View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 11:22

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Vit månad 
Author Message

Post Re: Vit månad
rocky67 wrote:
ImageImageImage

egenimporterad Alsace och ett par Ale ikväll... en god Japansk whisky..... Säger du Amarone-vin så slår jag ihjäl dig!

:x :x :x

Undrar om inte jag och Josh borde rota fram varsin Amarone till nästa fredag. Det kanske finns några som vill bidra med ett par anständiga Ripasso och en liten Calva också??

13 Jan 2013, 00:05
Profile

snart är det februari och jäklar vad jag ska kröka till då...!

13 Jan 2013, 00:20
Profile

Amarone är ofta överskattat. T.ex. Zenato Ripassa dricker jag lika gärna, och passar bättre till kött. Det är ju inte gratis det heller, men måste hålla stilen bättre, eftersom det inte kan surfa på den svenska Amarone-vågen (fan, nu blir det ju nästan politik :shock: ).
I kväll blev det dock en Shiraz, och lite Malbec från tidigare i veckan. Fläskfile är underskattat, med goda tillbehör! Men, kött utan ett gott rödvin, något fattas då...

13 Jan 2013, 00:24
Profile WWW

kjelle wrote:
Amarone är ofta överskattat.

+1 På den! Inget fel på Amarone men det förtjänar inte sin hype IMHO.
Tipsar gärna om en trevlig bekantskap jag gjorde till kvällens ossobuco, Barolo Albe från G D Vajra.
Fina fisken för ett (för Barolo) ganska modest pris.
Magnus

13 Jan 2013, 00:39
Profile

Blues66 wrote:
kjelle wrote:
Amarone är ofta överskattat.

+1 På den! Inget fel på Amarone men det förtjänar inte sin hype IMHO.
Tipsar gärna om en trevlig bekantskap jag gjorde till kvällens ossobuco, Barolo Albe från G D Vajra.
Fina fisken för ett (för Barolo) ganska modest pris.
Magnus

Jorå, den har jag testat och köpt några till av, som ligger och väntar på någon maffig italiensk rätt.
Inget fel som sagt på Amarone, men lite väl hypat. Tomassi är bra, dock.

13 Jan 2013, 03:15
Profile WWW

Amarone är gott i princip.. Nu börjar ju dock amaronen säljas lite hur som helst för att mätta behovet hos en stor publik som ska ha just Amarone och inte smakar sig fram. Finns därför just nu som sagt en hel del mindre prisvärda modeller, men det finns som tur är en del prisvärda alternativ också.

För övrigt håller ripasson på att gå samma öde till mötes som amaronen; vi får lite för många icke prisvärda nummer på hyllorna i jakt på ordet ripasso på etiketten. Så det gäller att kryssa rätt även i ripassohyllan således. Zenatos Ripassa som kjelle redan har nämnt är en favorit även här

Och under tiden det jagas amarone och ripasso på bolaget så väljer jag istället tex La Grola, ett annat fyndvin från Allegrini. Vill ni lätta lite extra på lädret kan ni även prova La Poja från samma berg och samma tillverkare. Riktigt jäkla bra men också betydligt dyrare och kanske inte lika prisvärt som La Grolan (som å andra sidan är sanslöst prisvärt trots sina 159:-)

ImageImage

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Jan 2013, 07:56
Profile WWW

Ett bra Amarone är oslagbart. MEN, det är inget matvin, det är ett sällskapsvin. En riktigt bra Amarone kan döda en oxfile i gorgonzolasås. Till maten väljer jag annat. Zenaton är ett av dem.

13 Jan 2013, 13:02
Profile

helmik wrote:
Ett bra Amarone är oslagbart. MEN, det är inget matvin, det är ett sällskapsvin. En riktigt bra Amarone kan döda en oxfile i gorgonzolasås. Till maten väljer jag annat. Zenaton är ett av dem.

Sällskap var ordet. Parmesan är inte mat hoppas jag, Amarone och en bit vällagrad Parmigiano reggiano är ju en riktig höjdare. Eller gör som Steffo, ta en bit Dajm till Amaronen. Oväntat gott!

Last edited by Joshunznera on 13 Jan 2013, 15:27, edited 2 times in total.

13 Jan 2013, 13:25
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Amarone är gott i princip.. Nu börjar ju dock amaronen säljas lite hur som helst för att mätta behovet hos en stor publik som ska ha just Amarone och inte smakar sig fram. Finns därför just nu som sagt en hel del mindre prisvärda modeller, men det finns som tur är en del prisvärda alternativ också.

För övrigt håller ripasson på att gå samma öde till mötes som amaronen; vi får lite för många icke prisvärda nummer på hyllorna i jakt på ordet ripasso på etiketten. Så det gäller att kryssa rätt även i ripassohyllan således. Zenatos Ripassa som kjelle redan har nämnt är en favorit även här

Och under tiden det jagas amarone och ripasso på bolaget så väljer jag istället tex La Grola, ett annat fyndvin från Allegrini. Vill ni lätta lite extra på lädret kan ni även prova La Poja från samma berg och samma tillverkare. Riktigt jäkla bra men också betydligt dyrare och kanske inte lika prisvärt som La Grolan (som å andra sidan är sanslöst prisvärt trots sina 159:-)

ImageImage

Att vi delar sympati för italienska viner är ju bekant, och nu prickade du in två riktiga favoriter. I vinförrådet ligger bl.a just dessa två på bilden. La Pollan bara en, den kostar ju en hel del.

13 Jan 2013, 15:08
Profile WWW

La Poja? Hmm, ok. Om båda ni gubbar tipsar får man väl testa när spenderbyxorna är på nästa gång.
De (få) gånger jag handlar vin för mer än 400.- blir det nästan alltid Brunello, men jag kan ju prova något annat också...
Har för mig att jag rekommenderat ett gott vin från Puglia, Rasciatanos Nero di Troia, någon gång förut här, gör det igen dock, ett fynd för strax under 300.- om man vill prova något från sydligare italienska breddgrader.

13 Jan 2013, 15:35
Profile

Blues66 wrote:
La Poja? Hmm, ok. Om båda ni gubbar tipsar får man väl testa när spenderbyxorna är på nästa gång.
De (få) gånger jag handlar vin för mer än 400.- blir det nästan alltid Brunello, men jag kan ju prova något annat också...
Har för mig att jag rekommenderat ett gott vin från Puglia, Rasciatanos Nero di Troia, någon gång förut här, gör det igen dock, ett fynd för strax under 300.- om man vill prova något från sydligare italienska breddgrader.

Jag sa ju att jag bara hade en... :wink: Kostade 400:- när jag köpte den, det kommer inte så många till oss.
Brunello di Montalcino dricker vi också här. Pugliavinet är nytt för mig. Castello de Brolio är en annan favorit om man får spendera lite, och det får man. Tenuta Belguardo köper jag lite då och då, när det finns.

Men helst hittar jag ett vin runt hundringen eller lite mer, som kan vinna på lagring, och stoppar undan en låda några år. Smakar bra, och känns tillfredsställande att fynda. Gårdagens Tatachilla, Shiraz från Downs under, är ett sådant vin.

13 Jan 2013, 17:56
Profile WWW

kjelle wrote:
Blues66 wrote:

Jag sa ju att jag bara hade en... :wink: Kostade 400:- när jag köpte den, det kommer inte så många till oss.
Brunello di Montalcino dricker vi också här. Pugliavinet är nytt för mig. Castello de Brolio är en annan favorit om man får spendera lite, och det får man. Tenuta Belguardo köper jag lite då och då, när det finns.

Men helst hittar jag ett vin runt hundringen eller lite mer, som kan vinna på lagring, och stoppar undan en låda några år. Smakar bra, och känns tillfredsställande att fynda. Gårdagens Tatachilla, Shiraz från Downs under, är ett sådant vin.

Tenuta har jag aldrig provat, Castello di Brolio endast 2 ggr enligt anteckningarna, kan bero på att jag liksom Hannibal Lecter gärna dricker chianti till lever och bondbönor (fastän det var amarone i boken) och lever får jag äta ensam i min familj, så det blir inte så ofta...
Noterar dock Tenuta Belguardo och med viss tvekan även Tatachilla då jag ofta tycker att shiraz är på gränsen till för sött för min smak.
Tack för detta!

13 Jan 2013, 21:35
Profile

Jag älskar att den här Vit månad-tråden har spårat ur till att handla om kvalitetsviner. :mrgreen:
Mer sånt. Ser fram emot den 8:e februari då jag fyller år och ska dricka champagne.

13 Jan 2013, 21:59
Profile

DrSlim wrote:
Jag älskar att den här Vit månad-tråden har spårat ur till att handla om kvalitetsviner. :mrgreen:
Mer sånt. Ser fram emot den 8:e februari då jag fyller år och ska dricka champagne.

Givetvis handlar "vit månad" om vita viner, vi har bara inte kommit till dom ännu. 8)

13 Jan 2013, 22:10
Profile WWW

kjelle wrote:
DrSlim wrote:

Givetvis handlar "vit månad" om vita viner, vi har bara inte kommit till dom ännu. 8)

Exakt vita viner och weissbier! :lol:

13 Jan 2013, 22:12
Profile ICQ WWW

Jäkla taskmörtar! Ni gör ju inte saken lättare för mig, precis...
:mrgreen:

13 Jan 2013, 23:17
Profile

DrSlim wrote:

Aha... Det är en Champagnefri månad! :wink: Jag firar bröllopsdag på onsdag så jag står över denna månad. 8)

/R

14 Jan 2013, 09:24
Profile

kjelle wrote:
DrSlim wrote:

Åjo, jag har varit in på Alsace och vänt. Jag var där i somras. Gick in på en stormarknad och fyllde en shoppingvagn med allt möjligt som jag inte hade en aning om. Det är lika spännande varenda gång jag plockar upp en ny flaska ur källaren.

Jag kan förresten rekommendera deras variant på mousserande. Cremant är en ett utmärkt alternativ om man nu inte vill kosta på sig en Pol Roger. Jag kan i och för sig haft tur. Men de flaskor som jag fick med mig hem har varit klart drickvärda!

14 Jan 2013, 09:38
Profile

Så här långt; två veckor in på denna vita månad (som egentligen är en femveckorsperiod):
Minus 1,5 kg - och ett hål tajtare i livremmen. Mängden mat och motion är densamma som tidigare.

14 Jan 2013, 13:47
Profile

Gillar också vita viner. Dags att hålla sig till nästa Moselbesök. Eller kanske Österrike. Frankrike och Italien eller för all del Spanien kan inte konkurrera hos mig. Men, men och men de flesta viner i mina distrikt smakar bäst på plats.

Jaja så är smaken,
!Roger!

kjelle wrote:
DrSlim wrote:

15 Jan 2013, 03:36
Profile

Idag tillåter jag mig att dricka alkohol igen. Lite drygt fem veckor har det gott. Det har kännts skönt och bra, jag har inte saknat drickandet.
Känner mig pigg och klar i skallen. Har dessutom utan att anstränga mig gott ner drygt tre kg. För första gången på mer än tio år väger jag under 80 pannor.

Idag är det min födelsedag och i kylen ligger champagne och chablis och väntar. :D

08 Feb 2013, 16:28
Profile

Jamen grattis då! :D

08 Feb 2013, 16:59
Profile WWW

+1

/ Jonas

Andrew Blakk wrote:
Jamen grattis då! :D

08 Feb 2013, 17:12
Profile

DrSlim wrote:
Idag tillåter jag mig att dricka alkohol igen. Lite drygt fem veckor har det gott. Det har kännts skönt och bra, jag har inte saknat drickandet.
Känner mig pigg och klar i skallen. Har dessutom utan att anstränga mig gott ner drygt tre kg. För första gången på mer än tio år väger jag under 80 pannor.

Idag är det min födelsedag och i kylen ligger champagne och chablis och väntar. :D

Grattis!

Är champagne och chablis en bra kombination (för sig eller tillsammans :wink: )?

/R

08 Feb 2013, 17:37
Profile

Renegade wrote:
DrSlim wrote:

Grattis!

Är champagne och chablis en bra kombination (för sig eller tillsammans :wink: )?

/R

Tja, kör man chablin i soda streamern så blir det ju nästan champagne... :wink:
Nja... Tänkte börja med att skåla med kärestan i champagne. Och sedan äta något gott till chablin.

08 Feb 2013, 17:40
Profile

Jag har också haft helvit januari (och november), har druckit några folköl senaste veckan men inget starkare än så. Idag köpte jag dock en halvflaska vin som jag ska sitta i nyinredda läshörnan och förtära när hela huset sover ikväll. :) Har saknat vin.

08 Feb 2013, 18:06
Profile

Grattis Dr Smal! Hoppas du får en trevlig födelsedagsafton

snart är du nere i min vikt då kanske. Själv insåg jag i veckan att mina skinny 32" jeans numera börjar sitta lite väl löst. För ett år sedan hade jag waist 35", nu skulle nog 30 sitta bäst :)

08 Feb 2013, 18:12
Profile WWW

Renegade wrote:
DrSlim wrote:

Grattis!

/R

kan nog vara gott att blanda också. Åsså i med en skvätt genever och toppa med päronsoda

(jorå jag har jobbat i bar på charterhotell på 70-talet)

08 Feb 2013, 18:14
Profile WWW

Jag pallar fan inte med en vit månad, visst en vit helg då och då funkar bra men jag är för gammal för att kasta bort mitt liv på att vara nykter en hel månad. :mrgreen:
Vi får se till sommaren hur det blir, har ju köpt hoj igen och då vill man ju vara fräsch och körbar så kanske det blir mindre alkohol då.

Hursomhelst så har det varit mkt snack om Amarone här så jag passade på att testa det ikväll, är gräsänkling och gjorde varma mackor med skinka, brie, vitlöksost, m.m. Köpte en liten halvflaska Amarone Classico och den var riktigt bra, funkade till mackorna men gjorde sig bäst på egen hand samt till enbart brie.
Så tack för tipset och lördagsskål i en Jack Daniels, sedan lugnar jag mig då jag ska vara körbar imorgonbitti. (och där fick jag över vitmånadstråden till en lördagsskål) :mrgreen:

09 Feb 2013, 19:42
Profile

P90 wrote:
Jag pallar fan inte med en vit månad, visst en vit helg då och då funkar bra men jag är för gammal för att kasta bort mitt liv på att vara nykter en hel månad. :mrgreen:
Vi får se till sommaren hur det blir, har ju köpt hoj igen och då vill man ju vara fräsch och körbar så kanske det blir mindre alkohol då.

Hursomhelst så har det varit mkt snack om Amarone här så jag passade på att testa det ikväll, är gräsänkling och gjorde varma mackor med skinka, brie, vitlöksost, m.m. Köpte en liten halvflaska Amarone Classico och den var riktigt bra, funkade till mackorna men gjorde sig bäst på egen hand samt till enbart brie.
Så tack för tipset och lördagsskål i en Jack Daniels, sedan lugnar jag mig då jag ska vara körbar imorgonbitti. (och där fick jag över vitmånadstråden till en lördagsskål) :mrgreen:

Bra jobbat. :wink:
Apropå hojåkning och alkohol. Ett av de mest effektiva sätten att bota en baksmälla är att ge sig ut och köra hoj fort och med vidöppet visir. Efter 10 minuter är man kristallklar i skallen.

10 Feb 2013, 16:17
Profile
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next