View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 18:03

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Hur hög signalnivå in 12AX7 styrgaller för att få bra dist ? 
Author Message

Post Hur hög signalnivå in 12AX7 styrgaller för att få bra dist ?
Hej
Jag håller som sagt på med att bygga om en Ibanez Valbee.
Det sitter en triod halva (12AX7) som katodföljare i boost kanalen för att driva ett par klippdioder.
Eftersom jag "klippt" bort dioderna för längre sedan så har det gått att köra katodföljaren så hårt att den distat rätt snyggt. Men jag tänkte nu koppla om katodföljaren till ett vanligt triod gain steg för att få ändå snyggare dist.
Men då måste jag sänka förstärkningen i de två föregående förstärkarstegen (opamp JCR4558) som nu är 25 ggr o 64 ggr (i maxläge).
Nu är frågan hur mycket max förstärkning jag behöver ha från gitarringång till styrgaller på trioden för att få en ordentlig förstegsdist ?
I de flesta gitarrförstärkare sitter det ju ett katodavkopplat triodsteg som första förstärkarsteg (med ca 50 ggr förstärkning) innan signalen går via en justerbar spänningsdelare (volume/gain) till styrgallret på nästa triodsteg som brukar driva tonstacken. Enligt schemat på Fender BluesDeluxe så har man ca 30mV in på andra stegets styrgaller när signalen på gitarringången är 4 mV och "volume" potten står i mittläge (dvs bara ca 10 ggr förstärkning).
En fråga; det är väl huvudsakligen det triodsteget som ger dist när man ökar volume/gain pot´en ?
/Kalle

28 Dec 2012, 21:45
Profile WWW

Post Re: Hur hög signalnivå in 12AX7 styrgaller för att få bra di
Du skriver att det används en triodhalva, är den andra halvan ledig? Du ska inte ta den och bygga till ett extra gainsteg? Före katodföljaren kanske? Och låta katodföljaren vara kvar?

29 Dec 2012, 23:51
Profile

Hej
Den andra triodhalvan sitter som drivsteg framför ett 6L6 rör i slutsteget som påminner mycket om slutsteget i Fender Champ. Men Ibanez har av någon outgrundlig anledning valt inte använda katodbias på 6L6 röret utan har valt att använda "fixed bias", se mitt inlägg "Modifera Class A slutsteg i Ibanez Valbee".

För att sätta in ytterliggare en dubbeltriod i det jävligt trånga chassit blir lite väl mycket jobb och knappt värt besväret.

Jag funderar dock på att koppla förbi det andra 64ggr opamp steget och koppla den "nya" triodens styrgaller direkt (via boostswitchen) till utgången på första opampsteget (max 25 ggr gain). Då får jag ungefär lika mycket gain som fanns från början men i form av ett triod gain steg ( med 50 ggr gain).
Och ljudmässigt borde det inte bli annorlunda än när man kopplar en "ren" boostpedal(op amp baserad) framför första rörsteget i en "vanlig" rörförstärkare.

Men frågan är ju om 25 ggr gain från gitarringång till triod styrgaller räcker för att få tillräckligt mycket "rördist" ?

Kalle

30 Dec 2012, 13:16
Profile WWW

Det blir inte mycket dist i andra steget med den förstärkning du anger. Jag har inte några siffror att luta mig mot utan endast erfarenheten. Merparten av disten i en vanlig krets med ingångssteg-ton+volym-andra steg-fasvändare-slutrör skapas i fasvändare och slutrör.
//Gunnar

30 Dec 2012, 17:27
Profile

Hej Gunnar
Tack för infot.
Då får jag koppla in andra op-amp steget ( i boost kanalen) å ge det några gångers förstärkning för att skapa dist i Triodsteget.
/Kalle

30 Dec 2012, 17:58
Profile WWW

Hej Igen

Nu har jag byggt om min Valbee förstärkare.

6L6 rörets bias var låst med 11V zenerdiod matad via 1Kohm motstånd till -23VDC
Jag tog bort zenerdioden och satt in en potentiometer så att jag kan reglera biasspänningen mellan -10V till -23V
Jag satt också in ett 10 ohms motstånd mellan katod o jord så att jag kan mäta katodströmmen på ett mätuttag .
(Jag vet att jag borde satt dit ett 1 ohms motstånd för att inte tappa spänning, men jag hade inget 1 ohms motstånd hemma , och hade ingen lust att åka till Elfa för att köpa ett motstånd)
Jag justerade in katod-strömmen till ca 50 mA.

I för-förstärkarens boost kanal kopplade jag om katodföljaren till ett Triod gain steg med 100k i anod o 1,5 k som katodmotstånd (utan avkopplings kondensator). Jag sänkte också max förstärkningen i opampsteget före röret till 3.3 ggr , dvs totalt max 25 ggr x 3.3 ggr förstärkning från gitarr till styrgallret på trioden. På triodens anod satt jag in en potentiometer på 500 k (till jord) + ytterliggare en motståndsdämpsats.
Dämpningen efter triodens anod är så pass hög så att inte efterkommande opamp förstärkarsteg överstyrs (låter illa), även om röret går i hård kompression(dist).

Nu kan jag i boost läge styra ut triodsteget så hårt att den skapar ordentligt med dist i max gain men ger cleant ljud med gain potten kl 9.
Den nya potten som sitter efter triodsteget kan jag använda som "post gain" control om jag vill.

I clean läge så kan jag med max på gain o master driva slutsteget till en rätt snygg överstyrning(lätt dist).

/Kalle

04 Jan 2013, 00:02
Profile WWW

Schema ? :)

07 Jan 2013, 20:50
Profile

Hej Izzy

Här finns några handritade scheman på Pre-Amp , Volym o Presence samt Power Amp före och efter modifiering
https://www.box.com/s/rg7w2bx5e6fvkos8ey12
Första Op-amp steget i Pre-amp är gemmensamt för båda kanalerna.
Andra Op-amp steget ingår i Boost kanalen
Blockschemat på Valbee ser ut så här
Image
Svaret på frågan om hur mycket gain som behövdes för att få tillräckligt med dist i Triod steget blev 25 ggr (i steg 1) och 7.5 ggr ( i steg 2). Triodsteget utan katodavkoppling borde ha ca 28 ggr gain.
Kalle

07 Jan 2013, 22:03
Profile WWW

Du kan knö in Lnd150 trissor som går på högspänningen som ingångssteg och som slutrörsdrivare. Då får du hög förstärkning utan dist och kan då frigöra den ena triodhalvan till ett till diststeg vilket ger ökad välsmak än att pressa på allt från ett stackars steg. Finns mumer på http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... D-150.html
De kopplas precis som ecc83 fast förstärkningen tenderar att bli högre med samma komponenter och avkopllingskonding unviker man i de positioerna för att håla kiseln distfri.

10 Jan 2013, 21:16
Profile

Hej Tubis
Bra tips.
Efter lite testande och jämförande med min Tweaker "25" så fick jag lägga till två lågpassfilter (R/C) mellan triodsteget o opampen efter för skära ner diskantljudet så att övertonsbilden blev snarlik Tweakerns övertonsbild vid kraftig dist.
Nu låter Valbee´n rätt likt Tweakern vid höga distnivåer mot samma högtalare.
Jag använde detta program http://www.robotplanet.dk/knef/vumeter/ i datorn för att kolla övertonbildens.
Jag kopplade in en DI box mellan förstärkare o högtalare o tog sedan in signalen i datorn.
Med hjälp av spektrumanalysatorn i programmet kunde jag se ungefär vid vilken frekvens jag måste börja skära ner diskanten o hur mycket för att få ungefär samma övertonsbild som Tweakern har.
Jag la första LP filtret vid ca 2 KHz o nästa LP filter vid ca 4 KHz
Det nya schemat ser ut så här https://www.box.com/s/cy4k9ta7mulri8a1l3uf
/Kalle

11 Jan 2013, 21:48
Profile WWW

Hur låter kalaset har du ljudklipp?

12 Jan 2013, 20:25
Profile

Här är några korta ljudklipp
https://www.box.com/shared/v7vp850pkx
Ett med medium gain o tonkontroller ställda för att låta som AC/DC Highway to Hell
Ett med högt gain o tonkontroller ställda för att låta som Toto Hold the Line.
/Kalle

13 Jan 2013, 12:14
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]