View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 10:24



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Lödtenn? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 841
Location: Gävle
Post Lödtenn?
Finns ju en uppsjö av lödtenn med olika diametrar, legeringar, flussmedel, bly eller blyfri mm.
Frågan är: om man ska löda lite potar och mickar i en gitarr och byta lite komponenter (typ kondensatorer) på ett kretskort vad använder man sig av för lödtenn då? Det jag är ute efter är alltså ett "allround" lödtenn som funkar till det mesta enklare lödningarna.


06 Dec 2012, 09:06
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Lödtenn?
Detta blyade funkar fint som allround tenn:
http://www.musikding.de/Accessories/Sol ... ::471.html

Själv har jag gått över till blyfritt av hälsoskäl men om man inte löder timvis dagligen funkar detta lödtenn fint!

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


06 Dec 2012, 21:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Lödtenn?
Inget fel på Biltemas.(det med bly, man behöver inte sniffa i sig allt) Så tunn tråd som möjligt är bra.
Passa på att köpa deras löduppsugningstråd samtidigt. Löduppsugare är omöjliga tycker jag.


06 Dec 2012, 22:13
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 841
Location: Gävle
Post Re: Lödtenn?
Tack för tipsen. Ang. Löduppsugare så har jag en inbyggd sådan i min lödstation som jag tycker fungerar bra.


07 Dec 2012, 03:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Lödtenn?
Betydligt roligare att löda med stannol än biltema även om biltema fungerar. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19734
Vet inte om det är bättre fluss eller vad det beror på. Ångrar inte att jag gick över till detta.

_________________
Johan Hansson


07 Dec 2012, 06:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Lödtenn?
Tubis wrote:
Betydligt roligare att löda med stannol än biltema även om biltema fungerar. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19734
Vet inte om det är bättre fluss eller vad det beror på. Ångrar inte att jag gick över till detta.


Egentligen håller jag med dig. Men för bara nån liten grej funkar det. Har själv nåt japanskt märke. (1/2 kg, så det räcker ett tag framöver...)


07 Dec 2012, 08:36
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Lödtenn?
Jag kör 60/40, 0,7mm.
Dvs 40% bly.
Detta är väl typ "standard" antar jag.

ELFA:
82-918-50


07 Dec 2012, 10:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Lödtenn?
Är röken av blutenn farligt att andas in?
Sh!t, jag har aldrig riktigt brytt mig om att undvika röken.. :oops:

_________________
David


07 Dec 2012, 18:23
Profile WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 841
Location: Gävle
Post Re: Lödtenn?
Vilken/vilka temperaturer bör man ligga inom?
Läste någonstans att 370 grader var idealiskt för lödning på kretskort, stämmer det?
Jag förstår att det varierar mellan typ av lödtenn och med vilka komponenter som man ska löda, men en fingervisning vore tacksamt.


08 Dec 2012, 11:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Lödtenn?
Jag kör med 370grader men då ska det gå snabbt, man får inte hålla kvar kolven och mata. Kör med den tempen på allt. Blyfritt tenn dock.

_________________
Johan Hansson


08 Dec 2012, 11:55
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 841
Location: Gävle
Post Re: Lödtenn?
vad är "snabbt"? Ett par sekunder? Om man använder blyat, kör man lite lägre temp. då?

Tubis wrote:
Jag kör med 370grader men då ska det gå snabbt, man får inte hålla kvar kolven och mata. Kör med den tempen på allt. Blyfritt tenn dock.


08 Dec 2012, 12:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Lödtenn?
Dodger wrote:
vad är "snabbt"? Ett par sekunder? Om man använder blyat, kör man lite lägre temp. då?

Tubis wrote:
Jag kör med 370grader men då ska det gå snabbt, man får inte hålla kvar kolven och mata. Kör med den tempen på allt. Blyfritt tenn dock.

Nä under en sekund på kretskort. Blyat använder jag högre temp så det går lika snabbt. Jag går inte i god för att det fungerar med vilken lödkolv som helst. Den jag har väter lodet ut på spetsen omedelbart.

_________________
Johan Hansson


08 Dec 2012, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Lödtenn?
David Wikström wrote:
Är röken av blutenn farligt att andas in?
Sh!t, jag har aldrig riktigt brytt mig om att undvika röken.. :oops:



Lite info om bly (kopierat från nätet):

På senare år då miljögifter har blivit ett mer aktuellt ämne så har även det diskuteras en hel del om bly.
Symtom kan innefatta trötthet och dålig aptit. Bly kan också skada tillverkningen av röda blodkroppar vilka är nödvändiga för att vi ska överleva. Nervsystemet kan också ta betydlig skada av bly, man kan förlora känseln och kontrollen över en lem till följd av blyförgiftning. Speciellt barn är utsatta för dessa effekter då de fortfarande växer och då är de mycket lättpåverkade och sårbara.

I EU så tillåts endast i genomsnitt 0,02-0,03millligram bly per kilo, hur mycket som är tillåtet varierar mellan olika livsmedelsgrupper.

Bly är reproduktionsstörande, d v s kan påverka fortplantningen och även foster!

Om risk föreligger för inandning av produkten skall halv- eller helmask med partikelfilter P1
användas. Vid inandning av stora mängder lödgaser eller lödrök kan skyddsmask med aktivt
kol vara nödvändig. Normala industriella arbetskläder bör användas, undvik att exponera hud.
Använd skyddshandskar, gummihandskar efter behov, var speciellt aktsam vid hanterande av
smält produkt då värmebeständiga handskar kan vara nödvändiga.

WARNING! WARNING! WARNING!
Read Material Safety Data Sheet before use!
Contains lead whitch may harm your health. Lead
can cause birth defects or other reproductive harm.
Regulations forbid the use of lead containing solder in
any private or public drinking water supply system.
Avoid breathing flux fumes given out during soldering.
Flux fumes may irritate the nose, throat and lungs and
may after prolonged/repeated exposure give an allergic
reaction (asthma).
After handling solder, wash hands with soap and water
before eating, drinking or smoking.
Keep out of reach for children!

Anestesigaser och organiska lösningsmedel har satts i samband med fosterskada eller andra reproduktionsstörningar till följd av exponering i arbetslivet. Bly har en säkerställd fosterskadande effekt. Det har medfört, enligt föreskrifterna om bly, att kvinnor, som i sitt arbete exponeras för bly inte får sysselsättas i blyarbeten under graviditet och amning. Fostret är känsligast för påverkan av kemiska ämnen i början av graviditeten, då den kanske ännu inte är konstaterad. När det gäller bly är fostret känsligare än modern. Därför gäller generellt för kvinnor under 50 år lägre biologiska gränsvärden vid blyarbete.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Dec 2012, 16:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Lödtenn?
OK det är inte nyttigt att äta lödtenn eller slicka på lödningar som innehåller bly. :oops:
Röken därifrån då?


10 Dec 2012, 16:55
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Lödtenn?
rudmark wrote:
OK det är inte nyttigt att äta lödtenn eller slicka på lödningar som innehåller bly. :oops:
Röken därifrån då?

Det borde väl gälla detsamma?

emaushenric wrote:
Vid inandning av stora mängder lödgaser eller lödrök kan skyddsmask med aktivt
kol vara nödvändig.

_________________
David


10 Dec 2012, 17:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lödtenn?
Jag är fullt skyddad ända sedan byfritt blev obligatoriskt (1 juli 2007)
Man vill ju för 17 inte riskera att de små simmarna får blytunga svansar på gamla dagar.

Image

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Dec 2012, 17:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Lödtenn?
rudmark wrote:
OK det är inte nyttigt att äta lödtenn eller slicka på lödningar som innehåller bly. :oops:
Röken därifrån då?


Mja. Tungmetaller har lite andra egenskaper i sammanhanget,å att tro att bly blir vaporöst vid ~400grader e nog att ta i. Delar av det,visst...men let´s keep it fuckin real.

I samband med att jag en ggn i tiden läste läste jag ngt som kallas förbränningskemi. En referens i sammanhanget var då ngt som heter Reids vapour number. Nu använde vi i huvudsak det för att bestämma aromater i dess olika former iofs,men tolkningen finns garanterat som grund även vad avser metaller och jag ställer mig mycket tvivlande till att det talet för temperaturerna som e inblandade e speciellt högt.

På ren svenska?
E rätt övertygad om att det skall till en helvetes massa lödning innan du märker ngr specifika effekter av blyet. Att det har skadliga effekter i stora mängder,ja..tvivellöst. Men som sagt,sätt det i kontext.
En liten rulle om tex 100g 1mm e inget du gör av med på en eftermiddag direkt.

Satt i annan kontext...tebax på -90 talet arbetade jag för en elektronikfirma nere i Möndal. Detta företag hade 2st våglödningsmaskiner av lite rang stående. Dessa var givetvis på allt som oftast,å om inte minnet sviker var där ngr ton tenn i resp maskin.
Dessa stog oventilerat i lokalen.

Mao. Sätt det i kontext.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Dec 2012, 12:34
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Lödtenn?
Jag har varit inne o jobbat på Boliden i Landskrona en massa gånger, de smälter blybatterier där. Gigantiska smältgrytor och mkt ångor. Använde skyddsmask när jag var uppe på ebk:n (jo den gör vad det låter som, förbränner skit i avgaserna) men brukade i övrigt inte ha den på. Var inne ett par timmar per gång, duschade efteråt, luktade metalliskt när första vattnet rann över håret, smakade metall på läpparna etc. Gratis mjölk där eftersom det binder bly. Har aldrig känt något obehag. De som jobbar där på riktigt tar regelbundna blodprover för att kontrollera blyhalt, ibland ligger ngn gubbe över gränsvärdena och få gå i karantän ett tag. De jag pratat med som råkat ut för höga halter har inte känt obehag.

Undrar om det är blyet ni mår dåligt av ni som löder mycket? Flussmedel är väl inte helt nyttigt heller? Det är ju det som ryker mest. Förutom denna anektod vill jag passa på att vädra min tro på att de blyfria varianternas flussmedel är farligare (läste nåt om det ngnstans) än det "gamla hederliga". Har såklart inte stenkoll på detta, men kanske tål att diskuteras. Eller googlas, för den som orkar det :)


15 Dec 2012, 15:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.