| Author |
Message |
|
Robert Blues Harp
|
 Re: det snöar som faan i Stockholm
Kollade på "Lathund för vinterdäck". På den fick jag fram att däcken ska på 1 dec, men på den sida du hänvisade till fick jag det till att det är som Tobbe Z och du säger. 
|
| 06 Dec 2012, 18:03 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Robert Blues Harp wrote: Kollade på "Lathund för vinterdäck". På den fick jag fram att däcken ska på 1 dec, men på den sida du hänvisade till fick jag det till att det är som Tobbe Z och du säger.  Jepp, så är det. Kravet gäller endast vid vinterväglag. Låter konstigt att det skulle finnas felaktig information från "Vägverket" (Transportstyrelsen).
|
| 06 Dec 2012, 18:40 |
|
 |
|
Jyda
|
Tobbe z wrote: Jo det är lagligt- vid sommarväglag. Skulle knappast kalla det sommarväglag i Stockholm just nu. 
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 06 Dec 2012, 19:13 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Jyda wrote: Tobbe z wrote: Jo det är lagligt- vid sommarväglag. Skulle knappast kalla det sommarväglag i Stockholm just nu.  Nä!
|
| 06 Dec 2012, 19:22 |
|
 |
|
Jyda
|
Tobbe z wrote: Jyda wrote: Skulle knappast kalla det sommarväglag i Stockholm just nu.  Nä! Fast norrbottningarna gör säkert det. 
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 06 Dec 2012, 19:26 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Jyda wrote: Fast norrbottningarna gör säkert det.  Inte ens dom.
|
| 06 Dec 2012, 19:43 |
|
 |
|
kjelle
|
Robert Blues Harp wrote: Tycker det är lite komiskt när man i tv, radio, och tidningar räknar Stockholm till södra Sverige. Vad räknas Skåne och Blekinge till om så skulle vara fallet?  Skåne räknas till SD i alla fall, inte säker på Blekinge. 
| 06 Dec 2012, 20:11 |
|
 |
|
rifle
|
Jag är inte avundsjuk på erat dilemma 
|
| 07 Dec 2012, 09:09 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är ju lite olika problem i Storstockholmsområdet .... Jag har bott i Sthlm innerstad, förort , och nu på landet 6 mil utanför, pendlar i veckorna till Sthlm så jag har lite erfarenhet av dessa olika problem.... Egna fastighetsägare i Sthlms förort.... Tycker jag inte synd om eg, skaffa riktig utrustning, snöslunga tex ha bra däck på bilen så går det nog ok, eller ta T-banan om den går. Privatbilister i innerstan .... Inte synd om, får skylla sig själva, om man har bil på tex Östermalm får man väl ställa den när det snöar, om det korkar igen i trafiken får man väl gå eller ta T-banan om den går. Dom bör bara hålla sig undan så gatorna kan röjas för yrkestrafik och annan prioriterad trafik , typ polis/ambulans etc. Pendlare från förorter utan egen bil: Tycker jag faktiskt lite synd om, 7 tim från Hammarby sjöstad till V-haninge är inte en ok restid , både T-banan , Tvärbanan och Pendeltågen strejkade rejält i Onsdags. Busstrafiken var inställd i hela länet Å andra sidan gäller resegarantin , men bara om Du : 1 kan lägga ut en tusing i 6-8 veckor 2 får tag på en taxi Samtidigt kan man ju fråga sig om stockholmare är beredda att ta de kostnader/investeringar som krävs i beredskap och infrastruktur för att klara några rejäla snöstormar vartannat år? (förra vintern var i princip grön) Vi har bland de lägsta kostnaden för pendlarkort i landet 790:-/månad för fritt resande i hela regionen Med tanke på väderleken tycker jag det gick ganska bra ändå. Bor man utanför tätbebyggt område är man ju beroende av att kommunen plogar de större vägarna , men att ha en egen plog är ju guld värt för den egna stickvägen , gårdsplan etc. Rejäl bil med 4-hjulsdrift , dubbdäck och 20 cm markfrigång underlättar också. Men kostar året om... Om man VILL skotta en hel uppfart + gårdsplan för hand är det ju säkert bra motion , men jag skulle inte göra det annat än om maskinen pajat, få bort snö är ju busenkelt och tom KUL med rätt utrustning , tar mig max 20 min att ploga av 200 m väg , stallbacke mm. Bra kläder verkar ju många sakna också , såg en del personer som inte ens hade råd med en mössa och vantar i snömodden , gymnastikskor är kanske heller inte bästa lösningen på fötterna.... 
| 07 Dec 2012, 10:10 |
|
 |
|
HRJ
|
Mike Leaf wrote: Det är ju lite olika problem i Storstockholmsområdet .... .... snö
....
Håller i stort med och tänkte tillägga: SL-kortet är ju till 50-60% skattefinansierat så SAMTLIGA i länet betalar ju mer än 790:- i månaden även om det är den kostnaden som syns i samband med köpet. I rusningstid har man redan slagit i kapacitetskravet för tågtrafiken till och från centralen, framförallt söderifrån. Blir det problem med ett tåg för det därför effekter på ALL trafik bakom, det finns liksom knappt någon buffert att ta av. Det ställer ju även till det för snöröjningen. Det går inte att röja snö på spår, växlar osv med mindre än att man tar tåg ur trafik. Liknande problem har man ju på de stora tillfartslederna. Essingeleden byggdes på 60-talet, då bodde det 800' personer i länet. Idag är det 1,4 miljoner bonde i Stockholms län och det har inte byggts någon ytterligare nord-sydlig förbindelse. Man har gjort väldigt många mindre arbeten för att öka kapaciteten, Södra Länken, byggt bort rödljus vid Haga Norra, Globen, breddat Tranebergsbron, etc. Det har man gjort bra! Men det räcker tyvärr bara så långt. När det är så stökigt som det är i trafiken en fin dag i maj så säger det sig självt att det går åt helvete när det snöar som in onsdags.
|
| 07 Dec 2012, 10:42 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Noterade efter lite Nyhets kikande att otalangfullheten vid snö på vägbanan inte endast är ett Storstadefenomen. Även i Norrland lyckades man stänga av E4 och pluppa i dikena pga lite snö. Nu vill jag läsa bortförklaringar! 
|
| 07 Dec 2012, 12:10 |
|
 |
|
klast
Joined: 29 May 2005, 11:28 Posts: 1376 Location: Eskilstuna
|
zven wrote: o här i eskilstuna så lyser plogbilarna med sin frånvaro... Nej då, de var i full färd med att ploga cykelvägarna. Tydligen någon miljömupp som beslutat om den prioriteringen. Att stadsbussarna inte kunde ta sig fram under större delen av dagen struntar väl en miljömupp i. Klas
_________________ ...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 07 Dec 2012, 12:42 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
klast wrote: zven wrote: o här i eskilstuna så lyser plogbilarna med sin frånvaro... Nej då, de var i full färd med att ploga cykelvägarna. Tydligen någon miljömupp som beslutat om den prioriteringen. Att stadsbussarna inte kunde ta sig fram under större delen av dagen struntar väl en miljömupp i. Klas Det har högsta prioritet i Uppsala också. Miljöpartiet anser att utgångspunkten i Uppsala är att det ska gå utmärkt att gå och cykla varje dag året runt. Halkbekämpningen ska göra att gator, gång- och cykelvägar kan trafikeras säkert. http://www.unt.se/debatt/prioritera-sno ... 01838.aspx/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Dec 2012, 14:43 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Mike Leaf wrote: Det är ju lite olika problem i Storstockholmsområdet .... Egna fastighetsägare i Sthlms förort....  thats me! jorå jag har snöslunga, men den är på säsongsservice just nu och har inte hämtats ut ännu... Oavsett, snöslungan kan man ju iofs använda på den kommunala återvändsgatan, men då får jag nog köpa en större slunga om jag ska röja de ca 100 meter väg jag har ner till den plogade huvudvägen I mitt fall är det dock sant att däcken och bilen kunde varit bättre. Jag körde med BMWn och dubbfria vinterdäck. Funkar i stort sett jämt utom just i tisdags min "nya" 4WD Wrangler är snart levererad, då blir det andra bullar!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 07 Dec 2012, 14:44 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Tobbe z wrote: Noterade efter lite Nyhets kikande att otalangfullheten vid snö på vägbanan inte endast är ett Storstadefenomen. Även i Norrland lyckades man stänga av E4 och pluppa i dikena pga lite snö. Nu vill jag läsa bortförklaringar!  Hehe! Intressant formulering - jag tror inte så många mälardalingar vet konceptet "mycket snö". Ja allt är relativt. Men skämt åsido så tror jag inte norrlänningar generellt sett är bättre förare än mälardalingar. Snarare tror jag att tre grundläggande saker gör skillnad när ovädret kommer: 1. Erfarenhet. Norrlänningar har långt mer erfarenhet av bilkörning i extremt väglag. 2. Bra däck. I norrland kör man inte omkring med däck som inte är anpassade för de mest extrema väderlekarna. Här är det inte OM ovädret kommer utan NÄR ovädret kommer. Ett resonera kring datum för vinterdäck (lagligt/olagligt) förekommer aldrig i norra landet. Här är det vinterdäck med dubb som åker på när man hör talas om att första snön är på väg. 3. Effektiv snöröjning. Större budget, bättre beredskap och bättre utrustning och större kunnande för snöröjning finns i Norrland. En god vän som jobbar som bilbärgare tycker även att "stockholmarna" blivit bättre på att ha åtminstone hyggliga vinterdäck på bilen. För 20 år sedan gav sig de flesta iväg norrut på vintersemester med sommardäck på bilen. Några decimeter snö innebär sällan några kaotiska inslag i vår tillvaro. Lite irritation kanske, men allt (utom möjligen tågen) rullar på som vanligt. När det skrivs om snökaos i Norrland är det antingen en tidningsanka eller så är det långt värre än bara några decimeter snö.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
Last edited by FenderBender on 07 Dec 2012, 15:37, edited 1 time in total.
|
| 07 Dec 2012, 15:19 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: En god vän som jobbar som bilbärgare tycker även att "stockholmarna" blivit bättre på att ha åtminstone hyggliga vinterdäck på bilen. För 20 år sedan gav sig de flesta iväg norrut på vintersemester med sommardäck på bilen.
. sicket struntprat! Självfallet hade de flesta sörlänningar vinterdäck på bilen när det var vinter också för 20 år sedan. Precis som nu.
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 07 Dec 2012, 15:36 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: En god vän som jobbar som bilbärgare tycker även att "stockholmarna" blivit bättre på att ha åtminstone hyggliga vinterdäck på bilen. För 20 år sedan gav sig de flesta iväg norrut på vintersemester med sommardäck på bilen.
. sicket struntprat! Självfallet hade de flesta sörlänningar vinterdäck på bilen när det var vinter också för 20 år sedan. Precis som nu. Säkert, men inte de som låg nere i dikena som krävde hans insats. Hans uttalande gällde ENDAST de som åkte av här uppe. Inte de som håller sig på vägen. Slutligen, med vinterdäck menas här inte dubbfria vinderdäck eller åretrunt dito - sånt håller inte under en vinter häruppe. Jag har provat båda och talar ur egen erfarenhet. 
|
| 07 Dec 2012, 15:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Säkert, men inte de som låg nere i dikena som krävde hans insats. Hans uttalande gällde ENDAST de som åkte av här uppe. Inte de som håller sig på vägen. Slutligen, med vinterdäck menas här inte dubbfria vinderdäck eller åretrunt dito - sånt håller inte under en vinter häruppe. Jag har provat båda och talar ur egen erfarenhet.  han menade alltså att de flesta av de Stockholmsbilar som låg i dikena hade sommardäck..  Det ger ju en ngt annorlunda bild än vad du först målade 
|
| 07 Dec 2012, 15:50 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Säkert, men inte de som låg nere i dikena som krävde hans insats. Hans uttalande gällde ENDAST de som åkte av här uppe. Inte de som håller sig på vägen. Slutligen, med vinterdäck menas här inte dubbfria vinderdäck eller åretrunt dito - sånt håller inte under en vinter häruppe. Jag har provat båda och talar ur egen erfarenhet.  han menade alltså att de flesta av de Stockholmsbilar som låg i dikena hade sommardäck..  Det ger ju en ngt annorlunda bild än vad du först målade  Hmmm. Kanske uttryckte mig lite otydligt. 
|
| 07 Dec 2012, 15:57 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Jag tog en bild inne i p-huset på arlanda i onsdags eftermiddag, antar att den passar här: 
_________________ /Bengt
|
| 08 Dec 2012, 22:02 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Firetone wrote: Jag tog en bild inne i p-huset på arlanda i onsdags eftermiddag, antar att den passar här:  parkera i SkyCity-garaqget istället så slipper du snö 
|
| 09 Dec 2012, 01:34 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Joshunznera wrote: min "nya" 4WD Wrangler är snart levererad, då blir det andra bullar! Andra bensinräkningar också! Såvida de inte har gjort något revolutionerande med sina gamla motorer så kan du räkna med 1,5 l/milen... Så var det iaf när jag hade en Cherokee med en rak 6:a och en Grand Cherokee med V8. De drog lika mycket ungefär. Saknar de ibland, som i tisdags, för det var bara att åka liksom. Men de tillfällena är så sällsynta när man verkligen skulle behöva en sån bil. Men kul var det att åka genom 1 m pudersnövallar som om det vore barmark! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 09 Dec 2012, 07:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Forsman wrote: Joshunznera wrote: min "nya" 4WD Wrangler är snart levererad, då blir det andra bullar! Andra bensinräkningar också! Såvida de inte har gjort något revolutionerande med sina gamla motorer så kan du räkna med 1,5 l/milen... Så var det iaf när jag hade en Cherokee med en rak 6:a och en Grand Cherokee med V8. De drog lika mycket ungefär. Saknar de ibland, som i tisdags, för det var bara att åka liksom. Men de tillfällena är så sällsynta när man verkligen skulle behöva en sån bil. Men kul var det att åka genom 1 m pudersnövallar som om det vore barmark!  haha, jo jag hade en JEEP Ltd med den raka 4-literssexan förut. Den drog väl snarare drygt 2liter/mil. Grejjen är att det är hustrun som kommer att köra denna dagligen och hon kör inte mer än ngn mil om dagen så det blir inte så höga bensinräkningar änsdå  Själv kör jag en bil som drar 0,5 liter diesel per mil
|
| 09 Dec 2012, 10:00 |
|
 |
|
Ron Thomson
Joined: 05 Jun 2004, 08:10 Posts: 1634 Location: Skellefteå
|
Tycker synd om er söderut , där inte snöröjningsberedskapen finns. Förra helgen sattes min ort Bureå på kartan.. lördag 1500 gräsmattan framme. 2300 samma kväll skottade jag 40 cm? Vaknar och tittar ut... då hade vi 70 cm ( jag mätte) på uppfarten , sedan snöade det ordentligt fram till 1500. I helgen har vi bara fått 20 cm.  Man behöver inte bbetala gymkort kan man konstatera.
_________________ Avsluta alltid det arbete som du påbör
|
| 09 Dec 2012, 11:55 |
|
 |
|
Andrew Blakk
|
Åh nu snöar det igen! Väldigt vackert å ena sidan.
|
| 09 Dec 2012, 16:52 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Sitter på ett hotellrum i stockholms trakten i väntan på att en utbildning skall börja. Mest imponerad blev jag av tv4 stockholm som på morgon körde en guide på hur man sopar, skottar fram och skrapar rutorna på bilen guide.
Som norrbottning som brukar hålla på med snöröjning som bisyssla tycker jag att den snön jag gått i verkar vara avbra slag för plogning. Fast jag tro jag är i uppland så då är jag ju nästan i norrland.
|
| 10 Dec 2012, 11:38 |
|
 |
|
rifle
|
Tobbe z wrote: Noterade efter lite Nyhets kikande att otalangfullheten vid snö på vägbanan inte endast är ett Storstadefenomen. Även i Norrland lyckades man stänga av E4 och pluppa i dikena pga lite snö. Nu vill jag läsa bortförklaringar!  Bortförklaringar från vaddå? Köra i diket är väl inte speciellt svårt, helst om man inte råkar ha rätt däck. Att det snöar och blåser så att vägar måste stänga är väl heller inte nåt som ni har ensamrätt på där nere? Där var jag bor (Lappland) så brukar det ligga bilar i diket när första snön kommer, sommardäck och snö är ingen bra komination oavsett var man bor i landet eller hur duktig man är på att köra bil. Enda bortförklaringen som finns är att vägen svängde men det gjorde inte bilen 
|
| 10 Dec 2012, 12:56 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Nu undrar vi givetvis hur det går för skåningarna att köra bil i superdupersnökaoset? 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 10 Dec 2012, 16:23 |
|
 |
|
Jyda
|
FenderBender wrote: 3. Effektiv snöröjning. Större budget, bättre beredskap och bättre utrustning och större kunnande för snöröjning finns i Norrland.
Tror att de största anledningarna till att man kan ha effektivare snöröjning i norrland är att där finns det större möjligheter att dumpa/slunga snön och att det är långt färre bilar både på och vid sidan av vägarna.
|
| 10 Dec 2012, 16:40 |
|
 |
|
Oakman
|
Har inte kört bil, men det har snöat på rätt bra idag i Lünd. Trevligt att plugga till! (inomhus förstås) Lite olycksrapportering: http://www.sydsvenskan.se/skane/sno-och-blast-aven-i-dag/
| 10 Dec 2012, 17:02 |
|
|