Fortsättningen på "Muddig AC30" eller när Mr Handyman goofar
Detta är en fortsättning på tråden:http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73669
Andreas gav mig uppdraget att försöka lista ut vad som var fel med stärkan , då den lät grötig, diskantfattig och volymsvag.
Okej, får hit stärkan och den låter precis som Andreas beskrev.
Så , lyfter på "locket" och kollar, hummm, jo någon har varit här innan.
Man har bytt första E-kondingen , men inte andra, bytt tredje men inte fjärde,,,,okej,,,lite udda.
Ser även man har bytt pottar , volym, bas och cut.
Vänder sen på "steken" och kollar runt slut rören,,,,hummm, grindmotstånden är bytta helt okej, men skärmgallermotstånden (SGM) är även dessa bytta till, 100 ohm 1/4W,,,,Hummm Sorry men är klent där, men sen är alla pre-amp anodemotstånd bytta mot 2Watts,,,,,humm, hur tänkte vi nu?
Utan ha mätt så får jag en känsla att något inte stämmer, hör av mig till Andreas, och undrar: är det okej om jag byter dina gamla pottar till nya?
Ja det var det, så går loss o löder bort dessa.
Vad finner jag, jo dom bytta pottarna var alla 100K till skillnad mot: volym 500K, bas 1M och cut 250K, men det slutar inte där , när jag mäter orginal treble pott så visar den 230K mot 1M orginal.
Inte konstigt att Andreas tyckte att EQn fungerade märkligt i jämförelse till hans AC15.
Efter byte av pottar med Rätt väde och x antal motstånd som hade diffat långt utanför spec, och rättat till Mr Handymans gofar som var:
Fel väden på pottar.
Fel jording av E-lyt , att jorda i skärm jord är ett big no no.
Byte av skärmgallermotstånd till 2 Wattare.
Ändrat utgången till 16 ohm och inte 8 ohm.
Bytte även anodemotstånden till mer "tidstypiska" .
Nya E-lytar på dom ställen som var "missat" innan.
Så nu låter stärkan väldigt trevligt
När man få in en sån här gammal stärkare, och märker att även orginal delar har gått långt från spec, så kan jag inte annat än tänka på alla : "det ska vara orginal delar" ,,,köper tanken om "värdering" MEN ska det låta bra eller vara orginal med delar som sen länge gjort sitt jobb?
Även en tanke till Mr Handyman, han menade nog väl, men hur fel blev det