|
Det finns inga "vi hatar pepparkaksgubbar" på riktigt.
| Author |
Message |
|
Jesperado
|
 Re: Det finns inga "vi hatar pepparkaksgubbar" på riktigt.
Joshunznera wrote: Kul att vi är överens för en gångs skull Nu vet ju de flesta att SD inte är ett rasistiskt parti, de har de ju själva både sagt och skrivit, men det är inte helt lätt för alla att bli övertygade av JÅs försäkringar när de har i minne det parti av skinnhuvuden, bombarjackor och marschkängor som Jimmie en gång för inte så länge sedan gick med i. Vi andra vet ju att det inte spelar ngn roll vad han tyckte då eftersom det är så länge sedan och såväl JÅ som resten av SD numera är fina och toleranta människor. Måste det handla om SD bara för att det diskuteras invandring? Jag tror att de flesta i Sverige vill se förändringar i dagens invandringspolitik, trots att bara ca 10% skulle rösta på SD om det var val idag. Betänk då att dessa 10% efter den senaste tidens händelser "vet" att SD är ett "rasistiskt" parti och trots det väljer att lägga sin röst där. Vilket parti som helst av de övriga riksdagspartierna skulle säkerligen höja sin röstsiffror högst påtagligt om de vågat diskutera begränsningar i invandringen. Det är en mycket viktig fråga för väldigt många men ignoreras av ren feghet trots det av samtliga partier utom SD.
|
| 16 Dec 2012, 18:35 |
|
 |
|
holmis63
|
Klart att andra åsikter respekteras men man kan ju knappast förvänta sig att få stå oemotsagd, SD topparna har ju på senare tid visat hur toleranta och respektfulla de är mot invandrare, kvinnor och t.o.m svenska medborgare, skulle man bara låta det passera utan kommentar och argumentation?! Är man intolerant om man argumenterar emot sådant beteende? SD har ju själva dragit på sig rasistepitetet genom att handla och uttala sig rasistiskt! Vore ju konstigt att kalla det nåt annat.
|
| 16 Dec 2012, 18:37 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Jesperado wrote: Måste det handla om SD bara för att det diskuteras invandring? verkligen inte. Men jag tycker nog iofs att det flödar mer muslimhat än SD-hat på BOJen. För mig är det förra mer allvarligt eftersom det är de svagaste grupperna som angrips med muslimhatet. SD-hatet är väl inte värre än div annat politikerhat som flödar. Vi snackar om riksdagsmän med ett välavlönat statligt jobb utan krav på prestation, dessa tål nog betydligt mer än en nyhitkommen krigstraumatiserad 14-åring från Syrien Finns det förresten inget parti som tycker som SD gjorde för ett par år sedan? Eller har alla blivit goda människor numera? Vilket parti röstar brunskjortorna på numera, efter att SD har blivit goda?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Dec 2012, 18:52 |
|
 |
|
Jesperado
|
holmis63 wrote: Klart att andra åsikter respekteras men man kan ju knappast förvänta sig att få stå oemotsagd, SD topparna har ju på senare tid visat hur toleranta och respektfulla de är mot invandrare, kvinnor och t.o.m svenska medborgare, skulle man bara låta det passera utan kommentar och argumentation?! Är man intolerant om man argumenterar emot sådant beteende? SD har ju själva dragit på sig rasistepitetet genom att handla och uttala sig rasistiskt! Vore ju konstigt att kalla det nåt annat. Man är intolerant när man inte kan respektera att folk har åsikter som avviker från de egna, kallar dem rasister/nazister pga. ett politiskt ställningstagande och startar ett gäng ryggdunkartrådar för folk som hatar "rasister" på ett gitarrforum. Förstå hur illa ställt det är med svensk politik när 10% av Sveriges befolkning väljer att rösta på SD TROTS att de vet att det enligt dig och många andra är rasister och nazister som styr partiet. Så viktigt är det för många med invandringsfrågan, men det finns inget sätt att få någon förändring då inga andra partier vågar ta i ämnet med risk för att bli stämplade som rasistiska. Då ser man SD som det enda alternativet, trots den i mångt och mycket bristfälliga ledningen. Så länge inga andra partier vågar diskutera förändringar i invandringspolitiken kommer SD troligtvis fortsatt få ökat stöd. Och återigen, anledningen att stödet finns och ökar beror i stort på de som ropar rasist så fort man diskuterar invandringen i negativa termer, det är med andra ord ryggdunkarklubbens fel att SD över huvud taget finns. Utan denna påverkan hade samtliga partier kunnat diskutera invandringen och möta folkets önskemål och synpunkter på ett demokratiskt vis.
|
| 16 Dec 2012, 19:02 |
|
 |
|
Jesperado
|
Joshunznera wrote: Jesperado wrote: Måste det handla om SD bara för att det diskuteras invandring? verkligen inte. Men jag tycker nog iofs att det flödar mer muslimhat än SD-hat på BOJen. För mig är det förra mer allvarligt eftersom det är de svagaste grupperna som angrips med muslimhatet. SD-hatet är väl inte värre än div annat politikerhat som flödar. Vi snackar om riksdagsmän med ett välavlönat statligt jobb utan krav på prestation, dessa tål nog betydligt mer än en nyhitkommen krigstraumatiserad 14-åring från Syrien Finns det förresten inget parti som tycker som SD gjorde för ett par år sedan? Eller har alla blivit goda människor numera? Vilket parti röstar brunskjortorna på numera, efter att SD har blivit goda? Jag tror det är ganska ovanligt med muslimhat i Sverige, däremot finns det nog ganska mycket rädsla och hat mot islam. Skilj på religionen och utövarna. Ska man lasta SD för att de är rasisitiska och kvinnofientliga ska man nog inte i samma tråd försvara islam och muslimer, de har både rasism och kvinnoförakt inskrivet i sin religions heliga skrift. Judar är inte värda skit för en troende muslim, och kvinnan är i stort sett mannens ägodel med ett tydligt "värde" som inte är detsamma som mannens värde. Jag har ingen aning om hur riktiga rasister/nazister röstar, jag känner inga.
|
| 16 Dec 2012, 19:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Jesperado wrote:
Jag tror det är ganska ovanligt med muslimhat i Sverige, däremot finns det nog ganska mycket rädsla och hat mot islam. Skilj på religionen och utövarna. Ska man lasta SD för att de är rasisitiska och kvinnofientliga ska man nog inte i samma tråd försvara islam och muslimer, de har både rasism och kvinnoförakt inskrivet i sin religions heliga skrift. Judar är inte värda skit för en troende muslim, och kvinnan är i stort sett mannens ägodel med ett tydligt "värde" som inte är detsamma som mannens värde.
Jag har ingen aning om hur riktiga rasister/nazister röstar, jag känner inga. Jorå, jag kan allt skilja på Islam och muslimer  Däremot finns det en hel del på BOJen som blandar ihop detta allt som oftast, ofta i stridens hetta vilket är avslöjande i sig Och nu blandade du just ihop korten igen. Var det Islam eller muslimer du menar? Och vad är i så fall en muslim? Är alla lika?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Dec 2012, 19:27 |
|
 |
|
Jesperado
|
Joshunznera wrote: Jesperado wrote:
Jag tror det är ganska ovanligt med muslimhat i Sverige, däremot finns det nog ganska mycket rädsla och hat mot islam. Skilj på religionen och utövarna. Ska man lasta SD för att de är rasisitiska och kvinnofientliga ska man nog inte i samma tråd försvara islam och muslimer, de har både rasism och kvinnoförakt inskrivet i sin religions heliga skrift. Judar är inte värda skit för en troende muslim, och kvinnan är i stort sett mannens ägodel med ett tydligt "värde" som inte är detsamma som mannens värde.
Jag har ingen aning om hur riktiga rasister/nazister röstar, jag känner inga. Jorå, jag kan allt skilja på Islam och muslimer  Däremot finns det en hel del på BOJen som blandar ihop detta allt som oftast, ofta i stridens hetta vilket är avslöjande i sig Och nu blandade du just ihop korten igen. Var det Islam eller muslimer du menar? Och vad är i så fall en muslim? Är alla lika? Skriften är densamma, koranen heter den. Alla muslimer är inte lika, lika lite som alla SD-politiker eller SD-anhängare är lika.
|
| 16 Dec 2012, 19:35 |
|
 |
|
SlowDad
|
Joshunznera wrote: Finns det förresten inget parti som tycker som SD gjorde för ett par år sedan? Eller har alla blivit goda människor numera? Vilket parti röstar brunskjortorna på numera, efter att SD har blivit goda? Svaret hittar du i just den sajt jag länkade till tidigare, deras tidning realisten.se. Svaret är Svenskarnas Parti som står bakom sajten. De föraktar SD för att de går med i etablissemanget istället för att bedriva krig. men de två är goda supabröder ändå. kolla svenskarnasparti.se så är det inte svårt att se symbiosen... 
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 16 Dec 2012, 19:38 |
|
 |
|
holmis63
|
Vi kan diskutera invandringen utan parti inblandning, självklart! Den bästa källan till utredning av myterna kring invandrare jag känner till är regeringens egen med gott om källhänvisning, där visas att det som är de invadrarfientligas starkaste argument, ekonomin, knappast påverkas negativt av invandringen (myt nr 9.). Om nu inte ekonomin blir lidande av invandringen, vad är det då som står i vägen för invandringen? För min del så är jag beredd att betala skatt för att vi ska kunna ha en frikostig flykting och anhörig-invandring (arbetskraftinvandring är ju nåt vi behöver så det kanske står utanför diskussionen). Men när man inte kan påvisa att ekonomin påverkas negativt så finns ju inte det argumentet för att begränsa invandringen, då måste det finnas andra, vilka skulle det vara? http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576
|
| 16 Dec 2012, 19:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Jesperado wrote:
Skriften är densamma, koranen heter den. Alla muslimer är inte lika, lika lite som alla SD-politiker eller SD-anhängare är lika. nu börjar vi komma någonstans  Men om man nu inte tycker att alla muslimer är lika ska man nog akta sig för att använda ordet muslim i obestämd form i dessa sammanhang, det kan lätt missförstås då. Inte helt ovanligt att man blandar ihop vad "muslimer" och "muslimen" gör och är.
|
| 16 Dec 2012, 20:00 |
|
 |
|
Oakman
|
holmis63 wrote: ...där visas att det som är de invadrarfientligas starkaste argument, ekonomin, knappast påverkas negativt av invandringen (myt nr 9.) Det står det ju i och för sig inte. Man tittar på olika effekter och konstaterar att det inte finns något självklart svar på hur helheten ser ut. Rätt skall vara rätt 
| 16 Dec 2012, 20:14 |
|
 |
|
holmis63
|
Ok, fel av mig, det finns inget entydigt svar här, men det är ju rätt stor skillnad mot vad som påstås i invandrarfientliga kretsar, där det påstås att det skulle kosta 100-tals miljarder om året. Jag tycker fortfarande att det ekonomiska argumentet blir rejält försvagat av detta, så finns det andra argument för att begränsa invandringen skulle jag gärna diskutera dessa. Det är som Jesperado säger viktigt att diskutera de här frågorna med så mycket fakta bakom som är möjligt och utan att bli anklagad för att vara rasist, SDgate har ju inte förenklat den diskussionen direkt.
|
| 16 Dec 2012, 20:33 |
|
 |
|
SlowDad
|
holmis63 wrote: Ok, fel av mig, det finns inget entydigt svar här, men det är ju rätt stor skillnad mot vad som påstås i invandrarfientliga kretsar, där det påstås att det skulle kosta 100-tals miljarder om året. Jag tycker fortfarande att det ekonomiska argumentet blir rejält försvagat av detta, så finns det andra argument för att begränsa invandringen skulle jag gärna diskutera dessa. Det är som Jesperado säger viktigt att diskutera de här frågorna med så mycket fakta bakom som är möjligt och utan att bli anklagad för att vara rasist, SDgate har ju inte förenklat den diskussionen direkt. Precis och det viktiga i en sån "debatt" är att man måste hålla sig till det fakta som verkligen finns och inte flirta med en massa påståenden man hämtar frän de mest aktiva i frågan det vill säga de som vill ha bort allt det osvenska. Men se... De mest radikala vill inte acceptera de fakta som jag länkade till och som kommer från från regeringens sida. De vill inte acceptera att dessa har tagits fram på ett demokratiskt sätt. De anklagas komma från "etablissemanget" och i det läget finns inte mer att debattera för SD och invandringsfientliga. för dessa människor vill att en debatt som ska utgå från de sagor och spöken de målar fram och då är det svårt att hålla en sriös nivå... Satt precis och tittade på "Allt för Sverige" och denna underbara känslan som sipprar igenom hela serien om ett vackert land med fantastisk landskap och mysiga traditioner. Jag blir samtidigt arg att vissa ska påstå att det finns krafter sonm tänker förstöra detta. Så idiotiskt och så felaktigt. Jag tror att de flesta som flyttar till Sverige blir fångade av rikedomen i både natur och resurser och de mänskliga värderingar som de flesta trots allt har. Jag tycker att man ska aktivt motverka de ultranationalister försök att gör detta underbara land till enbart deras, för skulle det vara bara deras skulle nog inte landet vara lika underbart...
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 16 Dec 2012, 20:52 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag hörde en Sverigedemokrat som blev arg för att någon klippte om en film, har ni hört talas om något liknande?
|
| 18 Dec 2012, 02:00 |
|
 |
|
SlowDad
|
davidihse wrote: Jag hörde en Sverigedemokrat som blev arg för att någon klippte om en film, har ni hört talas om något liknande? ja han tyckte nog att Disney skulle fortsätta visa nidbilder på svartingar, och judar och dumma blondiner... Det förstärkte hans syn på livet liksom  och nu blev han ledsen  Han tyckte att allt skulle vara oförändrat här i världen och Disney skulle helst stanna på det goda 30-40-50-talet där man kunde lyncha några niggers i lugn o ro utan att nån i Texas klagade på det... Fan att livet förändras och allmänna syn på saker o ting tar såna tråkiga svängningar och man får inte ha sitt lilla hat i fred 
|
| 18 Dec 2012, 13:40 |
|
 |
|
osiris
Joined: 08 May 2008, 23:11 Posts: 119 Location: Stockholm, Sverige
|
SlowDad wrote: inte skrivet av mig utan briljant beskrivet och analyserat av Robert Nilsson https://www.facebook.com/robert.nilsson.543"Det finns de som påstår att det pågår en debatt om pepparkaksgubbar. Det gör det inte. För att det ska vara en debatt, så krävs ju två motståndare med motsatta åsikter om en fråga. Det gör det inte i det här fallet. Låt mig ta ett exempel. Facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" har 17386 likes (nästan lika många som Amnesty Interntional Sveriges facebookgrupp på 23000 likes - i sig ett förhållande som borde få människorättsaktivister som Raoul Wallenberg att vända sig i graven). 17386 likes ska jämföras med den enda facebookgrupp som jag hittade som var mot pepparkaksgubben: "Rädda liv våga säga nej till pepparkakor" som har 32 medlemmar. Så vad har vi då? Var är den Stora fienden som pepparkaksgubbens vänner rasar mot? Jo, det är en ensam lärare (och eventuellt några kollegor) som svenska folket rasar mot. Det är mot dem som folkstormen rasar. Men ändå får man intrycket av att motståndet är större. Men det mina vänner, är inget annat än en konstruerad motopinion. Ett fabricerat motstånd - konstruerat och underblåst av neofascistiska opinionsbidare som vill dra ett löjes skimmer över den folkrörelse och de individer som faktiskt arbetar för att uppmärksamma etnisk diskriminering och arbeta för ett öppnare och tolerantare samhälle. Man vill gör dessa människors seriösa och balanserade arbete för rättvisa, mot etnisk diskriminering, till neurotiska överreaktioner. Detta genom att konstruera ett hot mot fenomen som står svenskarna varmt om hjärtat. Ta till exempel debatten om Tintin. Det handlade om att flytta Tintin till hyllor som låg tio meter bort från den placering de hade. Den neofascistiska opinionsmaskinen dundrade genast igång och basunerade ut sin förvanskade version av verkligheten: Kulturhuset ville ta bort Tintin helt och hållet. Genast bildades RÖR inte Tintin-grupper på facebook. Tio meters förflyttning i verkligheten som skapade miltals långa kommentarstrådar i de sociala mediernas kosmos. Den som har svårt att tro att något så harmlöst som pepparkaksgubbens vänner har kopplingar till den neofascistiska rörelsen, kan gå in på facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" och se hur de konsekvent länkar till neofascistiska opinionsorgan som Rationalisten och Exponerat. Denna facebookgrupps upphovsmän är anonyma. Man kan ju spekulera över syftet bakom detta. Men en inte helt vild gissning är att de inte vill kopplas samman med de neofascistiska rörelser de är en del av. De vill framstå som vanliga människor, som du och jag - vanliga svenssons som inte har någon annan politisk agenda än det sunda svenska snusförnuftet. Allt detta rekorderligt paketterat i slagkraftigt enkla paroller som "Nu får det vara nog!". Folk frågar sig hur det ohyggliga som hände i Tyskland under andra världskriget kunde hända. Hur miljontals judar kunde gasas ihjäl utan att tyska folket protesterade. Svaret på den frågan är ju givetvis inte entydig, men en starkt bidragande orsak var att nazisternas propagandamaskin var väldigt framgångsrik när det gällde att konstruera juden som ett hot mot tyska traditioner och tysk kultur. Även här - precis som i dagens Sverige och på de sociala medierna - så använde man sig av bilder som raljerade och humoriserade över den judiska minoriteten, bl a genom tidningen Der Stürmers karikatyrteckningar (jämför den ockrande juden med stora onda ögon och kroknäsa med fotot på en kvinna och barn i burka bredvid två svarta soppåsar som just nu sprids på facebook). Precis som i dagens Sverige, så fanns det ju hos den tyska befolkningen en sorts vardagsrasism, vilken nazisterna kunde blåsa liv i. Så på frågan hur det ofattbara som hände i Tyskland (som enligt många neofascister aldrig har hänt) överhuvudtaget kunde tillåtas, så är ett svar helt enkelt att tyska folket, som svar på judarnas hot mot tyska traditioner och kultur, tänkte: "Nu får det vara nog!" +1 Alla som gillar den där typen av sidor åker ur min vännerlista direkt. Den här trenden är lite läskig, men samtidigt är det bra att sånt här skit som tidigare bara bubblat under ytan får lite exponering. Det är inte majoriteten som är förtryckt, skärp er nu för fan.
_________________---- Bloggar lite: http://www.osirisguitar.com
|
| 18 Dec 2012, 14:59 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: +1
Alla som gillar den där typen av sidor åker ur min vännerlista direkt. Den här trenden är lite läskig, men samtidigt är det bra att sånt här skit som tidigare bara bubblat under ytan får lite exponering.
Det är inte majoriteten som är förtryckt, skärp er nu för fan.
Facebooktrenden i sig är bra mycket mer läskig. Grupper?Vänner?Gilla? Skärp er nu för fan.
|
| 18 Dec 2012, 21:41 |
|
 |
|
SlowDad
|
osiris wrote: +1
Alla som gillar den där typen av sidor åker ur min vännerlista direkt. Den här trenden är lite läskig, men samtidigt är det bra att sånt här skit som tidigare bara bubblat under ytan får lite exponering.
Det är inte majoriteten som är förtryckt, skärp er nu för fan. Jepp +1 Osiris det är rätt sjukt med allt som bara har samlats ihop och som nu kommer på ytan. Vissa som säger sig inte vara rasister tycker t.ex illa om den mörkhyade tjejen som fick vara Lucia medans de till varje pris vill ha kvar niggerdockan i Kalle Anka. De säger sig vilja bevara traditionerna... 
|
| 18 Dec 2012, 22:18 |
|
 |
|
Cabretta
|
SlowDad wrote: davidihse wrote: Jag hörde en Sverigedemokrat som blev arg för att någon klippte om en film, har ni hört talas om något liknande? ja han tyckte nog att Disney skulle fortsätta visa nidbilder på svartingar, och judar och dumma blondiner... Det förstärkte hans syn på livet liksom  och nu blev han ledsen  Han tyckte att allt skulle vara oförändrat här i världen och Disney skulle helst stanna på det goda 30-40-50-talet där man kunde lyncha några niggers i lugn o ro utan att nån i Texas klagade på det... Fan att livet förändras och allmänna syn på saker o ting tar såna tråkiga svängningar och man får inte ha sitt lilla hat i fred  Varför är en svart tecknad docka en nigger? Var kommer lynchningen in i Disneys tecknade film? Jag börjar tro att du är på väg in i en psykos, seriöst. EDIT.) Ska alla gamla filmer klippas om då de inte motsvarar de värderingar som råder idag? Det kommer att bli ett väldigt klippande i allt från Clint Eastwoodfilmer till gamla svenska pilsnerfilmer?
Last edited by Cabretta on 18 Dec 2012, 22:35, edited 1 time in total.
|
| 18 Dec 2012, 22:28 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Cabretta wrote:
Varför är en svart tecknad docka en nigger?
Var kommer lynchningen in i Disneys tecknade film?
Jag börjar tro att du är på väg in i en psykos, seriöst. läs på när kunskaperna brister. Nyckelord denna gång är Pickaninny..
|
| 18 Dec 2012, 22:33 |
|
 |
|
SlowDad
|
Cabretta wrote: Varför är en svart tecknad docka en nigger?
Var kommer lynchningen in i Disneys tecknade film?
Jag börjar tro att du är på väg in i en psykos, seriöst.
Du är gullig som kallar dockan för en "svart tecknad docka"... du har rätt och jag har fel i din värld helt klart... dockan med stora röda läppar och krullfrisyr... titta ... one more time... du vill vara blind verkar det som för det stör dig at man inte får vara kvar på 40 talet men den syn på svarta..
|
| 18 Dec 2012, 22:35 |
|
 |
|
SlowDad
|
Joshunznera wrote: läs på när kunskaperna brister. Nyckelord denna gång är Pickaninny..
Josh nu är du snäll och hjälper Cabretta lite väl mycket... men samtidigt förstör hans syn på den "Svarta tecknade dockan"... den som lever i fransosens psykos som symbol för nigger  ... Det är traditionerna Josh... man ska inte rubba traditionerna
|
| 18 Dec 2012, 22:38 |
|
 |
|
Cabretta
|
Ja du, alla kanske inte lägger ner hela sitt liv i att forska i olika tolkningar av vad en svart docka kan symbolisera eller inte symbolisera.
Men visst, vill ni tolka in all världens kränkningar i en tecknad docka så fortsätt för all del med det.
Jag har aldrig hört talas om någon blondin eller kvinna som känt sej kränkt av filmen, än mindre har jag hört talas om någon jude som känt sej kränkt. Men vad vet jag, finns säkert någon obskyr liten term för det också någonstans om man letar riktigt länge.
Har dock hört talas om att Eddie Murphys kvinnoporträtt (när han klär ut sej till tjocka svarta kvinnor) fått kritik av svarta grupper i USA. Men jag fattar inte det heller.
EDIT.) I ett normalt engelsklexikon på 150.000 ord så tar man inte ens med ordet pickaninny, så varför skulle det vara ett ord jag borde känna till?
|
| 18 Dec 2012, 22:49 |
|
 |
|
SlowDad
|
Angående "Pickaninny" eller "BlackFace" Vet ni inte vad en Blackface/Pickaninny” är så får ni en kort sammanfattning här: Det är en djupt rasistisk nidbild om amerikanska svarta som spreds under samma tidsperiod som vi i Sverige vevade runt med Rasbiologi och det Rasbiologiska Institutet. De framställdes som slöa och dumma individer som inte kunde ta hand om sig själva, de var promiskuösa och gudalösa som skulle behandlas som en lägre stående klass. Om ni fortfarande anser att vår korta tradition av några tecknade serier är viktigare än att avliva en kvarleva från en tidsepok som skapade en av vår tids största massmördare så kan jag bara be er att tänka efter en gång till. För denna nidbild är fullt jämförbar med bilden av ”Der Ewige Jude” som spreds av det tyska propagandamaskineriet under 30-talet.  
|
| 18 Dec 2012, 23:07 |
|
 |
|
Cabretta
|
SlowDad wrote: Angående "Pickaninny" eller "BlackFace" Vet ni inte vad en Blackface/Pickaninny” är så får ni en kort sammanfattning här: Det är en djupt rasistisk nidbild om amerikanska svarta som spreds under samma tidsperiod som vi i Sverige vevade runt med Rasbiologi och det Rasbiologiska Institutet. De framställdes som slöa och dumma individer som inte kunde ta hand om sig själva, de var promiskuösa och gudalösa som skulle behandlas som en lägre stående klass. Om ni fortfarande anser att vår korta tradition av några tecknade serier är viktigare än att avliva en kvarleva från en tidsepok som skapade en av vår tids största massmördare så kan jag bara be er att tänka efter en gång till. För denna nidbild är fullt jämförbar med bilden av ”Der Ewige Jude” som spreds av det tyska propagandamaskineriet under 30-talet.   Men så ser ju inte juden i Disneys version ut? Om han nu är jude i Disneys film så ser han ju ut som vilken gubbe som helst?? Vari ligger det kränkande? Och jag har sett mången judegubbe i mina dar, har umgåtts med många  . Ingen av dem upplever Disneys tecknade "jude" som kränkande.
|
| 18 Dec 2012, 23:23 |
|
 |
|
SlowDad
|
Men bortse från allt detta för det intressanta är att man med detta i botten har försökt bagatelisera den smygrasism som genomsyrar detta. ett sätt var t.ex att påstå att man skulle förbjuda pepparkaksgubbar, ett annat var att påstå att vissa politiker i Dalarna skulle ha fifflat för att få en mörkhyad lucia framröstad och det skulle då leda till en sak. nämligen att det finns krafter som vill förstöra traditionerna. men visst är det ett intressant tema att ställa sig frågan "Vad är det för traditioner egentligen?" och vilka vill man ha kvar och vilka bör förändras och anpassas till vår värld idag... P.S jag har försökt länka till nidbilden av en jude från Disney men någon tar bort det så du får hitta den själv. 
|
| 18 Dec 2012, 23:25 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Jag tycker dessa bilder och filmer är tidsdokument och skall betraktas som sådana. Börjar vi censurera dem retroaktivt så ändrar vi historieskrivningen på samma sätt som de gjorde i Sovjet under Lenin och Stalin ända in till dess sönderfall. Skall vi bortcensurera Shylock? De som har förespråkat det har inte fattat Shylocks roll i pjäsen. Och när vi ändå är framme med censursaxen så låt också alla referenser till Fagan som jude försvinna ur Dickens "Oliver Twist". I min bok är allt sådant likställt med historieförfalskning. Disneyfiguren med stor röd näsa är ju en berusad kosack dansande "kosatzki". Kan lika gärna ses som nidbild på en bolshevik om man tänker på tidsepoken. Undrar varför man vill se en jude i varenda skäggig gubbe med icke ariskt utseende. Tycker att bara det är ganska oroväckande. Som ngn skrev någonstans: vill man få bort antisemitismen så tar man bort juden. Låt den berusade kosacken dansa på julafton, om någon fäller förnedrande kommentar så upplys personen. Det får större verkan. Lite besinning i ens antirasistiska iver kan nog vara på sin plats i dessa tider, n'est-ce pas?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 19 Dec 2012, 00:21 |
|
 |
|
Joshunznera
|
VacuumVoodoo wrote: Jag tycker dessa bilder och filmer är tidsdokument och skall betraktas som sådana. Börjar vi censurera dem retroaktivt så ändrar vi historieskrivningen på samma sätt som de gjorde i Sovjet under Lenin och Stalin ända in till dess sönderfall. Skall vi bortcensurera Shylock? De som har förespråkat det har inte fattat Shylocks roll i pjäsen. Och när vi ändå är framme med censursaxen så låt också alla referenser till Fagan som jude försvinna ur Dickens "Oliver Twist". I min bok är allt sådant likställt med historieförfalskning. Disneyfiguren med stor röd näsa är ju en berusad kosack dansande "kosatzki". Kan lika gärna ses som nidbild på en bolshevik om man tänker på tidsepoken. Undrar varför man vill se en jude i varenda skäggig gubbe med icke ariskt utseende. Tycker att bara det är ganska oroväckande. Som ngn skrev någonstans: vill man få bort antisemitismen så tar man bort juden. Låt den berusade kosacken dansa på julafton, om någon fäller förnedrande kommentar så upplys personen. Det får större verkan. Lite besinning i ens antirasistiska iver kan nog vara på sin plats i dessa tider, n'est-ce pas? du har säkertt rätt här och där med detta resonemang, även om detta är en mycket svår fråga. Det kanske hade varit bättre om SVT valt att ta bort hela klippet där dessa scener inryms nu när filmen blivit klippt av upphovsrättsinnehavaren. Men du kan ju tänka dig vad reaktionen hade blivit på ett sånt beslut.. Men nu var det ju inte riktigheten i klippandet som diskuterades iofs, det vi har diskuterat ovan är inte om det är rätt eller fel i att klippa i filmen. Vi diskuterade bakgrunden till att Disney tog beslutet att denna del av filmen inte skulle visas. Den bakgrunden är ju rätt lätt att förstå, vilket inte behöver betyda att det är rätt. Nu tror jag inte att Disney har valt att klippa bort och bränna upp de berörda sekvenserna. Det är väl snarare så att man bestämt att dessa scener inte ska visas. Rätt stor skillnad det. I skolorna i Sverige har man idag en helt annan undervisning när det gäller människan än man hade på min tid (vi fick tex lära oss att olika folkslag var si eller så, jag vill inte ens skriva här vad vi fick lära oss om tex "zigenare" och "negrer") . Men att skolan valt att ändra sin utbildningsplan i detta avseende kallas utveckling i min bok, inte censur. Och det betyder inte heller att dessa läroböcker har bränts. Bara att vi vet bättre nu
|
| 19 Dec 2012, 06:36 |
|
 |
|
Tobbe z
|
En helt seriös fråga.
Hur ska en färgad afrikaättad människa i en cartoon (karikatyr) tecknas om det ens får göras längre. Detta utan att det ska uppfattas som kolonialt, rasistiskt, kränkande osv,osv.
Detta speciellt i efterspelet av den uttalat antirasistiska Stina Wirsens figur "LillaHjärtat"
Personligen tyckte jag "raseriet" i media var roande (om än beklämmande) då gränsen från att vara hjälte till rasist numera går via ett förlupet(ev feltolkat) ord eller några pennstreck där de som vet bäst och ser rasism i allt får "rasa" och får stora ord i media.
|
| 19 Dec 2012, 10:24 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Tobbe z wrote: En helt seriös fråga. Hur ska en färgad afrikaättad människa i en cartoon (karikatyr) tecknas om det ens får göras längre. Detta utan att det ska uppfattas som kolonialt, rasistiskt, kränkande osv,osv.
Vänta nu, är det alltså det som är problemet? Att det skulle bli svårt att rita karikatyrer på svarta människor om man inte får överdriva deras utseende på ett sätt som har kopplingar till rasistiska nidbilder? Då finns det rimligen värre problem att fokusera på.
|
| 19 Dec 2012, 12:09 |
|
|