View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:16

Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
sådärja nu är helvetet över 
Author Message

Post sådärja nu är helvetet över
efter 10 månader av terror o utfrysning på le work...

så blev jag inkallad till chefen o han vill säga upp mig pga ..
1. "folket på golvet " hotar med att säga upp sig om inte företaget sparkar mig
2. kunder klagat på mig .
3. företag klagat på mig...

1.
det finns 2 st på min avd som har frysit ut mig o allmänt mobbat mig psykiskt.. o dem är den stora orsaken till rad nr 1..
jag frågade dem övriga 15 personerna o ingen ville bli av med mig utan undrade vem fan som hittat på denna skit..
2. som reservdelsman inom bilbranchen så händer det givetvis att man stöter på kunder som det kemiskt inte fungerar med .. o där är det likadant för alla som jobbar där jag jobbar.. dvs det finna kunder som vägrar prat med dem "andra" o bara vill prata med mig o vise versa...
3.???????
konstigt jag säljer mest av alla till externa företag o dem flesta ringer alltid direkt till mitt direktnummer... o har gjort så i 7 års tid....

vad säger man dags o dra vidare o byta branch....
ev bli snickare istället... :!:

dem har inte lämnat nåt skriftlig varning .. det betyder att chefen snackar skit..man bör få en skriftlig varning innan uppsägning så skall man kunna konfrontera dem inblandade o lösa "problemet" men han ville inte lämna uppgifter om vem o hur !..
utan ville kalla in facket... dessa uppdiktade "problemen" skulle kunna ge arbetsgivaren rätten att omedelbar uppsägning.. men han vill kalla in till förhandling.. det betyder att han inte har ett skit att komma med ..

nää här blir det att kräva minst 12 månaders lön o arbetsbefrielse o ett bra CV..... o säga adjöss .....

bor i hus o har 1 barn o en till på gång i maj .... är det inte underbart.... :evil:

Last edited by zven on 08 Feb 2013, 22:04, edited 1 time in total.

31 Jan 2013, 23:40
Profile WWW

Post Re: sådärja nu är helvetet löst
ja vill du bli snickare så lär det ju finnas ett å annat att jobba med. Men börja för all del med att utbilda dig till snickare först, klantarslen finns det redan för många av i det skrået :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Jan 2013, 23:48
Profile WWW

Eskilstuna... Rätt nära

http://www.intergate.se/aktuellt/294-sa ... -stockholm

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

31 Jan 2013, 23:59
Profile WWW

Låter inget vidare. Skulle arbetsgivaren spontant lämna 12 månaders lön så är det väl bara att tacka och ta emot.

Om inte: om du vet med dej att du har "torrt på fötterna" så kan väl ditt fack hjälpa dej. Är du inte med i fack så snacka med någon jurist, det handlar ju om stora pengar om man ska säga upp någon om det inte är pga arbetsbrist/omorganisation och det inte finns någon annan "anledning".
Visserligen kommer juristen att ta en rejäl bit av kakan, men det kommer nog att löna sej ändå.

Hoppas situationen reder ut sej.

01 Feb 2013, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

har redan byggt ett hus för 13år sen på lösvirke som jag sen sålde till min far.. som bor där ännu..
så snickra det kan jag.. + att jag bor i renoveringobjekt som jag renoverat löpande under 7år. o nu i vår skall ja bygga ut o byta takstolar m.m om jag bara fixar jobb.. har blivit förfrågad att jobba o snickra upp älvsjöbyhus av en bekant.. som har kontrakt o han gör arbetslag 16 vilka fått bra kritik av husköparna senaste 5åren..

01 Feb 2013, 00:07
Profile WWW

Cabretta wrote:
Låter inget vidare. Skulle arbetsgivaren spontant lämna 12 månaders lön så är det väl bara att tacka och ta emot.

Om inte: om du vet med dej att du har "torrt på fötterna" så kan väl ditt fack hjälpa dej. Är du inte med i fack så snacka med någon jurist, det handlar ju om stora pengar om man ska säga upp någon om det inte är pga arbetsbrist/omorganisation och det inte finns någon annan "anledning".
Visserligen kommer juristen att ta en rejäl bit av kakan, men det kommer nog att löna sej ändå.

Hoppas situationen reder ut sej.

denna röra beror till stor del i att jag jobbar fackligt
dem 2 som frysit ut mig och mobbat är inte med i facket.. o att det var ett bråk vid löneförhandlingen för 10 månaders sen...

samma personer har systematiskt klagat på mig o vägrat samarbeta. ... det har funnits ett problem med en annan person o mig på bygget.. men den personen har från dag 1 när jag började där 2006 jävlats .. 2009 så var han nära att bli uppsagd av dem gamla ägarna...
men när vi blev uppköpta 2010 så blev han verkstadschef på hösten o fortsätte o jävlas.... = mobba osv

01 Feb 2013, 00:18
Profile WWW

Låter skit. Dags att vara jäääävligt lugn och samlad och saklig och stå på sig som fan med hela fackliga/juridiska arsenalen. :twisted: :twisted: :twisted: Eller så tror jag iaf. Hoppas du kommer ur eländet på plus.

01 Feb 2013, 01:40
Profile

zven wrote:
o att det var ett bråk vid löneförhandlingen för 10 månaders sen...

Jo, det bråket minns vi... :wink:
viewtopic.php?f=8&t=70154

Det känns ju inte som nån arbetsplats du trivs på, så jag antar att du sökt ett gäng andra jobb sen i mars?
Verkar väl bäst för alla parter att ni skiljs åt. Varken du, dina kollegor eller bolaget tycks ju tjäna på att du ska fortsätta arbeta där om er syn på varandra ser ut som du beskriver. Det är knappast effektiv för verksamheten. På vilka villkor ni sen ska skiljas åt är väl en fråga för att resonera kring, med eller utan fack. Självklart är det ju lurigt med hus, lån och barn, men det verkar ju som om det är en situation som pågått i flera år och inget som kommit helt överraskande. Det låter kanske lite kallhamrat, men relationer som surnat till och sen inte retts ut på flera år är kämpiga att lösa, då kanske de ska avslutas, det gäller nog äktenskap, bandmedlemmar och anställningar.

01 Feb 2013, 09:28
Profile ICQ WWW

Cabretta wrote:

det handlar ju om stora pengar om man ska säga upp någon om det inte är pga arbetsbrist/omorganisation och det inte finns någon annan "anledning".
.

Du kan säga upp anställda pga arbetsbrist ELLER 'personliga skäl' som det kallas.

Kan man eller vill inte förhandla fram en lösning som kostar pengar så
prövas det i Arbestdomstolen. Kan gå åt vilket håll, men skälen som arbetsgivaren hävdar ska ju såklart prövas då mot LAS.

De flesta pallar väl inte med den processen och vad det innebär , speciellt om de har tunnt på fötterna.

Vinner arbetsgivaren så är det ju vanlig uppsägningstid som gäller.

Avsked på stående fot är något helt annat , det ska inte blandas ihop med uppsägning, då krävs det rätt allvarliga snedsteg.

01 Feb 2013, 10:34
Profile ICQ WWW

Är det som du skriver ska du inte nöja dig med 12 mån.
Det brukar kosta rätt mkt att köpa ut någon utan anledning.

01 Feb 2013, 11:35
Profile

Ujuj. Låter som en riktigt soppa.

Hoppas du går stärkt ur det hela oavsett hur det slutar!

01 Feb 2013, 12:03
Profile WWW

Låter ju inte som att det är konkreta anklagelser som framförts , tex

* tjänstefel
*oaktsamhet
* illojalitet

Kan kanske kategoriseras mer som 'sammarbetssvårigheter' i så fall om dom nu måste precisera
och det känns tunnt för företaget att gå till domstol med.

Försök få en årslön + nåt som plåster på såren och sök nytt jobb , Det blir ju så svårt att lämna referenser , så
det får Du nog i så fall förklara för den Du söker jobb nytt jobb hos.

Kan ju lämna någon arbetskamrat som referens iofs.

01 Feb 2013, 15:07
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

* tjänstefel
*oaktsamhet
* illojalitet

Kan kanske kategoriseras mer som 'sammarbetssvårigheter' i så fall om dom nu måste precisera
och det känns tunnt för företaget att gå till domstol med.

Försök få en årslön + nåt som plåster på såren och sök nytt jobb , Det blir ju så svårt att lämna referenser , så
det får Du nog i så fall förklara för den Du söker jobb nytt jobb hos.

Kan ju lämna någon arbetskamrat som referens iofs.

Precis vad jag skulle föreslå. Det blir bara fortsatta irritationer och frustrationer när relationerna verkar helkörda, och din relation med chefen är dålig. Det är svårt att vinna en sådan strid, och vinner man inte , förlorar man i det här fallet. Stressa inte, och lämna inte stället förrän du har en OK deal, eller ett nytt jobb.
Att inte ha referenser från chefen i ett sådant fall är rätt naturligt, och uppfattas inte som speciellt konstigt. Om man istället förklarar läget, och lämnar referensuppgifter till t.ex. en kollega, uppfattas det rätt naturligt. Du har alltid rätt att begära ett anställningsintyg utan omdömen.

01 Feb 2013, 15:31
Profile WWW

Fy vad tråkigt. Det försvinner så mycket energi till konflikter, som alla annars hade kunnat rikta åt viktigare saker. Att måsta gå till jobbet med tunga steg är en signal att "kugga om" och göra något annat. Förlusten är arbetsgivarens. Lycka till! :)

01 Feb 2013, 15:42
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

* tjänstefel
*oaktsamhet
* illojalitet

Frågan är ju med vems ögon dessa anklagelser riktats. En svag ledning kan lätt ta till sig "sanningar" som levererats av andra anställda och agerar på detta mot bättre vetande. :?

01 Feb 2013, 15:44
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Frågan är ju med vems ögon dessa anklagelser riktats. En svag ledning kan lätt ta till sig "sanningar" som levererats av andra anställda och agerar på detta mot bättre vetande. :?

En domstol brukar kräva rätt dokumenterade felsteg , allmänt 'tyckande' kommer man oftast inte långt med.
Den svage har oftast en fördel i dessa mål , eftersom han utsätts för händelsen, blir liksom att företaget ska styrka rätt ordentligt för att vinna.

01 Feb 2013, 16:13
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
FenderBender wrote:

En domstol brukar kräva rätt dokumenterade felsteg , allmänt 'tyckande' kommer man oftast inte långt med.
Den svage har oftast en fördel i dessa mål , eftersom han utsätts för händelsen, blir liksom att företaget ska styrka rätt ordentligt för att vinna.

Håller med, men nu menade jag snarare klimatet på arbetsplatsen. Att en arbetsgivare inte bara tillåter särbehandling utan även direkt/inderekt medverkar till den. Sånt är väl också åtalbart?

01 Feb 2013, 16:19
Profile ICQ WWW

zven wrote:

denna röra beror till stor del i att jag jobbar fackligt

Jaha ja... där kom förklaringen.

Om du redan jobbar fackligt och är van vid att kriga så tycker jag att du ska köra så hårt du bara orkar! Företag som direkt eller indirekt motarbetar facket..... fy fan.... få saker gör mig så upprörd!

01 Feb 2013, 16:21
Profile

FenderBender wrote:
Att en arbetsgivare inte bara tillåter särbehandling utan även direkt/inderekt medverkar till den. Sånt är väl också åtalbart?

Oj oj... "Åtalbart"?
Och vad menar du med "särbehandling"?

Arbetsgivaren leder ju arbetet, och får fördela exempelvis arbetsuppgifter väldigt fritt. Finns det kollektivavtal är löne- och förmånsaspekten ju delvis reglerad, liksom vissa organisatoriska delar, men grundregeln är ju (och måste rimligen vara) att arbetsgivaren styr arbetet på arbetsplatsen, inklusive sättet på vilket man använder och fördelar sin personal, på det sätt som denne finner lämpligt.

01 Feb 2013, 16:58
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
FenderBender wrote:
Att en arbetsgivare inte bara tillåter särbehandling utan även direkt/inderekt medverkar till den. Sånt är väl också åtalbart?

Oj oj... "Åtalbart"?
Och vad menar du med "särbehandling"?

Arbetsgivaren leder ju arbetet, och får fördela exempelvis arbetsuppgifter väldigt fritt. Finns det kollektivavtal är löne- och förmånsaspekten ju delvis reglerad, liksom vissa organisatoriska delar, men grundregeln är ju (och måste rimligen vara) att arbetsgivaren styr arbetet på arbetsplatsen, inklusive sättet på vilket man använder och fördelar sin personal, på det sätt som denne finner lämpligt.

Ja, jag var nog inte så tydlig. Jag använde "särbehandling" där jag skulle skrivit "arbetsplatsmobbning".

01 Feb 2013, 17:12
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Ja, jag var nog inte så tydlig. Jag använde "särbehandling" där jag skulle skrivit "arbetsplatsmobbning".

Särbehandling förespråkas ju, alla ska få en individuell arbetsbeskrivning , individuella lönepotter mm ,individuella samtal mm
så att alla alltid ska behandlas lika på en arbetsplats är nog omöjligt.

Arbetsplatsmobbning från chefer , tja det blir väl fråga om att förhandla via facket då om det finns, eller sluta och försöka kräva någon typ av skadestånd i efterhand? Lär bli svårt att bevisa?

Jag läste om att ett företag inte bjudit vissa på julfesten , och det var tydligen inte ok, det är 'diskriminering'

01 Feb 2013, 18:05
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Jag läste om att ett företag inte bjudit vissa på julfesten , och det var tydligen inte ok, det är 'diskriminering'

Nog för att det är småaktigt och cyniskt men allvarligt talat - vad är problemet med det? Skulle det vara en rättighet som anställd att bli bjuden på fest? Lite som att inte alla blev bjudna på festen i en skolklass.... dålig stil, men inte förbjudet...

01 Feb 2013, 18:16
Profile

Ville säga upp dej skriver du...
Förekom den uppsägningen med skriftlig uppsägning eller uppfattade du det som hot?

Normalt sett skall en uppsägning ske skriftligt där grunderna står nedskrivna och om möjligt verifierade och du har rätt att ha en facklig ledare med dej och i detta fallet hade jag begärt nån från eran avdelning som antagligen hade talat om alla fel som din arbetsgivare pysslade med

01 Feb 2013, 18:55
Profile

Vinyljunkie wrote:

Nog för att det är småaktigt och cyniskt men allvarligt talat - vad är problemet med det? Skulle det vara en rättighet som anställd att bli bjuden på fest? Lite som att inte alla blev bjudna på festen i en skolklass.... dålig stil, men inte förbjudet...

Tydligen var det de som var med i facket som INTE blev bjudna, då blev det ett problem, hade det varit tvärtom hade ingen brytt sig.

01 Feb 2013, 20:25
Profile ICQ WWW

:shock: idag när jag kom till arbetet....... så var det en underlig känsla...

jag sa godmorgon ..... o fick inget svar tillbaka..... men lillchefen (reservdelschef utan rättigheter att besluta nåt själv)

sa hej iallafall han var med på mötet med eftermarknadschefen.... han som driver denna hets...

vid frukosten idag (ja jag har under 3 års tid inte fått möjlighet att äta frukost med dem andra endast vid ytters få tillfällen...) då jag lyckats fått jobba 7-16...

så informerade chefen dem andra om vad som hänt... o han sa att jag inte var uppsagd.. konstigt till mig sa han att du skall bort härifrån... dagen innan

men efter informationsmötet o frågeställningen så kom nån o berättade vad som sagts... det visade sig att alla anställda på golvet var i mot chefens hot o stod bakom mig.. o dem undrade vad cheferna tänker med... bla ..
så sa dem att endast jag har kompetens nog att göra jobbet som jag utför o dem andra inte gör ett bra jobb o dem får fel delar o att fel delar beställs hem...o dem tyckte att chefen kunde se till att dem andra tog lite ansvar (mobbarna)
än att mobba o utfrysa mig....
kan tillägga att dem spelar upp youtube klipp på arbetstid dagligen o snackar bort säkert 2 timmar om dagen... detta tycks dem inte förstå är ett hån mot mig som jobbar som en idiot för att få allt o fungera...

mekanikerna o kundmottagarna är nu oroliga för att om jag slutar så kan det skada verkstaden så mycket... att det kan bli personalnedragning inom snar framtid varav en kundmottagare redan i dag sökt nytt jobb... (talade med han ute på parkeringsplatsen)

nya jobb har jag sökt .. var inne på min gamla arbetsplats o träffade nya chefen kl 16,30 idag .. ( skulle igentligen dit o köpa en resevdel) men frågade spontant om dem hade nåt jobb o erbjuda.. varav hon blev intresserad o skulle anteckna ner det vi pratade säkert i 15 min.. hon var mycket intresserad.. då jag har mer än 20 års erfarenhet ...

utväg 2 blir som sagt att sadla om till husresare åt en bekant .. o snickra älvsjöbyhus... för detta ställe skall jag bort i från....

01 Feb 2013, 21:30
Profile WWW

K-G wrote:
Förekom den uppsägningen med skriftlig uppsägning eller uppfattade du det som hot?

Normalt sett skall en uppsägning ske skriftligt där grunderna står nedskrivna och om möjligt verifierade och du har rätt att ha en facklig ledare med dej och i detta fallet hade jag begärt nån från eran avdelning som antagligen hade talat om alla fel som din arbetsgivare pysslade med

inget skriftligt bara hot o han sa att du skall bort härifrån o att du är inte önskvärd av folket på golvet.. jag krävde att få skriftligt om vad o vilka påstående han syftar på o jag ville konfrontera dem som hotar med att säga upp sig om inte företaget sparkar mig + vad eller vilka företag som klagat :?: men det vägrade han hmmm = tomt hot...

han räknade nog inte med att jag samlade alla igår o berättade vad som var på gång.... vilket fick honom att säga att jag inte är uppsagd i morse på frukosten...

01 Feb 2013, 21:39
Profile WWW

ChronicTown wrote:
zven wrote:
o att det var ett bråk vid löneförhandlingen för 10 månaders sen...

Jo, det bråket minns vi... :wink:
viewtopic.php?f=8&t=70154

Det känns ju inte som nån arbetsplats du trivs på, så jag antar att du sökt ett gäng andra jobb sen i mars?
Verkar väl bäst för alla parter att ni skiljs åt. Varken du, dina kollegor eller bolaget tycks ju tjäna på att du ska fortsätta arbeta där om er syn på varandra ser ut som du beskriver. Det är knappast effektiv för verksamheten. På vilka villkor ni sen ska skiljas åt är väl en fråga för att resonera kring, med eller utan fack. Självklart är det ju lurigt med hus, lån och barn, men det verkar ju som om det är en situation som pågått i flera år och inget som kommit helt överraskande. Det låter kanske lite kallhamrat, men relationer som surnat till och sen inte retts ut på flera år är kämpiga att lösa, då kanske de ska avslutas, det gäller nog äktenskap, bandmedlemmar och anställningar.

jag dög jättebra under dem sista 10 månaderna då jag fixade att firman/våran avd fick ca 250 000kr i bonus från Saab parts /opel sverige.. o vi blev utnämnda till ha sveriges bästa reservdelshållning '= dvs ha rätt delar hemma som kunderna efterfrågar av både opel o saab parts..... detta jobb har jag utfört helt jälva själv.. kallas lagervård... jag sänkte lagervärdet med 1,2 miljoner.. detta tog mig dock 3 år o fixa ... o då är jag inte ens chef utan en reservdelsman med otroligt större ansvar än jag fått betalt för . men det kanske sticker ögonen att jag har kompetens som är bättre än den som är min närmaste chef... som frågar mig så fort det blir probelm..... :mrgreen: :mrgreen:

ska bli skönt o lämna detta ställe.... för det har nästan förstört min psykiska hälsa ... sambon här hemma har tjatat på mig ,att fixa nytt jobb o be dem dra åthelvete i snart 3 år.......

01 Feb 2013, 21:59
Profile WWW

zven wrote:
K-G wrote:

inget skriftligt bara hot o han sa att du skall bort härifrån o att du är inte önskvärd av folket på golvet.. jag krävde att få skriftligt om vad o vilka påstående han syftar på o jag ville konfrontera dem som hotar med att säga upp sig om inte företaget sparkar mig + vad eller vilka företag som klagat :?: men det vägrade han hmmm = tomt hot...

han räknade nog inte med att jag samlade alla igår o berättade vad som var på gång.... vilket fick honom att säga att jag inte är uppsagd i morse på frukosten...

I all välmening, jag skulle skita i att konfrontera de som hotar att säga upp sej.
Det är inte ditt bekymmer, vill dom säga upp sej så är det deras val, fine.
Skitsnack mellan anställda är tyvärr något man får leva med på de flesta arbetsplatser, mer eller mindre. Jag skulle inte ta i den skiten om jag vore du, det kan vara uttalanden som arbetsgivaren vinklat till för att driva sin egen agenda.

Däremot ska du ju som du säger helt klart ha en skriftlig uppsägning, oavsett orsak. Verkar vara en jävla soppa där han försökt skrämma dej, otroligt oproffsigt. Och sen ta tillbaka alltihop, han står ju med brallorna nere som jag ser det.

Lycka till.

01 Feb 2013, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

:roll:

Last edited by zven on 01 Feb 2013, 22:38, edited 1 time in total.

01 Feb 2013, 22:32
Profile WWW

:!: :mrgreen: :!:

Last edited by zven on 02 Feb 2013, 02:03, edited 1 time in total.

01 Feb 2013, 22:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next