| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Re: Vad har du just nu på nattduksbordet?
Ibland behöver man lite Kafka. Har läst boken 2-3 ggr men det är typ 10 år sedan sist så en liten uppfräschning kändes behövlig.
Attachments:
kafka_the-trial.jpg [ 27.6 KiB | Viewed 4515 times ]
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 17 Jul 2012, 15:48 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Nattsuddsbordet vet jag inte, men jag läste Svavelvinter, och nu Små Slaktare 
|
| 17 Jul 2012, 19:02 |
|
 |
|
R.K
|
Ett par läsglasögon, 1st plektrum, senaste MCM o en sänglampa.
_________________ // Ronny
|
| 20 Jul 2012, 08:32 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Bumpar tråden efter ett halvår av inaktivitet.  Tänkte fortsätta på böcker på nattduksbordet (allt annat 'skrot' ligger kvar  ). Har precis avslutat boken Ett kort uppehåll av journalisten m.m. Göran Rosenberg. Han skriver mycket gripande och personligt om sin fars resa till och från koncentrationslägret i Auschwitz och hur resan därefter fortsatte. Boken blev dessutom mer personligt gripande för att en nära släkting jag aldrig fick träffa finns med i handlingen. Mycket bra och läsvärd - rekommenderas absolut. Den är (enligt mig) dock ingen tidlös klassiker och därför får den fyra bojar # # # # ( av fem). Någon som läst något sedan sist som vill dela med sig? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 31 Dec 2012, 12:20 |
|
 |
|
Cabretta
|
"motherless brooklyn" av Jonathan Lethem
Veteifan vad det är egentligen, roman förmodligen, en privatdetektiv som har tourettes (ja , det är så i boken faktiskt), väldigt suggestiv och ibland obegriplig, men också väldigt kul och annorlunda.
|
| 31 Dec 2012, 14:08 |
|
 |
|
R.K
|
Neil Young / Fredsförklaring
_________________ // Ronny
|
| 31 Dec 2012, 15:20 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
R.K wrote: Neil Young / Fredsförklaring +1 tack vare den så hittade jag det här härliga youtube-klippet på det som senare skulle bli The Rockets/Crazy Horse http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3CSOJZ1bIs
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 31 Dec 2012, 15:31 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Citizen Schein 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 31 Dec 2012, 16:06 |
|
 |
|
kjelle
|
Eftersom sönerna förärade mig Keefans Life i julklapp, är det den som belamrar nattduksbordet just nu. Har inte kommit till den droghysteriska tiden ännu, så Keef verkar vara en hyvens kille...
| 31 Dec 2012, 16:56 |
|
 |
|
Andrew Blakk
|
|
| 31 Dec 2012, 17:07 |
|
 |
|
DrSlim
|
Stieg Trenters "Färjkarlen", som seriealbum.
_________________ Gud finns inte.
|
| 01 Jan 2013, 18:19 |
|
 |
|
Blues66
|
En broschyr om Canons nya Eos C100, grymt köpsugen...
Och "Blood's a rover" av James Ellroy!
Last edited by Blues66 on 02 Jan 2013, 12:17, edited 1 time in total.
|
| 01 Jan 2013, 19:39 |
|
 |
|
Oakman
|
The Theory of Money and Credit. Perfekt insomningslitteratur...
| 01 Jan 2013, 20:25 |
|
 |
|
Renegade
|
Oakman wrote: The Theory of Money and Credit. Perfekt insomningslitteratur... Jag har svårt att sova på flygplan och tåg. Den boken ska jag skaffa mig till nästa resa. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 02 Jan 2013, 09:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Oakman wrote: The Theory of Money and Credit. Perfekt insomningslitteratur... Jag har svårt att sova på flygplan och tåg. Den boken ska jag skaffa mig till nästa resa. /R om du har svårt att sova på flyg kan jag rekommendera valfri ljudbok där Torsten Wahlund är uppläsare. Har haft en (troligen) lyssningsvärd bok där Torsten läser men har aldrig lyckats vara vaken mer än ett par minuter sedan han börjat mala.. Har iofs funderat på att lyssna på boken i bilen istället, men då riskerar jag väl att köra av Essingeleden rakt ner i Mälaren 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Jan 2013, 10:09 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Jag har svårt att sova på flygplan och tåg. Den boken ska jag skaffa mig till nästa resa. /R om du har svårt att sova på flyg kan jag rekommendera valfri ljudbok där Torsten Wahlund är uppläsare. Har haft en (troligen) lyssningsvärd bok där Torsten läser men har aldrig lyckats vara vaken mer än ett par minuter sedan han börjat mala.. Har iofs funderat på att lyssna på boken i bilen istället, men då riskerar jag väl att köra av Essingeleden rakt ner i Mälaren  Anyting that works! Om man (mot förmodan?) skulle hålla sig vaken, är dessa ljudböcker 'läsvärda'? /R
|
| 02 Jan 2013, 10:34 |
|
 |
|
Axewall
|
Uppdaterar efter ett halvår:
Har nyss läst ut "allt vi här drömma om" av Erik Wijk, där han försöker göra sig en egen bild av sin "galna" pappa Olof. Han gräver i historien om Broström-koncernens två ätter Broström och Wijk. Den tog ett bra tag att läsa men var oftast riktigt intressant läsning.
På nattduksbordet ligger nu Mikael Niemis "Fallvatten", som jag verkligen ser fram emot att börja läsa! Gillar hans sätt att skriva, hans "Svålhålet" har t.ex. korta typ sci-fi-berättelser som jag gillar skarpt. EDIT! har nu börjat läsa "Fallvatten" och jäklar vilken ösig start på boken!!! Har redan börjat tänka att den här boken måste bli film! Nostalgia Rock'n'roll Magazine nr 1 2013 har precis lästs ut. Ett "mellannummer" tycker jag. Öronproppar och klocka.
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Last edited by Axewall on 03 Jan 2013, 12:41, edited 1 time in total.
|
| 02 Jan 2013, 11:27 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Anyting that works! Om man (mot förmodan?) skulle hålla sig vaken, är dessa ljudböcker 'läsvärda'? /R att läsa har väl inget med synen att göra antar jag. Läsa kan ju också användas i betydelsen "tolka". Jämför tex uttrycket "läsa av" Jag har en vuxen bekant som varit blind sedan barnsben. Hon hävdar att hon "läser" när hon lyssnar på ljudböcker. Hon kan ha fel och påverkat mig i fel riktning och då är det väl bara att be om ursäkt igen då nu måste jag göra ngt viktigt ett tag. Har denna gång inget att göra med vikt dock 
|
| 02 Jan 2013, 11:28 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Anyting that works! Om man (mot förmodan?) skulle hålla sig vaken, är dessa ljudböcker 'läsvärda'? /R att läsa har väl inget med synen att göra antar jag. Läsa kan ju också användas i betydelsen "tolka". Jämför tex uttrycket "läsa av" Jag har en vuxen bekant som varit blind sedan barnsben. Hon hävdar att hon "läser" när hon lyssnar på ljudböcker. Hon kan ha fel och påverkat mig i fel riktning och då är det väl bara att be om ursäkt igen då nu måste jag göra ngt viktigt ett tag. Har denna gång inget att göra med vikt dock  Ska jag tolka det som att du inte hållit dig vaken för att kunna besvara frågan? /R
|
| 02 Jan 2013, 12:45 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Har provat ljudbok i form av "Så som i himmelen,så ock på jorden" som snurrar i min mp3spelare nu. Gillade med ljudbok att nedladdning var direct från Bokus där jag köper mina böcker.
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
|
| 02 Jan 2013, 13:42 |
|
 |
|
Starsailor
|
Bortsett från en hög musikrelaterad lektyr ligger nu även denna på bordet: 
|
| 02 Jan 2013, 16:17 |
|
 |
|
boozter
|
Retromania av Simon Reynolds. En mycket bra om varför folk envisas med att lyssna på och upprepa gammal musik istället för att engagera sig i att skapa något nytt.
|
| 02 Jan 2013, 23:07 |
|
 |
|
Dannä
|
Började läsa bibeln under julhelgen. Jag är inte troende men jag tänkte det kunde vara intressant.
|
| 03 Jan 2013, 12:57 |
|
 |
|
micke
|
Jag har just läst "Mitt liv som Schaffer". Den rekommenderas, kul skriven och många intressanta historier.
Just nu läser jag "Bruce" av Peter Ames Carlin och den är också bra. Jag tycker många biografier kan bli för tunga och tråkiga då dom går in för djupt i detaljer, datum, släktträd mm, men den här är skriven på ett, i mitt tycke, bättre sätt.
/Micke
|
| 03 Jan 2013, 15:47 |
|
 |
|
Cabretta
|
Blues66 wrote: En broschyr om Canons nya Eos C100, grymt köpsugen...
Och "Blood's a rover" av James Ellroy! Den där James Ellroyen är ett mästerverk!!! Läskigt bra litteratur.
|
| 03 Jan 2013, 15:53 |
|
 |
|
Blues66
|
Cabretta wrote: Blues66 wrote: En broschyr om Canons nya Eos C100, grymt köpsugen...
Och "Blood's a rover" av James Ellroy! Den där James Ellroyen är ett mästerverk!!! Läskigt bra litteratur. Ja, verkligen! Jag har läst allt han skrivit, en del både två och tre gånger. Överdoserade och tog ett lååångt uppehåll, fick denna till jul och den är ju tokbra! Jag var på en författarträff med honom, arrangerad av en bokhandel i New York, snart 20 år sedan, han verkade inte helt frisk i bollen kan jag säga. Men böckerna blir ju bra som sagt...
|
| 03 Jan 2013, 16:56 |
|
 |
|
Cabretta
|
Blues66 wrote: Ja, verkligen! Jag har läst allt han skrivit, en del både två och tre gånger. Överdoserade och tog ett lååångt uppehåll, fick denna till jul och den är ju tokbra! Jag var på en författarträff med honom, arrangerad av en bokhandel i New York, snart 20 år sedan, han verkade inte helt frisk i bollen kan jag säga. Men böckerna blir ju bra som sagt... Coolt, ja det måste vara intressant att ha träffat honom, verkar lite skrämmande som person, i alla fall på TV  . Han skrev väl nåt slags självbiografi, My Dark Places, otroligt utlämnande, om det nu är sanningen man får där. Otroligt talangfull författare, men ingen jag riktigt litar på så där i alla lägen  .
|
| 03 Jan 2013, 19:11 |
|
 |
|
Renegade
|
Dags att höra vad Bojsen kan rekommendera att läsa (jag utgår från att annat än böcker ligger kvar  ). Jag har nyligen avslutat Välj rätt av Katarina Gospic. Författarinnan är läkare som också disputerat. Hennes avhandling handlade om hur vi reglerar våra känslor och vad som händer i hjärnan då vi fattar beslut - kort sagt varför/varför inte vi mer eller mindre använder 'reptilhjärnan' när vi fattar beslut eller argumentera för en ståndpunkt. Boken var intressant men mer förenklad och 'ytlig' än jag hade förväntat mig så den får tre bojar av mig ###. En annan bok avslutade jag igår. Den heter (S)-koden och är skriven av handelsekonomen Carl Hamilton. Den beskriver det socialdemokratiska partiet som en gång var världens mest framgångsrika demokratiska parti som nu uppfattas som sönderslaget och splittrat. Han fortsätter med en 'medicinering' för att partiet ska komma tillbaka till makten. Det som enligt författaren kommit i skymundan sedan efterkrigstiden är ansvaret och intresset för det gemensammas bästa. Jag tror att Hamiltons recept i många delar inte bara skulle kunna rikta sig till Socialdemokraterna utan även till konservativa. Idéns fiende är egentligen inte Alliansen utan de liberala strömningar som finns med starka individuella inslag på bekostnad av set gemensamma. För den som är intresserad av politisk idéhistoria är den högst intressant (andra ska låta bli att läsa den  ). Inom det smala ämnesområdet skulle jag ge den mer än tre men den når inte riktigt upp till fyra bojar: ###1/2. Just nu har jag tomt på böcker (förutom de vanliga halvlästa surdegarna  ) men ett paket kommer från Adlibris vilken dag som helst.  Dessutom fick jag en enorm lust att läsa Strindbergs Fröken Julie på nytt.  Oklart varför. Har ni några andra tips att komma med? /R Edit: Jag gick till bokhandeln i ett annat ärende och Fröken Julie fanns kvar på bokrean - 77 pix - som hittat! /R
Last edited by Renegade on 01 Mar 2013, 15:22, edited 3 times in total.
|
| 01 Mar 2013, 13:01 |
|
 |
|
Blues66
|
 Re: Vad har du just nu på nattduksbordet? (Numera mest böcke
Ber att få rekommendera "Transition" av Iain Banks, eller för den delen nästan vad som helst skrivet av honom.
Magnus
|
| 01 Mar 2013, 15:07 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Re: Vad har du just nu på nattduksbordet? (Numera mest böcke
Hittade en bok om Freddie Mercury på bokrean som ligger där och väntar på sin tur.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 02 Mar 2013, 00:27 |
|
|