View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 19:24

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Annonser 
Author Message

Sitter och slöläser FUZZ och det slår mig att väldigt många annonser är på engelska.
Varför är det så?
I andra magasin och tidningar så är de ju skriva på svenska.

Ja,, skål i Glennmorangie och god helg medmänniskor

02 Nov 2012, 17:32
Profile ICQ WWW

Post Re: Annonser
Få se nu... Annonsörerna sparar pengar och blåser reklambyråerna på en jädta massa stålar. Ryktet ute i världen säger att svenskarna överlag är slängda i engelska, so fuck the translation? ;)

02 Nov 2012, 19:44
Profile ICQ WWW

arbetarpojken wrote:
Sitter och slöläser FUZZ och det slår mig att väldigt många annonser är på engelska.
Varför är det så?
I andra magasin och tidningar så är de ju skriva på svenska.

Ja,, skål i Glennmorangie och god helg medmänniskor

Det är inte bara i den tidningen som vi "Amerikaniseras", det är tydligen
inte fint nog att kunna prata och skriva Svenska i Sverige längre, vårt modersmål håller på att blandas ut med en jä...soppa av olika utländska och inhemska språk så at inom en 50 års period så kommer man att behöva översättare åt dåtidens Svenskar för att kunna förstå det som är Svenska språket idag...här uppe i norrbotten är hela eftermiddagen, varenda jä...dag utelämnad åt någon slags Finsk "rotvälska"-"Mien Kieli",,vilket ungefär kan översättas till "Mitt Modersmål" eller nåt liknande ????, vidare TV-nyheter på Samiska/Lappska-känns aningen patetiskt då Same Tv rapporterar från kriget i Afghnistan, som om Lapparna i Norrbotten inte skulle kunna följa med i rapporteringen från dom Svenska nyheterna....(Jag använder ordet Lappar för det heter så och har alltid hetat så, och det finns inget fult i ordet Lapp)
Jag tycker att det har gått åt helvete för långt, låt utlänningarna ha sitt språk och låt dom vara stolt över det, så har vi vårat språk ock låt oss vara stolta över det.

02 Nov 2012, 20:27
Profile ICQ WWW

dimman wrote:
inte fint nog att kunna prata och skriva Svenska i Sverige längre, vårt modersmål håller på att blandas ut med en jä...soppa av olika utländska och inhemska språk så at inom en 50 års period så kommer man att behöva översättare åt dåtidens Svenskar för att kunna förstå det som är Svenska språket idag...här uppe i norrbotten är hela eftermiddagen, varenda jä...dag utelämnad åt någon slags Finsk "rotvälska"-"Mien Kieli",,vilket ungefär kan översättas till "Mitt Modersmål" eller nåt liknande ????, vidare TV-nyheter på Samiska/Lappska-känns aningen patetiskt då Same Tv rapporterar från kriget i Afghnistan, som om Lapparna i Norrbotten inte skulle kunna följa med i rapporteringen från dom Svenska nyheterna....(Jag använder ordet Lappar för det heter så och har alltid hetat så, och det finns inget fult i ordet Lapp)
Jag tycker att det har gått åt helvete för långt, låt utlänningarna ha sitt språk och låt dom vara stolt över det, så har vi vårat språk ock låt oss vara stolta över det.

Haha, ja...vet inte om jag missar nån sorts ironi nu, men det där inlägget var väl inget kalasexempel på hur man värdar svenska språket direkt... :lol:

02 Nov 2012, 20:40
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
dimman wrote:

Haha, ja...vet inte om jag missar nån sorts ironi nu, men det där inlägget var väl inget kalasexempel på hur man värdar svenska språket direkt... :lol:

Det Ironiska skulle i så fall bestå av att vi håller på att förlora vårt språk, om det nu kan vara ironiskt :cry: :cry:

02 Nov 2012, 21:40
Profile ICQ WWW

Det tror jag inte alls vi gör. Det utvecklas snarare, precis som det alltid gjort. Möjligen går det lite snabbare nuförtiden.
Det jag menade var att det kändes konstigt att beklaga sig över språkets fördärv samtidigt som man skriver "Svensk" med stora bokstäver och särskriver, etc. Sen är jag helt med på att forumspråk är en rätt enkelt historia i allmänhet.

02 Nov 2012, 22:11
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Det tror jag inte alls vi gör. Det utvecklas snarare, precis som det alltid gjort. Möjligen går det lite snabbare nuförtiden.
Det jag menade var att det kändes konstigt att beklaga sig över språkets fördärv samtidigt som man skriver "Svensk" med stora bokstäver och särskriver, etc. Sen är jag helt med på att forumspråk är en rätt enkelt historia i allmänhet.

Må så vara magister Bror Duktig , jag skrev "Svensk" med stor bokstäver, men jag skrev inte Swedish eller Routsalainen, vilket också var "tråden" i mitt inlägg : Det faktum att vi säljer ut vårat språk ord för ord.
Om du ska kommentera mina inlägg så gör det utifrån substans, inte med utgångspunkt hur du tycker vi ska formulera oss.
I mina ögon är du bara en jä...FJANT med stora bokstäver, utan särskrivning

02 Nov 2012, 22:45
Profile ICQ WWW

@ dimman:

shoo bre!

uansett så tycker jag att det är trevligt med ett språk som utvecklas. Såg ett klipp med Bosse Larsson från tidigt 80tal på TV ikväll och insåg att språket har ändrats väldigt mycket sedan dess. På ett positivt sätt då

ett levande och utvecklande språk är kul tycker jag. Vad är problemet? Hur vill du tex uttrycka nedan låneord?

gitarr
fuzz
wah-wah
ackord
solo

:wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 03 Nov 2012, 07:52, edited 1 time in total.

02 Nov 2012, 23:36
Profile WWW

Ligger vi som läser gitarrtidningar före?
Jag tror personligen att engelska låter fräsigare.?
Sen kanske svensk översättning inte blir lika kul?
Fräsljud?, Rymdklang?,,,,, men var går gränsen?

03 Nov 2012, 00:17
Profile ICQ WWW

Givr maþr oquæþins orð manni · þu ær æi mans maki oc eig maþr i brysti

03 Nov 2012, 04:08
Profile WWW

davidihse wrote:
Givr maþr oquæþins orð manni · þu ær æi mans maki oc eig maþr i brysti

Ek ær maþr sum þv. þeir skvlv møtaz a þriggia vægha motum.

03 Nov 2012, 13:11
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]