| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 finns det en större andel främlingsfientliga poliser
än bland svenskar i allmänhet?
Frågar efter de senaste dagarnas rabalder kring Robinson-Martins uttalanden. Inte första gången polisen gör bort sig offentligt.
Eller är det bara en tillfällighet?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 12 Dec 2012, 16:38 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
 Re: finns det en större andel främlingsfientliga poliser
Joshunznera wrote: än bland svenskar i allmänhet?
Frågar efter de senaste dagarnas rabalder kring Robinson-Martins uttalanden. Inte första gången polisen gör bort sig offentligt.
Eller är det bara en tillfällighet? Det skulle inte förvåna mig alls om det är så. Dessutom är det nog inte bara ett svenskt problem, utan tyvärr är det liknande i rätt många länder i Europa. I Storbritannien var det en riktigt stort tema för några år sedan efter ett par omtalade fall där 'utlänningarna' dog av polisens omilda behandling. Då kom problemet ut i dagsljuset och de blev så illa tvungna att ta tag i det. Av icke-europeiska jobbarkompisar har jag hört en del historier om polisen här i Finland som gör en rent mörkrädd.
|
| 12 Dec 2012, 16:53 |
|
 |
|
Jesperado
|
Det förefaller ganska troligt då det tycks vara så att ju mer man har med "främlingar" att göra desto mer "främlingsfientlig" blir man.
|
| 12 Dec 2012, 19:42 |
|
 |
|
holmis63
|
jaså, jag trodde nog det var tvärtom? Att om man umgås med främlingar så kan man lära känna dem och få förståelse för olikheter och så vidare.
|
| 12 Dec 2012, 19:54 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: jaså, jag trodde nog det var tvärtom? Att om man umgås med främlingar så kan man lära känna dem och få förståelse för olikheter och så vidare. så är det förvisso; de som gapar högst är de som bor på återvändsgatan.. Där gror muslimskräck och allmän främlingsrädsla
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 12 Dec 2012, 20:04 |
|
 |
|
Groth
|
holmis63 wrote: jaså, jag trodde nog det var tvärtom? Att om man umgås med främlingar så kan man lära känna dem och få förståelse för olikheter och så vidare. Jag vet inte om du är sarkastiskt nu (i så fall ber jag om ursäkt), men när man tittar på de delar av Sverige där det faktiskt bor folk (och inte på glesbygden) så får SD oftast fler röster i invandrartäta regioner och områden, och färre röster i mer homogena "svenska" områden. Så folk verkar rent allmänt inte fungera så. edit: grattis till en lyckad Slowhand-tråd för övrigt, den här kommer naturligtvis att vara mycket trevligare än alla andra.
|
| 12 Dec 2012, 20:04 |
|
 |
|
Jesperado
|
holmis63 wrote: jaså, jag trodde nog det var tvärtom? Att om man umgås med främlingar så kan man lära känna dem och få förståelse för olikheter och så vidare. Någon man känner är inte en främling.
|
| 12 Dec 2012, 20:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Groth wrote: edit: grattis till en lyckad Slowhand-tråd för övrigt, den här kommer naturligtvis att vara mycket trevligare än alla andra. Du har rätt men jag insåg det lite för sent. Slängde iväg tråden strax innan ett flyg lyfte och blev offline tillräckligt länge för att jag inte skulle kunna radera tråden. Annars hade jag antagligen gjort det, det blir ju bara som vanligt och alla har väl sagt sitt vid det här laget Så ni som tänker kommentera, avstå gärna och låt oss därmed slippa denna evighetsdebatt ännu en gång. Ut och köp en julklapp till din partner istället peace
|
| 12 Dec 2012, 20:25 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Ser man till hur den etniska fördelningen på fängelserna ser ut så kan jag gissa att man som Polis får en annan vy än de flesta andra.
Dessutom ser man definitivt vilka man griper gång efter annan ut nämnvärd åtgärd från rättsapparaten..........
|
| 12 Dec 2012, 22:48 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Tänker skriva denna, och min enda kommentar i tråden. Pratade om just detta med en tjej som är polis i Stockholm, hon trodde inte att det är så, men det finns ju naturligtvis en del poliser som är främlingsfientliga och det är ju tyvärr ofta dom som syns o hörs mest. Dock sa hon också att "invandrare bland buset" har lärt sig att vända just detta till sin fördel, då det vrålas rasist o allt möjligt oavsett vad dom tas för, även om dom kört i 180 på en 50-väg eller om det handlar om misshandel eller vad som helst, och speciellt när gripandet sker mer offentligt inför andra som ser och hör.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 13 Dec 2012, 09:42 |
|
 |
|
SlowDad
|
Groth wrote: holmis63 wrote: jaså, jag trodde nog det var tvärtom? Att om man umgås med främlingar så kan man lära känna dem och få förståelse för olikheter och så vidare. Jag vet inte om du är sarkastiskt nu (i så fall ber jag om ursäkt), men när man tittar på de delar av Sverige där det faktiskt bor folk (och inte på glesbygden) så får SD oftast fler röster i invandrartäta regioner och områden, och färre röster i mer homogena "svenska" områden. Så folk verkar rent allmänt inte fungera så. edit: grattis till en lyckad Slowhand-tråd för övrigt, den här kommer naturligtvis att vara mycket trevligare än alla andra. P.S till Groth "en svensk tiger"... något at vara stolt över... visst är det så att SD finns "överrepresenterat hos utlännningar" ((hehe sure baby)) http://www.bang.se/artiklar/2012/quot-nar-vi-jagat-bort-flyktingarna-ar-det-er-tur-quot-2012-12-12/#.UMnDu-ArYWZ.facebook
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 13 Dec 2012, 14:30 |
|
 |
|
Groth
|
SlowDad wrote: Groth wrote: Jag vet inte om du är sarkastiskt nu (i så fall ber jag om ursäkt), men när man tittar på de delar av Sverige där det faktiskt bor folk (och inte på glesbygden) så får SD oftast fler röster i invandrartäta regioner och områden, och färre röster i mer homogena "svenska" områden. Så folk verkar rent allmänt inte fungera så.
edit: grattis till en lyckad Slowhand-tråd för övrigt, den här kommer naturligtvis att vara mycket trevligare än alla andra. P.S till Groth "en svensk tiger"... något at vara stolt över... visst är det så att SD finns "överrepresenterat hos utlännningar" ((hehe sure baby)) Även om nu SD visade sig bli fjärde största parti bland utrikes födda enligt SCB's mätning i november så var det inte det jag var ute efter. Jag inser nu att jag inte var sådär jättetydlig; Jag menade ALLAS röster och inte någon särskild grupp. Peace.
|
| 13 Dec 2012, 14:57 |
|
 |
|
holmis63
|
Nej, jag är absolut inte sarkastisk? Det är klart att man borde få större förståelse om man lär känna något eller någon vad det än gäller! Fast det är klart, om man råkar ut för ett rötägg så blir det väl så att man får ökat agg. Men det enda sättet att överbrygga främlingsfientlighet är nog just att träffas och umgås, det gör jag så ofta jag kan och i 99% av alla möten har det varit positivt så....
|
| 13 Dec 2012, 15:04 |
|
 |
|
SlowDad
|
Groth wrote: Även om nu SD visade sig bli fjärde största parti bland utrikes födda enligt SCB's mätning i november så var det inte det jag var ute efter. Jag inser nu att jag inte var sådär jättetydlig; Jag menade ALLAS röster och inte någon särskild grupp.
Peace. Nu pratar vi så små mätningar på så få o små grupper som t.ex utländsfödda kvinnor vs deras svenska medsystrar... så dessa mätningar haltar betänkligt och används bara till att påstå att SD har en massa utlänskfödda vänner vilket de INTE har... och tack o lov inte heller från merparten av svenskfödda heller... /Peace
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 13 Dec 2012, 15:41 |
|
 |
|
DrSlim
|
Snuten är alltid snuten. Dvs en inkompetent organisation bestående av clowner uppifrån och ner. Och ens naturliga fiende i den biotop vår civilisation utgör.
_________________ Gud finns inte.
|
| 13 Dec 2012, 15:50 |
|
 |
|
hottahejti
|
Och som vanligt tycker jag mig förstå att det är vi "svenskar" som borde träffa fler utlänningar så att vi "förstår" dom bättre och accepterar deras förehavanden vad de nu kan vara. Aldrig tvärtom? Eller så har jag missuppfattat det hela.
_________________ "Its the man,not the gears,or was it vice versa?"
|
| 21 Dec 2012, 17:01 |
|
 |
|
SlowDad
|
hottahejti wrote: Och som vanligt tycker jag mig förstå att det är vi "svenskar" som borde träffa fler utlänningar så att vi "förstår" dom bättre och accepterar deras förehavanden vad de nu kan vara. Aldrig tvärtom? Eller så har jag missuppfattat det hela. Ja du har nog missuppfattat  Jag är fransman oh jag träffar hur många svenskar som helst  Vad menar du?
|
| 21 Dec 2012, 17:27 |
|
 |
|
Krippa
|
Just fransmän är nog inte inräknade när integrationsproblem diskuteras, men jag kan ha fel.
|
| 21 Dec 2012, 17:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
hottahejti wrote: Och som vanligt tycker jag mig förstå att det är vi "svenskar" som borde träffa fler utlänningar så att vi "förstår" dom bättre och accepterar deras förehavanden vad de nu kan vara. Aldrig tvärtom? Eller så har jag missuppfattat det hela. Varför skulle tvärtom vara så viktigt. Tror du inte att det är så våra "utlänningar" träffar gammelsvenskar i betydligt större omfattning än vice versa? Det tror jag Alla behöver träffa fler flyktingar och lära känna några. Då kan förståelsen för deras situation möjligen förstås även av de som normalt bara sitter på apbeget och tjoar utan att veta ett jota.
|
| 21 Dec 2012, 18:44 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Betala en slant till Rädda Barnen och slipp umgås med flyktingar med ett nyinköpt rent samvete. (Dubbel SOS) Attachment:
Sarcasm-02.jpg [ 19.68 KiB | Viewed 2922 times ]
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
Last edited by VacuumVoodoo on 21 Dec 2012, 20:42, edited 1 time in total.
|
| 21 Dec 2012, 18:57 |
|
 |
|
Joshunznera
|
VacuumVoodoo wrote: Betala en slant till Rädda Barnen och slipp umgås med flyktingar med ett nyinköpt rent samvete. (Dubbel SOS) Yes betala en slant till Rädda Barnen! tänkte på det tidigare när vi diskuterade SD. SD brukar ju hävda att det är bättre att hjälpa flyktingar på plats än att de får komma till Sverige. Undrar om det finns ngn statistik på hur mycket en SD-anhängare ger till bidragsorganisationer jämför med andra..
|
| 21 Dec 2012, 19:22 |
|
 |
|
SlowDad
|
Joshunznera wrote: Yes betala en slant till Rädda Barnen!
tänkte på det tidigare när vi diskuterade SD. SD brukar ju hävda att det är bättre att hjälpa flyktingar på plats än att de får komma till Sverige. Undrar om det finns ngn statistik på hur mycket en SD-anhängare ger till bidragsorganisationer jämför med andra..
haha det var en intressant frågeställning för inte pratar de med delad tunga eller hur 
|
| 22 Dec 2012, 01:19 |
|
|