View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 15:01

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur går det med viktmålen? 
Author Message

För inte så länge sedan var det mycket snack om dieter och viktminskning.

Nu till den stora frågan: hur har det gått?
Håller man undantagstillstånd över julen? :mrgreen:

24 Dec 2012, 01:55
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Hur går det med viktmålen?
Jag ökar enligt plan, förhoppningsviss bara mage, rygg och armar.

Staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka staka

24 Dec 2012, 02:45
Profile

Jag är inte så förtjust i traditionell julmat men just nu är jag i Thailand och kan ta nästan hur mycket som helst. :o Nu har jag inte satt upp några viktmål men hade jag det skulle jag vid det här laget ha gjort ett rejält övertramp. :mrgreen:

/R

24 Dec 2012, 04:02
Profile

Haraldrig wrote:

jorå, det har gått bra! Jag har hiyyils tappat 13 kilo. Mitt BMI har sjunkit från strax bunder 28 till strax under 25 så jag har uppnätt mitt mål, det tog ca 3,5 månad och var mycket enkelt.

Egentligen är jag nog klar nu och kan börja med en mer normal diet nu (fast bara ca70% av vad jag åt tidigare). Tänkte dock gå ner 3-4 till först, men det gör jag i Januari.

Någon sa igår: det är inte vad man äter mellan jul och Nyår som har betydelse för ens vikt, däremot det man äter mellan Nyår och Jul :D :

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 Dec 2012, 06:25
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Haraldrig wrote:

jorå, det har gått bra! Jag har hiyyils tappat 13 kilo. Mitt BMI har sjunkit från strax bunder 28 till strax under 25 så jag har uppnätt mitt mål, det tog ca 3,5 månad och var mycket enkelt.

Egentligen är jag nog klar nu och kan börja med en mer normal diet nu (fast bara ca70% av vad jag åt tidigare). Tänkte dock gå ner 3-4 till först, men det gör jag i Januari.

Någon sa igår: det är inte vad man äter mellan jul och Nyår som har betydelse för ens vikt, däremot det man äter mellan Nyår och Jul :D :

Skulle du kunna berätta hur du gjorde det? Typ vad du åt, och hur mycket du tränade? :)

24 Dec 2012, 11:04
Profile

Har gått ner 10 kilo sen jag började gå på hälsokontroller 2006. Skulle kunna tänka mig att gå ner kanske 4 kilo till, men det är helt OK som det är nu.

24 Dec 2012, 11:39
Profile WWW

guitarnerd1 wrote:
Joshunznera wrote:
,

Skulle du kunna berätta hur du gjorde det? Typ vad du åt, och hur mycket du tränade? :)

Det jag har gjort är att jag har valt bort i stort sett alla kolhydratertäta livsmedel, tex pasta ris potatis, bulgur, bröd, majs, godis och kaffebröd. En macka per morgon unnar jag mig och då alltid den nyttigaste jag kan hitta, typ finskt rågbröd.

Åsså har jag ökat intaget av sallad och baljväxter. Fett, kött och fisk i normala doser. Simple as that!

Det var lite grinigt den första veckan pga lågt socker, men efter detta har det inte varit några problem. Sockersuget försvinner rätt snabbt. Viktigt att belöna sig ibland bara. En geleråtta på helgen smakar numera lika gott som en familjepåse Polly gjorde tidigare :)

Inte så mycket träning ännu, det tänkte jag ta itu med nu efter Nyår när jag går in i fas 2 av mitt nya liv :) Å andra sidan springer jag rätt många kilometer på flyplatser i veckorna så helt försoffad är jag aldrig

24 Dec 2012, 12:34
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Det jag har gjort är att jag har valt bort i stort sett alla kolhydratertäta livsmedel, tex pasta ris potatis, bulgur, bröd, majs, godis och kaffebröd. En macka per morgon unnar jag mig och då alltid den nyttigaste jag kan hitta, typ finskt rågbröd.

Åsså har jag ökat intaget av sallad och baljväxter. Fett, kött och fisk i normala doser. Simple as that!

Det var lite grinigt den första veckan pga lågt socker, men efter detta har det inte varit några problem. Sockersuget försvinner rätt snabbt. Viktigt att belöna sig ibland bara. En geleråtta på helgen smakar numera lika gott som en familjepåse Polly gjorde tidigare :)

Inte så mycket träning ännu, det tänkte jag ta itu med nu efter Nyår när jag går in i fas 2 av mitt nya liv :) Å andra sidan springer jag rätt många kilometer på flyplatser i veckorna så helt försoffad är jag aldrig

Sockersuget är ungefär som heroin sägs det.
Jag kör ganska hård diet 6 dagar/vecka men på lördagar blir det skräpmat. Och precis som du nämner, när man endast äter skräp en gång/vecka är det 10000ggr godare.

24 Dec 2012, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:

Hej!

Tack för svar :) Tränade du någonting alls under "fas 1", eller det var bara en omlagd kost som gjorde susen?

24 Dec 2012, 13:47
Profile

guitarnerd1 wrote:
Joshunznera wrote:

Hej!

Tack för svar :) Tränade du någonting alls under "fas 1", eller det var bara en omlagd kost som gjorde susen?

tjo!

ingen träning alls förutom några kilometer rask promenad varje vecka. Min diet är en modifierad LCHF-diet (finns massor att läsa om detta på nätet) Det jag har modifierat är att jag inte har ökat fettintaget jämfört med "vanlig" kost, jag har enbart dragit ner på kolhydraterna

Lycka till :)

24 Dec 2012, 13:53
Profile WWW

Tack! :)

24 Dec 2012, 13:56
Profile

Gissar på att jag är rätt ovanlig i det att jag helt enkelt har svårt att äta tillräckligt med min träningsmängd. Väger nu strax under 78 kilo på mina 185 cm och då har jag uppskattningsvis 11-12% kroppsfett. Mitt mål är att gå upp till 85kg med bibehållen kroppsfettsprocent, vette fan hur jag ska lyckas utan att vräka i mig mat så att jag konstant går runt och är illamående.
Kan nämnas att jag tränar på gym 3-4 gånger per vecka enligt ett aningens modifierat Stronglift 5x5 träningsprogram.

24 Dec 2012, 20:21
Profile

Krippa wrote:
Gissar på att jag är rätt ovanlig i det att jag helt enkelt har svårt att äta tillräckligt med min träningsmängd. Väger nu strax under 78 kilo på mina 185 cm och då har jag uppskattningsvis 11-12% kroppsfett. Mitt mål är att gå upp till 85kg med bibehållen kroppsfettsprocent, vette fan hur jag ska lyckas utan att vräka i mig mat så att jag konstant går runt och är illamående.
Kan nämnas att jag tränar på gym 3-4 gånger per vecka enligt ett aningens modifierat Stronglift 5x5 träningsprogram.

Det där är förstås ett lika svårt problem som att gå ner i vikt :D
Om du tränar hårt och äter bra så kan du räkna med att gå upp 1-1.5kg/år i muskelmassa.
Bör inte vara några större problem.

Själv är jag 179cm och väger ca 75kg. Jag ska ner till 73kg tills den 10/1.
Så det blir som vanligt, ganska strikt diet med vågen och kaloriräknande.
Jag har i stort bara muskler men ca 7% fett. Fettdelen ska ner till 3% :D

24 Dec 2012, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Krippa wrote:

Förutom den egentligen helt ointressanta vikten vad är målet med träningen?

Med 5x5 bygger du inte speciellt med muskelmassa. Viktar du 90-100% av din kapacitet( dagskapacitet) så blir du stark som tusan men du blir inte märkbart "biffigare".
Vill du bli jeafligt stark så kör du 3-5 reps morgon , middag, kväll. 1-2 tekniker.

Sätt upp kraftmål! Dubbla vikten i marklyft, allra minst din egen vikt i bänk helst 1,5 ggr. För att räknas som stark.
Lägg gärna in några tekninkmoment tex som din egen vikt i stöt. Dessa mål grejar man lätt utan att bli "biffig" men vältränad

Vill du bygga massa så kör 10 reps 80-90% gånger 3. Max tre tekniker per pass. Kräks, bli yr, lid!

Blir du inte starkare eller märker en förbättring kontakta folk som kan- just nu verkar man spotta ut PT som inte alltid är så kunniga.

Glöm inte att vila kroppen 1-2 dagar i veckan samt var 4 eller 5 vecka.
Med vila menas ta det lite lugnare som att PW , cykla eller gå och simma.

Ät kött, massor av grönsaker och en kontrollerad mängd av långsamma kolhydrater.

Kolla gärna med grabbarna på Crossfit Nordic vid Odenplan- de har benkoll på kost och träning som fungerar- på riktigt och det utan en jeafla massa "kosttillskott".

24 Dec 2012, 22:33
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:
Krippa wrote:
Jag har i stort bara muskler men ca 7% fett. Fettdelen ska ner till 3% :D

Bodybuilders ligger på 3-5% i tävlingsform och det är knappast rekommenderat ur hälsosynpunkt att ligga så lågt, hört talas om deff-noja?

25 Dec 2012, 11:13
Profile

Krippa wrote:
Bodybuilders ligger på 3-5% i tävlingsform och det är knappast rekommenderat ur hälsosynpunkt att ligga så lågt, hört talas om deff-noja?

Tänkt på att det kanske är tävlingssäsong Jan-Feb? :wink:

25 Dec 2012, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Ah, så du tävlar alltså? Coolt!

25 Dec 2012, 12:27
Profile

Krippa wrote:
Haraldrig wrote:

Ah, så du tävlar alltså? Coolt!

Fast inte i bodybuilding. Det är jag alldeles för tanig för.
Det är nog mer fitness om man ska kategorisera min kropp.

25 Dec 2012, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

vi som kommer ihåg bilden av din kropp som du så stolt visade upp på BOJen tidigare i år vet att du inte tävlar eller i vart fall inte bör tävla :mrgreen:

Men hav tröst Haraldrig, allt är inte yta här i världen och du har ju så många andra strängar på din lyra..

God Jul :)

25 Dec 2012, 13:17
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Haraldrig wrote:

vi som kommer ihåg bilden av din kropp som du så stolt visade upp på BOJen tidigare i år vet att du inte tävlar eller i vart fall inte bör tävla :mrgreen:

Men hav tröst Haraldrig, allt är inte yta här i världen och du har ju så många andra strängar på din lyra..

God Jul :)

Om vi ska jämföra med hur merparten av vuxna människor över 30 ser ut så bör jag ha all anledning att vara stolt.
Jag har förvisso byggt på en del muskler sedan den bilden men det är absolut inte mitt intresse att tävla i muskelbyggning.
Fitness skulle jag klara bra då jag är stark i förhållande till min kroppsvikt.
Dock kan jag framhäva att jag nyligen fick beröm för mina benmuskler av en fd Europamästare i bodybuildning :wink:

Det viktigaste med att träna och äta bra är förstås att må bra. Om man nu inte är intresserad av bodybuilding, vilket ju en del är.

Det positiva är att du (och andra) har gått ner i vikt och nått mål.
Man kan ju också se det som så att det blir en mindre belastning för skattebetalarna om folk är mer hälsosamma :wink:

En sak som fascinerar är att de flesta är medvetna om de negativa effekterna av att äta överdrivet mycket godsaker men inte gör något åt det.
Är det månne sockret som är så starkt beroendeframkallande?

25 Dec 2012, 13:28
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Det positiva är att du (och andra) har gått ner i vikt och nått mål.
Man kan ju också se det som så att det blir en mindre belastning för skattebetalarna om folk är mer hälsosamma :wink:

En sak som fascinerar är att de flesta är medvetna om de negativa effekterna av att äta överdrivet mycket godsaker men inte gör något åt det.
Är det månne sockret som är så starkt beroendeframkallande?

så måste det ju vara. Att bära på för mycket fett är det ingen som vill, ändå gör de flesta det. Nu i juletid äter jag mer onyttigt än annars nu för tiden, tex en del godis och framförallt en del bröd. Man märker direkt att blodsockret stiger, man blir trött och magen blir i olag.

Får bli en kåldag idag tror jag. Grönkål, broccoli, rödkål och kålrotslåda finns i restförrådet. Det tillsammans med en tjock bräckt skiva skinka blir perfekt. Åsså en öl till, nån måtta får det ju vara :D

25 Dec 2012, 13:42
Profile WWW

Alla blir saliga på sin tro. (Läs Diet.)

Själv har jag försökt ta tag i min vikt och faktiskt lyckats väldigt bra än så länge.
Jag startade på 110 kg (184 cm lång.) i Juni och har hittils gått ner ungefär 18-19 kg. (Har tagit paus nu under julhelgen.)
Jag går ner i vikt enligt den enkla metoden att äta mindre mängd kalorier än vad jag gör av med.

Så jag äter helt vanlig mat men håller kaloriintaget per dag på en bra nivå. För min del ca 1500 kalorier om dagen. Ibland lite mer men sällan över 2000. Fördelen med att gå ner i vikt genom kaloriräkning är att det inte finns några förbjudna matvaror. Det är bara att kolla hur mycket kalorier det innehåller och sedan planera in det i dagen 1500 kalorier.

Hade jag varit intresserad av träning hade jag kunnat äta mer och fått räkna av de kalorier jag bränt genom träningen.
Men än så länge rullar det på helt utan träning vilket passar en soffpotatis som mig utmärkt!

26 Dec 2012, 18:10
Profile

Low Carb diet som fungerar:

Attachments:
LC-diet.jpg
LC-diet.jpg [ 73.78 KiB | Viewed 4670 times ]

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review
28 Dec 2012, 14:47
Profile WWW

Urban wrote:

Själv har jag försökt ta tag i min vikt och faktiskt lyckats väldigt bra än så länge.
Jag startade på 110 kg (184 cm lång.) i Juni och har hittils gått ner ungefär 18-19 kg. (Har tagit paus nu under julhelgen.)
Jag går ner i vikt enligt den enkla metoden att äta mindre mängd kalorier än vad jag gör av med.

Så jag äter helt vanlig mat men håller kaloriintaget per dag på en bra nivå. För min del ca 1500 kalorier om dagen. Ibland lite mer men sällan över 2000. Fördelen med att gå ner i vikt genom kaloriräkning är att det inte finns några förbjudna matvaror. Det är bara att kolla hur mycket kalorier det innehåller och sedan planera in det i dagen 1500 kalorier.

Hade jag varit intresserad av träning hade jag kunnat äta mer och fått räkna av de kalorier jag bränt genom träningen.
Men än så länge rullar det på helt utan träning vilket passar en soffpotatis som mig utmärkt!

Är inte 1500kcal om dagen lite väl lite för en vuxen man? Under 1800kcal om dagen (för en man) har jag fått höra är skadligt för inre organ, muskler etc. Är ingen expert dock.

28 Dec 2012, 16:19
Profile

guitarnerd1 wrote:
Urban wrote:

Är inte 1500kcal om dagen lite väl lite för en vuxen man? Under 1800kcal om dagen (för en man) har jag fått höra är skadligt för inre organ, muskler etc. Är ingen expert dock.

Beror på näringsinnehållet.
Du blir garanterat sjuk överallt om du äter 4 chokladkakor om dagen trots att du då når upp i strax över 2000kcal.

28 Dec 2012, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

guitarnerd1 wrote:
Urban wrote:

Skadligt skulle jag inte tro att det är. Men naturligtvis påverkas säkert muskelmassan också. Nu gör inte det mig något då jag inte eftersträvar att ha stora muskler. Är ganska normalstark ändå. Eftersom min viktminskning ligger runt 0,5 kg i veckan har jag svårt att tro att jag gör något fel. Självklart försöker jag se till att jag får i mig rätt balans av fett, fibrer osv. Det får man nästan automatiskt om man äter vanlig mat.

Sedan har jag faktiskt inte stenhård koll på kaloriintaget per dag utan jag har mer och mer börjat göra överslagsberäkning på ett ungefär. Om man försöker äta 500 kalorier på frukost, lunch och middag så sköter det sig själv.

15 Jan 2013, 14:20
Profile

Hej!

Började för 2 månader sedan att ändra kost lite grann samt att motionera nästan dagligen.
Resultat: minus 4 kilo
Jag tänkte gå ner ca 4 kilo till, sen är jag mer än nöjd.
Är 1,72 och jag startade på 76 kilo (Har dock varit uppe och nosat på 82 för 2-3 år sedan)

När det gäller motion går jag en timmes rask promenad så ofta som möjligt ca 5 dagar i veckan. Ser fram emot att min hälseneinflammation blir bättre och att våren kommer så man kan börja jogga.
Dessutom kör jag en liten egen cirkelträning hemma med push-ups, situps, tåhävningar, ibland hantlar. Detta 4-5 gånger per vecka.

När det gäller mat har jag minskat portionsstorlekar något, samt ersatt frukostmacka, filmjölk och juice med havregrynsgröt och ett halvt glas mjölk. Tar i princip alltid kokt skicka på mackan (tidigare oftast ost).
Undviker helt fikabröd i veckorna och godis äter jag i princip aldrig (snusar ju)

I början använde jag "Shape-up" -appen i mobilen och knappade in allt jag åt och motionerade. Lite jobbigt med knappandet, men man får en bra uppfattning om vad och hur mycket man kan äta/motionera för att hamna rätt.

Har inte varit stenhård mot mig själv. Det har ju både varit jul och nyår, samt att jag har varit krasslig i ett par omgångar (barn på dagis..)

Kort sagt kan man säga att det är motionen som varit den mest bidragande faktorn för mig hittills.
I början var frugan med och då var det lite lättare att äta smalare mat

Josh: 13 kilo på 3,5 månad - det är snabbt marscherat det..!!

16 Jan 2013, 15:34
Profile

64kg och nöjd :mrgreen:

16 Jan 2013, 15:43
Profile

idag har jag skottat snö på tre ställen i totalt 3,5 timmar så nog jäklarns får man motion ibland :)

16 Jan 2013, 16:58
Profile WWW

Urban wrote:

Det är ju den enda metoden, så det är väl inte direkt kontroversiellt? :wink: Jag tror att en del missförstått detta och därför avfärdar LCHF på helt fel grunder. Det råkar nämligen vara exakt samma metod, bara det att när man äter mycket fett så håller man sig mätt så jäkla länge att det totalt sett blir mindre kalorier än man normalt gör av med. Och voila, så kan man äta hur mycket man vill UTAN att nånsin behöva gå hungrig, samtidigt som man snart når sin idealvikt.

Själv har jag tyvärr skitsvårt att hålla LCHF-diet i praktiken. Det funkar inte när man äter ute på lunchen, då ju 99% av all sådan mat övervägande består av kolhydrater. :( Men när det väl funkade så gick jag ner från 85 till 75 kilo på ett kick.
Ett roligt minne är från Hultsfred för några år sedan när jag skulle bevisa för min polare att det funkar. Jag åt typ 3 ägg och två paket bacon till frulle, och sen ingenting mer förrän vid 6-snåret på kvällen. De andra klämde i sig pizza mitt på dan, mellanmål och ville ha middag innan jag var i närheten av hungrig. :mrgreen:

16 Jan 2013, 18:31
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next