View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 22:32

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Ampclones.com 
Author Message

Post Ampclones.com
Ryssarna börjar att kommersialisera sig.

Ska testa Super lead 60/100 HR 50 XL. Har en Bugera 6260 som ska slaktas :twisted:

10 Apr 2012, 18:46
Profile

Post Re: Ampclones.com
Ser intressant ut!
Någon som har beställt därifrån?

18 Apr 2012, 15:28
Profile WWW

Väntar på paket :P

18 Apr 2012, 19:30
Profile

Ser fram emot rapporten!
Blev lite småsugen på att bygga mig en Dual Recto - saknar min gamla från 94...

18 Apr 2012, 20:45
Profile WWW

Kändes sådär att få det här meddelandet från viruskyddet när jag kollade in deras SLO-kit... :wink:
Infection Details
URL: http://fhcfhv.dnsalias.com/styles.js
Process: C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox...
Infection: URL:Mal

Warn your friends to avoid this website

18 Apr 2012, 21:44
Profile

Ja nu verkar hela sidan ballat ur. Kommer bara in på google.ru när sidan nästan laddats klart.

Ja lurar oxå att beställa där ifrån. Synd att du redan beställt, annars kunde vi ju delat på frakten.
Vad gick frakten på ungefär? Får nog komma hem till dig och lyssna på den när den är klar.

19 Apr 2012, 13:34
Profile

Nån som beställt härifrån och fått sina grejer? Tänker mest vad frakten kostar på ett chassi och lite pcb, samt hur länge man får räkna med att vänta på grejerna? Var sugen på en MK IIC+ som ett långtidsprojekt.

31 Oct 2012, 21:09
Profile ICQ YIM WWW

inferno wrote:
Nån som beställt härifrån och fått sina grejer? Tänker mest vad frakten kostar på ett chassi och lite pcb, samt hur länge man får räkna med att vänta på grejerna? Var sugen på en MK IIC+ som ett långtidsprojekt.

Lurar åxå på ett mkIIc+ kit. Men det ser verkligen riktigt jobbigt ut med kabel dragandet i den.

Föresten. Petelf, om du läser detta så har ja byggt ihop ditt gamla Slo bygge som du sålde för ett tag sedan (om nu uppgifterna stämmer) Du är välkommen på en provtur.

31 Oct 2012, 21:23
Profile

Jag beställde ett kit med Mark IIC+ kretskort och chassie för en månad sedan och idag kom grejorna. Ser väldigt bra ut dvs som på bilderna.

Bakgrunden är att jag för många år sedan köpte en tysk kombo på Blocket för 1500kr. Den såg ut som en Boogie kopia men det visade sig att leadkanalen lät riktigt kass och innehöll diodklippning och opampar så jag behöll slusteget men byggde om försteget, det blev en riktig experimentverkstad som lät ok men till slut såg ut som ett råttbo så den hamnade oanvänd i källaren till slut. Efter några år köpte jag en orginal Mark III frontpanel inklusive EQ kortet billigt från någon som tänkt bygga om en non-EQ Mark III till EQ och tydligen fått tag på riktiga grejor men som av någon anledning gav upp. Då tänkte jag att jag skulle bygga en Mark III kopia och köpte en hel del av de dyra delarna, typ push-pull potar och en hel del komponenter. Jag kom dock aldrig till skott. När jag hittade ampclones så tänkte att det kunde vara ett kul vinterprojekt. Ekonomiskt sunt är det väl inte, chassiet och korten från amplclones kostade 2000kr med tull och frakt men jag har ju nästan allt annat så jag slog till.

Jag inser att det inte är ett lätt bygge, det är svårmekat med dubbelsidiga kort där allt måste sitta på plats innan man kan börja testa. Jag har byggt om en gammal Twin som jag köpte som en topp där jag gjorde om Normalkanalen till en Boogie Mark I och jag minns att det var svårt med kabeldragning för att få det brumfritt. Jag har också en riktig Mark IV som jag tänkte titta i för att få lite tips kring ledningsdragning etc. Ett annat problem är att jag gärna vill använda den riktiga Boogiepanelen men den passar inte riktigt, chassiet är lite bredare än panelen. Kommer förmodligen att ta ett tag få ihop allt men det är väl som det skall vara med en hobby.

Är det någon som byggt något på grejorna från ampclones och har några erfarenheter att dela med sig av ?

Jag har googlat lite men inte hittat något från någon som fått ihop något som funkar förutom de bilder från några byggen som finns på ampclones websida.

30 Nov 2012, 21:15
Profile ICQ YIM WWW

En liten lägesrapport om någon är intresserad, det här är ju mer en byggsats än något som man håller på och tweakar komponenter eller moddar. Det är inte lätt att löda bort komponenter när allt väl är på plats. Jag tänkte ta lite bilder när det blir färdigt men just nu labbar jag med jordningen.

Jag kollade schemat rätt noga mot kortet och andra scheman innan jag började, det var en del fel i schemat som var rätt på kortet, bla switchningen var ordentligt fel på schemat men rätt på kortet förutom ett av de tryckta komponentvärdena. Fanns också några andra småfel på kortet, bla var mastern kopplad så att det inte skulle bli helt tyst när den står på noll. Reverbvolymen var också fel på schemat men det löser man utanför kortet. Flera av de Mesascheman som jag hittat är också lite felaktiga när det gäller switchningen. På min nättrafo fanns en 12V lindning så jag använde den till switchningen och labbade lite mer det allra först för att få det att funka.

Det var lite nervöst första gången jag slog på den och då tjöt det till rätt bra, jag hade blandat ihop kablarna från kortet till slutrören (har bara två) så återkopplingen fick fel fas men efter ha bytt dom och fixat bias så funkar det, har en separat lindning på trafon för bias och matning till EQ:n med lite annan spänning så de värdena på motstånden som sätter bias blev helt annorlunda än de förtryckta.

Jag testade med en Celestion 12:a i ett öppet combokabinett och det låter riktigt bra och riktigt volymstarkt. Alla kontroller inklusive EQ:n funkar, det enda som känns som man behöver tweaka är "Deep" som ger en helt oanvändbar djupbas.

Det som ännu inte funkar som det skall är dels att man får en vansinnig volym redan vid 2-3 på mastern och dels så går det att få det att spåra och börja tjuta om man drar upp gainen på leadkanalen, det funkar dock bra vid rimliga inställningar så det borde gå att få till, blir också ett fult litet pip när man switchar från Lead till clean om man har riktigt mycket gain på leadkanalen, detta dock bara när man har gain på nästan fullt vilket är mer än vad jag tycker är användbart.

Det mest irriterande är dock ett jordbrum. Brummet försvinner när man drar ner mastern. Fanns inga bra instruktioner om jordningen, jag har tittat hur det ser ut i min MkIV men första försöket blev inte tillräckligt bra. Glödspänningen till förstegsrören är på kortet så den kan man inte göra något åt. Det är bara några cm tvinnad kabel till slutrören. Tips mottages gärna när det gäller en bra metod att komma till rätta med detta, jag förstår att det är svårt att ge tips om man inte vet hur det ser ut men någon kanske har förslag på saker att testa.

23 Dec 2012, 18:56
Profile ICQ YIM WWW

Börja med att kontrollera att absolut ingenting sitter installerat mellan jordningen av första lyten och bryggans minus mot chassie. Gör det..så ger det brum å allsköns otrevligheter.
Absolut ingenting får sitta monterat mellan de två punkterna.

Kliv därefter över varenda en av lödningarna till glöd. Se till att det på novalerna är god kontakt mellan framför allt pol4 å 5.

Leta reda på glödens centertapp. Frigör den från chassie,förse den med en liten bit krympslang och lägg undan den. Installera därefter en 1/4w 500 Ohms trimpott mellan glödens tåtar å dra vipern,mittbenet,på den trimpotten till ngn av de senare novalernas katod. Tanken e alltså att potentialhöja glöden vs preamp rören.

23 Dec 2012, 20:00
Profile

Tack för det snabba svaret !

Är kanske lite osäker på terminologin så ursäkta i så fall !

Det hela är uppbyggt med två kort, ett "power supply" kort med likriktarna för HT spänningen och kondingar och motstånd fram till standbyswitchen och choken. Kablarna från trafon för HT lindningen är dragna direkt till kortet, den som går till jord jordas alltså på kortet och inte i jordpunkten i chassiet. Kortet är i sin tur jordat med en 3 cm jordfläta till chassiet i en punkt mitt emellan PSU kortet och huvudkortet som också är jordat i samma punkt i chassiet med en 3 cm jordfläta. Som jag uppfattar det är det därmed inget annat inkopplat på det sätt som du beskriver. Ungefär så är det gjort på min MkIV (vilket monster det är förresten, förstår inte hur de kan massproducera något liknande, jag har själv bytt nättrafo till en exporttrafo när jag köpte stärkaren i USA för 15 år och det var ingen lek).

Det finns ingen centertapp på glödströmmen utan den går direkt till huvudkortet där det fanns dubbla hål för kablar nära socklarna för slutrören så att man därifrån kan dra korta kablar till slutrören. Glödspänningen jordas med två 100Ohms motstånd på kortet, jag har förstått att obalans här kan orsaka brum så jag tänkte testa med att lägga på ett större motsånd parallellt med ett av dom för att se om det går att justera till något som ger mindre brum. Glödspänningen till det första förstegsröret är likriktat. Det är svårt att göra något åt glödspänningen eftersom sockarna till förstegsrören är monterade på kortet och det är inga kablar till glöden.

Huvudkortet verkar ha separat jordplan (övre lagret är mest jord, jag vet inte om man kan kalla det jordplan) för försteget som en del och resten av likriktningen av B, C och D spänningarna samt biasswitch och EQ supply som en annan del som är den som är jordad med jordflätan. Förstegsdelen har jag jordat med en kabel till jordpunkten i chassiet. För högtalarutgångarna har jag använt plastjack så de är inte jordade i chassiet men ingången är jordad i chassiet. Jag har provat att lyfta jordkabeln från försteget så att det bara får jord via ingångsjacket men det gör ingen skillnad, brummet kommer för övrigt även med ingångsvolymen på noll.

Jag fick ihop det under dagen idag och har inte hunnit labba så mycket, de närmsta dagarna lär det inte vara så poppis att hänga i källaren men jag skall ta lite bilder om några dagar.

23 Dec 2012, 20:51
Profile ICQ YIM WWW

Mm.
Jag hänvisar fortfarande till det jag skrev ovan,bara det att du får applicera det i ditt specifika fall.
Att tex glöden inte har ngn CT innebär ju att den som du skriver har en artificiell CT istället....
Vad avser det med bryggans minus till första lyt...sanningen kvarstår.Om sedan den punkten inte e i chassiet i sig e underordnat.
På en gammal Dynacord Rex jag byggde om till highgain tex valde jag att installera första lyt rakt i det kort som används till likriktningen.

Mao.
Läs det ovan jag skrev å applicera det på din maskin. Det som står där håller vatten å e till min kännedom ngr av de stora bovarna i sammanhanget.

24 Dec 2012, 01:36
Profile

Jag testade att ta glödströmmen till förstegsrören från ett bilbatteri via en spänningsregulator och vips så var förstärkaren knäpptyst. Glödspänningen till förstegsrören kommer via kretskortet så för att dra egna kablar så måste jag riva ganska mycket för att komma åt att kapa bort ledarbanorna. Dessutom är det inte helt hundra att det kommer att hjälpa att dra kablar istället. Jag lutar åt att fixa en DC matning till förstegsrören och behålla kretskortet som det är.

26 Dec 2012, 12:50
Profile ICQ YIM WWW

Bilder å ljudklipp kanske :D

27 Dec 2012, 01:48
Profile

Jag byggde ett kort till med en spänningsregulator och kör nu de fyra förstegsrören som hade AC matning från den. Slutrören och V1 som har likriktad glödspänning på kortet körde jag på AC. Jag vet inget om nättrafon eftersom den kommer från en slaktad förstärkare så jag skaffade en liten extratrafo för DC matningen. Jag tog till en kylfläns som borde räcka, jag blev lite osäker på hur man skulle räkna men det väl effektförlusten i regulatorn som den skall kyla bort. Jag mätte strömmen in och den var 1.5A och spänningsfallet över regulatorn är 6V så det borde vara 9W. Kylflänsen blir varm efter en stund men man kan fortfarande ta i den utan att bränna sig. Kanske blir det en liten fläkt i chassiet senare.
Panelen och EQ kortet kommer från en riktig MkIII, jag fick göra nya hål i chassiet för EQ:n men de andra hålen passade hyfsat. Chassiet är dock lite bredare så jag satte en Jewellampa till höger om panelen. Tänkte också sätta dit skärmkåpor på förstegsrören.
Jag skippade effektloopen. Jag har inga snygga rattar ännu, jag har bara hittat Boogierattar på Tubeampdoctor och de är sjukt dyra. Knopparna till EQ:n kan man köpa på Mesas hemsida så det skall en kollega i USA beställa åt mig. Jag tänkte bygga en combolåda och en sluten 12", jag ett Celestion GR90 och en EV 12:a. Jag tänkte ha vit/creme tolex och svart grill.
Gjorde en liten videofilm som tyvärr blev riktigt kass ! Ljudet blev inte alls bra, kollade det inte förrän efteråt när jag plockat undan grejorna. Spelade riktigt högt men det känns inte som det går fram på inspelningen. Borde också ha rört lite på knappar och rattar i videon men det är för sent nu! Insåg också att jag ägnat all min fritid de senaste veckorna till förstärkarbygget så fingrarna var minst sagt lite stela. Kanske den ger någon uppfattning om hur det låter i alla fall.
http://youtu.be/qGq2oKha9xU

28 Dec 2012, 17:08
Profile ICQ YIM WWW

Så blev det, fattas bara knopparna till EQ:n.

Attachments:
Mesa3Ny.jpg
Mesa3Ny.jpg [ 180.66 KiB | Viewed 1941 times ]
Mesa2Ny.jpg
Mesa2Ny.jpg [ 203.71 KiB | Viewed 1941 times ]
Mesa1.jpg
Mesa1.jpg [ 220.2 KiB | Viewed 1941 times ]
13 Jan 2013, 19:51
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]