|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Hur spänner man rörhållare...?
| Author |
Message |
|
CarlM
|
 Hur spänner man rörhållare...?
Slutrörshållarna i min gamla Super Lead är slappa och jag vet att man kan spänna upp dem, men jag förstår inte riktigt hur. Är det någon som vet och har lust att förklara...?
Jag skulle föredra att slippa byta rörhållarna och vill inte gärna sätt in de nya rören innan rörhållarna är fixade.
Tack på förhand!
/CM
|
| 10 Dec 2012, 22:32 |
|
 |
|
bb5000
|
 Re: Hur spänner man rörhållare...?
Ladda ur kondingarna först !! Sen: http://swartamps.com/tech/socket_retention/Pressa alltså ihop klämmorna med en liten instrumentmejsel eller nåt annat spetsigt.
_________________/Lasse LF Audioservice
Last edited by bb5000 on 11 Dec 2012, 01:03, edited 1 time in total.
|
| 11 Dec 2012, 01:02 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Spännhylsorna/stiften e oftast inget annat än viken plåt. Med tiden e det på inget sätt ovanligt att de tappar sina fjädrande egenskaper,å det "går" att efterspänna en eller max ett par ggr innan det e dags för byte. Jag använder en mkt tunn juvelerarmejsel jag slipat till lite...å bladet kör jag ner mellan stiftet å uttaget därför i sockeln åsså vrider jag lite med fingertoppskänsla. Därmed komprimerar jag ihop resp stift en smula...åsså e det liv i stiften igen. En stund.
Att däremot tro att detta e ngn grej som skapar evigt liv i socklar e fel. Som jag skriver ovan kan man komma undan med det...en,kanske två ggr. Sen e det bara att skjuta på det oundvikliga-som e ett byte av sockeln ifråga.
Har precis bytt samtliga preamp socklar i min AC-50 idag fö. Socklar e INTE dyrt...ngt att ha i sinne i sammanhanget tycker jag.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 11 Dec 2012, 01:03 |
|
 |
|
CarlM
|
Tack för svaren.
Men på en gammal Super Lead, så ser det inte ut som på bilderna utan det sitter ett fjädrande stift i varje rörhållar som är lurig att komma åt och spänna. Men jag får väl försöka vidare och vi västa fall byta dem. Men det känns lite onödigt, eftersom de blev slappa efter att jag dumt nog skickade den med DHL till Stockholm en gång med rören i. Att rören pajjade kunde jag stå ut med eftersom de ändå skulle bytas, men det var surt att rörhållarna till slutrören blev slappa.
/CM
|
| 14 Dec 2012, 21:11 |
|
 |
|
awe
|
Om det är den typen jag tror du menar så har jag spänt såna med hjälp av två kraftiga nålar. En i varje sida och sen trycker du nålarna mot varandra.
|
| 06 Jan 2013, 23:30 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Det brukar gå hur bra som helst med en instrumentmejsel med riktigt liten diameter. Det har jag använt i många år med bra resultat. I de små metallhylsorna i sockeln som kniper åt runt rörens pinnar är det en slits eller glipa. Jag trycker ner instrumentmejseln så att säga 45 grader mot slitsen mellan plasten och hylsan så att hylsan trycks ihop mot slitsen. Nålar kan funka, men jag tycker det är yxigare, att det tar längre tid med dem och att de ofta är för klena.
_________________ Sven-Johan Rörförstärkartekniker Emeritus
|
| 12 Jan 2013, 20:54 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|