View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:15

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Nya tv-apparater, inte bättre? 
Author Message

Vi har skaffat hus och ska köpa en till tv.
Den gamla åker ner i källaren och får användas till tv-spel.
Kikade in på Elgiganten idag för att välja en ny, men blev riktigt förvånad då nästan samtliga apparater som fanns där
hade sämre bild än vår gamla tv. Den var iofs en top of the line-modell då för sex år sedan och kostade 16000 kr.
En Panasonic plasma f ö.

Känner mig förvirrad nu. Frågade i butiken och de körde Canal+ precis som vi har hemma.
Någon som kan förklara detta för det kan väl knappast vara så att utvecklingen inte har gått framåt?
Det var iofs väldigt ljust i butiken, men ändå.
Slutade med att jag beställde en Panasonic VT50 (plasma). Den ska ju vara jäkligt bra, så jag hoppas verkligen att den
är bättre än vår gamla.
Mm...

30 Jan 2013, 15:05
Profile ICQ WWW

Post Re: Nya tv-apparater, inte bättre?
Jag tror att undermånligt tv-nätverket i butikerna inte genererar optimal bild. Dumm-snåla TV-handlare har bara tilläggsförsäkringarna i huvudet!

30 Jan 2013, 15:24
Profile

Top-of-the-line för 6år sedan som kosta 16.000?
Inte så stor då eller?

Köpte en 50" Plasma för 2 år sedan.. den kosta 16.000, nu kostar "samma" i 60" 13.000..

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

30 Jan 2013, 15:30
Profile WWW

Det där med TV-apparater är en veritabel djungel - och jag får en känsla av hur man än gör så blir man "blåst"... :?

30 Jan 2013, 15:37
Profile ICQ WWW

Burner wrote:
Top-of-the-line för 6år sedan som kosta 16.000?
Inte så stor då eller?

Köpte en 50" Plasma för 2 år sedan.. den kosta 16.000, nu kostar "samma" i 60" 13.000..

42". Vi köpte alldeles innan nästa modell skulle komma. Minns att den kostade en bit över 20000 kr när den kom.
Samma med den vi beställde nu, kostade 18-19000 när den kom. Nu 13800.

30 Jan 2013, 15:48
Profile ICQ WWW

pudas wrote:
Jag tror att undermånligt tv-nätverket i butikerna inte genererar optimal bild. Dumm-snåla TV-handlare har bara tilläggsförsäkringarna i huvudet!

Mm, stämmer. Grymt störigt att de ska försöka sälja på en nån jädra försäkring för dyra pengar.

30 Jan 2013, 15:49
Profile ICQ WWW

pudas wrote:

Tilläggsförsäkringarna utgör ofta vinstmarginalen för butikerna.

30 Jan 2013, 15:55
Profile ICQ WWW

Så är det säkert. Jag skulle gärna betala en hundring mer för tv:n om jag slapp bli förhörd om varför jag väljer bort försäkringen.

30 Jan 2013, 16:02
Profile ICQ WWW

hawa wrote:
Så är det säkert. Jag skulle gärna betala en hundring mer för tv:n om jag slapp bli förhörd om varför jag väljer bort försäkringen.

Jag vet inte hur det ligger till nu, men runt 1990 när dessa tilläggsförsäkringar lanserades, så omfattade de i själva verket inget som konsumetköplagen och garantin redan reglerade, så då handlade det snarast om bedrägeri från butikernas sida. Men som sagt, hur försäkringarna ser ut idag har jag ingen aning om. Jag har aldrig tecknat någon tillägssförsäkring över huvud taget.

30 Jan 2013, 16:10
Profile ICQ WWW

Alla teveapparater som står uppställda i shoppingladorna har kontrast, ljusstyrka, skärpefilter och annat mög på fullt pådrag så att de ska "sticka ut" bredvid konkurrenterna. Allt sådant ska vara avstängt för att man ska en uppfattning om bildens verkliga kvalitet.

30 Jan 2013, 16:24
Profile

FenderBender wrote:
hawa wrote:
Men som sagt, hur försäkringarna ser ut idag har jag ingen aning om. Jag har aldrig tecknat någon tillägssförsäkring över huvud taget.

Jag köper aldrig dessa, men lite skillnad är det , de omfattar bla allrisksskada, tex om Du tappar Tv´n i backen.

Iofs kan Du ha detta i din hemförsäkring , men troligen med en 1500 självrisk.

Det räknas ej heller ned för åldersavdrag under försäkringstiden.

Kan variera lite villkoren , men med 3-års reklamationsrätt i ryggen + den lagstadgade 6 mån garanti (eller vad Du får som frivilligt 1 år kanske) samt en hemförsäkring ser inte jag personligen någon vits med att köpa försäkring på en TV.

Försäljarna i de större kedjorna MÅSTE fråga kunderna om detta och det noteras att Du tackat nej i deras datasystem.

30 Jan 2013, 16:44
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Kan variera lite villkoren , men med 3-års reklamationsrätt i ryggen + den lagstadgade 6 mån garanti (eller vad Du får som frivilligt 1 år kanske) samt en hemförsäkring ser inte jag personligen någon vits med att köpa försäkring på en TV.

Lagstadgad garantitid är två år och är tvingande - går ej att avtala bort. Första året ligger ansvaret helt på försäljaren. Andra året flyttas "bevisbördan" över till köparen. Detta regleras i konsumentköplagen, och om det inte ändrats de senaste 10-15 åren (när jag hade järnkoll) så bör det gälla även idag.

Edit: Efter en kontroll konstaterade jag att konsumentköplagen sedan den 1 april 2005 tvingar till tre års garantitid och reklammationsrätt.

http://www.butiksdatabasen.se/konsumentkoeplagen.asp

30 Jan 2013, 16:54
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Mike Leaf wrote:

Lagstadgad garantitid är två år och är tvingande - går ej att avtala bort. Första året ligger ansvaret helt på försäljaren. Andra året flyttas "bevisbördan" över till köparen. Detta regleras i konsumentköplagen, och om det inte ändrats de senaste 10-15 åren (när jag hade järnkoll) så bör det gälla även idag.

Edit: Efter en kontroll konstaterade jag att konsumentköplagen sedan den 1 april 2005 tvingar till tre års garantitid och reklammationsrätt.

Fel

skilj på garanti och reklamationrätt. Speciellt du som jobbar i butik bör ha koll på detta :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

30 Jan 2013, 17:33
Profile WWW

Fine Line Grundig har nog bäst skärmar och bäst bild. Eller Art Line, jag minns inte.

30 Jan 2013, 17:49
Profile WWW

Jag har under det senaste året köpt två nya TV-apparater (i mitt fall Philips, LED), och förvånats över hur jävla bra bild de har jämfört med de 5 - 7 år gamla LCD-apparaterna jag hade innan.
Så - min uppfattning är att nya TV:ar är bra mycket bättre än de som såldes för några år sedan.
Sen är det kul att de nya smarta apparaterna kan spela upp filer fån USB-enheter, spela in på extern hårddisk o.s.v.

30 Jan 2013, 18:15
Profile

Har en Folksam hemförsäkring med "allrisk" som har varit bra för att täcka skador och förluster på resa, har tjänat på det. Nu upptäckte vi "the hard way" att en blygsam extraavgift hade täckt ny MacbookPro, trots frugans klantighet (kaffe i tangentbordet, nå - datorn var hennes) om vi haft den nya varianten. Försäkringen torde täcka allt i hemmet, även SBS-situationer (skitbakomstyret), så nu har vi tagit även detta tillägg. Tror att jag har bättre försäkringstäckning även för alla musikgrejjorna trots deras höga stöldbegärlighet. Har inte kollat så noga men den räcker nog långt istället för butikernas tilläggsförsäkringar.

30 Jan 2013, 19:32
Profile

jasså wrote:
Har en Folksam hemförsäkring med "allrisk" som har varit bra för att täcka skador och förluster på resa, har tjänat på det. Nu upptäckte vi "the hard way" att en blygsam extraavgift hade täckt ny MacbookPro, trots frugans klantighet (kaffe i tangentbordet, nå - datorn var hennes) om vi haft den nya varianten. Försäkringen torde täcka allt i hemmet, även SBS-situationer (skitbakomstyret), så nu har vi tagit även detta tillägg. Tror att jag har bättre försäkringstäckning även för alla musikgrejjorna trots deras höga stöldbegärlighet. Har inte kollat så noga men den räcker nog långt istället för butikernas tilläggsförsäkringar.

Jag har en sådan i min Folksam-försäkring.

För ett par veckor sedan blev jag bestulen på min privata MacBook Air på kontoret.
Nypriset 2011 när jag köpte den var 11 990kr, jag fick ut 11 200kr på försäkringen.

Nöjd! :D :D

(Jag hade bestämt mig för att be om adressen till den hälare som gett dom "marknadspriset" på en beggad dator, men det behövdes inte! :lol: )

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

30 Jan 2013, 19:36
Profile

FenderBender wrote:
Mike Leaf wrote:

Lagstadgad 'garanti' är 6 månader inget annat , reklamatiionsrätten 3 år.

30 Jan 2013, 20:40
Profile ICQ WWW

Jag håller med Dr Slim. Allt utvecklas och blir bättre, är inte helt uppdaterad vad som gäller just nu. Men LED och äkta full HD låter som ett minimum idag, och storleken runt 60” verkar bli den ny standarden, om det sedan blir LG eller Samsung spelar ju inte så stor roll. Tv är slit o släng idag, jag skulle definitivt köpa lite under top notch, så behöver du inte bli ledsen om grejerna pajar om fem år.

/Ulf

30 Jan 2013, 20:50
Profile

Abe Normal wrote:
Jag håller med Dr Slim. Allt utvecklas och blir bättre, är inte helt uppdaterad vad som gäller just nu. Men LED och äkta full HD låter som ett minimum idag, och storleken runt 60” verkar bli den ny standarden, om det sedan blir LG eller Samsung spelar ju inte så stor roll. Tv är slit o släng idag, jag skulle definitivt köpa lite under top notch, så behöver du inte bli ledsen om grejerna pajar om fem år.

/Ulf

60" är för stort för ett vanligt TV-rum IMO

Men visst är nya TV skitbra om man hittar rätt. Min största är en top of the line som är 6 år gammal. Den är full HD och har alla finesser jag kan begära, så den rullar på bra fortfarande. Köp bara inte en sån där TV med inbyggd webläsare. Otroligt segt... koppla in en dator i TVn istället

30 Jan 2013, 21:05
Profile WWW

Efter fem sekunders sökning, jag skulle inte heller betala mer pengar. Med tanke på det låga priset behöver heller inte köpa till någon försäkring. Att många säljer samma vara tycker jag är ett plus.

http://www.pricerunner.se/pl/2-2796809/ ... 20T-priser

http://www.pricerunner.se/pl/2-2806057/ ... 41S-priser

http://www.pricerunner.se/pl/2-2796811/ ... 70T-priser

/Ulf

30 Jan 2013, 21:06
Profile

Joshunznera wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

60" är för stort för ett vanligt TV-rum IMO

Men visst är nya TV skitbra om man hittar rätt. Min största är en top of the line som är 6 år gammal. Den är full HD och har alla finesser jag kan begära, så den rullar på bra fortfarande. Köp bara inte en sån där TV med inbyggd webläsare. Otroligt segt... koppla in en dator i TVn istället

Absolut inte, vill du ha tex full HD, så försvinner effekten efter bara ett par, tre meter. Att köpa det som är på gång är ofta kostnadseffektivt, dvs du får mer Tv för pengarna.

/Ulf

30 Jan 2013, 21:09
Profile

LED är bara en vanlig LCD som använder lysdioder för bakgrundsbelysningen, spelar absolut ingen roll för bildkvaliteten. Det tillåter dock att man tillverkar tunnare burkar, de tunnaste kör EdgeLED där dioderna sitter i tevens ram och fiberoptik leder in ljuset för att lysa upp bilden.
Bryr man sig om bildkvalitet ska man absolut inte köpa en Samsung med EdgeLED då de har enorma problem med clouding vilket betyder att belysningen är olika stark i olika delar av bilden, Samsung menar att detta är "by design" och därmed inte ett fel som ska täckas av garanti utan man får helt enkelt skylla sig själv om man köper deras top-of-the-line teve.

30 Jan 2013, 21:10
Profile

Abe Normal wrote:
Absolut inte, vill du ha tex full HD, så försvinner effekten efter bara ett par, tre meter. Att köpa det som är på gång är ofta kostnadseffektivt, dvs du får mer Tv för pengarna.

/Ulf

nu har ju vi männsikor olika upplösning på synen också :wink: Själv ser jag tydlig skillnad på HD resp icke HD på 6 meters avstånd (på min gamla 37-tummare)

30 Jan 2013, 21:12
Profile WWW

Krippa wrote:
LED är bara en vanlig LCD som använder lysdioder för bakgrundsbelysningen, spelar absolut ingen roll för bildkvaliteten. Det tillåter dock att man tillverkar tunnare burkar, de tunnaste kör EdgeLED där dioderna sitter i tevens ram och fiberoptik leder in ljuset för att lysa upp bilden.
Bryr man sig om bildkvalitet ska man absolut inte köpa en Samsung med EdgeLED då de har enorma problem med clouding vilket betyder att belysningen är olika stark i olika delar av bilden, Samsung menar att detta är "by design" och därmed inte ett fel som ska täckas av garanti utan man får helt enkelt skylla sig själv om man köper deras top-of-the-line teve.

En fördel med LED är väl att skärmen drar mindre ström. Återigen det här med olika märken, jag tror ingen som kollar på Aktuellt sitter och funderar på skärmen, utan man accepterar det man ser. Jag skulle som strategi välja det som för stunden betalar sig bäst, för tre år sedan kanske plasma och idag LED, det finns alltid åsikter om vilket märke som är bäst. Tex Samsung o LG bygger så otroligt mycket apparater och varför inte utnyttja det. fast ett annat märke kanske ger någon procent bättre bild men samtidigt till ett högre pris, återigen, Tv är slit o släng, ungefär som en bakelittelefon.

/Ulf

30 Jan 2013, 21:17
Profile

Joshunznera wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

nu har ju vi männsikor olika upplösning på synen också :wink: Själv ser jag tydlig skillnad på HD resp icke HD på 6 meters avstånd (på min gamla 37-tummare)

Jag tror faktiskt att det är vetenskapligt uppmätt och avståndet är närmare än vad man tror. För min del får man köpa vilken apparat man vill, jag kan ju bara ge förslag... :wink:

/Ulf

30 Jan 2013, 21:19
Profile
Är inte OLED det nyaste (och bästa) man kan ha nu enligt många säkra källor.

Dvs bäst svärta, inga konstiga nyanser och "true" HD....=)

30 Jan 2013, 21:44

Freppezon wrote:
Är inte OLED det nyaste (och bästa) man kan ha nu enligt många säkra källor.

Dvs bäst svärta, inga konstiga nyanser och "true" HD....=)

Svinbra kontrast, men finns det stora skärmar i denna teknik redan nu som inte kostar som en Bentley?

30 Jan 2013, 21:50
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Köp bara inte en sån där TV med inbyggd webläsare. Otroligt segt... koppla in en dator i TVn istället

Sant. Webbläsarfunktionen suger verkligen. Men i och för sig så har väl nästan alla nya TV-apparater det vare sig man vill eller inte. Självklart att koppla in datorn med em HDMI-kabel är mycket bättre.

30 Jan 2013, 21:51
Profile

Ingen som hoppat på 3D trenden?

Har en 42" Samsung Plasma från 2007 1080i och kört HTPC (Media Center-TV) sedan dess med 3 st TV-kort. Det har fungerat alldeles utmärkt och jag får till och med HD på de danska kanalerna men inte med Boxer. Eftersom mna TV-kort har fasats ut och jag mer och mer tittar på engelsk TV med VPN via Internet så vet i tusan vad jag ska uppgradera till om jag vill ha bättre "prestanda" som idag att kunna spela in 3 kanaler på samma gång etc, bevakning och inspelning av program och serier etc.

Började ju med en fråga om 3D och det är yngsta dottern 18 år som trycker på med sina fanatsy-filmer och hur fantastiskt det är på bio. Är det samma fenomen på en 60" TV?

Någon som har tips på ny utrustning om man som jag har HTPC och ska uppgradera för uppgraderandets skull?

31 Jan 2013, 00:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next