradtal som de gamla så behövs inte Bais justeras?
han sa även att ,om jag köper andra rör så kan han fixa Bais åt mig :) bra service där då :D

hur vet man/ser man gradtalet på röret? de som sitter i heter TAD-EL34B-STR det står även 1050 på röret samt en ettikett med siffran 1

Jo det stämmer så länge du köper ett par matchade som har samma gradtal som de gamla så behövs inte Bias justeras.

Från brukare det vara så det sitter en ertikett på röret och även på boxen som rören kommer i, men på mindre rör utan socken typ EL84:or endast på boxen.

Förutom typ av rör så står det även två saker till:

TC (Gm) = Transcundance, vilket lite förenklant kan kall för en "hälsosiffra" ditt fall med EL34:o så ska den vara 11 och TAD har skippad decimalen och skriver:1050 i ditt fall, men det borde ha stått 10,5

PC, har skriver TAD ingen förklaring men vill tro PC står för hur många mA röret drar och är även siffran att gå efter när man ska ha samma gradtal.

04 Feb 2013, 23:10
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]