View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 06:16

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Streama ljud från dator till stereo 
Author Message

Post Streama ljud från dator till stereo
Jaha, dags att kliva ur sin termos och komma tillbaka till verkligheten...är så less på vår cd-samling där man aldrig hittar skivan man letar efter. Har accepterat ljudförsämringen i och med mp3 och vill nu kunna streama ljudet från en lap-top till vår reciever.

Blåtand går bort, har inte blivit övertygad varken av ljudkvaliteten som laggningen...Apple går också bort då vi enbart har android i huset.

En 4g wifi router finns, men streamandet kommer att ske från en laptop till att börja med i alla fall.

Vad föresår ni som redan är inne i gamet? Hittade en mojäng på Kjell o Co för 199 kr eller nåt sånt- en usbdongel i datorn till en mottagare som ansluts med rca i recievern, kan det verkligen funka?

http://www.kjell.com/losningar/ljud-bild-musik/lyssna-pa-musik/roxcore-tradlos-musiksandare-p91383

Matte

19 Nov 2012, 00:14
Profile

Post Re: Streama ljud från dator till stereo
Inte vad du frågar efter men en väg till att lite snabbare hitta rätt cd: http://www.svalander.se/shoppen/skivfoe ... gisterkort

19 Nov 2012, 00:24
Profile

clapton71 wrote:
Jaha, dags att kliva ur sin termos och komma tillbaka till verkligheten...är så less på vår cd-samling där man aldrig hittar skivan man letar efter. Har accepterat ljudförsämringen i och med mp3 och vill nu kunna streama ljudet från en lap-top till vår reciever.

Blåtand går bort, har inte blivit övertygad varken av ljudkvaliteten som laggningen...Apple går också bort då vi enbart har android i huset.

En 4g wifi router finns, men streamandet kommer att ske från en laptop till att börja med i alla fall.

Vad föresår ni som redan är inne i gamet? Hittade en mojäng på Kjell o Co för 199 kr eller nåt sånt- en usbdongel i datorn till en mottagare som ansluts med rca i recievern, kan det verkligen funka?

http://www.kjell.com/losningar/ljud-bild-musik/lyssna-pa-musik/roxcore-tradlos-musiksandare-p91383

Matte

Vad tror du om det här? Är det för mycket pengar kanske?! Grymt fint annars och oerhört smidigt där man kan bygga vidare allt eftersom så hela huset kan få ljud till slut. :)

http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/sonos/

Varför måste du acceptera en ljudförsämring och köra mp3? Det funkar ju lika bra att köra .wav eller .aiff så du får valuta för dina cd-skivors högupplösta ljud.

:: Emros Sound Production ::

19 Nov 2012, 01:14
Profile

Majkel wrote:
clapton71 wrote:

Matte

Vad tror du om det här? Är det för mycket pengar kanske?! Grymt fint annars och oerhört smidigt där man kan bygga vidare allt eftersom så hela huset kan få ljud till slut. :)

http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/sonos/

Varför måste du acceptera en ljudförsämring och köra mp3? Det funkar ju lika bra att köra .wav eller .aiff så du får valuta för dina cd-skivors högupplösta ljud.

Jo, säkert kanon, men det blir ju en del slantar...skulle jag bygga upp en anläggning från grunden så kanske det vore nåt, men nu ska det integreras i de grejer vi redan har. Jäkligt snyggt var det också...

Sant, de skivor jag lägger över kommer ändå att komprimeras pga utrymmesskäl. Idag lyssnar jag tyvärr inte så aktivt på musik, i alla fall inte så ofta som jag skulle vilja. I bakgrunden, som sällskap när man lagar mat eller gör annat duger mp3 formatet för mig.
Annars kommer spotify leverera det mesta...

19 Nov 2012, 11:20
Profile

Tycker också att Sonos verkar smidigt och flexibelt, men kostar som sagt... Får bli när man kastar ut det gamla, och inte funderar på ny bil samtidigt...

Hifiklubben i Uppsala har rätt bra koll på trådlöst. Även om dom helst säljer Sonos, har dom en del andra prylar.
Annars kan du ju kolla på Logitechs Squeezebox. Har för mig att Josh är en erfaren Squeezeboxare. Det borde kunna gå att plugga in som ljudkälla i din befintliga anläggning, och funkar att köra Spotify. Finns med och utan högtalare, du kan ha en med högtalare i köket t.ex.

19 Nov 2012, 11:45
Profile WWW

Squeezebox är bra men tyvärr en produkt under avveckling. Ska du ha en standalone och nöjer dig med hyfsat ljud skulle jag dock ändå rekommendera en Squeezebox radio, nedan. Den kostar numera endast ca 800:- och du kopplar den till HiFi-anläggningen. Radion hämtar dina låtar från hårddisken i din dator (trådlöst via nätverket), den spelar upp alltsammans med visande av albumomslagen i färgdisplayen. Den spelar också upp dina Spotifylistor, POD-radio, alla radiokanaler, oändligt många Internetradiokanaler, POD-radio etc etc, dvs allt du vill lyssna på
Allt kan styra via Android eller iPhone och då har du ju en bra fjärrkontroll också. Billigt och (hyfsat) bra Nackdelen är att den inte har digital out. Däremot har den som tillnbehör en batteriack som tillsammans med den inbyggda högtalaren ger dig flexibelt ljud överallt där du har WiFi-täckning (tänk hängmattan)

Digital out får du däremot om du köper en Squeezebox Touch (plus allt som radion har) men då kostar det dryga 2000 och då är du nästan uppe i samma pris som en SONOS connect: http://www.sonos.com/shop/products/connect och i det läget skulle jag absolut rekommendera Connecten pga att det är ett system under uppbyggnad och framförallt pga sitt oslagbart snygga och lättanvända interface via appar till telefonen. Sonos kan allt som beskrivits ovan och har mjukvara med multirums-stöd vilket är bra inför framtiden/utbyggnad

Så summa summarum:

Prisklass 1000:- Squeezebox Radio.
Image

Prisklass 2000:- Squeezebox Touch
Image

Prisklass 2500:- Sonos Connect:
Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

20 Nov 2012, 21:27
Profile WWW

TackKjelle och Josh, har spanat in squeezeboxen och den verkar fylla det behov jag har.

Finns en enklare variant som heter Classic och finns för ett par hundra beggade- kan den samma sak som Radio fast utan inbyggd högtalare?

Matte

20 Nov 2012, 21:34
Profile

clapton71 wrote:
TackKjelle och Josh, har spanat in squeezeboxen och den verkar fylla det behov jag har.

Finns en enklare variant som heter Classic och finns för ett par hundra beggade- kan den samma sak som Radio fast utan inbyggd högtalare?

Matte

Classic är sannolikt den bästa (åtminstone tycker jag det). Den är från Slimdevices-tiden (innan Logitech köpte upp och degenererade ideen) och har en suverän ljudkvalitet. Tyvärr har den inte stöd för Spotify så den vill du nog inte ha. Så om du vill ha Spotify ska du välja bort Classic, Duet och BoomBox från Squeeze, ingen av dessa har Spotify-stöd. Men klarar du dig utan spotify och skivomslag på displayen är det en utmärkt lösning. Jag har själv en sån också och tycker att det är den bästa av de tre typer jag har (radio, Touch och Classic)

Dessutom är den snyggast 8) :

Image

Last edited by Joshunznera on 20 Nov 2012, 21:43, edited 1 time in total.

20 Nov 2012, 21:41
Profile WWW

En sån där Squeezeboxradio har jag i köket. Allt funkar som Josh sagt tidigare. Lite fippligt
användargränssnitt, tycker jag. Aningen knöligt om mp3-samlingen är stor. Skapa en playlist i stället osv.
Men jag använder den ändå mest för att lyssna på radio via nätet. Kul att kunna lyssna på obskyra
lokalradiostationer från Långtbortistan (eller för den delen Sverige) medan man lagar mat. Här i
Helsingfors får man ju inte in svensk radio via FM, så jag brukar lyssna på Dagens Eko i P1 på den.

20 Nov 2012, 21:43
Profile

Josh , vad menar du med avveckling av squeesbox?
Jag har en sån o e mycket nöjd.

Ursäkta ev trådkap.

20 Nov 2012, 21:43
Profile

blåton wrote:
En sån där Squeezeboxradio har jag i köket. Allt funkar som Josh sagt tidigare. Lite fippligt
användargränssnitt, tycker jag. Aningen knöligt om mp3-samlingen är stor. Skapa en playlist i stället osv.
Men jag använder den ändå mest för att lyssna på radio via nätet. Kul att kunna lyssna på obskyra
lokalradiostationer från Långtbortistan (eller för den delen Sverige) medan man lagar mat. Här i
Helsingfors får man ju inte in svensk radio via FM, så jag brukar lyssna på Dagens Eko i P1 på den.

Agree, men om du skapar spellistorna och Spotify via datorn bvlir det enklare. Använd sedan också Squeezebox-appen i telefonen så blir det väldigt enkelt helt plötsligt

20 Nov 2012, 21:45
Profile WWW

Gibson55 wrote:

Ursäkta ev trådkap.

Inget som är officiellt, men allt tyder ju på det IMO. Inga nya produkter på länge, taskigt med uppdateringar etc. Mitt tips är att Logitech ruvar på ett eget system ala Sonos. Men det är bara en magkänsla iofs. En stark sådan med tanke på att Logitech inte har släppt ngn ny Squeezeproduct på ett par år nu vilket är extremt länge sedan på den här fronten

20 Nov 2012, 21:48
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Gibson55 wrote:

Ursäkta ev trådkap.

Inget som är officiellt, men allt tyder ju på det IMO. Inga nya produkter på länge, taskigt med uppdateringar etc. Mitt tips är att Logitech ruvar på ett eget system ala Sonos. Men det är bara en magkänsla iofs. En stark sådan med tanke på att Logitech inte har släppt ngn ny Squeezeproduct på ett par år nu vilket är extremt länge sedan på den här fronten

Ok , kanske får kika på dom andra modellerna isf.
Är helt såld på konceptet världsradio/spotify , möjligheternas manick. :D

20 Nov 2012, 21:57
Profile

Gibson55 wrote:

Ok , kanske får kika på dom andra modellerna isf.
Är helt såld på konceptet världsradio/spotify , möjligheternas manick. :D

Men som sagt, köp en Squeezebox Radio om du gillar den. Skitbra för dom slantarna. Dessutom verkar det vara bra kvalitet, jag har haft mina i flera år, använder dom dagligen och de funkar kanon. Till och med ljudet är ok (om än i mono) trots det lilla formatet. Vill du ha stereo kopplar du den bara till en stereoanläggning. Och har du väl kört igång den så kommer den ju att funka länge oavsett om Logitech lägger ner eller ej

20 Nov 2012, 22:09
Profile WWW

lite mer info om Squeeze-konceptet för den som vill förkovra sig:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85235

20 Nov 2012, 22:13
Profile WWW

köp en boxee... den har spotify inbyggd som app plus att du kan streama både film o musik genom den...
har en själv den är överjävligt bästa pryl jag köpt.... behöver inte ens tanka film längre jag streamar den genom navi-x en app som ger dig tillgång till ca 120000 filmer o serier... youtube osv... betalade 1300:- för min.... den spelar upp alla ljud o bildformat som finns.... finns även radio appar.. använder själv tune in radio....

21 Nov 2012, 22:23
Profile WWW

zven wrote:
köp en boxee... den har spotify inbyggd som app plus att du kan streama både film o musik genom den...
har en själv den är överjävligt bästa pryl jag köpt.... behöver inte ens tanka film längre jag streamar den genom navi-x en app som ger dig tillgång till ca 120000 filmer o serier... youtube osv... betalade 1300:- för min.... den spelar upp alla ljud o bildformat som finns.... finns även radio appar.. använder själv tune in radio....

Jag har också en Boxee, men har bara använt den hittills för svtplay. Funkar säkert för allt du beskrev Zven. Nackdelen är väl endast att start up tiden är lång, och att man måste ha igång TV:n för att styra den (om man vill se vad man gör).

21 Nov 2012, 22:43
Profile WWW

jo men skall du streama från datorn så måste datorn vara igång.... själv så har jag pip på min tv bild i bild... men är det ett problem o ha tv i gång ? givetvis så funkar navi-x klockrent... det är en tredjepart respority som man lägger till i boxee... sen är det bara köra på... dessutom läser den usb stickor o minnesort o det går direkt koppla hårddisc till den.. den har trådlöst wifi inbyggd osv... vil man så kan man väl koppla in en liten skörm till den...

21 Nov 2012, 22:52
Profile WWW

kjelle wrote:

Jag har också en Boxee, men har bara använt den hittills för svtplay. Funkar säkert för allt du beskrev Zven. Nackdelen är väl endast att start up tiden är lång, och att man måste ha igång TV:n för att styra den (om man vill se vad man gör).

yes, att ha TVn som enda display är ju långt ifrån optimalt. Styrning via telefon med app är överlägset mest bekvämt. Telefonstyrning funkar med både Squeeze och Sonos

Annars är detta en schysst liten pryl, tyvärr (ännu) inget stöd för Spotify men annars har den allt man behöver. Åsså kan man styra den via Android :)

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=604

Image

21 Nov 2012, 23:00
Profile WWW

det finns android app för boxee.. det är väl bara att koppla in en hd ready dataskärm till boxee sen så har den hippaste streamern o som kostar en bråkdel mot annat junk o lull lull.. BOXEE Är bäst....☆☆☆☆☆ av 5 möjliga...

22 Nov 2012, 22:55
Profile WWW

zven wrote:
det finns android app för boxee.. det är väl bara att koppla in en hd ready dataskärm till boxee sen så har den hippaste streamern o som kostar en bråkdel mot annat junk o lull lull.. BOXEE Är bäst....☆☆☆☆☆ av 5 möjliga...

hårdvaran i boxeen blir ju knappast snabbare av att du har en app som styr boxen istf fjärrkontroll.. Du är säkert nöjd med din Boxee, men det är inte en den typen av produkt som clapton71 söker

Dessutom är Boxeen oerhört ful :wink:

22 Nov 2012, 23:32
Profile WWW

men boxee behöver inte stå synligt då fjärren är radioburet... dvs inget tvång att behöva se den... varför spotta på en boxee ? drn kan ju allt det är en mediacenter.. med internet .. allt.. själv brukar jag slänga igång youtube osv.. den är outstanding

23 Nov 2012, 01:22
Profile WWW

zven wrote:
men boxee behöver inte stå synligt då fjärren är radioburet... dvs inget tvång att behöva se den... varför spotta på en boxee ? drn kan ju allt det är en mediacenter.. med internet .. allt.. själv brukar jag slänga igång youtube osv.. den är outstanding

haha, jag spottar inte på Boxeee, jag bara tycker att det finns bättre alternativ när det är just ljudet som ska streamas. Clapton71 har inte efterfrågat ngn videostreamer. Bättre då att satsa på ngt som sätter ljudet i fokus än att satsa på en långsam kombiproduct. Thats all :)

23 Nov 2012, 06:32
Profile WWW

Skulle inte rekommendera Boxee Box, läser runt lite på nätet är den otroligt buggig och det verkar som de lagt ner utvecklingen av nya firmware för att lägga krutet på nästa variant som kommer.
Kan starkt rekommendera Sonos, har själv två Connect och två Play:5 hemma och är nöjd med både funktionalitet och ljudkvalitet. Ett ytterligare starkt plus för att jag aldrig behövt förklara för min kära hustru hur det funkar, gränssnittet är så logiskt och intuitivt att man måste vara fullständigt teknikhandikappad för att få problem.

26 Nov 2012, 09:35
Profile

Krippa wrote:
Skulle inte rekommendera Boxee Box, läser runt lite på nätet är den otroligt buggig och det verkar som de lagt ner utvecklingen av nya firmware för att lägga krutet på nästa variant som kommer.
Kan starkt rekommendera Sonos, har själv två Connect och två Play:5 hemma och är nöjd med både funktionalitet och ljudkvalitet. Ett ytterligare starkt plus för att jag aldrig behövt förklara för min kära hustru hur det funkar, gränssnittet är så logiskt och intuitivt att man måste vara fullständigt teknikhandikappad för att få problem.

Läsa på nätet kan man ju, men jag har en, och upplever den inte som buggig alls. Att jämföra den med Sonos funkar ju sådär, streama film med Sonos om du kan. Prismässigt är det väl minst en faktor 2-3. Otroligt mycket för pengarna.

Men ändå inte det Matte söker. Start up tid, gå via menyer och ett lite långsamt användarinterface är OK för mig för att välja en film, eller kolla på svtplay m.m. Inte OK för att lyssna på musik. Jag kan tänka mig ett Sonossystem för musiken OCH en Boxee för film/xxxplay/YT m.m. Det är två rätt olika produkter.

26 Nov 2012, 10:21
Profile WWW

Klart man inte kan streama film med Sonos men nu var det ju musikstreaming som TS efterfrågade.
Har själv för film en Zotac AD-10 Nano som kör OpenELEC (som är linux med XBMC) från ett SD-kort. Har genom åren kört fet HTPC i otaliga varianter, Popcorn Hour, Tvix mm och har aldrig varit mer nöjd än nu, har svårt att tänka mig att man kan få nåt bättre för ≈2500 spänn.

26 Nov 2012, 10:34
Profile

Krippa wrote:
Klart man inte kan streama film med Sonos men nu var det ju musikstreaming som TS efterfrågade.
Har själv för film en Zotac AD-10 Nano som kör OpenELEC (som är linux med XBMC) från ett SD-kort. Har genom åren kört fet HTPC i otaliga varianter, Popcorn Hour, Tvix mm och har aldrig varit mer nöjd än nu, har svårt att tänka mig att man kan få nåt bättre för ≈2500 spänn.

TS? Är det Clapton71?
Jo, det var därför jag tyckte att bugrapporterna om Boxee var lite väl OFF OFF TOPIC. :wink: Och inte korrekta enligt min uppfattning, men jag försöker ju inte göra något avancerat med den heller.
Zotac lösningen, låter inte som något för novisen på det här (som jag), kanske fel uppfattat?

26 Nov 2012, 10:44
Profile WWW

Nu blir det OT igen: Zotac med OpenELEC är (nästan) så simpelt det kan bli. Man laddar ned en exe-fil och kör denna så installationen hamnar på en USB-sticka. Stoppa i USB-stickan i Zotac'en, kör installationen. Klart sånär som på att man måste pilla i typ två minuter till om man vill ha ut ljudet via HDMI (självklart finns instruktioner på OpenELEC's wiki).
Allt som allt tog det kanske en halvtimme från att jag kom hem med kartongen tills att allt var uppe och rullade.

26 Nov 2012, 16:54
Profile

Tack alla för att ni hjälper en noob i denna värld....allt som dessutom hanterar bild går bort, vill ha något superenkelt som kan integreras i vårt befintliga system. Där faller även Sonos som förvisso verkar vara bäst, men överkurs hos oss just nu i alla fall.

Lutar åt en Squezeebox Radio för tillfället, gillar att den kan hanteras från luren- då slipper man leta efter fjärrkontrollen...vi får se vad tomten kommer med! :D

Matte

27 Nov 2012, 01:18
Profile

clapton71 wrote:
Tack alla för att ni hjälper en noob i denna värld....allt som dessutom hanterar bild går bort, vill ha något superenkelt som kan integreras i vårt befintliga system. Där faller även Sonos som förvisso verkar vara bäst, men överkurs hos oss just nu i alla fall.

Lutar åt en Squezeebox Radio för tillfället, gillar att den kan hanteras från luren- då slipper man leta efter fjärrkontrollen...vi får se vad tomten kommer med! :D

Matte

Bra val, tänk bara på att tipsa tomten om att köpa den snarast. Det är en utgående modell och den finns kanske inte fram till jul.. Den nya modellen kostar dubbel så mycket och heter Smartradio UE. Är i princip samma radio men med inbyggd ack och med ny programvara. Samma programvara kan du dock installera till Squeezebox Radio och då får du förutom ett trevligare user interface även en snyggare app till telefonen. Rekommenderas

Vill du sedan ta ut din nya radio i trädgården till sommaren köper du bara ett "accessory pack", kostar ca 400 spänn och då får du abatteriack och fjärrkontroll

Squeeze on!

27 Nov 2012, 10:02
Profile WWW
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next