View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 12:04

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
The Hobbit! 
Author Message

Post The Hobbit!
Något gammalt Tolkien-fan som tänker masa sig på bio ni i premiärveckan av 'the hobbit'?

Kapten är laddad som som fan, ska se den på Lördag, kanske ser jag mest fram emot att åter igen få se Ian McKellen som Gandalf, fasn han lyfter ju mycket av lotr-trilogin på egna axlar! :mrgreen:

Image

12 Dec 2012, 13:33
Profile WWW

Post Re: The Hobbit!
Håller just på att läsa boken ihop med dottern (10,5) för att sedan gå och se
filmen. I mellandagarna, kanske.

12 Dec 2012, 13:39
Profile

Tja, liksom många andra är jag skeptisk till att göra en hel trilogi på denn relativt tunna bok.

12 Dec 2012, 14:03
Profile

Mr Smiley wrote:
Tja, liksom många andra är jag skeptisk till att göra en hel trilogi på denn relativt tunna bok.

Ja, jag tror inte heller att det är optimalt. Hade nog varit bättre att göra den i två delar, men det ska likförbaskat bli spännande att se! :)

12 Dec 2012, 14:28
Profile WWW

bluescaptain wrote:
Mr Smiley wrote:

Ja, jag tror inte heller att det är optimalt. Hade nog varit bättre att göra den i två delar, men det ska likförbaskat bli spännande att se! :)

Det var väl tänkt som två delar från början, men del två blev för stor/lång, och splittades i två delar, efter vad jag läst om den.

Förhoppningsvis hinner dom med att ta typen av passager i böckerna som man skippade i LOTR trilogin, som blev lite actionrulle.

12 Dec 2012, 14:33
Profile WWW

om jag förstått det rätt klippte man ihop det och fann att man hade material till två. När man gjort det hade man fortfarande lite över och samlade in skådisarna till extra scener och fick till slut en trilogi.

Jag älskar "Ringen"-filmerna, men det här känns lite skitnödigt. Jag ska se den på söndag. Låga förväntningar är iochförsig alltid bra inför ett biobesök. Jag har gärna fel i mina förutfattade meningar!

12 Dec 2012, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Hade stora förhoppningar på detta projekt, men är oxå mkt tveksam till att detta håller för 3 filmer, två filmer hade vart bättre. LOTR gjorde ju inte det. Det jag gillar minst med dom filmerna är att vissa karaktärer gjorts "klämkäcka" (gimli, legolas) och gråtmilda (arwen, frodo, faramir, till viss del aragorn...) för att tilltala den breda massan. Största problemet jag har med filmerna är att för få karaktärer är trovärdiga. Gandalf, Saruman, Rohirrim, Boromir, Denethor, Gollum håller måttet imo, sen blir det rätt tunt på den fronten.

Jag antar att Tolkien vrider sig i sin grav. Dock har jag hela tiden trott att There and Back Again lämpar sig betydligt bättre för film än vad LOTR gjorde. Man får väl se när man ser den....

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

12 Dec 2012, 15:39
Profile WWW

Ska se den på fredag med ungarna. Har inte sett någon Sagan om Ringen-film, så jag vet inte vad jag har att vänta, men jag är inte speciellt förtjust i tomtar och troll, så jag antar att jag inte kommer att gilla den. :o

Alternativet är att titta på Doobidoo på TV4. :roll:

Får nog bli bio! :lol:

12 Dec 2012, 15:53
Profile WWW

Jag hade på nåt sätt helt missat att det ska bli en trilogi... :oops: Hur f-n ska de lyckas med det?
Bokens story är ju så tunn att det knappt borde räcka ens till en film. Hmm, man kan alltså förvänta sig
en hel del totalt onödig action och specialeffekter bara för att biffa ut det hela.

12 Dec 2012, 15:56
Profile

blåton wrote:
Jag hade på nåt sätt helt missat att det ska bli en trilogi... :oops: Hur f-n ska de lyckas med det?
Bokens story är ju så tunn att det knappt borde räcka ens till en film. Hmm, man kan alltså förvänta sig
en hel del totalt onödig action och specialeffekter bara för att biffa ut det hela.

Man har tydl lagt en del möda på vissa sidospår och bakgrundshändelser

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

12 Dec 2012, 16:09
Profile WWW

jorå den ska ses, men troligen inte förrän i jul/nyår nån gång

Jag har alltid gillat den första boken Bilbo bättre än Ringen-trilogin. Kanske eftersom Bilbo var den första jag läste och att den har en annan översättare. Va faan hobbitarna heter ju hober i Ringen, bara en sån sak! Jo jag läste allt på svenska, man gjorde så på den tiden :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

12 Dec 2012, 16:22
Profile WWW

Plexiglas wrote:

Nå, det finns ju en del att välja på om man blandar in grejor från t.ex. Silmarillion.
Men ändå...

12 Dec 2012, 16:27
Profile

blåton wrote:
Plexiglas wrote:

Nå, det finns ju en del att välja på om man blandar in grejor från t.ex. Silmarillion.
Men ändå...

Förövrigt är u vissa episoder ur Silmarillion mer värda att visas som film än ringen-trilogin! :mrgreen:

12 Dec 2012, 18:16
Profile WWW

absolut, det är ju där dom grymmaste fantasy-action episoderna utspelar sig!

12 Dec 2012, 18:47
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Jag har alltid gillat den första boken Bilbo bättre än Ringen-trilogin. Kanske eftersom Bilbo var den första jag läste och att den har en annan översättare. Va faan hobbitarna heter ju hober i Ringen, bara en sån sak! Jo jag läste allt på svenska, man gjorde så på den tiden :wink:

Nja, jag tragglade igenom hela Ringen trilogin på engelska i gymnasiet. Tror faktiskt att det var rejält bidragande till 5:an i engelska. 8)

13 Dec 2012, 00:23
Profile WWW

kjelle wrote:
Joshunznera wrote:

Nja, jag tragglade igenom hela Ringen trilogin på engelska i gymnasiet. Tror faktiskt att det var rejält bidragande till 5:an i engelska. 8)

jo men det var ju inte på min tid :wink:

(jag fick 5a ändå f.ö.) :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Dec 2012, 06:53
Profile WWW

Ser mycket fram emot den.. läste alla böckerna som bokslukande tonåring.. tycker dock fortfarande att det är synd att Tom Bombadil inte fick någon chans i originaltrilogin.. förstår dock att han kanske bara hade dragit ut på filmens längd utan att tillföra något jättestort vad gäller storyn... en rolig karaktär var det dock..

Efter att ha sett "tre solar" (en och en halv timme av mitt liv som jag aldrig får åter), så är jag skeptisk till Persbrandt som Beorn.. men men.. alla förtjänar en chans..

Med tre små barn blir ett biobesök lite svårt just för närvarande, men så snart det går skall den ses..

13 Dec 2012, 07:33
Profile

Jag ska se den på söndag. Gillade ju ringen-trilogin väldigt mycket, och dom böckerna har jag läst ett par gånger. Men denna har jag inte läst så det känns rätt bra att inte ha nån uppmålad bild innan.

13 Dec 2012, 09:34
Profile

Spider-Man wrote:
Efter att ha sett "tre solar" (en och en halv timme av mitt liv som jag aldrig får åter), så är jag skeptisk till Persbrandt som Beorn.. men men.. alla förtjänar en chans..

Hahahaha jaaa.. Också sett "Tre Solar" men tyckte däremot att det var bland det mest underhållande jag sett, skrattade så jag grät nästan hela filmen. Den är så katastrofalt usel att det blir hysteriskt kul! :lol: Rekommenderas alla att se!

Apropå "the Hobbit" ska jag se den på måndag tror den kommer bli underhållande men en sådär film..

13 Dec 2012, 12:34
Profile

Måste ju iaf ses. tycker LOTR är helt superbra o jag tycker inte att den är "disneyfierad" .Jackson kunde ju gjort hoberna till lallande Jar Jar Binks typer, så tycker trilogin är kanonbra.
Mer skeptiskt emot Bilbo som trilogi, men vem vet :)
Silmarillion !! Där finns ju massor att göra film av. Beren och Luthien o massor.

Sen var det väl varit väldigt mycket bråk ang översättningen? Hober, hobbitar med mera?

Är det ngn mer än jag som spelar LOTRo kanske? Bra onlinespel och väldigt beroendeframkallande.

Nu skål i whisky och snart dax för Julbord på Kometen....
God helg!

14 Dec 2012, 16:59
Profile ICQ WWW

19.00 i kväll ska den ses.

14 Dec 2012, 17:16
Profile WWW

Någon som hunnit se den ännu och som kan lämna en kort recension?

I de förhandsglimtar jag sett liknar dvärgarna mest figurer ur Star Wars med skumma frisyrer, kläder och utsmyckningar. :? I tidningarna har man skrivit att bildkvalitén är 'för bra'(!) - Bilderna utanför huvudobjektet var för skarpt och för ljust så att en del av stämningen gick förlorad.

Ja som sagt, den som ser den får gärna skriva vAd ni tyckte. :)

/R

14 Dec 2012, 23:45
Profile

Jag såg den igår. Trevlig underhållande film. Men den kändes väldigt mycket som en porrfilm. Ganska lite handling och så fort det finns möjlighet lägger man in en sex-scen. Men i det här fallet blev det action-scener.

15 Dec 2012, 14:01
Profile

Tycker att filmen var mycket bra, är dock osäker om filmserien kommer hålla hella vägen, kan inte förstå hur de ska fylla ut två filmer till.

16 Dec 2012, 14:38
Profile WWW

Hade tänkt skriva nåt längst ner här, men det är redan sagt.

Kontrar med att:
Jävligt synd att inte filmningen av "Bärnstenskikaren" bara blev en film.
Bra böcker i min bok.

Skall såklart se "Hobbit"
Boken av klart intressantast av serien.

Salve securim manubrium !

16 Dec 2012, 19:03
Profile

Har precis sett 'The Hobbit' på IMAX i 3D! :shock: Mina förväntningar var nedskruvade men jag blev positivt överraskad. Lite ojämnt tempo, växling mellan barnsligt och vuxet men överlag tycker jag att den var bra. Formatet och 3D gjorde absolut sitt till.

Fyra Bojar av fem får den av mig. :)

/R

23 Dec 2012, 17:30
Profile

Jag har växt upp med Tolkiens böcker och väljer att inte se någon av filmerna. Jag tvivlar starkt på att en filmatisering kan ge mig samma upplevelse som böckerna gjorde i mitt pojkrum på 70-talet. Ibland är det bäst att låta fantasin regera över Hollywoodproduktioner. Mina tre barn har sett filmerna och är lyriska - men de har inte samma relation till Tolkien som jag har. Jag törs helt enkelt inte se filmerna... :?

23 Dec 2012, 17:37
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Jag har växt upp med Tolkiens böcker och väljer att inte se någon av filmerna. Jag tvivlar starkt på att en filmatisering kan ge mig samma upplevelse som böckerna gjorde i mitt pojkrum på 70-talet. Ibland är det bäst att låta fantasin regera över Hollywoodproduktioner. Mina tre barn har sett filmerna och är lyriska - men de har inte samma relation till Tolkien som jag har. Jag törs helt enkelt inte se filmerna... :?

Jag har läst böckerna på engelska, svenska (OK, orkade inte riktigt igenom Silmarillion :roll: ), och sett LOTR trilogin. Ett flertal gånger för båda kategorierna. Man kan hålla isär upplevelserna, det blir en ganska olika bild. Mer action i filmerna, och mer eftertanke och underfundighet i böckerna. Jag kan absolut rekommendera läsning på engelska, Tolkien har en fantastiskt målande engelska!
Filmerna tycker jag tillför en storslagenhet som kan vara svår att uppfatta i böckerna.
Våga lite, FB! Du kan ju alltid stänga av filmen, om du tittar hemma...

23 Dec 2012, 20:44
Profile WWW

Skeeta bra film! Kan knappt vänta till nästa!

My precious!
Image

31 Dec 2012, 01:55
Profile

Crimson wrote:
Skeeta bra film! Kan knappt vänta till nästa!

My precious!
Image

Va, var Keef med i den filmen? :wink: (läser "Life" just nu, och har lätt för sådana associationer)

31 Dec 2012, 13:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next