|
| Author |
Message |
|
Cabretta
|
 Re: SDs tabbe på film
SlowDad wrote: kjelle wrote: Nja SlowDad, det är nog lite väl yvigt användande av svenska... Föreslår att du formulerar om det som du egentligen menade.  Att vara "militant" är att driva något man tror på och på ett aktivt sätt. i min språkvärld  på Wikipedia tolkar någon ordet militant på det sätet, vilket stämmer ganska bra trots att i min tolkning behöver inte aggressivitet vara mer än att man gärna argumenterar hårt för sin syn. "Militant har kommit att betyda en individ eller en grupp som uttalat hård kritik eller varit fysiskt eller verbalt aggressiva, vanligtvis för sin sak. " Sorry för sidospåret kring linguistiken  Som vanligt väljer du att utelämna valda delar av verkligheten: Ur samma wikipedia: Militant har kommit att betyda en individ eller en grupp som uttalat hård kritik eller varit fysiskt eller verbalt aggressiva, vanligtvis för sin sak. Journalister använder ofta ordet militant som en neutral term för soldater som inte tillhör statligt militär organisation. Varför tog du bort det lilla tillägget, det stod ju i samma stycke, men du kanske inte såg det??? En ständig ström av halvsanningar, lögner och dolda fakta.
|
| 07 Dec 2012, 19:56 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Det räcker med ett svar, och då väljer jag det då du för en gångs skulle lyckades med quoteringen. Jag skrev OM ang Ekroths eventuella nazi-sympatier, och betonade det extra för säkerhets skull. Jag tänker inte gräva i det, det finns andra som vet mer. Det knepiga är den uppenbart rasistiska andan hos många i partiet, kombinerat med vissas bakgrund i nazikretsar, och en stor varm famn för just judar. Det betyder för mig endast att man hittat andra likasinnade för det huvudsakliga hatobjektet inom partiet, muslimer. För mig räcker det med pajaseriet från SD:s topp-politiker som har påvisats i SD-gate, det uppenbara ljugandet om bakgrunden och de faktiska förhållandena, samt vad dessa åtminstone för stunden intelligensbefriade herrarna sysslade med i filmsekvenserna. Det är fullt tillräckligt för att tappa allt förtroende för SD. Vi behöver inte ta upp engagemanget i andra obskyra saker som avpixlat.se, andra pajaser i förtroendeposition som Holst m.m. Ord och faktiska gärningar väger mycket tyngre än vad som står i ett friserat partiprogram. Det är tröttsamt att du fortfarande hänger kvar i dina överdrivna tolkningar av sådant som försigick för ca 50 år sedan (mer i vissa fall) och jämställer det med hur partier agerar i nutid. Lite väl mycket greppa efter halmstrån, enligt min uppfattning. Hur du får mindre väl valda formuleringar från Reepalu att bli ett uttalat judehat, det kan du ju förklara. Allt som inte är enligt din agenda beskriver du som XXX-hat. Var får du allt detta hat ifrån? Har du en så svart världsbild?
Jag har just lunchat med en mycket vänlig och klipsk man från Irak. Troende muslim, men klart emot islamistiskt styre. Du har en tendens till att gruppera individer efter deras ursprung, och det är just problemet med ämnet i tråden, SD. Jag noterar att judehatet har blivit accepterat och rumsrent i Sverige på senare tid. Har du belägg för att SDs partiprogram är friserat? Kan jag på samma vis påstå att V(pk)s partiprogram är friserat och att de egentligen vill och kommer att arkebusera meningsmotståndare om de bara blir tillräckligt stora? V har ju ett antal uttalade stalinister och reaktionärer i sitt parti. Vad ska vi göra åt dem? Eller är det accepterat eftersom de omfamnar islam och hatar judar? En troende muslim kan inte per definition vara emot islamskt styre då koranen stipulerar att Allah styr över allt (bibeln stipulerar att Gud styr över det som är hans och kejsaren över sitt. En av få fundamentala skillnader mellan islam och kristendomen). Men givetvis finns det även muslimer som har lämnat medeltiden bakom sig och kan lämna religion till det privata. För få av dessa muslimer men får islam bara chansen att genomgå reformationen och upplysningstiden så blir det nog bra. I övrigt så hatar jag väldigt lite. Kanske rent av inte alls. Däremot så kan jag inte acceptera det allt mer tilltagande judehat Sverige genomgår just nu. Lite läsvärt: http://ekonomistas.se/2011/01/19/minska ... ordelning/
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 07 Dec 2012, 21:32 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Det räcker med ett svar, och då väljer jag det då du för en gångs skulle lyckades med quoteringen. Jag skrev OM ang Ekroths eventuella nazi-sympatier, och betonade det extra för säkerhets skull. Jag tänker inte gräva i det, det finns andra som vet mer. Det knepiga är den uppenbart rasistiska andan hos många i partiet, kombinerat med vissas bakgrund i nazikretsar, och en stor varm famn för just judar. Det betyder för mig endast att man hittat andra likasinnade för det huvudsakliga hatobjektet inom partiet, muslimer. För mig räcker det med pajaseriet från SD:s topp-politiker som har påvisats i SD-gate, det uppenbara ljugandet om bakgrunden och de faktiska förhållandena, samt vad dessa åtminstone för stunden intelligensbefriade herrarna sysslade med i filmsekvenserna. Det är fullt tillräckligt för att tappa allt förtroende för SD. Vi behöver inte ta upp engagemanget i andra obskyra saker som avpixlat.se, andra pajaser i förtroendeposition som Holst m.m. Ord och faktiska gärningar väger mycket tyngre än vad som står i ett friserat partiprogram. Det är tröttsamt att du fortfarande hänger kvar i dina överdrivna tolkningar av sådant som försigick för ca 50 år sedan (mer i vissa fall) och jämställer det med hur partier agerar i nutid. Lite väl mycket greppa efter halmstrån, enligt min uppfattning. Hur du får mindre väl valda formuleringar från Reepalu att bli ett uttalat judehat, det kan du ju förklara. Allt som inte är enligt din agenda beskriver du som XXX-hat. Var får du allt detta hat ifrån? Har du en så svart världsbild?
Jag har just lunchat med en mycket vänlig och klipsk man från Irak. Troende muslim, men klart emot islamistiskt styre. Du har en tendens till att gruppera individer efter deras ursprung, och det är just problemet med ämnet i tråden, SD. Jag noterar att judehatet har blivit accepterat och rumsrent i Sverige på senare tid. Har du belägg för att SDs partiprogram är friserat? Kan jag på samma vis påstå att V(pk)s partiprogram är friserat och att de egentligen vill och kommer att arkebusera meningsmotståndare om de bara blir tillräckligt stora? V har ju ett antal uttalade stalinister och reaktionärer i sitt parti. Vad ska vi göra åt dem? Eller är det accepterat eftersom de omfamnar islam och hatar judar? En troende muslim kan inte per definition vara emot islamskt styre då koranen stipulerar att Allah styr över allt (bibeln stipulerar att Gud styr över det som är hans och kejsaren över sitt. En av få fundamentala skillnader mellan islam och kristendomen). Men givetvis finns det även muslimer som har lämnat medeltiden bakom sig och kan lämna religion till det privata. För få av dessa muslimer men får islam bara chansen att genomgå reformationen och upplysningstiden så blir det nog bra. I övrigt så hatar jag väldigt lite. Kanske rent av inte alls. Däremot så kan jag inte acceptera det allt mer tilltagande judehat Sverige genomgår just nu. Lite läsvärt: http://ekonomistas.se/2011/01/19/minska ... ordelning/Det här tjatet om judehat är ju som vanligt bullshit. Varifrån hämtar du att judehat skulle frodas i Sverige i allmänhet? Rena fantasifostret. Fråga i princip vem som helst som du möter i Sverige. Att man inte hatar muslimer innebär inte att man hatar judar. Varför ständigt detta malande om hatföreställningar. Rena rama paranojan. Dags att lämna teorin och gamla definitioner bakom sig, HA. Mannen jag träffade idag, och hans fränder, är just det, troende muslimer, som inte tror på islamistisk styre i deras forna hemländer. Just därför har dessa varit tvungna att fly. Medeltiden har dessa, med flera, lämnat bakom sig. Har du helt missat den arabiska revolutionsvågen? Nu bygger man inte demokratier över en natt, och gamla traditioner har fortfarande stort inflytande, bl.a. muslimska beivrare. Vi får nog ge det 10, eller kanske upp till 100 år, innan ett i våra mått mätt demokratiskt styrelsesätt infinner sig. Men vänta, demokrati är ju inte riktigt din bag, eller? Fint ändå att du inser att det finns hopp om reform även i arabvärlden, och att det inte bor något hat inom dig. En eloge för det. Men varför tro alla andra om hatföreställningar? Peace, love and understanding kanske inte var så dumt ändå! 
| 07 Dec 2012, 22:14 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Det här tjatet om judehat är ju som vanligt bullshit. Varifrån hämtar du att judehat skulle frodas i Sverige i allmänhet? Rena fantasifostret. Fråga i princip vem som helst som du möter i Sverige. Att man inte hatar muslimer innebär inte att man hatar judar. Varför ständigt detta malande om hatföreställningar. Rena rama paranojan. Dags att lämna teorin och gamla definitioner bakom sig, HA. Mannen jag träffade idag, och hans fränder, är just det, troende muslimer, som inte tror på islamistisk styre i deras forna hemländer. Just därför har dessa varit tvungna att fly. Medeltiden har dessa, med flera, lämnat bakom sig. Har du helt missat den arabiska revolutionsvågen? Nu bygger man inte demokratier över en natt, och gamla traditioner har fortfarande stort inflytande, bl.a. muslimska beivrare. Vi får nog ge det 10, eller kanske upp till 100 år, innan ett i våra mått mätt demokratiskt styrelsesätt infinner sig. Men vänta, demokrati är ju inte riktigt din bag, eller? Fint ändå att du inser att det finns hopp om reform även i arabvärlden, och att det inte bor något hat inom dig. En eloge för det. Men varför tro alla andra om hatföreställningar? Peace, love and understanding kanske inte var så dumt ändå!  Den arabiska revolutionsvågen är en islamistisk revolutionsvåg vilket du väl ändå inte kan ha missat. De har snarare gått ett par hundra år bakåt de senaste 2 åren. En intressant artikel i ämnet. Det var alltså en iranier du lunchade med?
|
| 07 Dec 2012, 22:22 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Det här tjatet om judehat är ju som vanligt bullshit. Varifrån hämtar du att judehat skulle frodas i Sverige i allmänhet? Rena fantasifostret. Fråga i princip vem som helst som du möter i Sverige. Att man inte hatar muslimer innebär inte att man hatar judar. Varför ständigt detta malande om hatföreställningar. Rena rama paranojan. Dags att lämna teorin och gamla definitioner bakom sig, HA. Mannen jag träffade idag, och hans fränder, är just det, troende muslimer, som inte tror på islamistisk styre i deras forna hemländer. Just därför har dessa varit tvungna att fly. Medeltiden har dessa, med flera, lämnat bakom sig. Har du helt missat den arabiska revolutionsvågen? Nu bygger man inte demokratier över en natt, och gamla traditioner har fortfarande stort inflytande, bl.a. muslimska beivrare. Vi får nog ge det 10, eller kanske upp till 100 år, innan ett i våra mått mätt demokratiskt styrelsesätt infinner sig. Men vänta, demokrati är ju inte riktigt din bag, eller? Fint ändå att du inser att det finns hopp om reform även i arabvärlden, och att det inte bor något hat inom dig. En eloge för det. Men varför tro alla andra om hatföreställningar? Peace, love and understanding kanske inte var så dumt ändå!  Den arabiska revolutionsvågen är en islamistisk revolutionsvåg vilket du väl ändå inte kan ha missat. De har snarare gått ett par hundra år bakåt de senaste 2 åren. En intressant artikel i ämnet. Det var alltså en iranier du lunchade med? Iranier är inte araber. De är perser, per definition.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 07 Dec 2012, 23:36 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Under medel-tiden var Islam bannlyst ifrån Europa. det kanske inte hade varit en helt korkad grej idag känns det som.
|
| 08 Dec 2012, 00:21 |
|
 |
|
helmik
|
we_made_wor_history wrote: Under medel-tiden var Islam bannlyst ifrån Europa. det kanske inte hade varit en helt korkad grej idag känns det som. Under medeltiden grundlades inkvistionen också. Två grenar på samma träd...
|
| 08 Dec 2012, 01:02 |
|
 |
|
Krippa
|
En skillnad är att stora delar av den muslimska världen inte gått vidare utan förtfarande har samma människosyn som under medeltiden.
|
| 08 Dec 2012, 09:53 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Lite tillspetsat skulle jag vilja säga att om jag ska generalisera samtal jag haft med uttalade Sverigedemokrater, Vänsterpartister och Miljöpartister de senaste åren är detta tydligt:
Det finns ett muslimhat hos Sverigedemokrater.
Det finns ett judehat hos Vänsterpartister och Miljöpartister.
Jag tolkar detta som att man har ett behov av att hitta en syndabock i ekonomiskt dåliga/oroliga tider för att vinna inskränkta och rädda väljare. Representanter av dessa tre partier har ibland svårt att hålla sitt hat inne och delar med sig av detta på olika sätt. Jag anser att det finns ett rasistiskt element hos båda lägren som är oroväckande.
|
| 08 Dec 2012, 16:25 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Vinyljunkie wrote: Lite tillspetsat skulle jag vilja säga att om jag ska generalisera samtal jag haft med uttalade Sverigedemokrater, Vänsterpartister och Miljöpartister de senaste åren är detta tydligt:
Jag tolkar detta som att man har ett behov av att hitta en syndabock i ekonomiskt dåliga/oroliga tider för att vinna inskränkta och rädda väljare. Representanter av dessa tre partier har ibland svårt att hålla sitt hat inne och delar med sig av detta på olika sätt. Jag anser att det finns ett rasistiskt element hos båda lägren som är oroväckande. Jag kommer att tänka på den där studien som visar att över 60% av journalistkåren sympatiserar med Mp och/eller V. Det förklarar varför judehat håller på att bli normativt i Sverige
|
| 08 Dec 2012, 16:50 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: Vinyljunkie wrote: Lite tillspetsat skulle jag vilja säga att om jag ska generalisera samtal jag haft med uttalade Sverigedemokrater, Vänsterpartister och Miljöpartister de senaste åren är detta tydligt:
Jag tolkar detta som att man har ett behov av att hitta en syndabock i ekonomiskt dåliga/oroliga tider för att vinna inskränkta och rädda väljare. Representanter av dessa tre partier har ibland svårt att hålla sitt hat inne och delar med sig av detta på olika sätt. Jag anser att det finns ett rasistiskt element hos båda lägren som är oroväckande. Jag kommer att tänka på den där studien som visar att över 60% av journalistkåren sympatiserar med Mp och/eller V. Det förklarar varför judehat håller på att bli normativt i Sverige Att det skulle vara normalt med judehat i Sverige är rena rama fantasifostret. Gå ut på gatan och kolla med riktiga människor, istället för att läsa konstiga sidor på internet, eller dra felaktiga slutsatser mellan jornalisters partipreferens och judehat. Klassiskt exempel på jumped conclusion. Jag vill egentligen inte sitta här och tjöta med skåningar med paranoida funderingar, men det här är ju tokigt på riktigt. 
| 08 Dec 2012, 17:12 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Att det skulle vara normalt med judehat i Sverige är rena rama fantasifostret. Gå ut på gatan och kolla med riktiga människor, istället för att läsa konstiga sidor på internet, eller dra felaktiga slutsatser mellan jornalisters partipreferens och judehat. Klassiskt exempel på jumped conclusion. Jag vill egentligen inte sitta här och tjöta med skåningar med paranoida funderingar, men det här är ju tokigt på riktigt.  Det räcker att ha en god insyn i judars vardag i Sverige. Det har jag av olika anledningar. Och det är inte de nynazister som utövar aktivt judehat.
|
| 08 Dec 2012, 17:27 |
|
 |
|
eskil
|
Det där med judehat är ju en ganska svår fråga, jag, precis som många på vänsterflanken, har inget emot judar i sig, utan ofta är det ofta staten Israel som menas, och alla deras övergrepp på Palestinier som då menas.
Jan Guillou skrev något jag tyckte var intressant i sin biografi, som jag fritt citerar då det var ett tag sen jag läste den, när han var aktiv vänstermänniska på 60talet så var man bland annat emot USAs invasion av vietnam, och emot Israel, detta var ju hyffsat när andra världskriget i tid, vilket tydligen då gjorde att folk blev förvirrade, USA hade ju räddat Europa (och judarna) från nazismen inte långt tidigare, vilket då blev lite problematiskt. När då USA och Israel gjorde dumheter blev det problem, och de som var emot USA och Israel blev då sammankopplade med nazism eftersom det var de som tidigare USA hade kastat ut, och som gjort dumheter mot judarna...
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 08 Dec 2012, 17:36 |
|
 |
|
holmis63
|
Ja där har du rätt Eskil, nog är det staten Israel sysslar med mot det ockuperade Gaza ganska föraktat i speciellt vänsterkretsar men också av stora delar av hela det politiska spektret i detta land. Men nåt utbrett Judehat har jag då inte sett av, ärligt talat har jag aldrig stött på det förutom i rapportering från malmö.
|
| 08 Dec 2012, 17:52 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Givetvis är det Israel som är grunden till judehatet och judeförföljelserna i Sverige. Måste läsa koranen igen då jag har för mig att den stipulerar att judarna ska förintas.
|
| 08 Dec 2012, 18:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Förresten, är det nu S eller representanten som är superdödsrasistnazist? http://st.nu/medelpad/timra/1.5373886-t ... tning-ur-s
|
| 08 Dec 2012, 19:00 |
|
 |
|
kjelle
|
Om det nu stämmer med uttalanden, blir det uteslutning, eftersom det är ett riktigt parti, och inte som ett visst skånelokaliserat lokalparti (där man tolererar sådant utan uteslutning) som trängt över gränsen till andra landskap.
| 08 Dec 2012, 19:31 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: Givetvis är det Israel som är grunden till judehatet och judeförföljelserna i Sverige. Måste läsa koranen igen då jag har för mig att den stipulerar att judarna ska förintas. Jag kan inte tro att du menar allvar. Judeförföljelser? Möjligtvis i Skåne, men inte i Sverige. 
| 08 Dec 2012, 19:33 |
|
 |
|
holmis63
|
Det är givetvis fördjävligt att/om det förekommer jude-hat och förföljelse Haraldrig, precis som det är fördjävligt att järnrörsnissarna förnekar Svenska medborgare sina medborgarskap men för att vara helt rak så kan jag inte se (förutom det man får sig till livs från malmö) nåt judehat, varken i media eller i verkliga livet!
|
| 08 Dec 2012, 20:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Haraldrig wrote: Givetvis är det Israel som är grunden till judehatet och judeförföljelserna i Sverige. Måste läsa koranen igen då jag har för mig att den stipulerar att judarna ska förintas. Jag kan inte tro att du menar allvar. Judeförföljelser? Möjligtvis i Skåne, men inte i Sverige.  Det är dessvärre i Skåne som judehatet är utbrett. Jodå, judar förföljs, främst i Sveriges anus (Malmö).
|
| 08 Dec 2012, 20:54 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Om det nu stämmer med uttalanden, blir det uteslutning, eftersom det är ett riktigt parti, och inte som ett visst skånelokaliserat lokalparti (där man tolererar sådant utan uteslutning) som trängt över gränsen till andra landskap. Men ska man tolka det som att hela S faktiskt är ett rasistiskt parti?
|
| 08 Dec 2012, 20:56 |
|
 |
|
holmis63
|
Nu ökade nog din popularitet i malmö tror jag, Haraldrig 
|
| 08 Dec 2012, 21:02 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Jag kan inte tro att du menar allvar. Judeförföljelser? Möjligtvis i Skåne, men inte i Sverige.  Det är dessvärre i Skåne som judehatet är utbrett. Jodå, judar förföljs, främst i Sveriges anus (Malmö). Känns det bra att förnedra sin hemort?
| 08 Dec 2012, 21:47 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Om det nu stämmer med uttalanden, blir det uteslutning, eftersom det är ett riktigt parti, och inte som ett visst skånelokaliserat lokalparti (där man tolererar sådant utan uteslutning) som trängt över gränsen till andra landskap. Men ska man tolka det som att hela S faktiskt är ett rasistiskt parti? Nej, en 84-åring i en lokalavdelning är inte ett helt parti. En viss skillnad från att partitoppen är ute och härjar, misshandlar kvinnor, misskrediterar invandrare som är svenska medborgare, och plockar järnrör som en förberedelse till misshandel 3 mot 1.
| 08 Dec 2012, 21:48 |
|
 |
|
eskil
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Jag kan inte tro att du menar allvar. Judeförföljelser? Möjligtvis i Skåne, men inte i Sverige.  Det är dessvärre i Skåne som judehatet är utbrett. Jodå, judar förföljs, främst i Sveriges anus (Malmö). Kan du inte rada upp dessa förföljelser som händer i Sverige, och då även få till en jämförelse med andra typer av hatbrott, så att det går att få en bild av HUR vanligt det är i förhållande till andra hatbrott? Sen förstår jag inte varför staden jag är född i, älskar och lever i ska kallas anus...
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 09 Dec 2012, 00:14 |
|
 |
|
Makten
|
Hej Bojen! Lika verklighetsfrånvänt som vanligt ser jag, så jag vill bidra med lite information om vilka i Sverige det är som hatar judar. Håll tillgodo. http://www.levandehistoria.se/files/antisemitism.pdf
Attachments:
Screen shot 2012-12-09 at 11.46.10.png [ 48.52 KiB | Viewed 3586 times ]
Screen shot 2012-12-09 at 11.43.45.png [ 36.7 KiB | Viewed 3586 times ]
|
| 09 Dec 2012, 12:47 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Nej, en 84-åring i en lokalavdelning är inte ett helt parti. En viss skillnad från att partitoppen är ute och härjar, misshandlar kvinnor, misskrediterar invandrare som är svenska medborgare, och plockar järnrör som en förberedelse till misshandel 3 mot 1. Så vi skiljer på personer efter deras position och åldersdiskriminerar? I övrigt är alltså S ett kvinnohatarparti. Det var ju en av deras riksdagsrepresentanter som använde ordet hora mot en kvinna och att han skulle knulla henne. Eftersom att politiker på den nivån representerar partiets politik.
|
| 09 Dec 2012, 13:09 |
|
 |
|
Krippa
|
Att S är ett rasistiskt parti bevisas även av Anna Sjödin som kallade en dörrvakt på Crazy Horse "blatte". Hon har inga förtroendeuppdrag kvar men jag har aldrig hört talas om att hon skulle blivit utesluten ur partiet.
|
| 09 Dec 2012, 14:21 |
|
 |
|
holmis63
|
Så nu är vi där igen, SD riksdagsrepresentaternars fantastiska uppträdande i filmen som tråden handlar om försvaras av att andra har betett/beter sig illa. Jomenvisst, nu börjar jag faktiskt tro att SD höjdarnas uppträdande faktiskt var ganska harmlöst och det känns inte alls läskigt att de suttit/sitter i vår riksdag!
|
| 09 Dec 2012, 14:51 |
|
 |
|
Krippa
|
Är ingen som försvarar någons beteende, det som kommenteras är de olika måttstockar som tycks gälla. Etablerade partiers skandaler beror alltid på individer medan SD's skandaler beror på partiet i sig.
|
| 09 Dec 2012, 16:04 |
|
|