Xubuntu är rätt ok för att skaka nytt liv i lite äldre datorer. Har det på några gamla burkar som annars inte skulle kunna
användas till nåt vettigt. Nu funkar de åtminstone för nätsurf och som servrar. Kör med Linux Mint på ett par nyare
datorer och det påminner mer om hur Ubuntu var för några år sedan, dvs innan de fick för sig att härma Mac.
Slackware låter ju kul och är säkert ett bra verktyg för att lära sig hur det 'funkar på riktigt'. Håller med om att det är
bra kunskap. Men jag använde Unix redan innan Linux var påtänkt och har roat mig alldeles tillräckligt med vi-editerande
av configfiler, sh-scripts och annat sånt skoj. Vet alltså någorlunda hur det funkar under skalet.
Men jag orkar inte riktigt längre hålla på med sånt. Vill bara att det ska funka, så att jag kan använda burken till något
vettigt, snarare än att öda tid till att pyssla med OSet. Gör numera sysadm-sysslor högst motvilligt.
För trettio år sedan mekade jag bilmotorer (för att jag måste). Det gör jag inte heller numera. Men jag vet hur de funkar
och kör gärna bilen...