View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:21

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ge fan i snuset! 
Author Message

Post Ge fan i snuset!
Jag trodde i min enfald att snusfrågan var avklarad inom EU en gång för alla - men icke. Det är ju för fan redan exportförbud vilket borde innebära att det endast är en nationell angelägenhet - eller?

http://www.dn.se/ekonomi/8-av-10-snusso ... -forsvinna

06 Dec 2012, 10:34
Profile

Post Re: Ge fan i snuset!
glassfinger wrote:
Jag trodde i min enfald att snusfrågan var avklarad inom EU en gång för alla - men icke. Det är ju för fan redan exportförbud vilket borde innebära att det endast är en nationell angelägenhet - eller?

http://www.dn.se/ekonomi/8-av-10-snusso ... -forsvinna

Jag snusar inte själv ('botad' när jag var liten och svalde en pris - usch! :wink: ) men jag förstår inte att det läggs ner så mycket arbete på en så marginell fråga som egentligen berör väldigt få. Om mna inte ska vara konspiratorisk och ställa de klassiska frågorna: För vem är det bra och vem tjänar på det?

Trots att jag är ickesnusare stödjer jag snuset. 8)

/R

06 Dec 2012, 10:48
Profile

ta bort skiten. Och cigaretterna också. Möjligen kan vi ha kvar cigarrerna, förutsatt att det är goda sådana :wink:

Dessutom var det tydligen inte ok att smaksätta snuset som de gör i Sverige. Då kan man ju i konsekvensens namn även förbjuda alla vidriga smaksatta öl, typ Belgiskt körsbörsöl... (Bläh)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Dec 2012, 11:01
Profile WWW

Renegade wrote:
Jag snusar inte själv ('botad' när jag var liten och svalde en pris - usch! :wink: ) men jag förstår inte att det läggs ner så mycket arbete på en så marginell fråga som egentligen berör väldigt få. Om mna inte ska vara konspiratorisk och ställa de klassiska frågorna: För vem är det bra och vem tjänar på det?

Trots att jag är ickesnusare stödjer jag snuset. 8)

/R

:D
Tack för ditt stöd!

Jag har svårt att tänka mig att snuset är ett större folkhälsoproblem inom EU och då ligger ju konspirationsteorier nära att ta till dessvärre.

06 Dec 2012, 11:15
Profile

Joshunznera wrote:
ta bort skiten. Och cigaretterna också. Möjligen kan vi ha kvar cigarrerna, förutsatt att det är goda sådana :wink:

Dessutom var det tydligen inte ok att smaksätta snuset som de gör i Sverige. Då kan man ju i konsekvensens namn även förbjuda alla vidriga smaksatta öl, typ Belgiskt körsbörsöl... (Bläh)

och weissbier med! Sicken skit.

06 Dec 2012, 11:16
Profile

Klart att snuset upprör- de andra tokigheterna som man driver igenom i EU( de som är skrämmande på riktigt) verkar gå obemärkt förbi.......

06 Dec 2012, 11:55
Profile ICQ WWW

Alla EU-kommissionärer borde få uppleva känslan av att lägga in en fet prilla Röda Lacket. ;)

06 Dec 2012, 12:01
Profile ICQ WWW

glassfinger wrote:
Joshunznera wrote:

och weissbier med! Sicken skit.

dubbelplus på den! ++

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Dec 2012, 22:38
Profile WWW

Å spiddekauger å ål mä! :mrgreen:

06 Dec 2012, 23:29
Profile ICQ WWW

Varför inte förbjuda alkohol med en gång då, den drogen ligger väl bakom i princip 99% av allt förekommande våld och orsakar enorma skador på folkhälsan runt om i EU!
Fruktansvärt inkonsekvent resonemang som EU för i denna fråga, men det ligger ju en del mäktiga intressen bakom.

07 Dec 2012, 00:43
Profile

Det som jag inte riktigt förstår heller är ju att dom säger att snuset måste innehålla 85% tobak för att få kallas snus. Så om det nu är så att det svenska snuset som lär innehålla ca 50% tobak inte får kallas snus, då finns det ju heller inget att förbjuda....
Och är det så många andra länder förutom som sverige som det finns snus i?

07 Dec 2012, 08:51
Profile

Lemmy wrote:
Det som jag inte riktigt förstår heller är ju att dom säger att snuset måste innehålla 85% tobak för att få kallas snus. Så om det nu är så att det svenska snuset som lär innehålla ca 50% tobak inte får kallas snus, då finns det ju heller inget att förbjuda....

Det måste vara ett svårt uppdrag för en hälsominister i Sverige att ta sig till Eu och pratar varmt om att man ska få sprida något som hon egentligen sla själv försöka få slut på...

Snus i Frankrike måste vara extremt ovanligt. Vi hade väl en gång i tiden nån sorts tuggtobak men det tog väl slut efter vikingarna perioden :-)

Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com

07 Dec 2012, 19:37
Profile WWW

SlowDad wrote:
Lemmy wrote:

Det måste vara ett svårt uppdrag för en hälsominister i Sverige att ta sig till Eu och pratar varmt om att man ska få sprida något som hon egentligen sla själv försöka få slut på...

Snus i Frankrike måste vara extremt ovanlig. Vi hade väl en gång i tiden nån sorts tuggtobak men det tog väl slut efter vikingarna perioden :-)

Och varför bryr sig då fransmän, belgare, tyskar m.m. om det svenska snuset? Jag snusar inte själv, skulle inte komma på tanken, men nog finns det viktigare och värre saker att begränsa och lägga sig i? Med den logiken borde det vara självklart att totalförbjuda cigaretter, den största skadeboven i kvantitet räknat, men det går ju inte då tyskar, fransmän, italienare och många fler EU nationaliteter är frekventa rökare.

Vi får väl hoppas på att Fredde och Anders håller emot en helt onödig EU inblandning.

07 Dec 2012, 19:42
Profile WWW

Jag varken snusar eller röker, men jag avskyr förmynderi samt den allmänna hetsjakten på rökare/snusare.
EU borde bekymra sig om andra saker...

07 Dec 2012, 19:54
Profile WWW

Oakman wrote:
Jag varken snusar eller röker, men jag avskyr förmynderi samt den allmänna hetsjakten på rökare/snusare.

Skål för den! Gärna med Paulaner weissbier :wink:

/Mats

09 Dec 2012, 18:41
Profile

Oakman wrote:

jo att avsky förmynderi är en sak men det är inget universell lösning att låta allt bara rulla på utan kontroll. Jag tror de flesta av oss är rätt glada att det finns kontroller som gör att inga företag får sälja mat som innehåller farliga ämnen eller åtminstone kontroller som idag är betydligt bättre och strängare på den fronten än vad det var tidigare.
Debatten om tobak oh snus är inte främst riktat mot individerna. Du ska inte glömma att det finns väldigt stora ekonomiska intressen bakom den industrin och de som styr där tänker kanske inte först o fråmst för vad som är bäst för dig som individ.
Jag är partisk i denna fråga eftersom min far dog alltför ung i svår bronkit på grund av för stort missbruk av cigaretter... Så här efteråt hade jag inte haft nåt emot lite mer "förmynderi" så att han fick leva längre.

Det jag menar där är att det är alltid en svår balansgång mellan ens egen personlig frihet (att välja att dö i förtid) och en hälsovård som har til uppgift att se till att skapa en grund som gör folk friskare.

Man kan inte blunda för att både tobak o snus är stark beroendeframkallande och vi vet hur svårt det är för missbrukare att få slut på det ensamt ovsett vad det är för missbruk.

Just follow your soul.

09 Dec 2012, 19:29
Profile WWW

Men förmynderi avsåg jag att myndigheterna talar om för oss vad vi får och vad vi inte får göra. Att det finns kontroller, klassificeringar osv. har jag inget emot så länge nyttan överstiger kostnaden, dvs så länge det inte blir ett monster till byråkrati.

Det är en sak att upplysa folk om skadeverkningar, det var inte vad jag menade med "förmynderi". Mig veterligen står det en massa varningstexter bl.a. på cigarettpaket (kanske även snusdosor? jag minns inte). Detta är nog förvisso en ganska ny företeelse och det är var väl inte alla som var så upplysta om rökningens skadeverkningar förr i tiden.

Det du slutligen nämner, personlig frihet vs sjukvårdens "intressen" är en diskussion som kan bli ganska... omfattande. Ska man förbjuda eller begränsa allt som kan vara skadligt? Zzzzzzz :) Upplysning är en sak, förbud en helt annan. Vill folk inte ta ansvar för konsekvenserna av sitt eget agerande så blir det svårt att ha ett fungerande samhälle, trygghetsmani är också farligt

09 Dec 2012, 22:51
Profile WWW

Oakman wrote:
Det du slutligen nämner, personlig frihet vs sjukvårdens "intressen" är en diskussion som kan bli ganska... omfattande. Ska man förbjuda eller begränsa allt som kan vara skadligt? Zzzzzzz :) Upplysning är en sak, förbud en helt annan. Vill folk inte ta ansvar för konsekvenserna av sitt eget agerande så blir det svårt att ha ett fungerande samhälle, trygghetsmani är också farligt

Fördelen för staten med förbud är ju att det blir en billigare sjukvård om man t.ex förbjuder folk att åka mc utan hjälm eller förbjuder rökning, vilket är en anledning till att dessa förbud finns...

Förstår dock inte varför EU ska bråka om snuset, männen i Sverige har mycket lägre lungcancerrisk än männen i många europeiska länder, om detta har med snuset att göra eller ej är väl svårt att veta, men troligtvis är det snusandet som gjort detta...

10 Dec 2012, 10:17
Profile

eskil wrote:
Förstår dock inte varför EU ska bråka om snuset, männen i Sverige har mycket lägre lungcancerrisk än männen i många europeiska länder, om detta har med snuset att göra eller ej är väl svårt att veta, men troligtvis är det snusandet som gjort detta...

Förvisso men nu om diskussionen ska vara seriös så får man väl ändå komma överens om att Snus ÄR skadligt. Om inte för lungorna så har du säkert sett skräckexempel på hur munnen kan se ut efter några decennier snusande... och vad nikotin rakt in i blodet har för effekt på hälsan...
Vilket som det är säkert ett försök till restriktioner på olika plan som pågår, att man säkert globalt vill föra en kamp mot tobakindustrin eftersom de säljer en farlig produkt i olika former och visst kan man tycka som vanligt att det vore bra om alla kunde bestämma som var o en ville men när det gäller beroendeframkallande produkter så funkar det sällan, det är bara att inse och snus är en sån produkt eller hur?

Just follow your soul.

10 Dec 2012, 13:45
Profile WWW

SlowDad wrote:
eskil wrote:

Förvisso men nu om diskussionen ska vara seriös så får man väl ändå komma överens om att Snus ÄR skadligt. Om inte för lungorna så har du säkert sett skräckexempel på hur munnen kan se ut efter några decennier snusande... och vad nikotin rakt in i blodet har för effekt på hälsan...
Vilket som det är säkert ett försök till restriktioner på olika plan som pågår, att man säkert globalt vill föra en kamp mot tobakindustrin eftersom de säljer en farlig produkt i olika former och visst kan man tycka som vanligt att det vore bra om alla kunde bestämma som var o en ville men när det gäller beroendeframkallande produkter så funkar det sällan, det är bara att inse och snus är en sån produkt eller hur?

Visst är snus hälsofarligt, det är väl ingenting att hymla om. Men logiken i att EU, med väldigt få snusande länder, ska detaljreglera snuset, när man tillåter cigaretter, som orsakar mycket värre skador i antal och art, det är svårt att förstå. Det handlar enligt min mening om byråkrater, som har dålig känsla för hur beslut landar hos vanligt folk. Cigarettrökning känner dom till bättre, och inser att det blir för svårt att få igenom något radikalt för det.

10 Dec 2012, 15:14
Profile WWW

kjelle wrote:
Visst är snus hälsofarligt, det är väl ingenting att hymla om. Men logiken i att EU, med väldigt få snusande länder, ska detaljreglera snuset, när man tillåter cigaretter, som orsakar mycket värre skador i antal och art, det är svårt att förstå. Det handlar enligt min mening om byråkrater, som har dålig känsla för hur beslut landar hos vanligt folk. Cigarettrökning känner dom till bättre, och inser att det blir för svårt att få igenom något radikalt för det.

Jo det är såklart betydligt tuffare att få stopp på cigarettförsäljning, det är STORA MÄKTIGA organisationer o företag som tjänar otroligt med pengar på det och aktivt har lobbyverksamhet på alla fronter för att sätta käppar i hjulet på allt o alla som försöker förbjuda deras levebröd.
man ser hur vissa ungdomsgenerationer byter livstil till en sundare rökfri generation och rätt som det är kommer nästa generations ungar och faller för smart marknadsföring där rökning anses vara tufft.

Jag tycker dock att det är bra att stå emot och försöka hindra att rokning o snus propageras som något bra o häftigt för det är allt annat än det oavsett om man tycker att det är fritt fram för folk eller ej.

Vi som individer är inte tillräckligt starka för att stå emot en sån lobbyverksamhet särskilt inte våra ungdomar där grupptryck råder osv... så lite tvång och hinder för dessa stora producenter är helt OK för mig :-)

Just follow your soul.

10 Dec 2012, 16:00
Profile WWW

SlowDad wrote:
kjelle wrote:

Jo det är såklart betydligt tuffare att få stopp på cigarettförsäljning, det är STORA MÄKTIGA organisationer o företag som tjänar otroligt med pengar på det och aktivt har lobbyverksamhet på alla fronter för att sätta käppar i hjulet på allt o alla som försöker förbjuda deras levebröd.
man ser hur vissa ungdomsgenerationer byter livstil till en sundare rökfri generation och rätt som det är kommer nästa generations ungar och faller för smart marknadsföring där rökning anses vara tufft.

Jag tycker dock att det är bra att stå emot och försöka hindra att rokning o snus propageras som något bra o häftigt för det är allt annat än det oavsett om man tycker att det är fritt fram för folk eller ej.

Vi som individer är inte tillräckligt starka för att stå emot en sån lobbyverksamhet särskilt inte våra ungdomar där grupptryck råder osv... så lite tvång och hinder för dessa stora producenter är helt OK för mig :-)

Jag tycker att det handlar mer om vad EU byråkraterna centralt ska syssla med eller inte. Snus är en nordisk fråga med nordiska brukare, som inte blir bättre av att EU-byråkrater från Belgien, Frankrike, Italien m.m. försöker styra i detalj. Likaså jordgubbar, krökningsradien på gurkor... Cigarettrökning är ett område som dessa nationer har god insyn i, och där man verkligen behöver stå upp som motvikt till tobakslobbyisterna.
Det finns många områden med gemensam marknad, spännande över alla medlemsländer, där betydligt mer behöver göras.

10 Dec 2012, 16:48
Profile WWW

Det är ju ganska uppenbart att du är väldigt biased här, Slowdad. Inget konstigt med det, mot bakgrund av vad du berättat. Det du säger är dock bara din åsikt, ingen absolut sanning. Att något är farligt eller kan anses farligt betyder inte per automatik att det skall förbjudas och att individer skall fråntas valmöjligheten att kunna köpa det.

10 Dec 2012, 16:51
Profile WWW

Oakman wrote:
Det är ju ganska uppenbart att du är väldigt biased här, Slowdad. Inget konstigt med det, mot bakgrund av vad du berättat. Det du säger är dock bara din åsikt, ingen absolut sanning. Att något är farligt eller kan anses farligt betyder inte per automatik att det skall förbjudas och att individer skall fråntas valmöjligheten att kunna köpa det.

jovisst är det sant. men jag tycker samtidigt att det är en märklig "marknadsföring" av snuset man gör när man påstår att det skulle vara ett "alternativ till nikotinplåstret" *smile*... Alla vet att det är betydligt tuffare att sluta snusa än att sluta röka och det är inte lite med tanke på hur jobbigt det kan vara att sluta röka...
Det jag menar är att det blir en märklig sammandrabbning av olika viljor plötsligt där vissa, ur nationell synvinkel, borde jobba mot nikotinberoendet, till exempel vår egen hälsominister i Sverige som sitter i en regering som ska kämpa med all kraft för att få sprida snus utomlands och samtidigt bekämpa beroendet av nikotin... en märklig situation.

I min värld (helt privat reflexion) så är det lika illa med snus som med cigaretter. inget att föredra eller marknadsföra till vår ungar.

Just follow your soul.

11 Dec 2012, 13:13
Profile WWW

Tänk tanken att EU faktiskt driver frågan hela vägen och det faktiskt blir ett snusförbud. Det skulle ju öppna upp för en svart marknad som heter duga. Något som är så starkt kulturellt betingat stänger man inte av bara sådär! Ingen kommer heller att se en eventuell framtida "snuslangning" som något brottsligt heller. Det kommer ju skapa en jättestor folkrörelse av civil olydnad.

11 Dec 2012, 13:36
Profile

SlowDad wrote:
Det jag menar är att det blir en märklig sammandrabbning av olika viljor plötsligt där vissa, ur nationell synvinkel, borde jobba mot nikotinberoendet, till exempel vår egen hälsominister i Sverige som sitter i en regering som ska kämpa med all kraft för att få sprida snus utomlands och samtidigt bekämpa beroendet av nikotin... en märklig situation.

I min värld (helt privat reflexion) så är det lika illa med snus som med cigaretter. inget att föredra eller marknadsföra till vår ungar.

Jag hör vad du säger men samtidigt är det ju en fråga om att EU diskriminerar snusindustrin. Man kan se det som att det handlar om att vi ska ha ett konsekvent tänk. Tillåter man cigarettexport kan man inte komma och peka när det gäller snus. Och eftersom EU knappast kommer förbjuda annan tobak (eller alkohol för den delen, som är en oerhört farlig drog) så finns det ingen anledning till att snusexporten skall hindras. Mig veterligen är det handelsministern, Ewa Björling, som kämpar för att häva exportförbudet och inte hälsoministern.

Snus är sannolikt betydligt mindre farligt än exempelvis cigarretter, även om man förstås ska undvika alla former av droger om man nu tror sig kunna leva för evigt... :P

11 Dec 2012, 15:15
Profile WWW

:shock:

Vilket käbbel det blev i tråden!?!

EU ska ge fan i snuset så länge man inte jobbar för en nolltolerans mot nikotinbruk i HELA unionen. Basta!

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag är helt övertygad om att vi inte kommer att få ett mindre nikotinberoende av i Sverige om snuset förbjuds - ungdomarna kommer att börja röka i stället och det är sämre ur folkhälsosynpunkt.

11 Dec 2012, 15:42
Profile

glassfinger wrote:

Det du kallar "käbbel" är väl själva syftet med diskussionsforum på nätet? :)

11 Dec 2012, 16:07
Profile

Mr Smiley wrote:
glassfinger wrote:

Det du kallar "käbbel" är väl själva syftet med diskussionsforum på nätet? :)

Sant. :oops:

11 Dec 2012, 16:39
Profile

Ni vet väl att summan av lasterna är konstant? Slutar ni snusa så fylls det på på annat håll! Så tag er i akt! -lägger skrockande in en grov lös- :mrgreen:

12 Dec 2012, 14:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next