View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 00:37

Reply to topic  [ 321 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next
Jimmy Åkesson rensar i de egna leden 
Author Message

Post Re: Jimmy Åkesson rensar i de egna leden
BiTTeR wrote:
Quote:
De som är mest rädda är de som bor på återvändsgator och inte är vana att umgås över kulturgränserna.

min uppfattning är att det är dessa som är minst rädda och de som inte röstar på SD. Har man bevittnat mångkulturen och lever bland den så ökar nog däremot risken. Många svenskar äter en pizza eller kebab och anser sig då leva i mångkulturen men det är ju inte riktigt hela sanningen.

jag avsåg nog lite större perspektiv här.. Återvändsgator av typ dalgångarna i Österrike tex :)

Det där med pizza och kebab är väl snarare sånt som de främlingsfientliga brukar föra fram som sitt alibi för att de minsann inte är rasister. "pizzabagaren på hörnet är ju från Turkiet och han är riktigt schysst"

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 Oct 2012, 15:51
Profile WWW

Joshunznera wrote:
BiTTeR wrote:
min uppfattning är att det är dessa som är minst rädda och de som inte röstar på SD. Har man bevittnat mångkulturen och lever bland den så ökar nog däremot risken. Många svenskar äter en pizza eller kebab och anser sig då leva i mångkulturen men det är ju inte riktigt hela sanningen.

jag avsåg nog lite större perspektiv här.. Återvändsgator av typ dalgångarna i Österrike tex :)

Det där med pizza och kebab är väl snarare sånt som de främlingsfientliga brukar föra fram som sitt alibi för att de minsann inte är rasister. "pizzabagaren på hörnet är ju från Turkiet och han är riktigt schysst"

Är det inte så att pizzabagaren blir accepterad för att han jobbar 'och gör rätt för sig'? Jag har aldrig hört någon protestera mot bärplockare för att utländska medborgare tar jobb från svenskar eller att invandrare kör taxi.

Förresten, jag tror inte jag hört/läst någonstans att någon på allvar påstår att utlänningar tar svenskars jobb (vilket skedde på 1970-80 och kanske 90-talen). Arbetskraftsinvandring verkar vara OK i de flesta svenskars ögon.

/R

27 Oct 2012, 16:02
Profile

Renegade wrote:
Arbetskraftsinvandring verkar vara OK i de flesta svenskars ögon.

/R

det tror jag också, men verkligheten är ngt annorlunda; de får inte jobb på lika villkor

Och för övrigt, just pizzeriorna är väl en av de näringar där det bevisligen förekommer och har förekommit väldigt mycket svarta pengar, illegala anställningar och allmänt fusk? Eller jag kanske bara är fördomsfull när jag blir misstänksam på öppna kassalåddor, "glömda" kvitton och kortterminaler som är trsiga i betydligt större omfattning än i Hemköpsbutiken vägg i vägg 8)

27 Oct 2012, 16:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Det finns rätt många där ute, även på BOJen dyker de upp ibland, som på allvar tror att våra flyktingar med muslimsk tro är här för att ta över och göra Sverige muslimskt. Jag tror inte att det är en komplott eller del av en stor global islamiserings-plan. Däremot är det ju möjligt (men inte troligt) att Sverige kommer att vara ett muslimskt land om 300 år. Det vore i så fall inte första gången vi bytte tro i det här landet :wink:

Gud eller Allah, same same för mig. Samma tro olika uttryck och olika form på kyrkorna. Svårare än så är det ju inte och absolut inget vi behöver vara rädda för. Lite mindre grisätande har f.ö. ingen dött av heller vad jag vet. Och nej, jag är varken med i ngn kyrka eller ngt politiskt parti

Ja, här satte du mej på pottan: jag erkänner Gud eller Allah är INTE same same för mej, speciellt inte i praktiken, och detta trots att jag inte är troende överhuvudtaget. Jag kan inte tänka mej att bo och arbeta i Saudiarabien eller Egypten, eller sätta mina barn på dagis eller i skola i dessa länder,så är det med det.

Men för dej är det alltså same same. Där skiljer vi oss åt.

Last edited by Cabretta on 30 Oct 2012, 22:22, edited 1 time in total.

27 Oct 2012, 16:18
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:
Arbetskraftsinvandring verkar vara OK i de flesta svenskars ögon.

/R

det tror jag också, men verkligheten är ngt annorlunda; de får inte jobb på lika villkor

Och för övrigt, just pizzeriorna är väl en av de näringar där det bevisligen förekommer och har förekommit väldigt mycket svarta pengar, illegala anställningar och allmänt fusk? Eller jag kanske bara är fördomsfull när jag blir misstänksam på öppna kassalåddor, "glömda" kvitton och kortterminaler som är trsiga i betydligt större omfattning än i Hemköpsbutiken vägg i vägg 8)

Pizzorna blir billigare med svarta pengar. :) Liksom hårklippning. Det kom rapporter om att detta förekom i stor utsträckning i Skåne. Det är samma landskap som SD har sina starkaste stöd. :? Ska man tro (som uppgetts tidigare i tråden) att SD-väljare är fattiga och outbildade lantisar kan bilden bli märklig. :wink:

/R

27 Oct 2012, 16:24
Profile

Cabretta wrote:
Joshunznera wrote:
Det finns rätt många där ute, även på BOJen dyker de upp ibland, som på allvar tror att våra flyktingar med muslimsk tro är här för att ta över och göra Sverige muslimskt. Jag tror inte att det är en komplott eller del av en stor global islamiserings-plan. Däremot är det ju möjligt (men inte troligt) att Sverige kommer att vara ett muslimskt land om 300 år. Det vore i så fall inte första gången vi bytte tro i det här landet :wink:

Gud eller Allah, same same för mig. Samma tro olika uttryck och olika form på kyrkorna. Svårare än så är det ju inte och absolut inget vi behöver vara rädda för. Lite mindre grisätande har f.ö. ingen dött av heller vad jag vet. Och nej, jag är varken med i ngn kyrka eller ngt politiskt parti

Ja, här satte du mej på pottan: jag erkänner Gud eller Allah är INTE same same för mej, speciellt inte i praktiken, och detta trots att jag inte är troende överhuvudtaget. Jag kan inte tänka mej att bo och arbeta i Saudiarabien eller Egypten, eller sätta mina barn på dagis eller i skola i dessa länder,så är det med det.

Det är inte kring gudsbilden 'striden' mellan olika ståndpunkter står utan det är religionernas (eller samhällenas) olika värderingar och hur de kommer till uttryck som man inte med bästa vilja i världen kan anses vara same-same.

/R

27 Oct 2012, 16:32
Profile

BiTTeR wrote:
Quote:
De som är mest rädda är de som bor på återvändsgator och inte är vana att umgås över kulturgränserna.

+1 på den.

Gissar att det är ungarna(oavsett härkomst) i Medelklassområderna som gränsar till "utanförskapsområden" den största framtida rekryterngsgruppen för SD finns.
Det finns rätt många sådana områden runt om i storstäderna numera och fler kommer/håller på att skapas.

Men det är ju inte Polikernas fel utan dumma, dumma arbetsgivare som kräver språkkunskaper och tom ett körkort på de som de anstäler liksom de dumma, dumma outbildade Svenskarnas okunskap som tar sej i utryck i Högerextermism/ Nazism/Rasism eller vad för stunden är lämpligt.

27 Oct 2012, 17:01
Profile ICQ WWW

Cabretta wrote:

Gud och Allah ÄR per difinition samma sak, oavsett om du vill eller inte. Jag vill inte heller bo i Saudiarabien eller Egyptren . Inte heller i Danmark, Vitryssland, Ryssland, Venezuela, Kuba m.fl "kristna" länder. Men det har ju inte med religion att göra, eller har jag missat ngt?

I Sverige har vi "religionsfrihet" det innebär tex att vi får tillbe Gud eller Allah eller ngn annan gud. Andelen aktivt troende minskar i vårt sekulariserade samhälle, det gäller såväl de kristna svenskarna som de muslimska invandrarna. Att ha en tro betyder inte att man är extremist eller att man ens delar extremisternas åsikter. Viktigt att hålla isår detta

27 Oct 2012, 17:58
Profile WWW

Renegade wrote:

Pizzorna blir billigare med svarta pengar. :) Liksom hårklippning. Det kom rapporter om att detta förekom i stor utsträckning i Skåne. Det är samma landskap som SD har sina starkaste stöd. :? Ska man tro (som uppgetts tidigare i tråden) att SD-väljare är fattiga och outbildade lantisar kan bilden bli märklig. :wink:

/R

varför det? snarare mycket logiskt. Lågutbildade unga män är i regel fattiga. Då klipper de sig och köper mat utan kvitto, just bara för att det är billigt (fattiga) och för att de inte förstår varför det är billigt (låg utbildning) :wink:

27 Oct 2012, 18:02
Profile WWW

Quote:
+1 på den. Gissar att det är ungarna(oavsett härkomst) i Medelklassområderna som gränsar till "utanförskapsområden" den största framtida rekryterngsgruppen för SD finns. Det finns rätt många sådana områden runt om i storstäderna numera och fler kommer/håller på att skapas. Men det är ju inte Polikernas fel utan dumma, dumma arbetsgivare som kräver språkkunskaper och tom ett körkort på de som de anstäler liksom de dumma, dumma outbildade Svenskarnas okunskap som tar sej i utryck i Högerextermism/ Nazism/Rasism eller vad för stunden är lämpligt.

själv bor jag 150 meter från stadsdelen Norrby i Borås som är ett såpass segregerat område att politikerna valt att stänga skolan där och sprida ut eleverna i andra skolor runtom borås. Sossarna som låg bakom beslutet fick nyss också reda på att en muslimsk friskola ska öppna istället trots att de varit kraftigt emot det pga de enorma problem dr haft och har i området. Jävla rasister ?
Norrby är f.ö samma ställe Säpo letade islamister i somras och samma ställe som bilar ständigt sätts i brand och brevbärare misshandlas. ett ljus i mörkret va dock en incident förra året då en hjälte blev rånad av två personer som sedan flydde på moped. offret kände att måttet va rågat, satte sig i sin bil, jagade ifatt ena killen och körde på honom. Värt dagens ros hela året.

27 Oct 2012, 18:03
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Cabretta wrote:

Gud och Allah ÄR per difinition samma sak, oavsett om du vill eller inte. Jag vill inte heller bo i Saudiarabien eller Egyptren . Inte heller i Danmark, Vitryssland, Ryssland, Venezuela, Kuba m.fl "kristna" länder. Men det har ju inte med religion att göra, eller har jag missat ngt?

I Sverige har vi "religionsfrihet" det innebär tex att vi får tillbe Gud eller Allah eller ngn annan gud. Andelen aktivt troende minskar i vårt sekulariserade samhälle, det gäller såväl de kristna svenskarna som de muslimska invandrarna. Att ha en tro betyder inte att man är extremist eller att man ens delar extremisternas åsikter. Viktigt att hålla isår detta

Du har nog missat en hel del. Du skulle knappast ha kunnat lördagsskålat i något muslimskt land. :wink: Pulled pork är också förbjudet. :wink: Du skulle inte heller kunna skriva något av det du skriver på Bojen utan att tänka på vad regimen tycker om det.

Om du tvingades flytta till Danmark skulle du kunna leva ungefär som i Sverige - det gäller inte i något muslimskt land jag kommer på. För kvinnor är det sannolikt 'värre' i alla muslimska länder. Det är inte bara den personliga inställningen till religionen och kyrka/moské som skiljer åt utan grundläggande värderingar.

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

varför det? snarare mycket logiskt. Lågutbildade unga män är i regel fattiga. Då klipper de sig och köper mat utan kvitto, just bara för att det är billigt (fattiga) och för att de inte förstår varför det är billigt (låg utbildning) :wink:

Mer resurser till matematikundervisningen i grundskolan alltså. Så att de kan lägga ihop ett och ett.:wink:

/R

27 Oct 2012, 18:28
Profile

Joshunznera wrote:
Cabretta wrote:

JA, du har missat något, du ser inte hur det i 100% av de muslimska länderna fungerar. Vi pratar inte om att delar av den muslimska världen fungerar dåligt. Hur demokrati, rättssäkerhet, rättigheter för kvinnor, rättigheter för homosexuella fungerar i i stort sett alla muslimska länder. Men du ser alltså inte detta. Och du ser inget samband alls.

27 Oct 2012, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

BiTTeR wrote:
Quote:
+1 på den. Gissar att det är ungarna(oavsett härkomst) i Medelklassområderna som gränsar till "utanförskapsområden" den största framtida rekryterngsgruppen för SD finns. Det finns rätt många sådana områden runt om i storstäderna numera och fler kommer/håller på att skapas. Men det är ju inte Polikernas fel utan dumma, dumma arbetsgivare som kräver språkkunskaper och tom ett körkort på de som de anstäler liksom de dumma, dumma outbildade Svenskarnas okunskap som tar sej i utryck i Högerextermism/ Nazism/Rasism eller vad för stunden är lämpligt.

själv bor jag 150 meter från stadsdelen Norrby i Borås som är ett såpass segregerat område att politikerna valt att stänga skolan där och sprida ut eleverna i andra skolor runtom borås. Sossarna som låg bakom beslutet fick nyss också reda på att en muslimsk friskola ska öppna istället trots att de varit kraftigt emot det pga de enorma problem dr haft och har i området. Jävla rasister ?
Norrby är f.ö samma ställe Säpo letade islamister i somras och samma ställe som bilar ständigt sätts i brand och brevbärare misshandlas. ett ljus i mörkret va dock en incident förra året då en hjälte blev rånad av två personer som sedan flydde på moped. offret kände att måttet va rågat, satte sig i sin bil, jagade ifatt ena killen och körde på honom. Värt dagens ros hela året.

Tittar man på väljarstatistik visar det sig ofta att SD har starkt stöd områden i närheten av 'segregerade områden' (se kommuner i Skåne utanför Malmö, bostadsområden utanför Ronna i Södertälje etc). På Östermalm i Stockholm däremot (och motsvarande omåden i andra städer) är stödet för SD minimalt. Detsamma gäller Södermalm i Stockholm (och motsvarande områden i andra städer) där MP har stöd av 15-20% men de ickesvenskar som bor där är 'integrerade'. Där förekommer det ingen stenkastning, skottlossning o. dyl. mot polis och brandkår. Jag tror du har rätt i att SD har stöd i områden som ligger nära problemen medan valresultat bland dem som bor på 'behörigt avstånd' inte påverkas nämnvärt.

Borlänge har tagit emot många invandrare och där har SD ökat från 3,57 % vid valet 2006 till 9,27 % i valet 2010 (i kommunalvalet fick de senast 10,87 %). I just Borlänge har (M) ökat kraftigt medan SD verkar ha tagit mycket röster från (S). Borlänge har de senaste åren tagit emot fler invandrare och har inte beredskap med framförallt skolor (många är analfabeter). Jag är inte förvånad om SD ökar ytterligare i Borlänge valet 2014 och samma sak i Katrineholm.

Valresultat Borlänge: http://www.val.se/val/val2010/slutresul ... index.html

/R

27 Oct 2012, 19:05
Profile

Cabretta wrote:

JA, du har missat något, du ser inte hur det i 100% av de muslimska länderna fungerar. Vi pratar inte om att delar av den muslimska världen fungerar dåligt. Hur demokrati, rättssäkerhet, rättigheter för kvinnor, rättigheter för homosexuella fungerar i i stort sett alla muslimska länder. Men du ser alltså inte detta. Och du ser inget samband alls.

långsamt långsamt..

Jaaaaaaaaag praaaaaaaaatar om religiooooooon och du pratar om staaaaaaatsskick... Jag vill inte leva i ett land som styrs av prääääääster. Ooooooavsett vilken sorts kååååååpa de har.

Svårt att fatta?

27 Oct 2012, 20:05
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Cabretta wrote:

långsamt långsamt..

Jaaaaaaaaag praaaaaaaaatar om religiooooooon och du pratar om staaaaaaatsskick... Jag vill inte leva i ett land som styrs av prääääääster. Ooooooavsett vilken sorts kååååååpa de har.

Svårt att fatta?

I de länder Cabretta pratar om så ÄR religion politik och statsskick. Vi lever efter kristna värderingar även om vi inte anser oss vara just detta och andra religioner lever efter andra värderingar och alla dessa återspeglas i landets statsskick och styre. Bygg lite fler moskèer nu :wink:
Enda skillnaden är väl att vi utvecklats lite snabbare än många andra när det kommer till implementeringen av lagar och regler baserat på uråldriga skrifter.

27 Oct 2012, 20:14
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Cabretta wrote:

långsamt långsamt..

Svårt att fatta?

Jag kan inte svara för Cabretta men du lägger Danmark och Saudiarabien i samma säck. I många muslimska länder är religion och statsskick samma sak. I de andra är statsskickat mer eller mindre influerat av religionen och du kan inte skilja dem åt. Dessutom skulle du som icke-muslim i många muslimska länder betraktas som andra (lägsta, möjligtvis strax ovanför judar) klassens medborgare och inte ha samma rättigheter som landets muslimer. Att se Jonas Gardells TV-serie 'Torka inte tårar...' skulle du naturligtvis inte kunna göra. :wink: Att skriva på ett forum att du sett och gillat serien kommer naturligtvis inte på fråga. :wink:

(Finns det något västerländskt kristet land som idag styrs av 'präster' förutom Vatikanstaten? :? )

/R

27 Oct 2012, 20:25
Profile

hann inte redigera mitt inlägg ovan innan BiTTer hann quota, så jag får ju skylla mig själv

Cabrtetta, jag ber om ursäkt för den dryga tonen, den var ju helt onödig :wink:

27 Oct 2012, 20:25
Profile WWW

Renegade wrote:

(Finns det något västerländskt kristet land som idag styrs av 'präster' förutom Vatikanstaten? :? )

/R

vilka åsikter vill du tillskriva mig egentligen? Fram med det bara :)

27 Oct 2012, 20:29
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Cabretta wrote:

långsamt långsamt..

Svårt att fatta?

När argumenten tar slut kan man ju alltid skriva fler bostäver, eller nåt.

Men det ser ju lite töntigt ut förstås.

27 Oct 2012, 20:42
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:

medges

men jag bad ju i alla fall om ursäkt :wink:

27 Oct 2012, 20:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

vilka åsikter vill du tillskriva mig egentligen? Fram med det bara :)

Jag tillskriver dig ingen åsikt alls. 8) Kan vara så att fingrarna går lite fort över tangentbordet. :wink: Men du får gärna utveckla vad du menar när du skriver:

1. att 'Gud' och Allah per definition är samma sak (hur nu någon kan veta det? :? ) och de är same-same för dig (som varken med i någon kyrka eller något politiskt parti)

2. du vill inte bo i Saudiarabien men inte heller i Danmark m fl. 'kristna' länder

3. du vill inte leva i ett land som styrs av 'prääääääster' (när du då nämnt Danmark och andra 'kristna' länder undrar jag naturligtvis vilka 'kristna' länder som idag styrs av präster. Hade du skrivit att du inte vill bo i Iran eller Vatikanstaten för att det styrs av präster hade jag förstått. Men du nämner istället Saudiarabien, Egypten, Danmark, Vitryssland, Ryssland, Venezuela samt Kuba och inget av länderna styrs av präster och då undrar jag vad du egentligen menar. :?

Och sedan åberopar du religionsfriheten i Sverige. För att...!?

Du behöver inte förklara men som sagt, jag tillskriver dig ingen åsikt alls. :)

Joshunznera wrote:
Cabretta wrote:

medges

men jag bad ju i alla fall om ursäkt :wink:

+1

Du borde fundera på att skriva en bok. Om att vara snäll till exempel. :wink:

/R

27 Oct 2012, 21:25
Profile

Renegade wrote:

/R

done that! :wink: men inte om att vara snäll iofs, det klarar Einhorn så bra så

27 Oct 2012, 21:45
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

done that! :wink: men inte om att vara snäll iofs, det klarar Einhorn så bra så

Bara ett tips i all välmening. :) Den titeln är iofs upptagen men 'Best of Bojen' har ännu inte skrivts vad jag vet. :wink:

/R

27 Oct 2012, 21:56
Profile

Renegade wrote:

Jag tillskriver dig ingen åsikt alls. 8) Kan vara så att fingrarna går lite fort över tangentbordet. :wink: Men du får gärna utveckla vad du menar när du skriver:

1. att 'Gud' och Allah per definition är samma sak (hur nu någon kan veta det? :? ) och de är same-same för dig (som varken med i någon kyrka eller något politiskt parti)

Gud och Allah är den högsta i rangordningen inom åväl Islam som Kristendomen. Samma snubbe alltså

Renegade wrote:

2. du vill inte bo i Saudiarabien men inte heller i Danmark m fl. 'kristna' länder

Inte så lätt att förstå kanske, det handlar om att jag inte vill bo i vissa länder men det har mycket lite med den huvudsakliga religionen i resp land att göra.

Renegade wrote:
3. du vill inte leva i ett land som styrs av 'prääääääster' (när du då nämnt Danmark och andra 'kristna' länder undrar jag naturligtvis vilka 'kristna' länder som idag styrs av präster. Hade du skrivit att du inte vill bo i Iran eller Vatikanstaten för att det styrs av präster hade jag förstått. Men du nämner istället Saudiarabien, Egypten, Danmark, Vitryssland, Ryssland, Venezuela samt Kuba och inget av länderna styrs av präster och då undrar jag vad du egentligen menar. :?

Jag vill inte bo i Saudiarabien och inte i Danmark. Det har inget med prästerna att göra, jag kan grunda mina beslut på annat också. Tex att jag inte gillar diktaturer och att jag inte gillar Danmark

Renegade wrote:

/R

För att det enligt mitt förmenande inte spelar ngn roll huruvida min granne ber till Allah eller Gud eller Carola Häggqvist. Jag imponeras inte av ngn religion, men jag vill heller inte förbjuda folk att tro på vad fanken de vill

och nu kommer /R att svara igen eftersom han alltid ska ha sista ordet, så var så god. För min del slår jag ihop datorn för i afton och kollar lite Nationalarenainvigning istället :)

27 Oct 2012, 22:02
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

Gud och Allah är den högsta i rangordningen inom åväl Islam som Kristendomen. Samma snubbe alltså

Renegade wrote:

Inte så lätt att förstå kanske, det handlar om att jag inte vill bo i vissa länder men det har mycket lite med den huvudsakliga religionen i resp land att göra.

Renegade wrote:

Jag vill inte bo i Saudiarabien och inte i Danmark. Det har inget med prästerna att göra, jag kan grunda mina beslut på annat också. Tex att jag inte gillar diktaturer och att jag inte gillar Danmark

Renegade wrote:

/R

För att det enligt mitt förmenande inte spelar ngn roll huruvida min granne ber till Allah eller Gud eller Carola Häggqvist. Jag imponeras inte av ngn religion, men jag vill heller inte förbjuda folk att tro på vad fanken de vill

och nu kommer /R att svara igen eftersom han alltid ska ha sista ordet, så var så god. För min del slår jag ihop datorn för i afton och kollar lite Nationalarenainvigning istället :)

Så klart jag får sista ordet ikväll. :wink: Jag måste hålla igång för jag har tid i tvättstugan och sista maskinen är inte klar. :?

/R

27 Oct 2012, 22:06
Profile

De flesta vet nog inte ens vad mångkultur är.
Mångkultur är per definition omöjligt (något som t.o.m Bhabha, Said, Kincaid mfl har förstått).
Men, om vi ändå ska tala om mångkultur som något som ska existera är kanske en vetenskaplig definition på sin plats.

27 Oct 2012, 23:30
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
De flesta vet nog inte ens vad mångkultur är.
Mångkultur är per definition omöjligt (något som t.o.m Bhabha, Said, Kincaid mfl har förstått).
Men, om vi ändå ska tala om mångkultur som något som ska existera är kanske en vetenskaplig definition på sin plats.

Du är inte ensam. :) Tidigare inlägg om mångkultur:

Artikel med professor Svante Nordin i DN:

Är det problemet, att muslimerna blivit fler?
– Jag tar inte ställning till invandringen. Det jag vill peka på är att mångkultur och integration är vandras motsatser. Men nu talar man om det som synonymer. Jag strävar efter intellektuell klarhet.

http://www.dn.se/kultur-noje/professorn ... for-valdet

och här:

Professor Svante Nordin, En intellektuell revolution (ang skillnader mellan 'mångkulturalism' och integration , vi har sedan lång tid kunnat integrera människor att fungera i det svenska samhället, numera växer det upp grupper som 'sköter sig själva' utanför det svenska systemet):
_ _ _

Eftersom debatten om invandringen var tämligen förvirrad och fördes med målsättningen att sopa problem under mattan snarare än att utreda dem stod motsättningen ingalunda klar för alla.

”Integration” betydde att invandrarna skulle anpassas till Sverige. ”Mångkulturalism” betydde att Sverige skulle anpassas till invandringen.
_ _ _

Problemen i Europa och i Sverige är givetvis i många avseenden annorlunda än i USA, som alltid varit ett land av invandrare. Men Schlesingers bok är en påminnelse om den diskussion som förts och förs i hela västvärlden. Hur förhåller sig ”the West” till ”the rest”? Hur förhåller sig mer speciellt det liberala Västerlandet till människor från andra kulturer som mer eller mindre desperat söker sig dit? Rimligen söker de sig till Västerlandet därför att de tror att förhållandena där är bättre. De röstar med fötterna för en annan civilisation än den egna. Samtidigt för de med sig åtskilligt av sin egen kultur. När de väl kommit fram har de blandade känslor. De har under stora uppoffringar sökt sig till något bättre. Samtidigt måste de på sätt och vis uppleva det som kränkande att detta bättre är bättre och att det de själva kommit ifrån (och övergivit) är sämre. Går det att lösa konflikten? Så länge det strikt handlar om maträtter, klädsel eller helger är svårigheterna inte oövervinneliga. Men när det gäller exempelvis demokrati, åsiktsfrihet, tolerans eller sekularism? Eller när det handlar om värden som gäller familj, barnuppfostran eller kvinnornas ställning?

Här handlar det om mer än enbart praktiska problem. Det handlar om ett dilemma hos själva det liberala samvetet. Liberal kultur bygger på pluralism och tolerans. Pluralismen måste ge spelrum även för pluralismens fiender, toleransen tolerera även toleransens fiender. Men inte i vilken utsträckning som helst.

De konkreta problemområdena är välkända. Det har handlat om Jyllands-Postens Muhammedteckningar. Om Lars Vilks rondellhund. Om slöjförbud i skolorna. Om hedersmord. Om tvångsäktenskap. Om barnomhändertagande. De som försvarat liberala och sekulära värden har kunnat beskyllas för fördomsfullhet, islamofobi och rasism även av dem som själva är liberaler.

http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=926

/R

27 Oct 2012, 23:40
Profile

Svante Nordin är professor i idé- och lärdomshistoria. I ämnet invandring och mångkultur är han en tyckare och filosof, och ger sig inte ut för att vara något annat heller. Att åberopa honom som expert, ja... Nä.

Att ni orkar vända och vrida på argument för att hitta ett korn av stöd för er antipati mot invandring. Senast har ni vänt, vridit och medvetet inte velat förstå innebörden i Josh's inlägg, inte kunnat se skillnaden mellan religion och statsskick/tradition m.m. Lätt tröttande.

Nu kommer säkert något i retur med antimuslimska utsagor. Det börjar bli entonigt. Världen är mer mångfacetterad än Sverige mot islam, antipati mot mångkulturism, invandring kontra skattepengar m.m.

Att hjälpa sin nästa utan att beräkna den personliga vinningen, och vilken religion eller ras denna tillhör, är en av grundpelarna i de flesta civilisationer. Fundera på det under en god natts sömn.

God natt!

28 Oct 2012, 01:06
Profile WWW

kjelle wrote:
Att hjälpa sin nästa utan att beräkna den personliga vinningen, och vilken religion eller ras denna tillhör, är en av grundpelarna i de flesta civilisationer. Fundera på det under en god natts sömn.

God natt!

Vad som är snäppet viktigare är att det bör vara en grundpelare som bör finnas i individen och då blir egoistiska strömningar i samhället, såsom sverigedemokratin, meningslösa. Eller hur?

Sen tycker jag personligen att den tråden blajar runt lite mycket mellan olika begrepp. Kristendom är ingen opposition till Islam - men sekularisering är en motsats till religiositet.

Gud är den samma inom Islam, Kristendom och Judendom och det finns inga motsättningar på det kosmologiska planet. Eventuella motsättningar finns i hur man tror och att individer väljer att se och jämföra olikheter i det lilla.

För att återknyta till grundfrågan i tråden så verkar det väl som att herr Jimmy lyckades bli snäppet mer rumsren med sin lilla utrensning.

Trist att främlingfientlighet och skitpopulism skall funka som grund för att skapa ett politisk parti.

28 Oct 2012, 11:13
Profile

glassfinger wrote:
kjelle wrote:

God natt!

Vad som är snäppet viktigare är att det bör vara en grundpelare som bör finnas i individen och då blir egoistiska strömningar i samhället, såsom sverigedemokratin, meningslösa. Eller hur?

Sen tycker jag personligen att den tråden blajar runt lite mycket mellan olika begrepp. Kristendom är ingen opposition till Islam - men sekularisering är en motsats till religiositet.

Gud är den samma inom Islam, Kristendom och Judendom och det finns inga motsättningar på det kosmologiska planet. Eventuella motsättningar finns i hur man tror och att individer väljer att se och jämföra olikheter i det lilla.

För att återknyta till grundfrågan i tråden så verkar det väl som att herr Jimmy lyckades bli snäppet mer rumsren med sin lilla utrensning.

Trist att främlingfientlighet och skitpopulism skall funka som grund för att skapa ett politisk parti.

Din definition blir främlingsfientlighet? Min är ren och skär ekonomi och sunt förnuft.
Vi har helt enkelt olika trösklar för vad vi anser att invandringen är värd. Får ungdomar bo hemma till 25-årsåldern innan de får eget boende t.ex så anser jag att någonting är snett. Självklart vill jag hjälpa de krigsdrabbade och de som lever i misär men dessa är ju som bekant väldigt få om man ser till alla som tar sig hit. Tänk vad fint om vi hade stramat åt reglerna lite och på så sätt kunnat hjälpa 100% av de som försöker komma hit och verkligen behöver det. Hur många tror du det är som i verklig nöd har råd att ens ta sig hit? Hur många mammor känner du som skickar iväg sitt eget barn (alltid pojkarna) alldeles själv till ett främmande land? Hur kommer det sig att dagens flyktingbarn är 10 år äldre än flyktingbarnen förr? Finns det inga yngre barn kvar i världen? Jag tycker att ni som är förespråkarna av dagens system är de omänskliga och de som verkligen skiter i de som har det svårt. Ni har själva skapat alla problemområden i Sverige enbart p.g.a något som ni själva gärna stämplar andra med, okunskap. Ni ska bara ha och ha utan någon som helst ägnad tanke åt finansiering, problematik kring jobb, sysselsättning, utanförskap eller boende. Allt detta ursäktar ni med ett enda ord, medmänsklighet. Ni säger själva att kriminalitet beror på fattigdom. Ni skapar ju detta genom resonemanget ni för. Genom att kräva fritt inträde för alla där alla får ta del av den s.k välfärden samtidigt som pengarna sinar i område efter område, instans efter instans. Detta skapar fler som bor trångt och fattigt utan någon som helst sysselsättning då varken boende eller jobb finns i den utsträckning som skulle behövas och detta ska ju då enligt förespråkarnas egen utsago, skapa kriminalitet.
Sagt det förr och säger det igen, googla försörjningsbörda per individ och ta en lång funderare på hur länge ert lilla regnbågeresonemang kommer vara hållbart. Hur ni än vänder och vrider på det så finns det ingen ekonomisk uppbackning för det ni förespråkar och det är inte politikerna som ska ta ansvar för problemen i samhället utan det är ni som fått igenom er röst som ska börja stå till svars utan att skylla ifrån er.

28 Oct 2012, 11:36
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 321 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next