|
| Author |
Message |
|
Goran
|
 I-Pad??????
Min dotter vill ha en I-pad/läsplatta när hon fyller år, och jag vet inget om vad man ska köpa…. Måste man ha ett trådlöst/mobilt bredband abonnemang även om man har ett trådlöst/mobilt abonnemang till dator via usb-modem? Dvs kan man koppla modemet till läsplattan? Är det bäst köpa en läsplatta med viss månadskostnad, där mobilt bredband ingår, än att köpa kontant och skaffa mobilt bredband (om det behövs)? Vad mer att tänka på?
|
| 24 Jan 2013, 09:38 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: I-Pad??????
beror ju på hur gammal dottern är iofs, men att surfa via 3G/4G är ju rätt dyrt.. Jag skulle nog rekommendera en platta med Wifi som man kör på WiFi hemma och där sådan finns gratis. Om man behöver surfa annars kan man ju alltid koppla upp sig via sin smartphone (en sån har hon säkert redan)
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 Jan 2013, 09:45 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag säger som Josh.. Köp wifi-varianten, och använd mobilen som wifi-hotspot... Funkar kalas! Om hon skall ladda ner en massa appar så rekommenderar jag dock att hon laddar hem dem till iTunes via datorn och synkar över dem till ipaden sen... Annars äts det månatliga GB-antalet på mobilens abonnemang upp rätt snabbt...
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 24 Jan 2013, 09:56 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
You Tube i HD slukar bandbredd , runt 1 GB på 30 - 40 minuter. Körde surfplattan på Mobilt i mellandagarna när ungarna kollade på YT spelade lite spel och sånt och det konsumerade 6,5 GB på några dagar.
Nu kör jag den och alla andra datorer /smartphones på WI-FI hemma , kopplar in Mobilt som reserv eller på resa.
Har Telia PLUS som med 10 GB enligt Telia ska räcka 'minst en månad på nätet' men det gör det inte om Du kollar på TV via Play eller filmer på YT.
Bredbandsbolaget har visst ett obegränsat Mobilt bredband, Telenor hade också ett.
Ovanstående erfarenhet får mig att behålla kopparkabeln lite till
| 24 Jan 2013, 10:26 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Mike Leaf wrote: You Tube i HD slukar bandbredd , runt 1 GB på 30 - 40 minuter. Körde surfplattan på Mobilt i mellandagarna när ungarna kollade på YT spelade lite spel och sånt och det konsumerade 6,5 GB på några dagar.
Nu kör jag den och alla andra datorer /smartphones på WI-FI hemma , kopplar in Mobilt som reserv eller på resa.
Har Telia PLUS som med 10 GB enligt Telia ska räcka 'minst en månad på nätet' men det gör det inte om Du kollar på TV via Play eller filmer på YT.
Bredbandsbolaget har visst ett obegränsat Mobilt bredband, Telenor hade också ett. Ovanstående erfarenhet får mig att behålla kopparkabeln lite till Det där kör man med i reklamen men stämmer tyvärr inte i verkligheten...alla opratörer har begränsningar som styrs av Post- och telestyrelsen (heter det så?) men var begränsningen ligger innan man sänker hastigheten diffar. Vårt tele2 mobila bredband har 80GB/månad, räcker hos oss till den 23-24:e varje månad. Varför finns denna begränsning egentligen? Alltmer sker ju via streaming, fullt lagligt och med kvalitet som drar iväg... sorry för trådkapninngen, har tyvärr inget att komma med vad gäller IPAD förutom att min dotter också vill ha en.... Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 24 Jan 2013, 11:07 |
|
 |
|
kjelle
|
Helt klart surf via wifi (skriver på en nu). Skaffa en med tillräckligt mycket minne, minst 32GB, så kan donnan köra typ Spotify eller iTunes offline när det inte finns wifi. Apples paddor blir det för krångligt att plocka in o ut simkort på, om man vill använda mobila bredbandet till något annat. Antalet publika wifi nät ökar ju ständigt.
| 24 Jan 2013, 11:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
clapton71 wrote: Det där kör man med i reklamen men stämmer tyvärr inte i verkligheten...alla opratörer har begränsningar som styrs av Post- och telestyrelsen (heter det så?) men var begränsningen ligger innan man sänker hastigheten diffar. Vårt tele2 mobila bredband har 80GB/månad, räcker hos oss till den 23-24:e varje månad. Varför finns denna begränsning egentligen? Alltmer sker ju via streaming, fullt lagligt och med kvalitet som drar iväg... sorry för trådkapninngen, har tyvärr inget att komma med vad gäller IPAD förutom att min dotter också vill ha en.... Matte för att våra nät, såväl 3G4G och trådbundna, inte är dimensionerade/utbyggda att klara den just nu exploderande ökningen av bandbreddsbehovet. Jag har 10GB på landet och det räcker för oss (två pers) under sommaren när vi är där hela tiden. Då streamar vi radio hela dagen och kör rätt mycket Spotify och surf/mail. Det är när man börjar streama HD-YT och SVT-Play som det drar iväg, men i dessa lägen är det nog bäst att köra trådbundet ännu så länge. Det gör jag hemma i stan och där funkar det ju alltid
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 Jan 2013, 11:18 |
|
 |
|
Goran
|
Tack för alla svar, men jag har lite svårt förstå… Jag ställde frågan som väldigt okunnig i allt som rör detta så jag har inte den bittraste aning om vad wi-fi är… Vi bor i lägenhet med kabel-tv, om det nu har något med det att göra…
|
| 24 Jan 2013, 11:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Goran wrote: Tack för alla svar, men jag har lite svårt förstå… Jag ställde frågan som väldigt okunnig i allt som rör detta så jag har inte den bittraste aning om vad wi-fi är… Vi bor i lägenhet med kabel-tv, om det nu har något med det att göra… Wi-fi är trådlöst Internet som Du skickar ut från antingen en ADSL modem, Telefon eller annan internetanslutning. Kan också ha en mobilbredband router Du sätter simkortet i så har Du 5-10 anslutningar trådlöst typ. Så har Du trådlöst Internet hemma redan så funkar det med plattan , annars om Du har trådbundet måste Du ha en trådlös router ansluten till tråden som skickar ut Wi-fi, Plattor med inbyggt 3G/4G har modem i sig så de behöver bara ha simkortet i sig ungefär så amatörförklarat 
| 24 Jan 2013, 11:58 |
|
 |
|
davidihse
|
Fråga dottern om ni har wifi hemma. Jag trodde det ingick i alla Internet abonnemang. Om inte ring och fråga Telia eller vem det nu är som tillhandahåller ert internet. Har du varit kund ett tag borde du kunna förhandla till dig ett modem med wifi. Fast du kanske redan har det. WIFI är alltså trådlöst surfande. Ditt modem skickar ut internet i luften i hela lägenheten så inga sladdar behövs.
|
| 24 Jan 2013, 12:02 |
|
 |
|
clapton71
|
Joshunznera wrote: clapton71 wrote: Det där kör man med i reklamen men stämmer tyvärr inte i verkligheten...alla opratörer har begränsningar som styrs av Post- och telestyrelsen (heter det så?) men var begränsningen ligger innan man sänker hastigheten diffar. Vårt tele2 mobila bredband har 80GB/månad, räcker hos oss till den 23-24:e varje månad. Varför finns denna begränsning egentligen? Alltmer sker ju via streaming, fullt lagligt och med kvalitet som drar iväg... sorry för trådkapninngen, har tyvärr inget att komma med vad gäller IPAD förutom att min dotter också vill ha en.... Matte för att våra nät, såväl 3G4G och trådbundna, inte är dimensionerade/utbyggda att klara den just nu exploderande ökningen av bandbreddsbehovet. Jag har 10GB på landet och det räcker för oss (två pers) under sommaren när vi är där hela tiden. Då streamar vi radio hela dagen och kör rätt mycket Spotify och surf/mail. Det är när man börjar streama HD-YT och SVT-Play som det drar iväg, men i dessa lägen är det nog bäst att köra trådbundet ännu så länge. Det gör jag hemma i stan och där funkar det ju alltid Aha...vi kollar ju en hel del på SVT Play och Netflix...en utbyggnad torde vara på g kan tänkas. Men ändå fult av operatörerna att marknadföra sina abonnemang som "fri surf" när det i själva verket har begränsningar, eller hur? Matte Matte
|
| 24 Jan 2013, 12:11 |
|
 |
|
Goran
|
davidihse wrote: Fråga dottern om ni har wifi hemma. Jag trodde det ingick i alla Internet abonnemang. Om inte ring och fråga Telia eller vem det nu är som tillhandahåller ert internet. Har du varit kund ett tag borde du kunna förhandla till dig ett modem med wifi. Fast du kanske redan har det. WIFI är alltså trådlöst surfande. Ditt modem skickar ut internet i luften i hela lägenheten så inga sladdar behövs. Vi har bara mobilt bredband hemma, dvs inget modem anslutet till ”väggen”, Tele2 mobilt bredband 4G. Alltså stoppar man in modemet i datorn via usb. Hur förhåller det sig till W-Fi?????
|
| 24 Jan 2013, 12:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Goran wrote: davidihse wrote: Fråga dottern om ni har wifi hemma. Jag trodde det ingick i alla Internet abonnemang. Om inte ring och fråga Telia eller vem det nu är som tillhandahåller ert internet. Har du varit kund ett tag borde du kunna förhandla till dig ett modem med wifi. Fast du kanske redan har det. WIFI är alltså trådlöst surfande. Ditt modem skickar ut internet i luften i hela lägenheten så inga sladdar behövs. Vi har bara mobilt bredband hemma, dvs inget modem anslutet till ”väggen”, Tele2 mobilt bredband 4G. Alltså stoppar man in modemet i datorn via usb. Hur förhåller det sig till W-Fi????? Då får Du skaffa en lite router för mobilt bredband som Du sätter i SIM kortet i , sen skickar den ut Wi-fi till 5-10 användare. Jag har denna från Telia, fick gratis med bindningstid... Med den mobila 4G-routern, Huawei E589, och ett mobilt bredband kan hela familjen surfa samtidigt. Ta med den i fickan, ja så liten är den faktiskt, och surfa där du vill. Det enda som krävs är mobiltäckning.
Surfa med upp till 10 olika prylar samtidigt Batteridriven Surfa med 4G upp till 40 Mbit/s
| 24 Jan 2013, 12:36 |
|
 |
|
Goran
|
Nu börjar jag få grepp om det hela Här vet man allt om vikten av germaniumtrasistorers hfe, men noll om modern teknologi....
|
| 24 Jan 2013, 12:55 |
|
 |
|
Goran
|
OK, det är en router till det mobila bredbandet jag behöver, var hittar jag ett sådant, vilket ska jag köpa? Har nära till Kjell & Co, Clas O och Jula. Är imponerad över den snabba supporten från Bojen-folket 
|
| 24 Jan 2013, 13:02 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Goran wrote: OK, det är en router till det mobila bredbandet jag behöver, var hittar jag ett sådant, vilket ska jag köpa? Har nära till Kjell & Co, Clas O och Jula. Är imponerad över den snabba supporten från Bojen-folket  Min granne har en sån här , 649:- http://www.dustinhome.se/image/1575934dom finns överallt, den Huawei jag har har display men kostar runt 1700 Lätt att installera , får ange simkortets pin kod vid uppstart , sen dyker den upp som wifi-nät i alla prylar
| 24 Jan 2013, 13:32 |
|
 |
|
Goran
|
|
| 24 Jan 2013, 13:37 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
En skillnad till, den billiga varianten sätter Du in USB stickan i , den dyrare har inbyggt Sim kort och inbyggd antenn , så ska Du utanför hemmet är den lite roligare , ser ut som en Iphone. Du kan ha den i innerfickan och surfa på Plattan varsomhelst
| 24 Jan 2013, 13:39 |
|
 |
|
clapton71
|
Goran wrote: davidihse wrote: Fråga dottern om ni har wifi hemma. Jag trodde det ingick i alla Internet abonnemang. Om inte ring och fråga Telia eller vem det nu är som tillhandahåller ert internet. Har du varit kund ett tag borde du kunna förhandla till dig ett modem med wifi. Fast du kanske redan har det. WIFI är alltså trådlöst surfande. Ditt modem skickar ut internet i luften i hela lägenheten så inga sladdar behövs. Vi har bara mobilt bredband hemma, dvs inget modem anslutet till ”väggen”, Tele2 mobilt bredband 4G. Alltså stoppar man in modemet i datorn via usb. Hur förhåller det sig till W-Fi?????[/quote] Meh, det är ju det vi kör hemma! Den har ju inbyggd wi-fi för upp till typ 30 enheter. Om du har trådlöst nätverkskort i datorn så bör du kunna hitta Tele2-routern, du anger wi-fi nyckeln som står på baksidan av Tele2- routern och voila- du surfar trådlöst via wi-fi! Du kan också ansluta skrivare, hårddiskar mm till routern för att dela med alla datorer i huset. Så här ser vår burk ut, är det en sån ni har?  Matte
|
| 24 Jan 2013, 15:35 |
|
 |
|
Goran
|
Nej, inte alls, ser ut ungefärså här
|
| 24 Jan 2013, 15:45 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Roligaste tråden på länge! Jag tänker att du borde låta dottern supporta dig Goran, även om du då måste avslöja presenten... 
|
| 24 Jan 2013, 16:52 |
|
 |
|
Goran
|
ChronicTown wrote: Roligaste tråden på länge! Jag tänker att du borde låta dottern supporta dig Goran, även om du då måste avslöja presenten...  Roliga??? För att man är så korkad att förstå, nja ovillig att lära sig, modern teknologi... Jag har väl inte kommit längre än rör och diskreta kretsar, men det kommer så sakteliga, med hjälp av er på Bojen 
|
| 24 Jan 2013, 18:45 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Ser inte direkt det roliga , men det Du måste fundera på är ju om Du har ett mobilt bredband som täcker den datamängd Ni tillsammans kommer konsumera i familjen. Du vill ju kunna surfa flera samtidigt därför nehöver Du en router.
Att köpa ett abbonnemang/simkort per apparat känns inte vettigt heller.
Surfplattan med wi-fi (dvs ej inbyggt modem) är billigare än de med 3g/4g inbyggt
Om dottern ska surfa, kolla YT mm så bör Du ha typ 40 Gb/månad minst att nyttja innan det börjar kosta mer eller bli segt.
Det är fördelen med att ta det via telefonjacket , finns ingen begränsning på datamängden
Ipad eller Android ? smaksak , om man gillar Apple eller Google typ. numer är Androidplattorna i klass med I-pad definitivt ocg finns lika många appar om inte fler.
Köp ingen av de billigaste eller barnvarianterna av platta , det är skräp. Samsungs galaxy tab är bra , den har jag , funkar suveränt, I-pad likaså.
| 24 Jan 2013, 21:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Ser inte direkt det roliga , men det Du måste fundera på är ju om Du har ett mobilt bredband som täcker den datamängd Ni tillsammans kommer konsumera i familjen. Du vill ju kunna surfa flera samtidigt därför nehöver Du en router.
Att köpa ett abbonnemang/simkort per apparat känns inte vettigt heller.
Surfplattan med wi-fi (dvs ej inbyggt modem) är billigare än de med 3g/4g inbyggt
Om dottern ska surfa, kolla YT mm så bör Du ha typ 40 Gb/månad minst att nyttja innan det börjar kosta mer eller bli segt.
Det är fördelen med att ta det via telefonjacket , finns ingen begränsning på datamängden
Ipad eller Android ? smaksak , om man gillar Apple eller Google typ. numer är Androidplattorna i klass med I-pad definitivt ocg finns lika många appar om inte fler.
Köp ingen av de billigaste eller barnvarianterna av platta , det är skräp. Samsungs galaxy tab är bra , den har jag , funkar suveränt, I-pad likaså. åsså finns det Windows 8 tablet också, den här nedan har jag och den spöar både iPad och Android. Mina Android-tablets är numera pensionerade som Spotifyklienter. Funkar bra det också http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb ... 510%20Wifi
|
| 24 Jan 2013, 21:41 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Goran wrote: ChronicTown wrote: Roliga??? För att man är så korkad att förstå, nja ovillig att lära sig, modern teknologi...
Inget illa menat, och "korkad" är definitivt inget att göra sig lustig över. "Ovillig att lära sig", däremot...  Men så verkar ju ändå inte vara fallet.
|
| 24 Jan 2013, 23:21 |
|
 |
|
Goran
|
ChronicTown wrote: Inget illa menat, och "korkad" är definitivt inget att göra sig lustig över. "Ovillig att lära sig", däremot...  Men så verkar ju ändå inte vara fallet. Tog absolut inte illa upp, fattade vad du menade, men sant är att jag är tämligen totalt ointresserad av ny teknik, mobil använder jag t ex ytterst sällan, vill inte bli nådd.
|
| 25 Jan 2013, 08:04 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Goran wrote: ChronicTown wrote: Inget illa menat, och "korkad" är definitivt inget att göra sig lustig över. "Ovillig att lära sig", däremot...  Men så verkar ju ändå inte vara fallet. Tog absolut inte illa upp, fattade vad du menade, men sant är att jag är tämligen totalt ointresserad av ny teknik, mobil använder jag t ex ytterst sällan, vill inte bli nådd. men du är intresserad av gammal teknik (tex germaniumtransistorer). Betänk då att dagens nya teknik är morgondagens gamla teknik 
|
| 25 Jan 2013, 08:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: åsså finns det Windows 8 tablet också, den här nedan har jag och den spöar både iPad och Android. Mina Android-tablets är numera pensionerade som Spotifyklienter. Funkar bra det också Fast en windows Tablet , där man inte kan installera program? Är det windows Appar Du kör då eller hur funkar det?
| 25 Jan 2013, 11:35 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Joshunznera wrote: åsså finns det Windows 8 tablet också, den här nedan har jag och den spöar både iPad och Android. Mina Android-tablets är numera pensionerade som Spotifyklienter. Funkar bra det också Fast en windows Tablet , där man inte kan installera program? Är det windows Appar Du kör då eller hur funkar det? den jag har är en med riktigt windows där både appar och vanliga program funkar. Det är ju det som är det fina i kråksången 
|
| 25 Jan 2013, 17:44 |
|
 |
|
kjelle
|
Vilka appar kör man i en W8 platta? Någon koppling till Android-appar?
| 25 Jan 2013, 19:53 |
|
|